דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אין תבנית אחת לגידול ילדים - רשת גני גולן 

מאת    [ 29/07/2009 ]

מילים במאמר: 718   [ נצפה 5265 פעמים ]


האם אנחנו ההורים באמת תמיד רוצים את טובת הילד? על פי שרה כרמון יועצת התפתחותית- חינוכית ברשת הגנים "גני גולן": להורים רבים יש נטייה להפנות את ילדם לנתיבים בהם הם עצמם נכשלו, או לחילופין - ליעד אותם להיות ממשיכי דרכם. הבעיה היא שילדים עלולים לחוות תסכול עמוק אם לא יצליחו בתחום אליו ייעדו אותם". הפתרון, לדבריה, טמון בילדים עצמם: "כדי לגלות את הפוטנציאל האמיתי של הילד, מומלץ לבחור במסגרת פרוגרסיבית המתאימה לחזקות ולחולשות של כל ילד בנפרד.

איך נגלה את הפוטנציאל האמיתי של הילד?
"היום כל תחום הגנים הייחודיים פורח" אומר ניר גולן מנכ"ל גני גולן. "ניתן למצוא גן שמתמחה בספורט, גן מוזיקלי, גן אקולוגי העוסק כולו בטבע, גן אומניות ועוד. אני מאמין כי הדרך הנכונה היא לחשוף את הילד למגוון רחב של גירויים ובאמצעות מעקב התפתחותי צמוד, לראות איפה הוא פורח ואיפה לא".
מהי הגישה הפרוגרסיבית? מה משמעותה וכיצד היא באה לידי ביטוי בגנים - כלפי הילדים וההורים?
"השיטה הפרוגרסיבית התפתחותית היא גישה חינוכית מתקדמת הרואה בחינוך אמצעי למימוש הפוטנציאל ההתפתחותי של הילד. בשונה מגישות מסוימות הרואות בהתפתחות תהליך מולד של בשילה, הגישה הפרוגרסיבית-התפתחותית רואה בגננת ובצוות הגן תפקיד אקטיבי יותר, ועליהם להנחות ולתווך בין הסביבה לבין הילד. מעבר לתוכנית הלימודים הכללית לפיה פועל הגן, יש צורך לבנות תוכנית עבודה אישית , לכל ילד וילד בהתאם לאופיו, יכולותיו, העדפותיו ומזגו.
זאת בשונה מגישות מסוימות הבונות מערכת חוקים והגדרות כיצד על הגן לפעול ומהי תוכנית הלימודים הכללית בגן מבלי לשים לב להבדלים שבין הילדים.בצד הפרקטי, לכל ילד יש בגנים שלנו "תיק אישי" ומעקב קבוע ושיטתי של הצוות ושל היועצת הפדגוגית. ברמה האישית מתקיים תהליך משותף עם ההורים. לפי הגישה, חשוב לבנות לילד כבר בשלבי חייו הראשונים את הביטחון העצמי, את ההערכה הסביבתית ואת תחושת ההצלחה. הדרך לעשות זאת היא כאמור לזהות את נקודות החוזק האישיות ולתמוך בהן. במידה וישנן בעיות התפתחות מטפלים במקביל גם בהן. בהתאם לכך , הצוות עובד עם הילד על שלושה רבדים: א. צרכים פיזיולוגיים- בסיסיים. ב. צרכים התפתחותיים מותאמי גיל. ג. העשרה אישית. העבודה ברשת הגנים שלנו בגן היא ברמות של מליאה, עבודה בקבוצה קטנה ועבודה אישית".
מדוע השיטה הזו כל כך חשובה דווקא בגילאים האלה?
"מקובל לכלול את כל הילדים בגילאי 0-6 תחת הקטגוריה "הגיל הרך". אולם, בתוך הקטגוריה הזו אנו מבדילים את שלושת השנים הראשונות בהם יכולת הביטוי של הילד נמוכה יותר אך יכולת הקליטה שלו רבה מאוד והוא סופג כל הזמן מהסביבה בה הוא נמצא. חשוב שאותם גירויים שהילד קולט יתאימו לשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא ויסייעו לו. מחקרים רבים מראים את חשיבות העבודה הנכונה עם הילד בשלושת השנים הראשונות לחייו. הגישה הפרוגרסיבית ההתפתחותית מתייחסת לכל ילד וילד ברמה האישית ביותר ולכן היא חשובה בעיקר בגילאים אלו.
הגנים שלנו מתאפיינים במגוון של הפעלות בתחומים שונים כדי לאפשר לכל ילד למצוא את המקום שבו הוא חש בטוח, ליצור תחושת יכולת, מסוגלות דבר שיחזק את בטחונו העצמי ויבנה לילד דימוי עצמי חיובי. אין ספק שבמנעד רחב של תחומים, תוך בניית תוכנית מותאמת התפתחות , גם ילד בעל צרכים מיוחדים ימצא את מקומו ויחזק את אמונו בעצמו".

האם תוכלו לתת מספר עצות מועילות להורים איך ניתן ליישם את השיטה בבית?
"בהחלט אשמח לתת כמה עצות" אומר ניר גולן, שיחד עם משפחתו, פיתח את עקרונות השיטה. "בסוף כל יום כל אחד מילדי המעונות של רשת גני גולן חוזר לביתו "מצויד" בדיווח מפורט על הפעילויות שהשתתף בגן, על מאכל חדש שאהב, על יכולת חדשה שהפגין, על חברויות חדשות שרקם, על העדפותיו במשחקים דידקטיים, במתקני חצר ועוד. חשוב שהורים שמקבלים דיווח מהגן יתייחסו למידע שקיבלו. זוהי דרך טובה להכיר את ילדך, ולהתקרב אליו. לא תמיד הפעוט יודע לבטא עצמו והמידע שמגיע מהגן מאפשר להורה ללמוד דברים נוספים עליו. חשוב לכבד את הילד ולהיות קשובים לצרכיו גם אם הם לא תמיד תואמים את צרכינו, חשוב לקיים הלכה למעשה את הפסוק " חנוך לנער על פי דרכו...".
"אנחנו ברשת גני גולן לא המצאנו את הגלגל. אנו לוקחים דברים שאהבנו ודברים שהם מתאימים מהארץ ובחו"ל ומחברים אותם יחדיו בהתאם להבנתנו, ומניסיוננו המקצועי מוסיף ניר גולן. ישנם בארץ גנים נוספים הפועלים בצורה מקצועית ומגיע להם הערכה רבה, אך אם לוקחים את שכבת הגנים והמעונות לגילאי 0-3 ניתן לראות שרוב הגנים והמעונות מהווים במקרה הטוב "בייביסיטר" לילדים בגילאי 0-3 אין שום שיוך למשרד החינוך וכל הגישה במהות באה ממקום של סיפוק צורך לאמהות עובדות. ההבדל העיקרי בינינו, רשת גני גולן, לבין גישות אחרות, הוא בכך שהגישה היא חדשה וצעירה יחסית ולכן מותאמת למציאות הנוכחית ולא למצבים שנכתבו לפני כ- 50 שנים".

לרשת גני גולן גנים : במודיעין, כרמי יוסף, סמינר הקיבוצים - תל אביב ויב
הכותבת מנכ"לית משרד שירון יחסי ציבור, משרד בוטיק המתמחה: בצרכנות, חינוך, תרבות פיננסים ואירועים מיוחדים.
www.shiron.biz



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב