דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משחקים בניהול ישיבות - כיצד לנהל ישיבות עבודה בדרך מהנה ואפקטיבית במיוחד 

מאת    [ 28/07/2009 ]

מילים במאמר: 1184   [ נצפה 9614 פעמים ]

רבים מאיתנו מתקשים למצוא את הדרך היעילה והטובה ביותר לניהול ישיבות. לא תמיד קל לכנס את הצוות או את בעלי התפקידים וליצור אווירת שיחה נעימה ומניבת תוצאות.
בארגונים רבים הישיבות הופכות לזירת קרב בה שולטים מאבקי אגו וחוסר סובלנות ואילו בארגונים אחרים שולטים דווקא חוסר החשק, אי מעורבות והרצון ללכת הביתה.

צוות "משחק החיים" העוסק בהנחיית סדנאות והכשרות למנהלים בארגונים רבים נתקל פעמים רבות בשאלה חשובה ומהותית זו:
"כיצד אוכל לנהל את הישיבה הקרובה בצורה מהירה, יעילה ומניבת תוצאות מצויינות ?"

במשך הזמן אספנו לעצמנו רעיונות ודרכים מעניינות ושונות ליצירת אווירה שונה בזמן ישיבות צוות המאפשרת ישבות פוריות, מהנות ובעלות תוצאות נפלאות. רעיונות אלו הגיעו מהשטח וממנהלים שהשתתפו בסדנאות "משחק החיים".

כיצד ניתן לשלב משחקים, הנאה ושעשוע בישיבות הצוות על מנת להשיג מהן את המירב ?

מובאות כאן דוגמאות רבות למשחקים לניהול ישיבות, מומלץ מאוד לשלב בין משחקים ו/או לשחק בכל ישיבה משחק אחר:

משחקי העצמה
עולם העסקים החדש מכיר בחשיבותה של העצמה ובכוחו של הפרגון. מנהלים רבים המנסים שיטות אלו מגלים להפתעתם כי קל הרבה יותר להפיק את מקסימום התנובה מהעובד על ידי שימוש פשוט בחיזוק החוזקות ומיקוד באיכויות המיוחדות שלו. על כן אנו ממליצים בחום לפתוח את ישיבות הצוות שלכם בתרגיל לחיזוק שרירי הפרגון והעצמה לבחירתכם :

א. מוסרים כדור מאחד לשני כשעל המוסר להעצים ולחזק את האדם אליו הוא מסר את הכדור. האמירה חייבת להיות כנה ואמיתית ויש להציב תנאי זה כחוק ברזל, אינכם רוצים שהמשחק יהפוך לבדיחה חסרת משמעות ואמינות.

ב. מעבירים סלסלה עם גפרורים/ סוכריות או כל דבר אחרבין המשתתפים ומבקשים מכל אחד שייקח מספר פריטים לפי ראות עיניו (בשלב זה לא מספרים על חוקי המשחק הנוספים). לאחר שלכולם יש גפרורים/ סוכריות, על כל משתתף להעצים את חבריו לצוות (בכנות מלאה) כמספר הגפרורים/ סוכריות שלקח. אם לקח שני גפרורים, עליו להעצים שני חברים ואם לקח שמונה גפרורים עליו להעצים שמונה חברים או לומר שמונה דברים מעצימים/ מחזקים לאותו אדם.

ג. פותחים את הישיבה בסבב שבו כל אחד מציג את הדבר שהוא הכי גאה בו בתקופה שעברה מאז המפגש האחרון של הצוות. פעילות זו מאפשרת להתמקד במה שמצליח ובנקודות החוזק והיא מאמנת את שרירי הפרגון של כל הנוכחים. פעילות זו מאפשרת גם למידה דרך הצלחות שהוכחה כטובה יותר מלמידה דרך תיקון טעויות.

ד. פותחים את הישיבה בסבב שבו כל אחד מציג את היתרון היחסי של היושב מימינו. עליו לתאר מהי האיכות המיוחדת של חבר, כיצד היא באה לידי ביטוי ומה הוא היה רוצה ללמוד ממנו.

ה. כל משתף כותב על פתק את נקודת החוזק של הצוות כפי שהוא רואה אותה. מקפלים את הפתקים ומניחים בערימה במרכז השולחן. כל משתתף לוקח פתק, מקריא אותו ומנחש מי כתב את הפתק ומדוע.


משחקי ניהול זמן
רבים המנהלים שאינם מצליחים לנהל את זמני הישיבות מסיבות אלו ואחרות כמו חוסר מיקוד, עומס תכנים, סדר עדיפויות לקוי, צוות שאוהב לדבר הרבה ועוד. על מנת להקל על ניהול הישיבה ניתן לקבוע חוקים ומסגרת לניהול זמן הישיבה ביעילות. על מנת להפיק מתהליך זה את המירב רצוי לערוך את החוקים כמשחק מהנה שיסב לא רק יעילות אלא גם הנאה מהדרך. כיצד עושים זאת - הנה מספר שיטות שנוסו בהצלחה על יד משתתפים בסדנאות "משחק החיים":

א. הקצו לכל משתתף בישיבה רעשן קטן (של פורים) והנחו את המשתתפים להשתמש בו בכל פעם שמישהו חוזר על דברים שנאמרו. משחק זה מאפשר לכולנו למשב זה את זה על חוסר מיקוד בדרך מהנה ובלתי מאיימת המתפרשת כמשחק ומשיגה תוצאות בלתי רגילות.

ב. חפץ עובר שיטה ידועה זו כנראה נולדה בשבטים האינדיאנים והיא נועדה ליצור תרבות דיון מסודרת ונעימה לכל הנוכחים. מחליטים על חפץ מסוים (כדור/ מקל/ עט/ ספר וכ"ו) שעובר מאחד לשני. רק האוחז בחפץ רשאי לדבר ועל כל שאר המשתתפים להיות קשובים לדבריו. כשסיים לומר את דבריו רשאי המשתתף להעביר את החפץ לאדם אחר ולהעביר לו את רשות הדיבור. רצוי להשתעשע בכל פעם עם חפץ אחר הקשור לנושא הישיבה כמו סנדוויץ' כחפץ עובר בישיבה על חדר האוכל או נר כשמדובר על פיטורי עובדים (הלפיד של מי יכבה). אפשר גם להשתעשע ולהעביר חפצים כמו פאה שיש לחבוש על הראש, כובע מוזר, חולצה עם כיתוב משעשע, צלחת פריזבי או כל רעיון אחר.

ג. משחק השעון על השולחן מונח שעון עצר מצפצף המכוון לזמן מוגדר מראש. כל משתתף בישיבה המעוניין לומר את דברו מקבל זמן מוגבל הנמדד על ידי השעון. אם חרג המשתתף מהזמן שהוקצע לו קוטעים את דבריו (מתוך מגמה ללמדו לנהל את הזמן ולהתמקד בעיקר) או שמודדים את משך החריגה וזמן זה יקוזז מדבריו הבאים. ניתן לשלב במשחק זה גונג או כלי משעשע אחר לסימון סיום הזמן שהוקצע. ניתן גם להוסיף זמן על כל רעיון טוב שעלה והתקבל כהחלטה, לדוגמה: אם יוסי הציע לערוך יום גיבוש לצוות המכירות והצעתו התקבלה הוא יהיה זכאי לתוספת זמן של דקה בהתייחסות הבאה שלו (דרך פעולה זו אנו מעצימים את החוזקות ומחזקים את ההצלחות והמיקוד).


משחקים ליצירת עניין
כל ישיבה יכולה להיות משעממת ובלתי נגמרת. אם המשתתפים בישיבה רואים בה בזבוז זמן ו/או מוצאים בה חוסר עניין יש לכך השלכות משמעותיות מאוד על התוצרים שיצאו מהישיבה. על מנת לעורר השראה, חשיבה יצירתית, עניין והנאה מהישיבות מומלץ לשלב משחקים ליצירת עניין במהלך הישיבה, לדוגמה:

א. כל משתתף מקבל פתק עם אות, ועליו להתחיל את דבריו באות שרשומה לו בפתק.

ב. מחליטים על מילת מפתח מפתיעה/לא קשורה/משעשעת שתשמש אותנו בזמן הישיבה, על המשתתפים להשתמש במילה זו במהלך הישיבה כמה שיותר פעמים בהקשר הגיוני. מי שאמר את המילה מספר רב יותר של פעמים מנצח וזוכה בפרס זה או אחר. נסו לשלב את המילה "סבתא" בישיבת צוות בהקשר הגיוני ותיווכחו כי המשימה דורשת ריכוז, תכנון ויצירתיות (אותם דברים שכולנו רוצים ליצור אצל הצוות במהלך ישיבה).

ג. על כל משתתף בישיבה להביע את דעתו של חברו (היושב מימינו/ משמאלו או לפי פתקים). משימה זו מעוררת סקרנות, עניין, חשיבה מזוויות שונות ועוד והיא מתאימה בעיקר לישיבות בהן צפויות "מלחמות" פנימיות בין המשתתפים השונים.

ד. כל משתתף יכול לשלב בדבריו שורה משיר ישראלי ידוע ומוכר לבחירתו. על המשתתפים האחרים לזהות את השירים שהוזכרו במהלך הישיבה ולרשום אותם על דף נייר. לקראת סיום הישיבה כל משתתף מציג את השירים שזיהה. מי שזיהה הכי הרבה שירים בתוך מהלך הדברים זוכה בהכרה/ פרס לפי בחירתכם.

ה. טריוויה, מנהל הישיבה פותח את הישיבה בחידון טריוויה הקשור להיסטוריה של החברה או לנתונים שאסף לקראתה או על ההיסטוריה של התחום עליו מדברים בישיבה זו. זוהי דרך מצוינת להעביר מידע/ תכנים/ נתונים וכ"ו, בדרך שונה ומעניינת שתחרט בזיכרון לאורך זמן רב יותר. נסו לקרוא נתונים לצוות בשבוע אחד ולבחון עד כמה הם זוכרים אותם אחרי שעה. נסו שוב להביא נתונים לצוות בשבוע שלאחר מכן, אך הפעם העבירו אותם בחידון. בחנו שוב את מידת הזיכרון של הצוות אחרי שעה והשוו את התוצאות שבידכם! תופתעו לגלות עד כמה הפער גדול!

ו. כשאתם מזהים בישיבה כי הצוות מתעייף והיכולת שלהם לחשוב באופן יצירתי הולכת ופוחתת, עצרו את הישיבה ושחקו עם הצוות במשך חמש דק' בלבד. שחקו במשחק פעיל/ פיזי כמו כדור/ פריזבי/ תופסת/ דג מלוח/ כדורסל ניירות לפח וכ"ו... וחזרו לעבוד מייד לאחר מכן. בחנו כיצד הצוות מתפקד כעת ועד כמה המוח היצירתי שוחרר לחופשי. מניסיוננו אלו חמש דקות שחוסכות בסופו של תהליך זמן רב מאוד ומביאות לתוצאות מפתיעות.


נוכל להמשיך עוד ועוד שכן יש אין ספור משחקים שאפשר לשחק בזמן ישיבה.
חשוב מאוד לזכור כי הכי חשוב להתאים את המשחק לצוות, לאופי המשתתפים, לסגנון העבודה ולתכנים שכן בסופו של דבר הכי חשוב ליצור משחקים שיסבו לכם ולצוות הנאה ותוצאות!

נשמח ללמד אתכם עוד על משחקים לניהול ישיבות.

אור ברנט וצוות "משחק החיים"
אור ברנט, הבעלים של חברת "משחק החיים", מנחה קבוצות וסדנאות, בוגר אונ' בר אילן בתחום הנחיית קבוצות ופיתוח מנהיגות.
אור שילב לכל אורך חייו את המשחקים והתפרנס ממשחקים מגיל 14 ועד היום. אור מתמחה בתחום ההפעלה החווייתית ושילוב המשחק ככלי עזר להפנמת תיאוריות ומודלים וככלי לחיים. בשנים האחרונות גילה את הקסם שיש בחיים כמשחק ובמשחק כדרך חיים וכתוצאה מתובנות אלו המציא את שיטת משחק החיים במטרה ללמד אנשים רבים ככל האפשר את סודות החיים כמשחק ליצירת חיים טובים יותר ומהנים הרבה יותר. מפתח ומנחה סדנאות והרצאות רבות בנושא המשלבות בתוכן את התיאוריה הלכה למעשה.
http://www.funfunfun.co.il
מייל-mail@funfunfun.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב