דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגודל כן קובע 

מאת    [ 06/08/2006 ]

מילים במאמר: 782   [ נצפה 3442 פעמים ]

מי לא בוחר את העגבניות הגדולות ביותר? והתפוחים? "מה אני אקנה תפוחי-עץ קטנים? שהילדים שלי יתביישו להוציא תפוח קטן לארוחת עשר בבית-הספר? מה, אין לי כסף לפרי סוג א'?" בכלל, היום הפירות והירקות מגיעים במידות ענקיות, אז למה לא להנות מהשפע? ובכן, טעות בידכם! העדיפו דווקא את הפירות והירקות הקטנים יותר. אתם מרימים גבה? הנה שלל סיבות מדוע יש להעדיף את הפרי או הירק הבינוניים ותחזירו את הגבה למקומה.
1. נוגדי החימצון (אנטיאוקסידנטים), אותם חומרים שמנטרלים את המולקולות המזיקות שבסביבה (רדיקלים חופשיים) מצויים בעיקר בקליפה, שהרי מה ההגיון לשים את הלוחמים רבי העוצמה הללו עמוק בתוך הפרי ולהשאיר את השכבות החיצוניות חשופות לנזקי הרדיקלים החופשיים? ככל שהפרי קטן יותר, שטח הפנים שלו יחסית לנפחו, גדול יותר. במילים אחרות, ככל שהפרי או הירק קטנים יותר, כך הקליפה רבה יותר. לכן ירק ופרי קטנים יותר מספקים יחסית יותר נוגדני חימצון מאשר הגדולים. לכן קנו עגבניה, תפוח-עץ, אפרסמון, ענבים אדומים קטנים יותר.
2.סיבים תזונתיים (מסיסים ובלתי מסיסים) מצויים יותר בקליפה מאשר בתוך הפרי או הירק. לכן העדיפו מלפפונים, ענבים, אפרסמון, תפוח-עץ קטנים יותר ואל תקלפו. בקליפה הלבנה של תפוזים (וגם הדרים אחרים) מצוי פקטין, שהוא סיב מסיס, אי לכן איכלו גם קליפה זו. רבים לא רגילים לאכול אותה ובטוחים שהיא מרה או לפחות לא טעימה. עזבו שמועות פורחות באוויר, היא כן טעימה, איכלו אותה עם התפוז ושתו 2 - 1 כוסות מים, כך הסיבים יתפחו ויעשו את עבודתם.
3. מנת פרי מחושבת לפרי בינוני ומומלץ לאכול 3 - 2 מנות ליום. אם תבחרו את הפירות הגדולים ביותר ותרגיעו את מצפונכם שאכלתם באמת רק 3 פירות ביום, אולי המצפון שלכם יהיה שקט, אבל את הדין וחשבון תגישו בעלותכם על המשקל, יחד עם הקלוריות העודפות מהפירות הענקיים, כי פירות, בניגוד לירקות, מכילים סוכר ולעיתים די הרבה.
מאותה סיבה הכינו קניידלך קטנים. בדרך-כלל אנו רגילים לאכול מספר יחידות מסוים מכל מזון ובמקרה זה ההמלצה היא 3. אם הן תהיינה קטנות יותר, נקמץ קלוריות רבות. מאחר ואנשים מלאים ושמנים אוכלים יותר מצרכי הגוף, הם לא ירגישו רעבים כי קמצו בגודלן.
באותו הקשר, העדיפו עוגיות קטנות, בייגלה קטנים ופריכיות אורז מיני.
4. חומרים לא רצויים, כגון טאנין וכולסטרול: באפרסמון מצוי חומר (טאנין) שעלול לגרום לעצירות במיוחד לאנשים שסובלים מכך (לא בהכרח) ויכול להיות מסוכן לאנשים שעברו ניתוחי מעיים. לכן פרי קטן ימזער נזקים ואף ימנע אותם. יחד עם זאת, נהנה מפרי טעים עתיר בויטמין A (ליתר דיוק, קרוטן שהופך בגוף לויטמין A).
רבים נמנעים מלאכול ביצים משום שהן מכילות כולסטרול, אולם מעטים יודעים שהביצה מכילה את החלבון המלא ביותר. חלבונים בנויים מעשרים אבני בנין עיקריות (חומצות אמינו), שאת חלקן אנחנו חייבים לקבל מהמוכן. כל חומצות האמינו ההכרחיות מצויות בביצה. לכן קנו ביצים קטנות ואיכלו אחת ביום. כך תהנו גם מחלבון איכותי וגם תספגו כמות פחותה של כולסטרול. אנשים רבים מתחלחלים רק לשמע המילה כולסטרול ונמנעים לחלוטין מאכילת מזונות שיש בהם כולסטרול, אולם לחומר שומני זה תיפקודים חשובים ביותר בגוף. הגוף מייצר בעצמו כולסטרול, אולם כאשר חומר זה לא מגיע כלל מהמזון, הגוף מפרש זאת כמחסור ומתחיל לייצר אותו בכמות גדולה יותר, ויוצא שכרנו בהפסד. אי לכך, אסור להתנזר מאכילת כולסטרול. אפילו אלו שסובלים מרמה גבוהה של כולסטרול בדם, מומלץ להם לאכול שתים - שלוש ביצים בשבוע, אולם לא להפריז באכילת מאפים ותבשילים עשירים בביצים. (חובה להתייעץ עם הרופא המטפל)
5. לא פעם אנו קונים פירות או ירקות גדולים מאד במחשבה שהם יותר איכותיים. אותם מרכיבים תזונתיים מצויים בגדולים ובקטנים! אנו לא באמת צריכים את כל הפרי/ הירק, כי מי צריך, למשל, פלפל ענק לזוג כאשר הסלט מורכב ממרכיבים רבים? שומרים את מחציתו, אבל פלפל חתוך, שמאבד את שלמות קליפתו, חשוף לריקבון. לאן הולך חצי הפלפל?- לקבורה במזבלה. (בישראל קוברים הרבה יותר מאשר ממחזרים). גם פגענו באיכות הסביבה וגם בזבזנו כסף שיכול לשמש למטרות הרבה יותר טובות.
6. אבטיח גדול, אף כי שומרים קוביות/פלחים במיכל סגור מאבד מטעמו. ומה עם הסחיבה מהאוטו לבית? חושבים שתעשו שרירים על-ידי הסחיבה? קנו אבטיח אישי - תגמרו אותו בבת-אחת ותסחבו פחות. לא, אל תחשבו שכדאי לקנות את הגדול ולאכול יותר, כי הרי מה יש באבטיח חוץ ממים ומעט סוכר? קודם כל, כל פלח הוא תמיד גדול יותר מהמומלץ ובנוסף, מעט סוכר ועוד מעט סוכר מפלח נוסף ומעוד פלח, יצטרף להמון סוכר. לסוכר שבאבטיח יש עוד "מתנה" - אינדקס גליקמי גבוה. (על אינדקס גליקמי - במאמר הבא).
אם כך, האם כדאי להעדיף את כל המצרכים ביחידות קטנות? לא, לא, אל תסחפו.
מטוגנים עדיפים בחתיכות גדולות. בדיוק מאותה סיבה של יחס שטח פנים לנפח. כלומר, ככל שתפוח-האדמה חתוך לרצועות עבות יותר, כן שטח הפנים יחסית קטן יותר והטיגון יהיה פחות מאשר כשהצ'יפס דק. לכן, העדיפו צ'יפס עבה והוא יכיל פחות שומן ופחות קלוריות מאשר צ'יפס דק. כך גם לגבי כדורי פלאפל וסופגניות. העדיפו אותם גדולים.
רק רגע! כל אלה שעולזים שקבלו לגיטימציה לסופגניה גדולה, לא אמרתי לאכול אותה בשלמותה. חלקו אותה לשני אנשים. כל מחצית תכיל פחות שומן וקלוריות מסופגניה קטנה בגודלה של המחצית שנאלצתם לחלוק.
ד"ר קלרה ברקוביץ- בעלת תואר דוקטור למדעים (ביולוגיה) D.Sc מטעם הטכניון, חיפה. פוסט דוקטורט בקנדה. עבדה כעמית מחקר וכמרצה בטכניון. כיום מרצה עצמאית.
klara_b@bezeqint.net
טלפונים:8777807 - 04, 8852320 - 052



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב