דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמצום חובת השימוע בתקופת משבר כלכלי? 

מאת    [ 20/07/2009 ]

מילים במאמר: 389   [ נצפה 1894 פעמים ]

בשורה ארוכה של פסקי דין בעניין הביע בית הדין הארצי לעבודה עמדתו הברורה והנחרצת ולפיה חובת תום הלב השוררת במעמד פיטורי העובד, מחייבת התייחסות המעביד לנימוקי הפיטורים, ומתן הזכות לכל עובד המועמד לפיטורין לשטוח טענותיו בעניין.

בהתאם לכך, נפסק כי על מעביד השוקל לסיים העסקתו של מי מבין עובדיו להודיע לאותו עובד על כוונתנו תוך פירוט המניעים לכך. כאשר לאחר מתן אותה הודעה יש לאפשר לכל עובד לתוך מתן הזכות לאותו עובד להגיב על כך ולשטוח את טענותיו בפני הגורם האמון על קבלת החלטה בעניינו ורק לאחר מכן ניתן לקבל החלטה בנוגע לסיום עבודתו. בשורה מעסיקים אשר לא קיימו חובתם ולא ערכו הליך שימוע לעובדים שפוטרו נאלצו לפצות את אותם עובדים בסכומים לא מבוטלים.

בעבר, חובת עריכת השימוע הייתה קיימת בעיקר במגזר הציבורי או במקומות העבודה המאורגנים בהם פעלו ארגוני עובדים. אולם בהתאם לפסיקה הנהוגה בשנים האחרונות בבתי הדין לעבודה, הורחבה חובת עריכת שימוע לעובד והוחלה גם במגזר הפרטי, וזאת גם בנסיבות של פיטורין על-רקע צמצומים והתייעלות.

נראה כי המצב הכלכלי השורר וכמות העובדים אשר מסיימים עבודתם במסגרת פיטורי צמצמום והתייעלות הביאה לכך שבפסק-דין אשר ניתן לאחרונה על ידי בית הדין הארצי לעבודה נתגלו בקיעים בעמדה הנחרצת אותה הציג בית הדין בעניין חובת השימוע תוך שבית הדין ציין כי חובת השימוע איננה מוחלטת.
באותו מקרה דובר במאבטח של חברת חשמל אשר עבד במשרת סטודנט. בהתאם לנהלים פנימיים של חברת חשמל הכלל אשר הונהג הוא כי תקופת העבודה במשרה זו הינה לתקופה של עד שנתיים. העובד פוטר מעבודתו במסגרת הליכי צמצמום מבלי שנערך שימוע כמתחייב ובהתאם נפסק לזכותו על ידי בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע פיצוי כספי בסך של 5,000 ש"ח סכום שהינו שווה ערך לשלוש משכורת אותם נהג לקבל העובד.
בית הדין הארצי פסק כי הואיל והליך השימוע נועד לבחון את ההצדקה העניינית במהלך הפיטורים- הרי שבאם מתקיימות נסיבות בהן מעשה הפיטורים הינו בלתי נמנע או שתקופת ההעסקה קבועה וקצובה מראש, אזי ניתן יהא לצמצם את חובת השימוע ובמידת הצורך להתאימה לנסיבות העניין.
לפסק דין זה משמעות רבה עבור מעסיקים הנאלצים לסיים עבודתם של עובדיהם מסיבות אשר אינן תלויות במעסיק עצמו אלא בגורמים החיצוניים לו.
מצד אחד התקדים יכול לסייע למעסיקים, אך הוא גם יכול לפגוע בעובדים, שכן יתכנו מצבים בהם המעסיקים ירצו לפטר עובד שלא מטעמים כלכליים ויקבלו החלטה לא לערוך לו שימוע, ושתמשו בפטורי צמצום לרעה .לכן צריך להשתמש בצמצום חובת השימוע בהוגנות ובהתאם לנסיבות ולא להפוך את פטורי צמצום לחלק מהתרבות הארגונית של המעסיקים.

עו"ד שלמה בכור הינו עורך דין דיני עבודה ונוטריון, מומחה בדיני עבודה.הוא בעל תואר ראשון במשפטים מהאוניברסיטה העברית ובעל תואר שני במשפטים ודיני עסקים מאוניברסיטת ת"א. מביא עמו ניסיון עשיר של כ- 30 שנה בתחום דני עבודה, יחסי עבודה ותאונות עבודה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב