דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ליווי בנקאי לפרוייקטים של חיזוק הבניין, שיפוץ ותוספות בניה לפי תמא 38 

מאת    [ 16/07/2009 ]

מילים במאמר: 442   [ נצפה 5027 פעמים ]

הוראת נוהל חדשה של לשכת רישום המקרקעין מאפשרת רישום הערות אזהרה על חלקת הרכוש המשותף בלבד. בכך נפתר הקושי בהסדרת מימון בנקאי לפרויקט החיזוק ותוספת הבנייה מכוח תמ"א 38, שהינו אחד הקשיים המהותיים שבהם נתקלים יזמים בביצוע פרויקטים אלה.
מאחר שהזכויות המוענקות ליזם במסגרת עיסקת התמ"א הינן חלק מהרכוש המשותף, עד כה לא ניתן היה לרשום הערת אזהרה לטובת היזם על אותן זכויות, קל וחומר שלא ניתן היה לרשום על אותן זכויות הערת אזהרה לטובת בנק מלווה, ולא ניתן היה למשכנן לצורך קבלת אשראי בנקאי. זאת לאור הוראות חוק המקרקעין, לפיהן אין תוקף לעיסקה ברכוש המשותף בנפרד מהדירה.

נוכח קושי זה, התפתחו פרקטיקות מסורבלות לשם הסדרת סוגיית המימון, שיישומן כרוך בקשיים. במסגרת הפיתרון השכיח שהתגבש, נדרשו הדיירים להסכים לשיעבוד דירותיהם, כאשר מנגד יינתנו מכתבי החרגה מצד הבנק, הכוללים הבהרה והתחייבות כי השיעבוד לא יחול על הדירה גופה, וכי הבנק לא יהיה רשאי לממש את הדירה לשם פירעון ההלוואה שתינתן ליזם.

פרקטיקה זו עוררה חשש בלב הדיירים, שנדרשו לתת הסכמתם לרישום הערת אזהרה על דירותיהם לטובת הבנק. היה אף מקום לחשש שהפתרון האמור לא יעמוד במבחן משפטי, ויראו בו ניסיון בלתי תקף לעקיפת הוראות החוק, שאינן מאפשרות ביצוע עסקה ברכוש המשותף הצמוד לדירה.

פיתרון רווח אחר שהתגבש הינו הצמדת הגג ליחידה בבניין כגון מחסן, חדר כביסה וכיו"ב, ושיעבודה לטובת הבנק. גם פיתרון זה כרוך בקשיים פרוצדוראליים, בשל הצורך לתקן את צו רישום הבתים המשותפים בדרך של רישום יחידה נפרדת אליה יוצמד הגג, ואף כאן נוצרה אי בהירות באשר ליחס לשכת רישום המקרקעין לאפשרות של יצירת יחידה רישומית כאמור.

הוראת הנוהל החדשה נועדה להקל על ביצוע עיסקאות מכוח תמ"א 38. לפי ההוראה ניתן לרשום הערות אזהרה בגין התחייבויות לעסקאות על רקע חוק החיזוק, בחלקת הרכוש המשותף. ויודגש: המדובר ברישום חריג של הערת אזהרה, על חלקת הרכוש המשותף בלבד, במנותק מהדירות. במקביל, תרשם הערה מיוחדת בכל דירה המפנה להערות האזהרה שעל חלקת הרכוש המשותף.

הוראת הנוהל מבהירה, כי הערות אזהרה כאמור ניתנות לרישום על חלקת הרכוש המשותף, לזכות כל מי שההתחייבות ניתנה לטובתו, דהיינו היזם, רוכשי הדירות החדשות שתבננה, או בנק מלווה. בהתאם להוראה, אין כל מניעה שבעלי הדירות בבית המשותף שהתקשר עם יזם יעשו בדירותיהם עסקאות מכר מאוחרות יותר, ובמקרה כזה ניתן לרשום הערת אזהרה על הדירות הקיימות לטובת רוכשיהן, גם לאחר שנרשמה הערת האזהרה לטובת היזם על חלקת הרכוש המשותף. אולם, לצורך ביצוע השלמת העברת הזכויות בדירות כאלה על שם הקונה, תידרש הסכמת היזם.

ההוראה מכירה גם באפשרות של יצירת יחידה רישומית נוספת בבית המשותף, אליה יוצמדו חלקי הרכוש המשותף בגג וכן זכויות הבנייה שהוענקו מכוח התמ"א, ותיקון צו הבתים המשותפים בהתאם, באופן שיאפשר לא רק רישום הערת אזהרה לטובת הבנק המלווה על ההתחייבות לרשום משכנתא על הדירות לאחר השלמתן, אלא אף למשכן הלכה למעשה את היחידה האמורה, לצורך קבלת האשראי הנדרש.

דולפין מינצר-כרמון, עו"ד
שותפה במשרד מינצר-כרמון רובננקו עו"ד

עוסקת בתחום המשפט האזרחי, עם דגש על תחום המקרקעין על כל היבטיו ובליווי עסקאות מקרקעין מגוונות, ובכלל זה: מכר, עסקאות שיתוף, נדל"ן מניב, ייצוג בעלי דירות, יזמים וקבלנים בעסקאות לפי תמ"א 38, רישום בתים משותפים ועוד.

משרד עורכי דין מינצר-כרמון-רובננקו, הינו משרד ותיק, בעל נסיון עשיר וידע מקצועי רחב. המשרד מעניק מגוון רחב של שירותים משפטיים ללקוחות פרטיים ועסקיים, ובכלל זה עוסק בליווי והובלת עסקאות מסחריות, בטיפול וליווי שוטף לחברות, לשותפויות ולעסקים (כולל טיפול בייסוד והקמת חברות ושותפויות, עריכת הסכמים בין בעלי מניות, הסכמי מייסדים, הסכמי רכישה והשקעה בחברות) ייצוג בהסכמי מכר ועסקאות בתחום הנדל"ן (עבור לקוחות פרטיים ועסקיים) וכן הסכמים מסחריים בתחום הקמעונאות, הסכמי זכיינות, הסכמי הלוואה ומימון, עריכת וניהול מכרזים, וייצוג בבתי המשפט על כל ערכותיהם.

המשרד מקפיד על מתן שירות ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, תוך זמינות מרבית והתאמת פתרונות משפטיים ועסקיים לצרכיו המיוחדים של כל לקוח.

דולפין מינצר-כרמון, עו"ד
רחוב זטורי 2 תל-אביב, 62158
טל: 03-5622980 פקס: 03-5622981
dolphin@mcr-law.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב