דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצורך בהסכמת בעלי הדירות להתקשרות בהסכם לחיזוק הבניין, שיפוץ ותוספות בניה לפי תמא 38 

מאת    [ 16/07/2009 ]

מילים במאמר: 567   [ נצפה 2160 פעמים ]

>> לפני זמן קצר אושר תיקון לחוק המקרקעין, המסדיר לכאורה את הדרישה להסכמת כל הדיירים בעת ביצוע חיזוקים לבית המשותף. ההסכמה היא אחד המכשולים העיקריים העומדים בפני הוצאתם לפועל של פרויקטים לחיזוק בתים משותפים ותוספות בנייה לפי תמ"א (תוכנית מתאר ארצית) 38.

המטרה העיקרית של חוק המקרקעין (חיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה), שהתקבל באחרונה, היא להוריד את רף ההסכמה הדרוש לשם ביצוע עבודות הבנייה ברכוש המשותף. החוק קבע מנגנון המרכך את הדרישה להסכמת כל בעלי הדירות, תוך שהוא מבחין בין ביצוע חיזוק ללא תוספות בנייה, שלגביו די ברוב רגיל; ביצוע חיזוק בשילוב הרחבת דירות שלגביו יש צורך בהסכמת רוב של שני שלישים מהדירות, וביצוע חיזוק תוך תוספת דירות. גם לפי החוק החדש, החלטה בדבר תוספת דירות טעונה הסכמה של כל בעלי הדירות בבית המשותף, אך בצד זאת נקבע מנגנון המאפשר להסתפק ברף הסכמה נמוך יותר (של בעלי שני שלישים מהדירות, שאליהם צמודים שני שלישים מהרכוש המשותף) - ובלבד שההחלטה אושרה על ידי המפקח על רישום המקרקעין.

עיון מעמיק בהוראות החוק מלמד כי ערכו בחיי המעשה מוגבל מאוד. נקודת המוצא של החוק הינה כי הוראותיו יחולו רק במקום שבו כבר ניתן היתר בנייה לפי תוכנית חיזוק; לפיכך, לכאורה נראה כי סמכות המפקח להתיר את הבנייה בלא הסכמת כל בעלי הדירות בבית המשותף, תקום רק לאחר שכבר ניתן היתר בנייה. עובדה זו פוגמת בערכו המעשי של החוק, שכן קשה להאמין כי היזם או בעלי הדירות המעוניינים במיזם ייכנסו להשקעה הנדרשת לצורך הוצאת היתר, בטרם יובטח להם כי ההחלטה אכן תקפה ומחייבת.

יש לזכור כי הוצאת ההיתר כרוכה בהשקעת זמן ומשאבים ניכרים, החל בבדיקת היתכנות הפרויקט ובדיקת המצב התכנוני וההנדסי של הבניין, עבור בהכנת תוכניות אדריכליות ותשריטים, טיפול בתשלום ו/או פטור מתשלום היטלי השבחה ועוד. כל זאת תוך הסתייעות בשירותיהם של שמאי מקרקעין, אדריכלים, מהנדסים ועורכי דין.

לדעתי, פרשנות תכליתית נכונה וראויה של החוק תהיה כי ניתן להקדים את הליכי קבלת ההחלטה והתביעה בפני המפקח לקבלת ההיתר, וזאת חרף לשונו של החוק, לפיה לכאורה כל הוראותיו אינן חלות אלא לאחר קבלתו של ההיתר. פרשנות זו מתיישבת אף עם הוראות החוק, לפיהן המפקח רשאי להתנות את אישור החלטת הרוב בתנאים. לפיכך, הוא יכול לקבוע כי אחד התנאים יהיה קבלת היתר בנייה כדין לעבודות הבנייה.

המשמעות המעשית של החוק החדש נפגמת גם בשל הגבלת היקף הבנייה שלגביה לא תידרש הסכמה של כל בעלי הדירות. ההפחתה של רף ההסכמה הנדרש, שנקבעה בחוק, הוגבלה להוספה של "לא יותר משליש מכלל שטחו הבנוי של הבית המשותף ערב ביצוע העבודה" (ובלבד שמספר הדירות שייתוספו כתוצאה מהעבודה אינה עולה על שליש מכלל הדירות). הסכמת כל בעלי דירות לעבודות הבנייה תמשיך להיות נחוצה לגבי תוספת בנייה החורגת מהיקף זה.

מגבלה זו מהווה חסם משמעותי ביותר, שכן הניסיון מלמד שכדאיות כלכלית לביצוע החיזוק הנדרש, אפילו בתל אביב היקרה, כרוכה לרוב בניצול מלוא זכויות הבנייה האפשריות. כלומר, כדי שהפרויקט יימצא כלכלי, יהיה לרוב צורך בבנייה הכוללת תוספת קומה, הרחבה של הדירות הקיימות לרבות תוספת בנייה בשטח שמעל ההרחבה, ויציאות לגג מעל לקומה הנוספת.

תוספות אלה מחייבות הסכמה של כל השכנים גם בהתאם לחוק החדש. בעוד שההגבלה הנוגעת למספר הדירות שייתוספו מגנה על אינטרס לגיטימי של בעלי הדירות בבית המשותף, למנוע ריבוי בלתי פרופורציונלי של דירות בבית המשותף, נראה כי ההגבלה הנוגעת לשטח הרצפה שייתוסף אינה משרתת אינטרס ראוי ויש בה כדי לפגום באופן קשה בערכו המעשי של החוק.

לסיכום, נראה כי בפועל, הסכמת כל בעלי הדירות לביצועו של פרויקט מכוח תמ"א 38 עדיין תהיה דרושה ליזם, וראוי כי הצדדים יהיו מודעים לכך שעה שהם מנהלים משא ומתן באשר לתמורות שהם יהיו זכאים להן במסגרת הפרויקט לחיזוק הבית המשותף.
דולפין מינצר-כרמון, עו"ד
שותפה במשרד מינצר-כרמון רובננקו עו"ד

עוסקת בתחום המשפט האזרחי, עם דגש על תחום המקרקעין על כל היבטיו ובליווי עסקאות מקרקעין מגוונות, ובכלל זה: מכר, עסקאות שיתוף, נדל"ן מניב, ייצוג בעלי דירות, יזמים וקבלנים בעסקאות לפי תמ"א 38, רישום בתים משותפים ועוד.

משרד עורכי דין מינצר-כרמון-רובננקו, הינו משרד ותיק, בעל נסיון עשיר וידע מקצועי רחב. המשרד מעניק מגוון רחב של שירותים משפטיים ללקוחות פרטיים ועסקיים, ובכלל זה עוסק בליווי והובלת עסקאות מסחריות, בטיפול וליווי שוטף לחברות, לשותפויות ולעסקים (כולל טיפול בייסוד והקמת חברות ושותפויות, עריכת הסכמים בין בעלי מניות, הסכמי מייסדים, הסכמי רכישה והשקעה בחברות) ייצוג בהסכמי מכר ועסקאות בתחום הנדל"ן (עבור לקוחות פרטיים ועסקיים) וכן הסכמים מסחריים בתחום הקמעונאות, הסכמי זכיינות, הסכמי הלוואה ומימון, עריכת וניהול מכרזים, וייצוג בבתי המשפט על כל ערכותיהם.

המשרד מקפיד על מתן שירות ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, תוך זמינות מרבית והתאמת פתרונות משפטיים ועסקיים לצרכיו המיוחדים של כל לקוח.

דולפין מינצר-כרמון, עו"ד
רחוב זטורי 2 תל-אביב, 62158
טל: 03-5622980 פקס: 03-5622981
dolphin@mcr-law.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב