דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבה אפקטיבית ויצירתית על פי שישה כובעי חשיבה של אדוארד דה-בונו. 

מאת    [ 11/07/2009 ]

מילים במאמר: 472   [ נצפה 5732 פעמים ]

על פי המודל של אדוארד דה-בונו לקבלת החלטות וחשיבה אפקטיבית, המוצג בספרו "שישה כובעי חשיבה",  רצוי לנתח את הנושא מזוויות חשיבה שונות, כל זווית בנפרד, ואז לשלב ולבחון את הבעיה על כל מרכיביה השונים. אנשים נוטים אמנם לשלב צורות הסתכלות שונות אבל חושבים על כל ההיבטים במקביל כבר בתחילת הדרך ומאבדים הרבה מהאפקטיביות של התהליך.

דה בונו מבחין בין חמש זוויות חשיבה שונות: עובדות יבשות, מחשבות בעד (הסנגוריה), מחשבות נגד (הקטגוריה), מחשבות יצירתיות ומחשבות רגשיות.

במודל של שישה כובעי חשיבה, אדוארד דה-בונו פורץ דרך כשהוא משלב רגש וחשיבה בתהליכי קבלת החלטות שנחשבו עד אז לתהליכים מחשבתיים. מהפכני למדי אם נזכור שאת המודל הוא הנחיל למנהלים בכירים בארגונים. למעשה, הוא טוען שמרבית המקרים הרגש הוא אחד הפרמטרים המשמעותיים והמשפיעים ביותר. האם תהליך קבלת החלטות הופך לתהליך רגשי? לא אם נזכור שלפני שהפעלנו רגש ניתחנו אנליטית את העובדות, היתרונות, החסרונות והאלטרנטיבות.

מסתבר שזה לא פשוט להפריד. הנטייה שלנו היא לערבב. כשאנו רושמים נתון עובדתי יבש אנחנו במקביל נוטים לקבוע דעה לגביו: האם הוא מהווה אינדיקציה לחיוב, האם הוא שלילי, האם הוא מעורר אצלנו רגש כלשהו. הערבוב יוצר ערבוביה ופוגע בתהליך.

אז מה עושים? משחקים משחק...שישה כובעי חשיבה הוא למעשה "משחק". למה משחק? נניח לרגע שמסגרת החוג לדרמה בבית הספר קיבלתם תפקיד לשחק את מי שאין לו דעה, לא לחיוב ולא לשלילה. הוא אלוף באיסוף נתונים. למרות שאתם אנשים שמגבשים דעה לגבי כל נושא ומציגים אותה, אתם תשחקו את התפקיד בנאמנות. למה? כי זה אופיו של המשחק. הוא מאפשר לנו להתנהג באופן שונה ומשחרר אותנו להתנהג אחרת מהרגיל.

מה המשחק?

לכל אחד מהמשתתפים בתהליך יש שישה כובעים (דמיוניים או אמיתיים): לבן, צהוב, שחור, אדום, ירוק וכחול. מי שחובש כובע כחול מנהל (עד שהוא מסיר את הכובע) את חבישת הכובעים של האחרים. הוא יכול לבקש מכל אחד או מכולם לחבוש כובע בצבע מסוים.

מי שחובש כובע לבן משחק את זה שעוסק רק בעובדות. כובע צהוב - הסנגור שחושב רק טובות, שחור - הקטגור שרואה שחורות, ירוק חושב יצירתי ואדום מפעיל רק את הרגש וחושב מהבטן.

לדוגמא: קבוצה התכנסה כדי לאשר או לדחות הצעה שהועלתה. רחל בעד, יוסי נגד. מנהל הדיון חובש כובע כחול ומבקש מכולם לחבוש כובע לבן (עובדות), ואז מבקש דווקא מרחל לחבוש כובע שחור (לחשוב נגד) ומיוסי לחבוש כובע צהוב (בעד). מאוחר יותר יבקש מכולם לחבוש כובע ירוק (לחפש פתרונות נוספים יצירתיים) ואז כובע אדום (להפעיל גם את הרגש).

התוצאות מדהימות. לא תמיד זה פשוט, בהתחלה כולם קצת נבוכים וסקפטיים ודרושה אסרטיבות של המנחה כדי ללהוביל את התהליך, אבל כשהמשחק זורם עולים רעיונות, הניתוח מקיף יותר וההחלטות טובות יותר. אני מלמד מתרגל את העקרונות של השיטה , במהלך אימון אישי לאנשים פרטיים כמו גם במהלך אימון מנהלים מקצועי וקורסים למנהלים שאני מעביר במכללת סלע.

אתם מוזמנים לקרוא עוד על המודל ועל השימוש שלו במסגרת אימון אישי או אימון מנהלים בקישור - קבלת החלטות

 

יוסי וילנסקי - מאמן אישי מוסמך, מנהל מנוסה. מתמחה באימון אישי לחיזוק ביטחון עצמי ואסרטיביות ובאימון מנהלים מקצועי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב