דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לקראת קיימות סביבתנו הפוליטית למען הדורות הבאים 

מאת    [ 30/06/2009 ]

מילים במאמר: 617   [ נצפה 2115 פעמים ]

 

לקראת קיימות סביבתנו הפוליטית למען הדורות הבאים /  נמרוד נוי

30/6/2009

 

על סמך מה אומר חיים רמון ביום פרישתו מן הכנסת כי קדימה עוד תהיה, תוך שנתיים שלוש, המפלגה הגדולה ביותר ותחזור לשלטון. על סמך מה הוא משתית את דבריו? אם יש לו הוכחות לכך אז שיבוא ויראה אותן לכל. אני על כל פנים מזהה בשטח תהליכים הפוכים לגמרי. על כך הרביתי לכתוב במאמריי הרבים על קדימה ועל חולשת המערכת הפוליטית בישראל, שלאחרונה פורסמו גם באתרים הארציים מאמרים ו- רידר, וניתן לצפות בהם דרך הקלדת שמי המלא בגוגל ואחר כך לחיצה על ההפנייה הישירה למאמריי באתרים אלה.

לא רק שקדימה איננה עושה פוליטיקה אחרת אלא שהיא עסוקה בהנצחת המציאות הקיימת ובהחמרת התהליכים. אוטיזם זו המילה היותר מייצגת כיום את המצב בו הפוליטיקאים פועלים במנותק לחלוטין מסביבתם החיצונית. אם רמון סבור שהפוליטיקה מתחילה ונגמרת בחברי סיעת המפלגה בכנסת, ונראה לו ש'הלהקה הסגורה' הזאת היא חזות הכל אז הדברים חמורים ביותר. האלוצינציות האלו הן ללא צל של ספק תוצאה של אותו אוטיזם פוליטי ואותה סגירות מתמשכת של הפוליטיקאים.

שום דבר טוב לא יכול לצמוח ממצב עיניינים זה בו אין יותר למעשה חיים פוליטיים אמיתיים במדינה. הפוליטיקאים הלאימו את המפלגות ושמו בכך קץ להיותן זירת החיים הדמוקרטיים העיקרית במדינה, אשר עליהן לשקוד על פיתוח עוצמה של חיים דמוקרטיים בקרבה. עיקרון שיתוף הרבים איננו מופיע כלל במילון המונחים הפוליטיים שלנו ואיתו גם לא חכמת ההמונים והתבונה הקולקטיבית. הכל מתנקז אל קבוצה קטנה וסגורה אחת והיא הפוליטיקאים.

חברי המפלגות משולים לפלטפורמות של חמורים שיעודם להריץ את הפוליטיקאים לכנסת ולממשלה ותו לא. אחר כך הם אינם נספרים על ידם וחותמת דמותם השחוחה איננה מופיעה כלל על גבי מסכי קרני הראדר שלהם. במציאות זו לא מתקיימים כלל תהליכים של לימוד, של צמיחה ושל הפרייה. אין בה מקום לשינוי, ליצירתיות ולחדשנות ואת תוצאותיה הרעות ניתן לחזות מראש. 

ואז באים עלינו תכופות ימים של בחירות. זהו יומם הגדול של משרדי הפרסום למיניהם המטיחים עלינו מטר של מלל טפל וחסר משמעות. עליהם מוטלת המשימה לספר סיפורי בדיות על הפוליטיקאים ועל המפלגות ולמוכרם לציבור הרחב - המחפש גאולה ותשובה לשאלות האמת של חיו כאן - כ'מצעים למיטות ריקות' (ברוח דבריו של איש הפרסום ראובן אדלר).

זהו סוג של פגיעה באיכות הסביבה של חיינו ועלינו להתעשת ולקום ולנקוט באמצעים ראויים לצמצום ה'זהום' הפוליטית-סביבתי הזה למען הדורות הבאים. זוהי קריאה לקיימות פוליטית.

מאמציו החוזרים ונשנים של שאול מופז לצרף את קדימה לממשלה אינם יכולים לבוא על חורבותיה של המערכת הפוליטית. רק מצב חירום לאומי יכול להצדיק מהלך שכזה. אך מנגד, סתם ישיבה של קדימה באופוזיציה ללא התמודדות אמיתית עם חולשת המערכת הפוליטית בישראל - שזו שליחותה ההיסטורית וזו ההצדקה האמיתית לעצם קיומה - תביא אותה אל שוקת שבורה ששום מאמצים של משרד פרסום כזה או אחר ושל קוסמים למיניהם לא יעזרו לה. פעם ראשונה זה עבד והצליח - פעם שניה לא תהיה עוד.  

הצלחתה היחסית של קדימה ושל העומדת בראשה ציפי ליבני בבחירות האחרונות לכנסת היתה תוצאה מובהקת של ציפיות הציבור משתיהן ומה שהיה רוצה ומייחל לראות בהן ולא מה שהן באמת. יותר מפעם אחת לא ניתן יהיה למכור סחורה שכזאת. דיבורי הסרק מתוך 'הקופסה השחורה' והסגורה של  חברי סיעת קדימה בכנסת, כפי שבאו לידי ביטוי בדבריו של חיים רמון, על הצלחתה העתידית של המפלגה אין להם בעת הזאת כל אחיזה במציאות.

ואם באמת טובת המדינה לנגד עיניך, שאול מופז, חשוב שתבין כי טובת המערכת הפוליטית חשובה לא פחות. מי שסבור שאפשר לנהל מדינה ברמת איכות מתקבלת על הדעת כשהמערכת הפוליטית שלנו 'על הפנים' ומתנהלת בצורה כושלת כל כך הוא טועה  ומטעה. ויותר מכל, על הפוליטיקאים להבין שמוטלת עליהם האחריות להתמודד עם המצב הקיים בו חולשת המערכת הפוליטית מקרינה הפסדים עצומים על כלל המדינה והחברה בישראל. אי ההתמודדות עם מצב שכזה גובלת בהפקרות ובחוסר אחריות משוועת שמישהו יצטרך ליתן את הדין עליה.

 

נמרוד נוי

מרצה על 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' בפני פורומים שונים ומקיים שיח משתתפים על הדברים (להזמנות - 3611500 052).

פיתוח עיסקי וייעוץ ארגוני ואסטרטגי

בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול

בוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב

חבר לשעבר בפורום האסטרטגי של המועצה הציונית בישראל בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור

רב תחומי וקורא (ספרות יפה וספרים ומאמרים העוסקים בשאלות חברה ומדינה ובתחומים רלוונטיים נוספים) וכותב מאמרים ועבודות מקצועיות.

3611500 052



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב