דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגורמים לנשירת שיער ודרכי הטיפול המומלצות בנשירה והתקרחות. 

מאת    [ 23/07/2006 ]

מילים במאמר: 722   [ נצפה 20758 פעמים ]

הגורמים לנשירת שיער ודרכי הטיפול המומלצות בנשירה והתקרחות.

נשירת שיער הינה בעיה שכיחה בקרב כלל האוכלוסיה. לשיער מרכיב חשוב בבטחון העצמי של גברים ונשים ואלו מחפשים פתרונות לבעיה כואבת זו, עבורם הם מוכנים לשלם ממיטב כספם. ניתן למצוא תכשירים רבים המבטיחים לעצור את הנשירה ולהצמיח שיער מחדש, אך יעילותם ואמינותם של רבים מהם מוטלים בספק. במאמר זה נבין מהם הגורמים לנשירת שיער, ולאילו פתרונות יש באמת סיכוי לעזור.

ראשית, חשוב להבין שנשירת שיער היא תהליך טבעי. זקיקי השיער מצמיחים שערות בצורה מחזורית. כל זקיק מצמיח שערה במשך תקופה של כמה שנים, כאשר בסיומה אותה שערה נושרת, הזקיק נכנס לתקופת מנוחה קצרה, ולאחריה מתחיל להצמיח שערה חדשה. כעשרה אחוזים מכלל הזקיקים נמצאים במצב מנוחה בכל זמן נתון, ולכן שיער נושר כל הזמן כחלק מתהליך צמיחת השיער והתחדשותו. כלל אצבע נפוץ הוא שאדם משיר בממוצע כמאה שערות ביום, אבל השורה התחתונה היא שכל עוד קצב הצמיחה של שיער חדש שווה או גבוה מקצב הנשירה, אין מדובר בחלק מתהליך של התדללות השיער או התקרחות.

הסיבה לנשירת שיער היא ברוב המוחלט של המקרים גנטית. בגופנו ישנם הורמונים אשר משוייכים לקבוצה נשית ולקבוצה גברית, בהתאם לריכוזם היחסי בגוף הגבר והאשה. טסטוסטרון למשל הוא הורמון גברי משום שהוא נמצא בריכוז גבוה בגוף הגבר ובריכוז נמוך יותר בגוף האשה. אסטרוגן הוא דוגמה הפוכה. דהידרו-טסטוסטרון הוא הורמון גברי המופק מטסטוסטרון. על זקיקי השיער ישנם קולטנים אליהם נקשר הורמון זה, וכאשר מתבצעת ההתקשרות המערכת החיסונית מזהה את הזקיקים כגוף זר ותוקפת אותם. לאורך הזמן אותם זקיקים הולכים ונחלשים, השיער שהם מצמיחים נהיה דק וחלש יותר, עד שלבסוף הם מפסיקים להצמיח שיער ולאחר תקופה נוספת מתים. הסיבה שאנשים מסויימים מועדים לסבול מנשירת שיער והתקרחות יותר מאחרים היא שכמות קולטני ההורמונים על הזקיקים אצלם גבוהה יותר. גברים נחשפים לנזקים שגורם הורמון הדהידרו-טסטוסטרון כבר בגיל צעיר לאחר שבגיל ההתבגרות רמות ההורמונים הגבריים בגופם עולות בצורה משמעותית. אצל נשים הבעיה מתחילה בדרך כלל עם הגיען לגיל המעבר, אז ריכוז ההורמונים הנשיים בגופן יורד וההורמונים הגברים נהיים דומיננטיים יותר.

ישנן כיום שתי גישות מרכזיות לטיפול בנשירת שיער:

הגישה הראשונה והיעילה ביותר למנוע נשירת שיער היא מניעה חלקית של ייצור הורמון הדהידרו-טסטוסטרון בגוף. הגישה השניה היא חיזוק הזקיקים. כאן אין מטפלים למעשה ב"שורש הבעיה" שכן הזקיקים ממשיכים להיות מותקפים ע"י המערכת החיסונית. ניתן לשלב בין שתי הגישות ותוצאות מחקרים שנעשו בנושא מצביעות על יעילות גבוהה במקרה של שילוב.

ישנן כיום שתי תרופות המותוות לשימוש כנגד התקרחות ונשירת שיער בעלות אישור FDA (מנהל התרופות והמזון האמריקאי), הנחשבות כמוכחות מדעית:

התרופה הראשונה היא פרופסיה שפועלת על פי הגישה הראשונה, מונעת חלקית את ייצור הדהידרו טסטוסטרון בגוף ומורידה את רמתו לכ 30% מהרמה הנורמלית. פרופסיה נחשבת כיעילה בעצירת תהליך ההתקרחות אצל למעלה מ 80% מן הגברים המשתמשים בה. אצל כשני שליש התרופה אפילו מצמיחה שיער חדש. התרופה מגיעה כטבליות לבליעה פעם ביום ומיועדת לשימוש ע"י גברים בלבד.

התרופה השניה היא רוגיין המכילה את החומר הפעיל מינוקסידיל, ומגיעה כתמיסה הניתנת להתזה או מריחה על הקרקפת. התרופה מיועדת לשימוש אצל גברים ונשים כאשר ההבדל בין הגירסה המותווית לשימוש אצל גברים לזו של הנשים היא בריכוז החומר הפעיל: 5% לעומת 2% בהתאמה. אחוזי ההצחלה של הרוגיין נמוכים מאלו של הפרופסיה ועומדים על כחמישים אחוזים.

יעילותם של תכשירים אחרים המצויים בשוק מתבססת בעיקר על הבטחות היצרן.

בפרסומים רבים למוצרים המבטיחים למנוע נשירת שיער תולים את את הנשירה במחסור בויטמינים. בעולם המערבי המודרני מחסור בויטמינים הוא מצב די נדיר, ואם הוא קיים הוא אינו נובע מתזונה לקוייה אלא מספיגה לקוייה של הויטמינים בגוף. במקרים כאלו ניתן להשלים את הויטמינים החסרים בעזרת טבליות ויטמינים.

אנשים רבים מאמינים שמתח ולחץ המאפיינים את אורח החיים המודרני יכולים גם כן לגרום לנשירת שיער. האמת היא שהדבר נכון רק במקרים קיצוניים ביותר ולא מדובר על מצבים כמו לחץ הנגרם מעומס במקום העבודה או כתוצאה מתקופת מבחנים. כשאדם עובר טרואמה קשה או שינויים פיזיולוגיים קיצוניים זקיקי השיער עשויים להכנס למצב מנוחה ממושך בהם השיער שהצמיחו נושר והם אינם מצמיחים שיער חדש. שלב זה יכול להמשך חודשים ארוכים, אך בסיומו יחזרו הזקיקים לתפקוד רגיל מבלי שנגרם להם נזק בלתי הפיך.

אז מהו אם כן הטיפול המומלץ למי שסובל מנשירת שיער? ראשית בקרו אצל רופא המשפחה ובקשו לעשות בדיקות דם מקיפות. במידה ולא יעלו בבדיקות ממצאים חריגים בקשו הפנייה לרופא עור שימליץ על דרך הטיפול הטובה ביותר. מספר מועט יחסית של רופאי עור מקדישים חלק משמעותי מזמנם לתחום השיער ומומלץ לבקר אצל אחד מאלו. כמו כן מומלץ לבקר באתרים העוסקים בנשירת שיער כדי ללמוד על הנושא בצורה מעמיקה יותר, ובפורומים העוסקים בנשירת שיער כדי להיעזר בנסיונם של אנשים אחרים הסובלים מן הבעיה.
ספי בן-צור הקים בשנת 2004 את אתר Myhair.co.il המספק מידע רב על נשירת שיער והתקרחות. באתר מופעל פורום תמיכה בו ניתן להפנות שאלות לדר' אלכס גינזבורג, מומחה לטיפול בבעיות נשירה והשתלות שיער.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב