דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שפת הגוף ושפת הכתב- גרפולוגיה 

מאת    [ 22/06/2009 ]

מילים במאמר: 793   [ נצפה 2735 פעמים ]

שפת הגוף ושפת הכתב-גרפולוגיה


מאת: פנינה אריאלי, גרפולוגית מוסמכת


 תקשורת בין-אישית מלווה אותנו בחיי היום יום. אנו נוטים להתרשם מאנשים יותר משפת הגוף שלהם, מאשר מהשפה המילולית בה הם מתבטאים.


קיימת הקבלה בין תכונות אופי לבין שפת הגוף, וכן בין שפת הגוף ל"שפת הכתב", קרי- גרפולוגיה. אנו מתנהגים על הדף בדרך דומה להתנהגותנו "בחיים".


ניתן למצוא השתקפות של העולם הנפשי-רוחני שלנו בעולם הפיזי והגופני. למשל; רגשות של מתח נפשי באים לידי ביטוי בשרירים מתוחים, שמביאים לאחיזה נוקשה של העט, והעט חורט בצורה נוקשה על הדף.


נניח שאתם מתבקשים לכתוב את שמכם על דף חלק, דמיינו לעצמכם שאתם שחקני קולנוע מפורסמים, בטוחים בעצמם ואקסטרווגנטיים (עשו זאת עכשיו!). האם כתבתם אותו באותיות גדולות או קטנות? איפה מיקמתם אותו? טיפוס ביישן, שיש לו רתיעה מלהיות במרכז העניינים, ימנע מלכתוב את שמו במרכז הדף ובד"כ יכתוב את שמו בכתב קטן. לעומתו, אדם שמנסה להתבלט בשטח ולזכות בתשומת-לב, יכתוב את שמו בכתב גדול. אם הוא גם חש עצמו בטוח, הוא יכתוב בכתב משוחרר, חופשי ופתוח.


אנשים סגורים וביישנים נוהגים בשפת-גוף סגורה: משלבים ידיים ורגליים, מתכווצים ומצמצמים את שטח המגע של גופם עם הסביבה, בעיקר את החלק הקדמי של הגוף.


לעומתם, אנשים פתוחים, גלויים וקומוניקטיביים, שלעיתים אף מפריזים בחוסר מחסומים, נמנעים מלשים מחסומים בינם לבין הסביבה. הם מדברים עם תנועות ידיים רחבות, במיוחד כשכפות הידיים פתוחות, ומבטאים בכך מעורבות בשיחה, פתיחות לאדם אחר וביטחון עצמי.


גם בכתב היד אנו עדים לאותה סגירות או פתיחות. בעברית, מייצג צד שמאל של הדף את הסביבה החיצונית, את החברה, את הזולת. נקרא לו "אתה"; ואילו צד ימין מייצג את הכותב, עברו ועולמו הפנימי. נקרא לו "אני".


אנשים שמעדיפים למנוע חדירה ישירה של הזולת לעולמם הפנימי, או שרוצים להסתיר משהו - יחסמו את הגישה. בכתב היד, זה יבוא לידי ביטוי ביצירת קמרונים עמוקים וסגורים. בדוגמא 1 יש לנו דוגמא לסגירות. הכותב החל את האות מקו השורה, הרבה יותר נמוך ממה שמתבקש על-פי התקן, ובכך יצר מחיצה בינו לבין הזולת. ניתן לדמות את הצורה הקמרונית לאדם ששם שתי ידיו מעל ראשו, כדי לגונן על עצמו. הוא מכונס בתוך עצמו, נוטה להאשים את עצמו וזקוק לקורת-גג בטוחה.בדוגמא 2 אין כל מחיצה. ישנה זרימה חופשית של אנרגיה, של מילים ושל קשר.


 ודאי תסכימו אתי שלשון גוף מכווצת יכולה להתבטא בשפת כתב מכווצת. אלו מכם שהם יותר סגורים וביישנים, מופנמים ומאופקים, אולי קצת יותר חרדים ודואגים לגונן על עצמם - האם הכתב שלכם יותר קטן, צפוף, צר, מתון במהירותו וסגור משל אחרים?


ככל שאדם מרגיש עצמו שפל-רוח או כפוף למשהו, כך הוא מכופף את גופו נמוך יותר ביחס לאדם העומד מולו, "משתחווה" או מתרפס. גם בכתב היד ניתן לראות זאת בהנמכת "ראש" האותיות בחלקן העליון ובהשטחתן. כנגד זאת, אדם שחש עצמו "מעל" אחרים ונהנה להדריך, לפקח ולייעץ להם, יגביה את האותיות כלפי מעלה. (ראה דוגמא 3)


 טיפוס עצבני, הסובל מאי-שקט פנימי יראה גם אי-שקט בישיבה, עם שינויי תנוחה מרובים; משחק בחפצים על השולחן, נוקש באצבעותיו, או מנענע רגלו מעלה ומטה בחוסר רגיעה. בכתב היד, זה יבוא לידי ביטוי בחוסר אחידות בחלק גדול מהתופעות הגרפיות; גודל משתנה של אותיות, שורה גלית, אותיות שנכנסות אחת בשנייה, רווחים לא אחידים, לחץ משתנה ונטיית כתב לא אחידה.


 זווית הכתיבה (הנטייה של האותיות) מלמדת אותנו, בין היתר, על גישתו של הכותב לזולת ולחברה. זווית כתיבה ימנית (דוגמא 4 ) משקפת גישה חברותית, לבבית, טבעית ורגשנית, בדומה למי שרוכן קדימה כלפי הזולת כאשר הוא יושב ומדבר אתו. זווית כתיבה ישרה ( דוגמא 5) מלמדת על שליטת השכל על הרגש והשתלבות חברתית זהירה, המלווה בשיקול-דעת, בדומה למי שיושב ישר וזקוף ומקפיד לשמור על שליטה עצמית, מבלי להראות קרבת יתר, או ריחוק. זווית כתיבה שמאלית (דוגמא 6) מביעה הסתייגות, חשדנות, סגירות ומופנמות של אדם בעל מעצורים, שנוטה להעמיד פנים. בשפת הגוף, ניתן לראות זאת כאשר אדם יושב כשגופו נשען אחורה ונמנע מקשר רגשי קרוב עם היושב מולו.


 אנשים שזקוקים ל"מרחב מחייה" גדול ושומרים בקנאות על פרטיותם, נוטים לשמור גם על רווח גדול מאד בין המילים. בשפת הגוף, ניתן להבחין בצורך זה בעת לחיצת יד; אנשים אשר חשים צורך במגע אישי קרוב, מביעים זאת בהתקרבות פיזית לזולת ומלווים את לחיצת היד במגע נוסף לאורך הזרוע או בחיבוק, בעוד שאלה המסתייגים מחדירה לטריטוריה הפרטית שלהם, לא מאפשרים לזולת להתקרב אליהם ומשאירים את היד המושטת ישרה.


 המשמעות של "למעלה" ו"למטה" באה לידי ביטוי הן בשפת הגוף והן בכתב היד.כאשר אנו במצב-רוח מרומם ואופטימי, אנו נוטים להרים את ראשנו (ולעיתים את ידינו) כלפי מעלה, בדומה לכיוון שורות עולה בדף. לעומת זאת, כאשר אדם במצב של דכדוך נפשי או אכזבה כלשהי, הוא נראה כמי ש"ראשו באדמה", בדומה לכיוון שורות יורד בדף.


 שפת הגוף באה לידי ביטוי בתנועה של גופנו. גם כתב היד נוצר כתוצאה מתנועת היד הכותבת, הקשורה לפקודות מהמוח. מכיוון שבמוח מצויים המרכזים המניעים את האדם, הרי שהיד הכותבת היא ה"עט" של המוח ודרך תנועת הכתיבה אנו יכולים ללמוד על המתחולל במוחנו מבחינה מחשבתית, רגשית ונפשית.


 דוגמאות


 


 


פנינה אריאלי, גרפולוגית מקצועית, מוסמכת מטעם האגודה הישראלית לגרפולוגיה מדעית ומטעם האגודה האמריקאית.בעלת כ-25 שנות ותק. עוסקת בגרפולוגיה משפטית, אבחון והתאמת עובדים לחברות, יעוץ אישי והכוונה מקצועית, קורסים והרצאות.
טל: 04-6266866, פקס: 077-4020870, נייד:052-3231323
אתר: www.grapho-law.co.il, דוא"ל: pnina555@bezeqint.net



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב