דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבחן ביטורנט: פיראטיות מסייעת באדיבות גוגל 

מאת    [ 16/06/2009 ]

מילים במאמר: 895   [ נצפה 3904 פעמים ]

אחת הדרכים הטובות ביותר לבחון את ההתנהגות האמיתית של גוגל בכל מה שנוגע לפיראטיות, הפרת זכויות יוצרים ופגיעה בתעשיית הבידור הבינלאומית היא באמצעות בדיקת הדרך שבה גוגל סורק ומאנדקס אתרי ביטורנט עבור קהילת המחפשים העולמית.



למי שלא יודע מהו ביטורנט (BitTorrent), הרי שמדובר בפרוטוקול שיתוף קבצים יעיל מאוד, שמאפשר להעביר קבצים גדולים לכמויות גדולות של משתמשים, על ידי חלוקת כל קובץ לחתיכות זעירות. פיסות-נתונים אלו מתחלקות בצורה חכמה בין כל המשתפים, וכך נוצר שוק פתוח של סחר חליפין, שבו כולם מרוויחים: אני מקבל ממך את מה שחסר לי, ונותן בתמורה את מה שחסר לך - עם עדיפות לחתיכה הנדירה ביותר כעת.



התוצאה: עשרות מליונים מורידים סרטים, מוסיקה ותוכנות דרך ביטורנט. הפרוטוקול קם לתחייה בעזרת מגוון תוכנות (קליינטים) שונות, שכולן חופשיות להורדה ולשימוש. בשנתיים האחרונות, ביטורנט אחראי כיום לכ-15% מכלל זרימת המידע ברשת, על פי אומדנים זהירים ביותר (ויש כאלה שאומרים שמדובר ב-35%). בסין, למשל, הוא יוצר פקקי-תנועה רציניים מאוד ברשת של העיר בייג'ין, וגם ספקיות הגישה בישראל כבר הבינו את כוחו השיווקי של ביטורנט, כדי למכור חבילות גלישה מהירות יותר.



הפרוטוקול של ביטורנט, לכשעצמו, הוא חוקי ולגיטימי - בדיוק כמו שאקדח הוא חוקי (למרות שרוצחים משתמשים בו), או שמכונית היא חוקית (למרות שהיא דורסת אנשים). אז מה לא חוקי בביטורנט? אם משתמשים בו כדי להפר זכויות יוצרים (דהיינו, להעתיק ולהפיץ יצירות מוגנות בצורה המונית, במטרה להרוויח). וזה מה שרוב האנשים עושים בו, כל יום, כבר כמה שנים.



אז איך גוגל מתייחס לאתרים פיראטיים-במוצהר של קבצי ביטורנט? הוא פשוט סורק אותם כמו כל אתר אחר, כי כולם יודעים עד כמה הם פופולריים בקרב המשתמשים. אז מה אם הם לא חוקיים? אז מה אם חוק DMCA האמריקני מכריח את מנועי החיפוש להסיר כל אתר פיראטי, לאחר שהתקבלה בקשה מפורשת בעניין זה? אז מה אם ארגון MPAA נלחם בכל כוחו נגד אתרי ביטורנט מובילים ותובע להם את הצורה? גוגל יעזור לכל ילד למצוא את הטורנט שלו.



הבדיקה שלנו


נכון לפברואר 2007, אתרי ביטורנט גדולים משגשגים בגוגל. לא סביר להניח שהנהלת גוגל לא קיבלה מכתבי-בקשה להסיר את תוכן האתרים הללו מן האינדקס של גוגל. להיפך: סביר להניח שעורכי הדין של גוגל דחו את הבקשות הללו בטיעונים משפטיים מבריקים למדי.



דה פיראט ביי (מפרץ הפיראטים): 240 אלף דפים סרוקים בגוגל. אתר הביטורנט המפורסם ביותר בעולם, שרשויות החוק רודפות אחריו כבר שנים. לגוגל לא איכפת.



טורנט ספיי (מרגל הטורנטים): 286 אלף דפים סרוקים בגוגל. אחד מהאתרים הפופולריים והמוצלחים ביותר בתחום הטורנטים. כאשר נתבע, טען שהוא רק מנוע חיפוש, ולכן הוא עושה את מה שגוגל עושה; המסקנה, לפיכך, היא שכדאי יותר לתבוע את גוגל. פועל מחוץ לארה"ב. אפילו ה-FBI מעורב בנסיונות לעצירתו. גוגל סורק אותו בכיף ומרוויח מן התנועה. ציון פייג'ראנק בגוגל: 7 מתוך 10.



איי-אס-או האנט: 255 אלף דפים סרוקים. מבכירי אתרי הטורנט הפירטיים ברשת. זכה לסיקור מסיבי בעיתונות העולמית. נרדף על ידי רשויות החוק. גוגל מת עליו.



טורנט ריאקטור (הכור הגרעיני של הטורנטים): 344 אלף דפים סרוקים בגוגל. אף רשימת טורנטים לא שלמה בלעדיו. כולם יודעים שהוא פיראטי לחלוטין. גוגל סורק בתדירות גבוהה.



דמונויד (שילוב של דמון ושל אנדרואיד): 119 אלף דפים סרוקים בגוגל. מטובי אתרי הטורנט בעולם, שזוכה בחלק מן המצעדים המדרגים את המובילים בשוק. יעיל ומהיר, מקיף ורציני. אף אחד לא מעמיד פנים שהוא חוקי. גוגל סורק בלי חשבון.



מינינובה (על שם אתר סופר-נובה שנסגר): 366 אלף דפים סרוקים בגוגל. זכה לפרסום רב בתקשורת, בין השאר מפני שנקרא על שמו של אתר טורנטים מפורסם שנסגר עקב רדיפת שלטונות החוק. אבל גוגל נמצא, ככל הנראה, מעל לחוק. אין הסבר אחר לתופעה הזאת.



ביטנובה (אתר הולנדי): 375 אלף דפים סרוקים בגוגל. אתר נוסף שמתבסס על הסיומת "נובה", כדי לזכות מאבק-הכוכבים של סופר-נובה שנסגר. גם כאן, נראה שגוגל מעמיד פנים כאילו הוא לא יודע, לא שומע ולא רואה.



בוש-טורנטס (הטורנטים של בוש): 282 אלף דפים סרוקים בגוגל. מאגר טורנטים עם שם חצוף במיוחד, הטוען ל"טורנטים מהבית הלבן". ג'ורג' בוש טרם הגיב, אבל גוגל יודע מה הגולשים רוצים, והוא מספק את הסחורה בלי להתייחס לעובדה שהיא פיראטית כמעט לחלוטין.



מגהנובה (עוד נובה): 158 אלף דפים סרוקים בגוגל. אותו סיפור, רק בשם אחר. גוגל סורק ונהנה, הגולשים מוצאים את החומר הפיראטי שלהם דרך גוגל במהירות ובקלות.



טורנטבוקס (קופסת הטורנטים): "רק" 48 אלף דפים סרוקים בגוגל. לא אתר ענק כמו השאר, אבל גם הוא פיראטי ברובו המוחלט, וכמובן נסרק באופן סדיר ע"י מנוע החיפוש מס' 1 בעולם, הלא הוא גוגי-פלצת.



ביטורנט.קום (האתר הרשמי של מפתח הפרוטוקול, בראם כהן): 107 אלף דפים סרוקים בגוגל. למרות שמפתחי האתר מצהירים שהם מסננים תוכן פיראטי, האתר מוצף באינספור הפרות זכויות יוצרים מכל הסוגים והמינים - מוסיקה, סרטים, תוכנות וכל מה שתרצו. גוגל, כמובן, סורק בשקט.




סיכום קודר


יש כמה רמות של שלטון-חוק בעולם:



יש שלטון חוק עבור ילדים בני 12 שנתפסים כאשר הם מורידים שיר של בריטני דרך קאזה. הילדים הללו מובאים לבית המשפט, נקנסים באלפי דולרים ונשבעים לא לשתף קבצים.



יש שלטון חוק עבור פיראטים רוסיים, שה-FBI עושה מאמצים כבירים כדי להביאם לדין ולהכניסם לבית הסוהר. מיטב המשאבים הציבוריים מושקעים ברדיפת אנשים אלו.



יש שלטון חוק של אתרי טורנטים, שבורחים מן השלטונות אך לא תמיד מצליחים להימלט מעונש. חלקם מנצלים את החוק בדרכים חלקלקות למדי, ונהנים מתמיכת קהילת הגולשים.



ויש מלאך נצחי אחד בשם גוגל: הוא אף פעם לא נפגע, מנהליו אף פעם לא נעצרים, ואף אחד בתאגיד הענק הזה לא נותן את הדין על תרומתו האדירה לפיראטיות העולמית - באמצעות סריקת אתרי הביטורנט המובילים בעולם. מדובר ב"הפרה מסייעת" של זכויות יוצרים, וזוהי עבירה לכל דבר ועניין - גם בתחום האזרחי (נזיקין: פיצויים בסך 30-150 אלף דולר לכל הפרה) וגם בתחום הפלילי (עבירה פדרלית בארה"ב - עד 5 שנות מאסר).



ועוד לא אמרנו אף מילה על יוטיוב.

מחבר העבודה מנועי חיפוש באינטרנט - סימני מסחר, הגנת הצרכן, חופש הביטוי.

מחבר עבודה ראשונה מסוגה על הזכות להיבחר במדינה פוסט-דמוקרטית.

מחבר הספר רוק מתקדם משנות ה-60 ועד היום.

גר ועובד בת"א.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב