דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתופפים - תוף דג'מבה כל הפרטיים על התוף שכבש את העולם. 

מאת    [ 14/06/2009 ]

מילים במאמר: 585   [ נצפה 3828 פעמים ]

דג'מבה - חלק 2

שלום לכולם, זה הוא חלק שני של מאמר מעמיק בנושא דג'מבה, בחלק הראשון של המאמר, סיפרתי לכם איך לקנות דג'מבה? אפה לומדים לנגן על דג'מבה? ומה פרוש השם דג'מבה? בחלק הזה של המאמר אדון בכיוון התוף, מתופפים שחיים את חייהם סביב התוף בהיסטוריה הטבולה בפולקלור סביב הדג'מבה ואפילו על ניסיון של חברת רמו ליצור דג'מבה מפלסטיק.


ככה תכוונו את צלילי התוף שלכם.
כפי שציינתי בתחילת המאמר, את תופי הדג'מבה מכוונים על ידי מתיחת החבלים, בהתחלה מושכים את החבלים הזקופים באופן חזק מאוד עד שהעור נמתח כלפי מטה, זהו היא המתיחה הראשונה והחשובה ביותר. עם הזמן התוף הולך ונהיה רפוי, לכן יש צורך במתיחות זריזות שאותם מבצעים בתהליך שנקרא הפיכת חבלים. המטרה בהפיכת החבלים היא מתיחה מהירה לפני ניגון, ברגע שהופכים את החבלים הם נמתחים ומושכים את העור כלפי מטה והוא נמתח ומשמיע סאונד חד מאוד ומתכתי.


דג'מבה היסטוריה
לפני שנדון במקורות הדג'מבה, נשאלת השאלה הבסיסית מה פירוש השם? בשפה הבמברה המדוברת בגיניאה הפרוש המילולי לשם הוא המאסף של כולם, כלומר שמו של הדג'מבה נקשר באספות, גם היום הדג'מבה "אוסף" קבוצת אנשים שאותה אנו מכנים מעגל מתופפים. קבוצות אתניות שלמות שעדיין חיים לפי מסורת הדג'מבה פזורות לאורכה ולרוחבה של מערב אפריקה, החלוקה למדינות בתחילת המאה הייתה דיי שרירותית ונגועה בפוליטיזציה בלי קשר ממשי לקבוצת האתניות שחיות באזור, לכן אפשר לראות את שבט הטוארג מתפרש ממלי ומרוקו לעבר מאוריטניה ובוריקנה כמוהו עוד שבטים רבים של שבט המלינקה. למרות שהערים הגדולות הושפעו מארצות המערב והיום אפשר למצוא להקות אפריקאיות שמנגנים בכלים מודרניים כמו גיטרות חשמליות וקלידים או שילוב של כלי נגינה מסורתיים עם מודרניים עדיין אפשר למצוא בכל פינה טקסים ואירועים שמנוגנים במסורתיות שמרנית, ישנם שירים ומקצבים הקשורים לחיי היום יום כמו חתונה, הולדת בן ועוד ולהם נוספים מקצבים ושירים שהם מקשורים לפולחן ודת כמו מקצבים להתעברות האישה, וטקסים להורדת גשם, לכל מקצב יש: שם, סיפור וריקוד.

דג'מבה ופולקלור מקומי..
אנשי השבטים באפריקה הפרושים לאורכה ולרוחבה של מערב אפריקה, מאמינים שבתוף הדג'מבה בו זמנית 3 רוחות הרוח הראשונה היא הרוח של העץ ממנו נכרת הגזע לדג'מבה, הרוח השנייה היא הרוח של החיה שתורמת את עורה
והרוח השלישית היא הרוח הפועמת של נגן התוף הדג'מבה או כפי שקורים לו באפריקה הדג'מבה פולה. פולה כפי שהוא מכונה בפי האפריקאים, שלושת הרוחות יוצרות למעשה את רוח הדג'מבה.


מתיחת הדג'מבה לסאונד הרצוי
כפי שציינתי בתחילת המאמר, את תופי הדג'מבה מכוונים על ידי מתיחת החבלים, בהתחלה מושכים את החבלים הזקופים באופן חזק מאוד עד שהעור נמתח כלפי מטה, זהו היא המתיחה הראשונה והחשובה ביותר. עם הזמן התוף הולך ונהיה רפוי, לכן יש צורך במתיחות זריזות שאותם מבצעים בתהליך שנקרא הפיכת חבלים. המטרה בהפיכת החבלים היא מתיחה מהירה לפני ניגון, ברגע שהופכים את החבלים הם נמתחים ומושכים את העור כלפי מטה והוא נמתח ומשמיע סאונד חד מאוד ומתכתי.


דג'מבה מפלסטיק...
תעשיית הפלסטיק לא פסחה על תוף הדג'מבה ובסוף שנות השמונים חשפה לראשונה חברת רמו סידרה של תופים אפריקאים עם גוף מפיברגלאס ועור מתערובת לא ברורה של פלסטיק וגומי שאמור להחליף את העור החי בעור סנט טי, המטרה הייתה להקל על הנגנים למתוח את התוף והחלפת העורות שנשחקים במהירות. בין התופים הסינתטיים היו תופים כמו תופי התובנוס שקיבלו מראה חדשני עם עיצוב בצבעים אפריקאים עזים אמנם פשוט מאוד לכוון את התופים בעזרת מפתח מתכת, לא צריך שום מיומנות בכדי להחליף את העור, שממילא חזק מאוד ומחזיק שנים רבות. לדעתי הסאונד של הדג'מבה המסורתי הבנוי מעץ הוא חם יותר הסאונד שבוקע מאותם תופי פלסטיק . אם רוצים לנגן מוזיקה אפריקאית מקורית מסורתית, לדעתי תוף הדג'מבה העשוי עץ ומתיחת חבלים עדיף! למרות שבאופן אישי אני דיי אוהב את הסאונד שמפיקים תופי הפלסטיק שהקשר להם לסאונד המקורי הוא מקרי בהחלט

שלכם,

דודי בר יוסף.


דודי בר יוסף מנהל אומנותי של להקת מתופפים מתופפי המדבר
ניהול תוכן בנושא חינה לפורטל החינה הישראלי
חוגגים בר מצווה בכותל כל המידע הנחוץ



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב