ברלין. שנת 2008. רץ המרתון היילה גבריסלאסי מאתיופיה קובע שיא עולם חדש בריצת מרתון לגברים. גבריסלאסי שבר את השיא הקודם אשר קבע בעצמו, שנה קודם לכן. היה זה ניצחונו השלישי ברציפות במרתון ברלין, הישג מרשים לכל הדעות. בעולם העסקי של היום, היכולת "לרוץ" למרחקים ארוכים אינה עוד פריווילגיה ניהולית. בעולם הדינמי ובמיוחד במציאות המנסה להיחלץ ממשבר כלכלי עולמי, היכולת לראות מעבר למסך משימות היום יום והיכולת לגלות גמישות תפעולית הינה הכרח. בעלי עסקים רבים הבינו בשנים האחרונות כי רתימתם של אמצעים וכלים טכנולוגיים הינה אקוטית לניהולו של העסק. כך, אמצעים טכנולוגיים רבים, כדוגמת טלפוניה מתקדמת, מרכזי מיחשוב מאוחדים ופתרונות מתקדמים בתחום אבטחת המידע, הפכו לחלק אינטגרלי מהציוד של מאות אלפי עסקים, קטנים וגדולים כאחד.
התפיסה המקובלת היא זו המביטה על אמצעים טכנולוגיים, יהיו מתקדמים ככל שיהיו, ככלי שרת בידי האופרציה העסקית. רבים הם בעלי החברות והמנכ"לים הבכירים, אשר משקיפים על הטכנולוגיה "מרחוק", וגם אם הם אינם נרתעים ממנה, הרי שרף ההתייחסות אליה הינו ככלי המאפשר הוצאת הנחיות ניהוליות מן הכוח אל הפועל ותו לא.
אולם כיום, אין בכך די. תקופת המשבר הכלכלי האיצה תהליכי שרידות טבעיים של עסקים וסיפקה לנו הצצה לעתיד לבוא. כך, בברירה הטבעית של העולם העסקי לא יהא עוד מקום לעסקים שאינם "חושבים טכנולוגיה". צורת החשיבה עתידה וצריכה להשתנות: לא עוד השקפה על הטכנולוגיה כאופרטור, ככלי ביצוע של ההחלטות העסקיות המתקבלות בארגון, כי אם אימוץ הסתכלות חדשה, כזו המשלבת את הטכנולוגיה ולוקחת אותה בחשבון מראשיתם של תהליכי העבודה בחברה. כיום, בעל עסק צריך להכניס את הטכנולוגיה וההכנות אליה כסעיף ראשי בתוכנית העסקית והיא מהווה מימד ראשי בתכנון וייעול העסק, אשר השקעה נבונה בה תניב דיווידנדים ניהוליים רבים.
ניקח לדוגמה, חברה לייצור מטבחים. בחיי השגרה של החברה היא עוסקת בתכנון צמוד עם הלקוח, ליווי הפרויקט ושיתוף בעלי מקצוע רבים - מעצבים, מעצבי פנים ואנשי ייצור טכני. חזונה של החברה הוא יצירת מוצר איכותי לשביעות רצונו של הלקוח, תוך אספקתו המהירה ושיפור חווית הקנייה והשירות. עסק כזה יכול להיתקל בקשיים ואתגרים רבים - חוסר סינכרון בין אנשי החברה, קושי בתיאום פגישות פנימיות, קביעה של שיחות ועידה, התמודדות עם פקסים לא ברורים מלקוחות, החמצת שיחות שנותבו לתאים קוליים ועוד. הפתרון הטכנולוגי במקרה זה הוא פשוט. באמצעותה של מערכת טלפוניה מתקדמת יכולים העובדים לתאם ולבצע שיחות ועידה בקלות מרבית, לחלוק מסמכים ומידע ולשתף את הלקוחות גם מרחוק, וכן מתאפשרת גישה להודעות קוליות באמצעות המייל וגישה ישירה לתשתיות המשרד גם מחוצה לו. כך, חשיבה מבעוד מועד, עוד בשלב גיבושו של העסק, והתאמת הטכנולוגיה לערכי העסק ומטרותיו יכולה להביא לשדרוג עסקי משמעותי והצעדתו של העסק קדימה.
הסתכלות זו תשנה למעשה את כיוון הפעולה והניהול העסקי. לא עוד קבלת החלטות ניהוליות ורתימת הטכנולוגיה לשם ביצוען, כי אם שילוב הטכנולוגיה כמתודולוגיה בניהול העסקי. כך, יהפוך גם השחקן הוותיק ביותר בשוק לפנים רעננות וחדשניות בתחומו. בנוסף, יאפשר ניצול טוב יותר של הטכנולוגיה הקיימת, אך בעיקר יסייע בהפחתת עלות הבעלות (TCO) הכוללת, בין היתר, את עלויות תחזוקת הציוד והשימוש עתידי, יגביר את חווית המשתמש של הלקוחות, וכן יסייע בניצול נכון יותר של שעות העבודה בחברה על ידי ייעול תהליכי העבודה והגברת תפוקת העובדים.
אם אנו בוחנים תפעולה של רשת עסקית רחבה ומבוזרת, כדוגמת רשת מכוני שטיפת מכוניות, תחנת דלק וחנויות נוחות, הרי שהאתגר המרכזי הניצב בפני בעלי העסק הוא חיבורם של המנהלים, הנעים בין הסניפים השונים, למערכות המידע המרכזיות בארגון לצורך קבלת נתונים, מעקב ויזואלי אחר המתרחש, גישה קבועה ומיידית לדואר אלקטרוני וכו'. כיום, מרבית המנהלים ברשתות מסוג זה, אינם בעלי יכולת לעקוב באופן סינכרוני אחר הנעשה בסניפים המקומיים וכתוצאה מכך הליך קבלת ההחלטות, גם הפשוטות ביותר, מתארך והשירות ללקוחות נפגם. באמצעות התקנתה של מערכת ניהול מאוחדת והתקנת חיבורים מאובטחים, ניתן לצמצם משמעותית בהוצאות התפעול , העברת הנתונים נעשית בזמן אמת מהסניפים אל מרכז החברה בצורה מאובטחת, מתאפשר מעקב ויזואלי באמצעותה של מערכת וידאו מרכזית ועוד.
הסתכלות חדשה זו כוללת גם בחינה יצירתית של הטכנולוגית , המנתקת את התפקידים המסורתיים של הטכנולוגיה הספציפית ואת סביבת הפעולה הטבעית שלה ובוחנת אותה בקונטקסט אחר. בחינה יצירתית שכזו יכולה להוביל לשילוב מערכות וידאו מתקדמות, אשר בדרך כלל משמשות ככלי בתחום האבטחה, במוסכי רכב, למשל, בכדי להציע שירות מתקדם וייחודי ללקוחות - צפייה ברכבם מתוקן 24 שעות ביממה עד לסיום תיקונו. הוצאת הטכנולוגיה מן המעטפת השגרתית שלה, בשילוב שינוי תהליכי העבודה והניהול בחברה לכאלו המציבים את הטכנולוגיה במרכז עתידים להוביל את העסק מחזון למציאות. בעתיד הלא רחוק, רק בעלי עסקים אשר יקדימו לאמץ תפיסה זו וליישמה בחברתם יצליחו לעלות משלב השרידות והתפעול השוטף לשלב ההובלה העסקית בתחומם.
התפיסה המקובלת היא זו המביטה על אמצעים טכנולוגיים, יהיו מתקדמים ככל שיהיו, ככלי שרת בידי האופרציה העסקית. רבים הם בעלי החברות והמנכ"לים הבכירים, אשר משקיפים על הטכנולוגיה "מרחוק", וגם אם הם אינם נרתעים ממנה, הרי שרף ההתייחסות אליה הינו ככלי המאפשר הוצאת הנחיות ניהוליות מן הכוח אל הפועל ותו לא.
אולם כיום, אין בכך די. תקופת המשבר הכלכלי האיצה תהליכי שרידות טבעיים של עסקים וסיפקה לנו הצצה לעתיד לבוא. כך, בברירה הטבעית של העולם העסקי לא יהא עוד מקום לעסקים שאינם "חושבים טכנולוגיה". צורת החשיבה עתידה וצריכה להשתנות: לא עוד השקפה על הטכנולוגיה כאופרטור, ככלי ביצוע של ההחלטות העסקיות המתקבלות בארגון, כי אם אימוץ הסתכלות חדשה, כזו המשלבת את הטכנולוגיה ולוקחת אותה בחשבון מראשיתם של תהליכי העבודה בחברה. כיום, בעל עסק צריך להכניס את הטכנולוגיה וההכנות אליה כסעיף ראשי בתוכנית העסקית והיא מהווה מימד ראשי בתכנון וייעול העסק, אשר השקעה נבונה בה תניב דיווידנדים ניהוליים רבים.
ניקח לדוגמה, חברה לייצור מטבחים. בחיי השגרה של החברה היא עוסקת בתכנון צמוד עם הלקוח, ליווי הפרויקט ושיתוף בעלי מקצוע רבים - מעצבים, מעצבי פנים ואנשי ייצור טכני. חזונה של החברה הוא יצירת מוצר איכותי לשביעות רצונו של הלקוח, תוך אספקתו המהירה ושיפור חווית הקנייה והשירות. עסק כזה יכול להיתקל בקשיים ואתגרים רבים - חוסר סינכרון בין אנשי החברה, קושי בתיאום פגישות פנימיות, קביעה של שיחות ועידה, התמודדות עם פקסים לא ברורים מלקוחות, החמצת שיחות שנותבו לתאים קוליים ועוד. הפתרון הטכנולוגי במקרה זה הוא פשוט. באמצעותה של מערכת טלפוניה מתקדמת יכולים העובדים לתאם ולבצע שיחות ועידה בקלות מרבית, לחלוק מסמכים ומידע ולשתף את הלקוחות גם מרחוק, וכן מתאפשרת גישה להודעות קוליות באמצעות המייל וגישה ישירה לתשתיות המשרד גם מחוצה לו. כך, חשיבה מבעוד מועד, עוד בשלב גיבושו של העסק, והתאמת הטכנולוגיה לערכי העסק ומטרותיו יכולה להביא לשדרוג עסקי משמעותי והצעדתו של העסק קדימה.
הסתכלות זו תשנה למעשה את כיוון הפעולה והניהול העסקי. לא עוד קבלת החלטות ניהוליות ורתימת הטכנולוגיה לשם ביצוען, כי אם שילוב הטכנולוגיה כמתודולוגיה בניהול העסקי. כך, יהפוך גם השחקן הוותיק ביותר בשוק לפנים רעננות וחדשניות בתחומו. בנוסף, יאפשר ניצול טוב יותר של הטכנולוגיה הקיימת, אך בעיקר יסייע בהפחתת עלות הבעלות (TCO) הכוללת, בין היתר, את עלויות תחזוקת הציוד והשימוש עתידי, יגביר את חווית המשתמש של הלקוחות, וכן יסייע בניצול נכון יותר של שעות העבודה בחברה על ידי ייעול תהליכי העבודה והגברת תפוקת העובדים.
אם אנו בוחנים תפעולה של רשת עסקית רחבה ומבוזרת, כדוגמת רשת מכוני שטיפת מכוניות, תחנת דלק וחנויות נוחות, הרי שהאתגר המרכזי הניצב בפני בעלי העסק הוא חיבורם של המנהלים, הנעים בין הסניפים השונים, למערכות המידע המרכזיות בארגון לצורך קבלת נתונים, מעקב ויזואלי אחר המתרחש, גישה קבועה ומיידית לדואר אלקטרוני וכו'. כיום, מרבית המנהלים ברשתות מסוג זה, אינם בעלי יכולת לעקוב באופן סינכרוני אחר הנעשה בסניפים המקומיים וכתוצאה מכך הליך קבלת ההחלטות, גם הפשוטות ביותר, מתארך והשירות ללקוחות נפגם. באמצעות התקנתה של מערכת ניהול מאוחדת והתקנת חיבורים מאובטחים, ניתן לצמצם משמעותית בהוצאות התפעול , העברת הנתונים נעשית בזמן אמת מהסניפים אל מרכז החברה בצורה מאובטחת, מתאפשר מעקב ויזואלי באמצעותה של מערכת וידאו מרכזית ועוד.
הסתכלות חדשה זו כוללת גם בחינה יצירתית של הטכנולוגית , המנתקת את התפקידים המסורתיים של הטכנולוגיה הספציפית ואת סביבת הפעולה הטבעית שלה ובוחנת אותה בקונטקסט אחר. בחינה יצירתית שכזו יכולה להוביל לשילוב מערכות וידאו מתקדמות, אשר בדרך כלל משמשות ככלי בתחום האבטחה, במוסכי רכב, למשל, בכדי להציע שירות מתקדם וייחודי ללקוחות - צפייה ברכבם מתוקן 24 שעות ביממה עד לסיום תיקונו. הוצאת הטכנולוגיה מן המעטפת השגרתית שלה, בשילוב שינוי תהליכי העבודה והניהול בחברה לכאלו המציבים את הטכנולוגיה במרכז עתידים להוביל את העסק מחזון למציאות. בעתיד הלא רחוק, רק בעלי עסקים אשר יקדימו לאמץ תפיסה זו וליישמה בחברתם יצליחו לעלות משלב השרידות והתפעול השוטף לשלב ההובלה העסקית בתחומם.
מנהל תחום SMB בסיסקו ישראל