דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לוטוס נוטס (Lotus Notes) 

מאת    [ 14/06/2009 ]

מילים במאמר: 1553   [ נצפה 6337 פעמים ]

מה זה לוטוס נוטס (Lotus Notes) ?

לוטוס נוטס היא תוכנה לעבודה משותפת לשוק האירגוני. יצרנית התוכנה IBM מגדירה אותה כ"שולחן עבודה המאפשרת גישה לדואר אלקטרוני, יומנים, לוחות שנה ואפליקציות ארגוניות".

התוכנה עובדת במודל של קליינט-סרבר, כששרת הנוטס מכונה גם "Domino".

התוכנה כוללת,בין היתר, את הרכיבים הבאים:


    • דואר אלקטרוני
    • יומני פגישות (calendar & Scheduling)
    • מסרים מיידיים (החל מגרסה 7)
    • ספר כתובות
    • מסדי נתונים
    • שרת ווב (domino web server)
    • סביבה לפיתוח להרצה של אפליקציות.
    • החל מגרסה 8 מגיעה עם התוכנה, אבל כחלק נפרד שניתן לבחור לא להתקין, חבילת ניהול המשרד סימפוני הכוללת מעבד תמלילים , גליון נתונים תוכנה לבניית מצגות וכו', סימפוני מבוססת על OpenOffice גרסה 2.0

 

בניגוד לחבילות תוכנה אחרות, כגון מייקרוסופט אופיס שמספקות שירותים דומים תוך התבססות על אפלקציות רבות , לדוגמא Outlook, SharePoint/Access,  SQL Server,  IIS Server, Office, Visual Studio לוטוס נוטס מספקת את כל התכונות באלו ואחרות בחבילה אחת.

מה עושים עם לוטוס נוטס?

באירגונים רבים לוטוס נוטס הוא קודם כל תוכנת המייל אירגונית וזאת למרות שזה כבר מזמן לא כוחה העיקרי של התוכנה. למרות שלדומינו כשרת דואר יתרונות רבים ובראשם קלות הניהול והיציבות שלו לתוכנת הקליינט מספר חסרונות כתוכנת מייל ובראשם חוסר תאימות במראה ובפונקצינליות למייקרוסופט אופיס שאליה רגילים רוב המשתמשים. אבל לוטוס נוטס היא הרבה יותר מתתוכנת מייל ובאירגונים רבים עושים שימוש נרחב ביכולות הפיתוח המהירות והמגוונות שלה, במודל הבטיחות המובנה , ביכולת שלה להתממשק כמעט לכל סביבה פופולרית אחרת .

 דוגמאות לאפליקציות פופלריות יכולות להיות:


    • ניהול הזמנות
    • ניהול קריאות שירות
    • בלוגים פורומים וקבוצות דיון
    • פורטלים אירגוניים, פורטלי לקוחות
    • מערכות אישורים (workflow)
    • ניהול תהליכי פיתוח כגון באגים
    • ספריות מסמכים ומאמרים

 

קיימים כמובן שימושים רבים אחרים, כל אירגון וצרכיו, אך ככלל ניתן לומר שלמעט מערכות ERP מורכבות אין כמעט מערכת מידע שלא ניתן לפתח, ולא פותחה, על גבי Lotus Notes.

 

דואר אלקטרוני  (Email)

נוטס תומך בכל הפרוטוקולים הפופולרים כגון SMTP, IMAP,POP3 ובפרוטוקול היחודי לו (NRPC) שמשמש הן למייל פנימי והן לאפליקציות.

גישה לנוטס מייל יכולה להתבצע במספר אופנים:

דרך הקליינט - Notes Mail, בדומה למייקרוסופט אאוטלוק.

דרך הדפדפן - DWA או INotes , בדומה לOWA - Outlook Web Access או Gmail

דרך מכשירים ניידים - Mobile Access

דרך אאוטלוק - Domino Access for Microsoft Outlook  *אינו מפותח יותר והגרסה האחרונה שלו היא גרסה 8.

 

נוטס קליינט (Notes Client)

תוכנת הקליינט משמשת הן לדואר אלקטרוני ויומן והן לאירגון הצגה וגישה אל אפליקציות מרוחקות או מקומיות. התוכנה עובדת בסביבות ווינדוס, לינוקס ומקינטוש ומבוססת החל מגירסה 8 על סביבת Eclipse הפתוחה. הגישה לאפליקציות השונות מתבצעת בדרך כלל בעזרת קיצורי דרך על סביבת העבודה (workspace) של המשתמש והגישה לאימייל ליומן לRSS ולמסרים המידיים מוטמעת גם בתפריטי הקליינט השונים. המשמתמש יכול לבחור את השרת אליו הוא מעוניין להתחבר ויכול להיות מחובר במקביל לכמה שרתים בו זמנית, הוא גם יכול לעבוד מקומית ללא חיבור לשרת ולסנכרן את השינויים במועד מאוחר יותר.

 דומינו סרבר (Domino Server)

למרות ההתקנה הפשוטה שאורכת לא יותר מחמש דקות ולמרות קלות הניהול שרת דומינו הוא שרת מורכב שתומך בעשרות סודי משימות ופרוטוקולים. ניהול השרת מתבצע בעזרת תוכנת הAdministrator שהיא חלק אופציונלי מהתקנת נוטס קליינט (ובעלת רישיון נפרד).

דומינו סרבר כולל בין היתר את הרכיבים הבאים:

אימייל - Notes Mail, POP3, IMAP,SMTP

Database & Application  Server

HTTP Server ( ניתן גם להחליפו בIIS או APACHE (

Directory & LDAP

Java Servlets Engine

Instant Messaging

Web Services Provider

Data Replicator

RDBMS Sync (DECS)

Clustering 

מבנה הנתונים

ללוטוס נוטס מבנה נתונים יחודי : NSF (Notes Storage Facility), זהו בסיס נתונים מבוסס מסמכים ולא טבלאות, מה שעלול לבלבל אנשים שרגילים לבסיסי נתונים מבוססי SQL כגון MySQL, DB2, MS-SQL וכו'. למרות הפופלוריות הרבה של מבני נתונים טבלאיים כיום יותר ויותר חברות, בראשות גוגל, משתמשות בבסיסי נתונים אחרים, מבוססי אובייקטים ולא טבלאות. הדרך הנוחה ביותר להבין את המבנה של הדטה-בייס של נוטס היא לחשוב עליו כעל אוסף מסמכי XML שלכל אחד מהם מאפיינים ושדות משלו (ראוי לציין שהנוטס הומצא הרבה לפני הXML ). בלוטוס נוטס כל אפליקציה, כולל המייל שלך, היא בסך הכל מסד נתונים בודד הכולל את האינפורמציה (data) ,את הקוד (Logic) את ממשק המשתמש (User Interface) את בקרת הגישה (Access Control) ואת החיפוש (Full Text Search). מאחר ומבנה הנתונים כולל בתוכו את כל מה שצריך על מנת ליצור, לאכסן להציג  לחפש ולהגן על המידע ניתן להשתמש בו הן על השרת והן באופן מקומי באותה הצורה בדיוק ללא שום צורך בכתיבת קוד.

בין יתרונותיו הטכניים של מבנה הנתונים של נוטס:


    • 1. אין צורך להגדיר מראש אורך וגודל של שדות
    • 2. שדות ריקים לא יתפסו שום מקום בבסיס הנתונים (בניגוד לתא ריק בטבלה)
    • 3. ניתן לשנות את סוג השדה גם לאחר הגדרתו (Loosely Typed)
    • 4. גם החלקים התיכנותים של בסיס הנתונים כמו טפסים וקטעי קוד הם בסך הכל עוד מסמך (מוסתר) בדטה-בייס מה שמאפשר לעשות בהם שינויים מבחוץ ומבפנים באמצעות תוכנה (DXL)

 סביבת הפיתוח

אחד היתרונות של המוצר הוא מהירות הפיתוח של אפליקציות. שפת הפיתוח העיקרית Lotus Script היא גרסה של Visual Basic שהוספו לה מאות ספריות יעודיות לנוטס המאפשרות גישה מהירה וקצרה כמעט לכל תכונה או פונקציה של המוצר. הפיתוח מתבצע בתוכנת הNotes Designer שהיא חלק אופציונאלי בהתקנת קליינט (ובעלת רשיון נפרד).

רשימת השפות בהן ניתן להשתמש בנוטס:

Notes Formula - שפה יחודית לנוטס אבל דומה בתפיסה לOffice Formula . לדוגמא @username יתן לנו את שם המשתמש הנוכחי ו@today יחזיר לנו את התאריך.

Lotus Script -  גרסה של Visual Basic

Java Script - נתמכת הן ברמת הקליינט (אם כי בגרסה מקוצצת) וכמובן באפליקציות ווב

Java - נוטס תומך בפיתוח בג'אווה באופן מלא בשכבת הBackground.

Server Side Java Script - החל מגרסה 8.5 הוספה תמיכה בכתיבת Java Script בצד השרת לאפליקציות ווב והחל מגרסה 8.51 גם בנוטס קליינט.

מחירים וסוגי רשיונות

קיימים אולי 10 אנשים בכל העולם שמבינים לעומקו את מודל התימחור המסובך של IBM, אחד מהם לפחות זה מי שכתב אותו ככה שאין לכם סיבה להרגיש לא בסדר אם גם אחרי פגישה של שעה עם איש המכירות אתם עדיין לא מבינים כמה אתם אמורים לשלם ועל מה. באופן כללי רשיונות נוטס מתחלקים לרשיונות שרת ורשיונות קליינט כשרשיונות השרת תלויים בכמות התכונות הדרושה ובסוג השרת ומספר המעבדים ורשיונות הקליינט תלויים בתוכנית בה אתם נמצאים. בהערכה גסה נוטס קליינט עולה בין 80$ ל250$  ושרת דומינו עולה בין 2500$ ל25000$.

תמיכה בסביבות שונות

במדינה כמו שלנו שבה 99% מהאנשים והאירגונים משתמשים במערכת ההפעלה  Windows אין לתכונה הזאת חשיבות גדולה מדי אבל אחד מהיתרונות של לוטוס נוטס הוא תמיכה גם בסביבת MAC וLinux הן ברמת הקליינט והן ברמת השרת.

תחרות ונתח שוק

בתחילת הדרך שימשה התוכנה בעיקר לדואר אלקטרוני אירגוני. עד לאמצע שנות התשעים זה היה כמעט הפיתרון היחיד לאירגונים שרצו דואר פנימי מאובטח ויציב. עם השנים נכנסה מייקרוסופט לתחום ובעזרת שרת Exchange ובמיוחד לקוח הOutlook  הפכה לחברה המובילה בשוק. כיום לאחר שגם גוגל נכנסה לתחום הדואר האירגוני בעזרת Google Apps פחות ופחות חברות חדשות בוחרות את לוטוס נוטס כפיתרון המייל האירגוני שלהם, אך הוא עדיין פופולרי מאוד במיוחד באירופה ובמזרח הרחוק. נכון ל2008  חברת המחקר גרטנר מעריכה את נתח השוק של Lotus Notes מבחינת מספר הרשיונות ב40% לעומת 48% לExchange ואילו חברת IDC מדברת על 37% לנוטס לעומת 52% לExchange בכל מקרה גם אם כמות הרשיונות הכללית של נוטס נמצאת בעלייה מתמדת ומוערכת היום בכ140 מליון רשיונות, נתח השוק שלו נמצא בירידה מול מיקרוסופט ומול פיתרונות מבוססי רשת שנמצאים עדיין בתחילת דרכם. בישראל המספרים הם שונים לחלוטין, ולמרות שאין מספרים רשמיים נתח השוק של Notes לא עולה על 5-10% . ראוי לציין שגם חברות שהפסיקו להשתמש בלוטוס נוטס כפיתרון המייל האירגוני שלהם ממשיכות בדרך כלל להשתמש בו כשרת אפליקציות וזאת עקב מהירות הפיתוח הגבוהה והעלות העצומה של פיתוח מחדש של אפליקציות בסביבות אחרות.

 

 

היסטוריה

לוטוס נוטס פותחה על ידי חברת IRIS בראשותו של ריי אוזי (אין קשר משפחתי ליהודה אווזי)  בשנות השמונים בשיתוף עם חברת LOTUS. בשנת 89 שוחררה הגרסה הראשונה של התוכנה, היא עבדה בסביבת DOS או OS2 ונחשבת לאחת מפריצות הדרך הגדולות ביותר בפיתוח תוכנות לעבודה משותפת. בשנת 1994 נרכשה IRIS על ידי LOTUS ובשנת 1995 נרכשה LOTUS על ידי IBM.

הגרסה הנוכחית 8.5  (נכון למאי 2009) אומנם עדיין מריצה חלק משורות הקוד שנכתבו לגרסה 3 ששוחררה בשנת 91 (בדומה ל windows 7 שמריצה שורות של DOS) אבל החל מגרסה 8 תוכנת הקליינט נארזה מחדש  כדי לעבוד על פלטפורמת Eclipse וכיום נוטס קליינט הוא למעשה Eclipse Plugin גדול במיוחד.

 

מוצרים נוספים מאותה המשפחה

חטיבת Lotus בIBM מפתחת מוצרים רבים, חלקם לא ממש קשורים לLotus Notes אך שני מוצרים עיקריים נמצאים פעמים רבות בשימוש בחברות שמשתמשות בLotus Notes:


    • QuickPlace - מוצר מתחרה לMicrosoft SharePoint מאפשר יצירה וניהול של סביבות עבודה קבוצתיות ואירגוניות בגישה דרך דפדפן, QuickPlace רץ על גבי שרת הדומינו אבל אינו נכלל בהתקנה שלו ומהווה מוצר נפרד בעל תימחור נפרד.
    • SameTime - שרת מסרים מיידים שיחות ועידה וטלפוניה. מתחרה לMCS ולמוצרים של סיסקו. גרסה בסיסית שלו המאפשרת מסרים מידיים מגיעה עם התקנת הDomino Server אך שימוש בכל תכונות המוצר אפשרי רק בקניית רשיון נפרד. השרת מבוסס על שרת דומינו ויכול לרוץ על גביו או בנפרד. ראוי לציין שהגרסאות הראשונות של המוצר פותחו על ידי חברת יוביק הישראלית מרחובות שנמכרה מאוחר יותר לIBM.

קצת עלינו

חברת ראנטיים בניהולו של יובל רינות מתמחה במתן שירותים בסביבת Lotus Notes כולל שירותים של מעבר לסביבה אחרת, אינטגרציה של המוצר בסביבת מייקרוסופט , פיתוח ויעוץ.

לפרטים נוספים ניתן לפנות אל  sales@runtime.co.il  בטלפון: 09-7727693 או ישירות אלי (יובל) בטלפון 054-7277482

 

יובל רינות
מנכ"ל ראנטיים פתרונות בע"מ
http://www.runtime.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב