דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטמעת יסודות החכמה והמקצוענות הארגונית אל תוככי המערכת הפוליטית בישראל - כל התורה על רגל אחת 

מאת    [ 11/06/2009 ]

מילים במאמר: 642   [ נצפה 2341 פעמים ]

 

חוכמה ומקצוענות ארגונית  -  כל התורה על רגל אחת  //   נמרוד נוי

21/4/2009

חולשת המערכת הפוליטית בישראל ואת שנגזר ממנה ומהשלכותיה הרבות היא שאלת היסוד של חיינו כיום. הכל מתחיל ונגמר בעניין זה. לא אידאולוגיה. לא מצע רעיוני ולא ויכוח סרק על ערכים. זירת האידאולוגיה כבר הוכרעה. זירת האינטרסים נחלשה ונשארה רק זירת ההתנהלות. זהו שם המשחק החדש. נתנהל נכון - נוכל להמשיך ולהבטיח את בטחוננו ורווחתנו ולתת תשובה הולמת גם לשאלות ערכיות, מוסריות ותרבותיות המעסיקות אותנו כבני אדם ויהודים בארץ הזאת.

אם עלי למקד את תפיסתי על המערכת הפוליטית בדבר אחד - בחזקת כל התורה על רגל אחת - אומר התנהלות התנהלות ועוד פעם התנהלות. לא שאין דברים אחרים חשובים אך התנהלות אורחותינו הציבוריים היא העניין בארצנו בדור הזה.  

נולדתי וגדלתי בקיבוץ של השומר הצעיר בו היינו עטופים בסביבה מאוד ערכית ואידאולוגית, והייתי נוכח להיווצרות פער מאוד גדול בין המציאות הדינמית והמשתנה סביבנו בארץ ובעולם לבין האידאולוגיה שהיינו עטופים בה. הייתי עד לכך שכוונות טובות ורצון טוב בלבד אינם ערובה להצלחה. וראיתי איך דבקות עיוורת באידאולוגיה (דוגמטיזם) מייצרת תוצאות רעות. יותר מכך, למדתי שהתנהלות נכונה כוללת בתוכה גם התייחסות למימד הערכי והתרבותי בחיינו ואין מדובר אך ורק בדברים מערכתיים טכניים גרידא.

אין ולא תהיה התנהלות ראויה ללא הטמעה של יסודות החוכמה והמקצוענות הארגונית אל תוככי המערכת הפוליטית בישראל והחברה כולה בה. כל עוד כל אחד מאיתנו הוא מנהל וניהול נתפס כמשהו שאין צורך ללומדו, כך אנו נראים. כל עוד ניהול נתפס כתפעול והזזת אנשים ודברים ממקום למקום ותו לא, ככה אנו נראים. כל עוד הכל חשוב פרט לניהול דרכינו ואורחותינו, ככה אנו נראים. כל עוד קיימת בקירבנו זילות כזו לחשיבות ולמרכזיות ממד הניהול בחיינו הציבוריים והפוליטיים ככה אנו נראים.

כך, למשל, אנו מוכנים בקדימה לשלם מיליונים רבים של שקלים עבור ייעוץ שיווקי וניהול קמפייני בחירות בעוד שאיננו מוכנים להשקיע מהומה בתכנון אסטרטגי ובניהול מתקדם ואיכותי בה. מי שחושב מאתנו שדי לחתום על הסכם עם משרד פרסום והוא יעשה לנו את העבודה איננו יודע ואיננו מבין דבר וחצי דבר. אסטרטגיית פרסום איננה אסטרטגיה ארגונית ואין ביכולתה להחליפה. אם לקדימה אין זהות ברורה, אין לה נארטיב שהיא רוצה לספר אותו לציבור ולא מסר של שליחות מלכד ומגייס והיא חסרה את מכלול מרכיביה האסטרטגיים, מה יוכל לעשות משרד פרסום כלשהו, מלבד 'טיפול במצעי המיטה' (כדברי ראובן אדלר), בלה בלה בלה, וגזירת קופון יפה בצידו. ואיש אינו פוצה פה ומצפצף. והרכבת ממשיכה לשעוט בדרכה במדרון ההפסדים הגדולים למדינת ישראל.

כך, למשל, המפלגות בישראל אינן נתפסות כארגונים לכל ענין ודבר. אין אינן עונות לשום דפוס מקובל מינמלי של התנהלות ראויה, ומכאן הפתח ל'ברדק' כולל במערכת ולשיכשוך במי אפסיים. למעשה בישראל לא קיימות כיום מפלגות אמיתיות ולא רוחשים בה חיים פוליטיים איכותיים משמעותיים כלשהם. מה שיש הן רק פלטפורמות של 'חמורים' שתפקידן להריץ את הפוליטיקאים לכנסת ולממשלה. הפוליטיקאים הלאימו את המפלגות ובכך שמו קץ לתפקידן כזירת החיים הדמוקרטיים העיקרית במדינה, השוקדת על פיתוח עוצמה דמוקרטית בה ומביאה לידי ביטוי עליון את עקרון 'השתתפות הרבים וחוכמת ההמונים'.

כך קורה שאנו חיים במערכת פוליטית שאין לה גבולות ברורים. איש אינו יודע היכן מתחילה ונגמרת הפוליטקה והיכן המדינה. לא קיימת כל הבחנה בין 'היגיון המדינה' ל'היגיון הפוליטיקה' - מה שלמדינה למדינה ומה שלפוליטיקה לפוליטיקה. הכל סלט אחד גדול. מהומה ומבולקה. והפוליטיקאים במקום לייצג את הציבור באחריות ובמקצוענות הם מדיחים ומסיתים אותו. ובמקום לבנות תובנות מושכלות על המציאות ועל פיהן לעצב את מערכות חיינו וערכיהן הם מרדדים ומשטיחים אותה וערימת ההפסדים הנגרמים כתוצאה מכך למדינה כולה הולכת וגבהה.

קדימה, אף כי מפלגה חדשה היא, אורחותיה כולן ישנות המה. הפוליטיקאים מיסדי המפלגה הביאו עמם אליה את חוליי המערכת הפוליטית כולה. שלוש שנים אני פעיל בקדימה ואני יכול להצביע כאן בבטחון רב כי אילו היתה המפלגה מתנהלת באופן ראוי היינו קרוב לודאי מרכיבים כיום את ממשלת החלומות של המדינת. אילו היתה לקדימה זהות ברורה היינו היום במקום אחר לחלוטין. אני תקוה שהישיבה באופוזיציה תנוצל כראוי לבניית המפלגה על כל מרכיביה והבטיה ובמיוחד בכל הכרוך בעיצוב יסודותיה ומרכיביה האסטרטגיים.

 

נמרוד נוי

מרצה על 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' בפני פורומים שונים ומקיים שיח משתתפים על הדברים (להזמנות - 3611500 052).

פיתוח עיסקי וייעוץ ארגוני ואסטרטגי

בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול

בוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב

חבר לשעבר בפורום האסטרטגי של המועצה הציונית בישראל בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור

רב תחומי וקורא (ספרות יפה וספרים ומאמרים העוסקים בשאלות חברה ומדינה ובתחומים רלוונטיים נוספים) וכותב מאמרים ועבודות מקצועיות.

3611500 052

http://nimrodbd@zahav.net.il"> http://nimrodbd@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב