דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מכתב גלוי לרב יובל שרלו מ- 2005 על רקע תנועת המרי הכתומה של ציבור חובשי הכיפות הסרוגות 

מאת    [ 11/06/2009 ]

מילים במאמר: 778   [ נצפה 2087 פעמים ]

 

 

 

מכתב גלוי לרב יובל שרלו מ- 2005 על רקע תנועת המרי הכתומה של ציבור חובשי הכיפות

מאת נמרוד נוי

שלום רב,

קראתי בעיון רב את מאמרך מיום 30/6/05 בעתון הארץ בדבר החובה ההלכתית שלא לסרב ואני שמח כי גם רבנים ומובילי ציבור דתיים מבינים סוף סוף שגבולות, ריסון, אמנה וברית הם חלק מערכי היהדות והציביליזציה היהודית לדורותיה, ושלהעמיד את הכל על ענין אחד ויחיד, דוגמת מצוות יישוב כל חלקי ארץ ישראל, היא אולי חריגה מאותה תרבות יהודית מפוארת, סטיה. וכבר אמרו חכמנו כי התורה שבעים פנים לה.

אך מה שמדאיג אותי יותר מכל הוא הרעיון שהדת היא חזות הכל וניתן להתמודד עם המציאות החיצונית בכלים הלקוחים מן החוויה הדתית בלבד. במדינה דמוקרטית מותר לכל אחד להביע את דעתו האישית, אך כשראש ישיבת הסדר, וגם כל רב אחר המופיע כאיש ציבור, מביע עמדה פוליטית אנו נכנסים לשדה מוקשים עמוס. ראשית דבר אין לך כל יתרון בתחומים אלה על פני אחרים. אנו חיים במציאות מורכבת וקשה וכדי להתמודד עמה יש להשתמש בכלים מדיספלינות שונות מאשר ההלכה דוגמת ניתוח מדיניות, קבלת החלטות, אסטרטגיה-רבתי מתחום מדעי המדינה והניהול ואף מידה רבה של אינטלקטואליזציה של חיינו כאן. יותר מזה, כולנו וגם אני בתוכם כמובן, מרבים לקבל החלטות חשובות מדי זמן הנוגעות לחיינו ולחיי משפחותנו מבלי שאנו יודעים וערים לכך כי אנו פועלים במקרים רבים נגד האינטרסים של עצמנו. ההלכה כתרבות וכנסיון אנושי רב שנים כן אך ההלכה ככלי מקצועי להתמודדת עם מציאות מורכבת ורבת פנים ומשתנים היא סכנה שסופה משבר אמוני רב ממדים ושקיעה במשיחיות שקר.

כבר אמרו חכמנו כי מי שזורע רוח קוצר סופה. אינך יכול, כבוד הרב שרלו, וגם חבריך האחרים להמשיך ולעמוד על הגדר ולאחוז את החבל בשני קצותיו. בעיקר אמורים הדברים באשר לקהל אליו אתה פונה. בלתי אפשרי באחת לצאת במסע הסתה פרוע נגד המדינה, נגד ראש הממשלה ונגד החלטות הממשלה והכנסת ובשניה לדרוש איפוק וריסון דוגמת הדיון שהנך עושה במאמרך באשר לסירוב. הרציונאל שלך ושל חבריך בענין ההתנתקות מרצועת עזה, כפי שבא לידי ביטוי בסיסמאות המרי של המתנחלים והציבור הדתי התומך בהם וכפי שגם אתה חוזר עליהם בשולי מאמרך, ניתנים לתקיפה מנקודות רבות ובכל מקרה אין הוא היחיד על במת הרעיונות האפשריים, ודיונים מקצועיים רבים כאמור מציגים גם אפשרויות אחרות שהינן ברות התכנות ובסבירות גבוהה יותר של הצלחה טובות יותר לעם ישראל.

נניח, הרב שרלו, שעמדתכם התקבלה והמאבק הציבורי שניהלתם נחל הצלחה, החשבת פעם מה הלאה. איך תראה מדינת ישראל ביום שלמוחרת. דמוקרטיה איננה מתמצת רק בהחלטות רוב אלא היא בראש וראשונה חבילה של ערכים אנושיים שמאחוריהם ניצבות מספר הנחות יסוד כמו מרכזיותו של האדם בעולם, החופש שלו וזכויותיו השונות ובעיקר יכולתו להתמודד עם המציאות באופן עצמאי ואוטונומי מבלי שהוא נתון לשטיפת מוח או הפעלת סמכות וכוח של אחרים עליו. מדינת ישראל היא דמוקרטיה ליברלית וייצוגית והיא גם מדינת העם היהודי והיא גם מדינה מודרנית ומתקדמת. מהי המדינה שלך? איזה מודל טוב יותר הנך מבטיח לעם ישראל בעת הזאת? האם מדינת הלכה? האם מדינה שהיא שבט? האם דמוקרטיה המנוהלת על ידי מרכזי מפלגות, אנשי הדת ולאומנים קיצוניים תמהוניים והזויים? האם המוניזציה של הפוליטיקה?

תודה לאל שאבות הציונות ומיסדי המדינה השכילו ליסד בישראל דמוקרטיה מודרנית ומתקדמת וביססו בה מוסדות כמו בית המשפט העליון והמערכת המשפטית כולה, חוקי יסוד ליברליים, כנסת, ממשלה, השירות הציבורי ועוד. תודה לאל שצמחו בישראל אליטות, שגם אם יש מקום לדרוש מהם יתר יוזמה ואחריות ציבורית, הם יעמדו כחומה בצורה בעת הקשה הזאת נוכח פני המבקשים את רעתה של המדינה. יותר מזאת, הרב שרלו, לציונות אין סיכוי אחר מלבד היות ישראל מדינה מודרנית ומתקדמת. נדמה לסיום כי הרוח הרעה היוצאת מבית מדרשה של הציונות הדתית עומדת בסתירה תהומית לאותם יסודות. התפלול, הרעיונות ההזויים ומרכיבי המשיחיות הרבים בציבור שאתה מן העומדים בראשו מבטיחים אסון לאומי דוגמת חורבן הבית השני. אין זה פלא ואין זה מקרי שציבורכם יוצא בעוצמה גדולה כל כך נגד בית המשפט העליון שהוא סמלה המובהק של הדמוקרטיה הליברלית וערכי היסוד שלה. צעד אחרי צעד הובלתם את צעירכם אל תוך ה'פרדס' האסור בכניסה. בניתם מערכת דתית ל'תפארת'. התבדלתם. הסתגרתם בגטו והקפתם עצמכם חומות. התנתקתם מהמציאות החיצונית. מה הסיפור כאן. האם מישהו (מלאך כרוב, שליח אלוהים - שש כנפיים לאחד) עבר בכל בתי הכנסת בישראל וקרא בקול 'מי לה' אלי'  ופקד לימין שור על ציבור המתפללים וציוום לחבוש כיפות וכובעים כתומים ולענוד סרטים כתומים. האם זו הבשורה החדשה היוצאת מבית מדרשה של הציונות הדתית. מה יש לכם להציע לציבור החילוני מלבד פחדים קמאיים הצפים כלפי מעלה למראה ים הכיפות הסרוגות המשתלח ברחובות ובכבישים בדבקות והקרבה של פעמי משיח. האם זו יהדות בכלל או שמא כת קנאים, סגורה ומבודלת. רק פתיחות ויצירתיות רבה יצילו את הציונות הדתית מקריסה וממשבר אמוני רב ממדים כאמור. היו צנועים וענווים. אין לכם מונופול על התבונה. עסקו יותר במלאכה ופחות בלימודי קודש. חדלו להתפתל ולשבת על הגדר. הינכם נמצאים בנקודת הכרעה היסטורית ולא תינקו מאחריותכם.

 

 

נמרוד נוי

מרצה על 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' בפני פורומים שונים ומקיים שיח משתתפים על הדברים (להזמנות - 3611500 052).

פיתוח עיסקי וייעוץ ארגוני ואסטרטגי

בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול

בוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב

חבר לשעבר בפורום האסטרטגי של המועצה הציונית בישראל בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור

רב תחומי וקורא (ספרות יפה וספרים ומאמרים העוסקים בשאלות חברה ומדינה ובתחומים רלוונטיים נוספים) וכותב מאמרים ועבודות מקצועיות.

3611500 052

http://nimrodbd@zahav.net.il"> http://nimrodbd@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב