דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מעסה מגונה? כך תשמרו על עצמכם. שלא יעבדו עליכם 

מאת    [ 08/06/2009 ]

מילים במאמר: 1617   [ נצפה 2361 פעמים ]

בתאריך 20/5/09, נעצר מעסה רפואי מחולון, בחשד כי ביצע מעשים מגונים (או אונס, תלוי בהגדרה המשפטית), בלקוחה אשר הגיעה אליו לטיפול, לאחר תאונת דרכים שעברה.
בעדותה הקצרה (31/5/09) בתוכנית "6 עם עודד בן עמי", של אותה הלקוחה, היא מספרת על חריגה מנורמות עיסוי רפואי קונקרטי (הסרת בגדיה, פישוק רגליה והחדרת אצבעות לאיבר מינה, בטענה כי קיימות נקודות בתוך איבר מינה המשפיעות על הגב התחתון).
עוד היא מוסיפה, כי לאחר בירור קצר בקרב לקוחותיו (הנשים), מסתבר כי אין היא הראשונה ואף לא האחרונה, אשר עברה "טיפול" דומה.

לטענת פרקליטתו, הכל בוצע בהסכמתה המלאה ומתוך שיקולים מקצועיים נטו.

בעקבות פרשה זו (ופרשות דומות נוספות, אשר הועלו לדיונים בערכאות שונות), הנני מעלה עבורכם/ן מספר טיפים ועצות, שיוכלו לעזור לכם להתמודד בסיטואציות אלו ואחרות.

לפני הכל, אחדד שלוש נקודות:
1- המקרה המצויין בכתבה הינו, נכון לתאריך פרסום הכתבה, עדיין בשלבי חקירה ראשוניים ואיסוף עדויות ואפילו טרם גובש כתב אישום, לכן הנני נזהר מלדון את מי מהצדדים לכף חובה או זכות.
2- כמו כן, אחוז המותקפים מינית בסיטואציות שונות, נשים וגברים, הינו כמעט זהה, אלא שלרוב, גברים מתביישים במקרה שאירע (על אף שהם מודעים לכך שנעשה כאן משהו לא תקין) ולכן אחוז התלונות שלהם נמוך בהרבה משל הנשים. עם זאת - הטקסט נכתב בלשון נקבה ומתייחס לשני המינים כאחד.
3- האמור בכתבה זו מתייחס ליחסי מטפל-מטופל, דהיינו: שירות הניתן בתמורה לכסף או טובת-הנאה בלתי תלויה אחרת (ומכאן משתמע: עיסוי, אפילו מקצועי לחלוטין, הניתן במסגרת יחסי-היכרות אישיים - דייט וכדומה - אינו נחשב לחלק ממסגרת יחסי מטפל-מטופל).
על הצד, הרואה עצמו נפגע, מוטלת החובה להוכיח, כי ההתקשרות בין הצדדים נעשתה מלכתחילה לצורך מתן-שירות מקצועי בלבד.

א. עוד בטרם ההגעה אל המטפל

1. בירור מקדים: בררי אודותיו פרטים. אל תהססי לתחקר את הממליצ/ה אודות מקצועיותו ואמינותו של המטפל שהמליצ/ה עליו.

2. תשאול: במעמד הזמנת הטיפול, תהי על קנקנו. על אף שבידיך ידע אודות טיפול זה או אחר, שמעי מה בפיו. האם הוא מסתבך במילותיו? האם ההסבר שהוא מספק, אודות כל סוג טיפול שהוא מטפל בו, ממצה דיו?

3. תעודות מקצועיות: בעידן של היום, בו סורק/ מצלמה דיגיטלית קיימים בכל בית - בקשי ממנו לשלוח לך העתקי תעודות, בפקס, במייל או אף קישור לדף אינטרנט בו מוצגות תעודותיו.
תעודת הסמכה מקצועית אינה מהווה ערובה לכך שהמטפל הינו מיומן, אולם בהיעדרה - את מכניסה ראש בריא למיטה חולה. פשוטו כמשמעו.
נכון לכתיבת שורות אלו, מקצועות הרפואה המשלימה אינם מעוגנים בחוק, ולכן כל אדם רשאי להכתיר את עצמו בתואר מטפל, גם בהיעדר השכלה בתחום.
לכן, אגב, סעד לניזוקים מטיפול רשלני לקוי, ניתן במסגרת חוקי הנזיקין ה"כלליים", ולא במסגרת "רשלנות רפואית".
אמנם, עצם בקשת תעודות מהמטפל עלולה לגרום לאי-נעימות מסויימת (הטלת ספק באמינותו), אולם עדיפה אי-נעימות כעת, מאשר אי נעימות אחר-כך.

4. ביטוח מקצועי: בררו אם בידי המטפל פוליסת ביטוח בתוקף, המכסה נזקי גוף ו/או רכוש.
ולמי שאומרת "לי זה לא יקרה, זה בסה"כ טיפול ספא מפנק" - לא חייב לקרות מקרה דראסטי, כגון שבר או אובדן עין, כדי שהביטוח יוכנס לתמונה. גם "עוגמת נפש" הינו סעיף מוכר בסדר הדין הפלילי/אזרחי.
די בתגובת-נגד "שגרתית" לטיפול (כיווץ שריר וכו`) כדי שתסתובבי בצוואר עקום לכמה ימים, כאשר מחר הוטל עליך להציג מצגת עסקית וכד` (או גרוע מכך - הערב הוא ליל כלולותיך).

5. בירור נוסף: מכיוון וכאמור לעיל, מקצועות הרפואה המשלימה אינם מעוגנים בחוק, הרי שלהבדיל מרופא או עו"ד - לא נשללת זכותו של מטפל שהורשע, להמשיך לעסוק בתחום זה.
לכן, אל תתעצלי: הקלידי בגוגל את שמו ו/או כל פרט אחר ועקבו אחר תוצאות החיפוש ומהותן. ברוב המקרים, התוצאות מכוונות למאמרים מקצועיים שכתב בפורומים שונים,
אולם לא מעט מטפלים שהורשעו בפלילים בעבירות מין קשות המשיכו לעסוק במקצועם ולקבל קהל בעיר מרוחקת, לשם השמועות טרם הגיעו.
מומלץ לבדוק גם אם יש לו הרשעות בתחומים אחרים, כגון עבירות רכוש, סמים, אלימות ועוד. בסך הכל - הוא זה שהולך לנגוע בך ובידיו את מפקידה את גופך, נפשך ורכושך.
במקרה של מטפל המגיע לביתך, יש לבדוק בהקפדה יתרה!
6. אפליה: מטפל, אשר מפלה בין מין למין (או מגזר למגזר או כל אפליה אחרת, הן ברמה של סירוב מוחלט לטפל בקבוצה מסויימת, והן ברמה של הנחות ו/או מחיר מיוחד לקבוצה אחרת) - אינו מטפל עם כוונות טהורות ויש להיזהר ממנו שבעתיים.
בעת הטיפול, אדם נתפס בעיני מטפל מקצועי, כגוף אחד, חסר מין, צבע, גזע, גיל וכיו"ב.
7. השוואת מחירים: בדקי מהו המחיר הממוצע בשוק לטיפול. מטפל אשר גובה מחיר מגוחך (או חינם), שאינו במסגרת מבצע קד"מ - סביר להניח, שאו שהוא מתמחה, או שהוא נוכל.
אין האמור כאן בכדי להטיל דופי במטפל זה או אחר, אולם זכרי, כי בעל מקצוע מתמחר את עצמו ביחס להערכתו האישית את יכולותיו.
8. ניהול ספרים: ודאי, כי המטפל שבחרת הינו עוסק מורשה/פטור ממע"מ, מנהל ספרי חשבונות ורשאי להוציא עבורך חשבונית מס/ קבלה בתום הטיפול.
את הקבלה תשמרי לזמן מה, לכל מקרה שבו תצטרכי להיעזר בה, כגון: הפעלת ביטוח מקצועי,בירורים שונים, החזרים מקופ"ח (לזכאים) וכו`.
אמנם, גם בלעדי הקבלה תוכלי לבסוף להוכיח את אמינותך, אולם, בהימצא קבלה בידייך, לא יוכלו להטיל ספק בכך, שההתקשרות נעשתה על רקע מקצועי ולא אישי, כאמור לעיל.


ב. בכניסה לחדר הטיפולים/ ספא (המלצות שלא תזקנה לאף אחד)

1. וודאי סדר, ניקיון והיגיינה ברמה הנראית לעין.
לרוב המטפלים חשובה ההיגיינה של ציוד הטיפול. עם זאת, קחי בחשבון, שככל שהעסק הינו "מסחרי" יותר - כל הוצאה מחושבת היטב. לכן, בכניסתך לחדר הטיפולים, וודאי היגיינה בסיסית: העיפי מבט על הרצפה וודאי כי אין שם טביעות רגליים (בד"כ לא בעיה לזהות טביעת רגל מלאה בשמן), הריחי את הסדין עליו את נשכבת והמגבת בה את מתכסה, אם לא מעורב בריח אבקת הכביסה גם ריח גוף או ריח של בושם. אם את חושדת ולו במעט שההיגיינה לא נשמרת - אל תהססי להעיר למטפל על כך ואפילו לסרב לקבל טיפול. זכרי, כי אינך יודעת מהן מחלותיו של המטופל שהיה לפניך.
בטיפול באבנים חמות, היזהרי שבעתיים בכל הקשור להיגיינה. טמפרטורת האבן אינה עולה על 50 מעלות צלזיוס, כדי שידי המטפל וגופך יוכלו לסבול את חומן. עם זאת, זוהי טמפרטורה מצויינת לספיחת מחלות עור מאדם אחד והעברתן לאדם אחר. בנוסף, יש מטפלים המהדרים לתחוב אבנים קטנות בין אצבעות רגלי המטופל.
עם זאת, לא כולם דואגים לחטא ולעקר את האבנים בין הטיפולים כנדרש [תקנות ההיגיינה הרפואית מקפידות על עיקור ציוד רב פעמי שאינו מתכלה בטמפרטורה של 120 מעלות לפחות במכשיר עיקור תקני] וככל שמדובר בעסק יותר "תעשייתי", לעיתים מסתיים טיפול אחד ומתחיל טיפול חדש עם אותן האבנים, בהפרש של דקות

2. סקרי גם את המטפל, לבושו, סדר והגיינה ברמה האישית. ייתכן ותמצאי לא מעט סימנים מקדימים ל"חובבנות" מצידו. אמנם אין הוא חייב ללבוש חלוק רופאים לבן (או כל צבע תלבושת שהיא), אולם דרך הקפדתו על היגיינה וסדר אישיים תוכלי להסיק אף על הרמה הכללית השורה במקום.


ג. ולתכלס - הטיפול עצמו

1. ישנם סוגי טיפולים המחייבים הסרה של רוב הבגדים, כגון עיסוי בשמנים, סוגים המחייבים הסרה חלקית (כגון הסרת גרביים לטיפול רפלקסולוגיה) וסוגי טיפול שאינם מחייבים הסרת בגדים כלל (כגון שיאצו ועיסוי תאילנדי).
עם זאת, המשותף לכל האסכולות והשיטות הטיפוליות הינו אחיד: חלק גוף שאינו מחייב חשיפה, כרגע או בכלל - נשאר מכוסה, על ידי הבגדים או ע"י מגבת/שמיכה.
אין הצדקה שהגב יהיה חשוף, אם הטיפול נערך על כפות הרגליים.
בגב נאמר, קל וחומר באיזורים יותר אינטימיים.

2. על אף וייתכן ובארצות מסויימות מקובלים סוגי עיסוי שונים באיברים שונים, בישראל לא נהוג לנגוע באיברי מין, פטמות וכמובן - לא מקובל לחדור אל תוך הגוף, מכל נקב שהוא.
המהדרין מן המהדרין אפילו לא מתקרבים לסביבתם ו/או לכל סביבה "שנויה במחלוקת" (ירכיים פנימיות, ישבן, בטן וכו`).
לפיכך, גם בעיסוי גוף כללי בשמנים - אין שום צורך טיפולי להסיר את התחתונים ואין שום בושה מוסרית לסרב לבקשה זו מצד המטפל.
טיפ: במידה והמטפל לוחץ על הסרת התחתונים - אמרי לו שאת במחזור. זה יחסוך ממך כמה אצבעות "תועות".
עם זאת, ניתן להבחין בין מגע "אקראי", שנעשה ללא כוונה, לבין מגע מגמתי (בו לאט לאט המגע נהיה יותר ויותר אינטימי).

3. בנוסף לסעיף הקודם, לא ידוע על נקודות עיסוי/השפעה הנמצאות בתוך הגוף.
אם בדיקור הסיני (ובתורה הסינית בכלל) לא מאוזכרות נקודות, שהגישה אליהן הינה מתוך הגוף עצמו - קשה להאמין שקיימות נקודות כאלו בכל תורה אחרת.
לפיכך, תשכחו מ"החדרת אצבעות לצורך טיפול קונקרטי". אין דבר כזה.

4. אמירות מצד המטפל בסגנון "זה בסדר, את לא צריכה להתבייש ולשים מגבת עלייך, ראיתי מספיק בחורות עירומות בעבר וכו" בעת הסרת הבגדים, שינוי תנוחה, או קימה מהמיטה בסוף הטיפול - דווקא אמירות מסוג זה אמורות להדליק אצלך נורה אדומה (אם הוא "ראה יותר מדיי בחורות עירומות בעבר" - למה אינו יכול לכבד את פרטיותך ולכל הפחות לסובב את גבו אלייך בזמן שאת משנה תנוחה?)

5. גילויי חיבה/התפעלות וכו`: גם המטפל הינו סובייקטיבי, וגם לו "מותר" להחמיא על פרט זה או אחר במראך, בסה"כ הוא מעוניין לרצות אותך ושתישארי לקוחה נאמנה שלו. אולם יש לשים לב לאופי ותדירות האמירות.
כנ"ל גם בסוף הטיפול: יש אנשים הנוהגים לבטא דרך קירבה ע"י מגע/חיבוק/נשיקה, אולם ניתן לשים לב בקלות אודות אופי המגע הניתן, במיוחד לאור ההערות שהושמעו במהלך הטיפול.

6. טיפול בבעיה שלשמה באת: ברוב המקרים, לא ניתן טיפול שלם על אותו האיזור הכואב, אלא גם באיזורים אחרים.
עם זאת, אם המטפל מתמקד בפרק זמן בלתי סביר באיבר אחר שאינו קשור - זה אמור להדליק אצלך אור אדום, בחני את אופי המגע באותו האיבר ואת משך הזמן, ביחס למשך הזמן ששהה באיזור שלשמו באת.

7. אולי הכלל הבא היה אמור להיכתב ככלל ראשון, אולם העדפתי לשים אותו בסוף, לאחר שמניתי את כל הכללים הנ"ל:

את היא הלקוחה, ובידייך ההחלטה היכן ומתי המטפל ייגע בגופך.

אם סייגת אותו לטיפול רק בגב והוא מתעקש שיש צורך בטיפול באיזורים אחרים, או הסרת בגדים מסויימים, באופן מילולי או במעשה בכח, או אף ב"היעלבות" שאינך מקבלת את דעתו - סיכוי גבוה שנפלת על נוכל.

מטפל מקצועי יודע לטפל גם באביר לבוש שריון פלדה, ו"מסוגל" להתמקד רק באיזור אחד במשך כל הטיפול.

להציע ולהביע את דעתו המקצועית - כן,
לשכנע/להכריח/לכפות - לא.

לפיכך, אל תהססי להעיר למטפל שיחדל ממעשה מסויים, או להפסיק את הטיפול באמצע או אף לסרב לקבל טיפול מלכתחילה.
עדיף לאבד סכום כסף ולא לקבל טיפול, מאשר לאבד את אותו הסכום ולצאת לאחר שעה עם תחושה מזופתת וטראומה לכל החיים.

שמרו על עצמכם!


-----
הכותב הינו מעסה רב-תחומי ומטפל בשיאצו
אלדד אהרן, פורטל קמפור.
פורטל טיפולי ספא וקוסמטיקה.
http://www.campor.co.il
http://www.campor.co.il/sitemap
------------
טיפולי קוסמטיקה, טיפוח, יופי, קוסמטיקאית, קוסמטיקאיות, מניקור, פדיקור, בניית ציפורניים, קישוטי ציפורניים, שעווה, הסרת שיער, אנטי-אייג'ינג, טיפול בצלוליט, טיפוח עור הפנים, מסכות וקרמים ועוד

טיפולי ספא, עיסויים, מסאג, מעסה, מסאגיסט, עיסויי שוודי, מטפל הוליסטי, עיסוי רקמו



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב