דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למדינה בת 61 דרושים מנהיגים בני 16 

מאת    [ 03/06/2009 ]

מילים במאמר: 361   [ נצפה 2334 פעמים ]

במסגרת עבודתי כמנכ"ל LEAD -מסלול לפיתוח מנהיגות, אני פוגש מדי יום בני נוער מן הטובים ביותר שיש לנו במדינה. מדובר בצעירים איכותיים, אינטליגנטיים, רהוטים, אבל גם כאלו שהלכו לאיבוד. אני מוצא עצמי עובד עם הדור שעליו שר בזמנו אביב גפן - אלו שהסבים שלהם בנו את המדינה, ההורים שלהם כמעט והחריבו אותה, והם עצמם ניצבים כרגע חסרי אונים, חסרי כיוון וחסרי משמעות.


הם אולי מתקשים לזהות זאת כרגע, אבל עד כמה שהבנתי משגת, מנהיגי הדור הבא יידרשו להתמודד בחייהם הבוגרים עם מספר סוגיות יסוד אשר תשפענה השפעה עצומה לא רק על עתידה של מדינת ישראל אלא על עתיד העם היהודי כולו. ההיסטוריה מוכיחה כי כל החברות שבנו את עצמן ללא ייעוד משותף נעלמו והוכחדו מן העולם, החברות ששרדו וצלחו את אתגרי הזמן היו רק אלו שידעו לייצר לעצמן ייעוד משותף.


במשך למעלה מאלפיים שנה חלקו בני העם היהודי בכל רחבי העולם ייעוד משותף: "לשנה הבאה בירושלים הבנויה". זה היה הדבק שחיבר בין יושבי מזרח ומערב. לפני 60 שנה בדיוק הצלחנו להגשים את הייעוד הזה, אבל מאז נותרנו ללא ייעוד משותף. אז מה הפלא, אפוא, שאנחנו נראים כפי שאנחנו נראים?


אחת המשימות המרכזיות של בני הדור הבא, שכמובן תיפול בראש ובראשונה על מנהיגיו, תהיה להתחיל ולגבש ייעוד. לנוכח השסעים המרובים המאפיינים את החברה הישראלית, מדובר ללא ספק באתגר מורכב מאין כמוהו. אתגר זה יחייב הצמחתה של מנהיגות אחרת, אשר תאופיין בין השאר ביכולת אדפטיבית יוצאת דופן, באומץ רב, במוטת זמן עתיד רחבה, ברגישות רבה לצרכי קבוצות רוב ומיעוט, ביכולת לייצר זהות קולקטיבית באמצעים סימבוליים, ובחשיבה פורצת דרך.


אם חפצי חיים אנו, שומה עלינו להתחיל כבר כיום לגדל ולטפח את אלו שיוכלו להתמודד עם האתגרים הללו. ומאחר ולא ניתן לפתח את מנהיגות המחר באמצעות שימוש בכלים מן ההווה, הרי שמדובר במשימה, שדורשת מאיתנו לפתח פרדיגמות חדשות לחלוטין של מנהיגות ופיתוח מנהיגות. יתרה מכך, ההתמודדות עם אתגרים כה מורכבים, לא תוכל להיות מנת חלקם של מעטים, מוכשרים ככל שיהיו.


לפיכך, נראה כי יהיה עלינו להיפרד בהקדם מן הפנטזיה של למצוא את "האחד", הראוי, זה שיצליח בכוחות עצמו לחלץ אותנו ממצבנו העגום. במקביל, נידרש להקים רשת של מנהיגים, בעלי יכולות וערכים ראויים, אשר יוכלו בעתיד לחבור זה לזה ובמאמץ משותף יצליחו לייצר את אותה מסה קריטית שתביא לשינוי המיוחל.


אליאב זכאי


 


 

אליאב זכאי
http://www.lead.org.il/index.php
שימש כיועץ לפיתוח מנהיגות בצבא האמריקאי, השבדי והסינגפורי. בוגר התוכנית למנהלי מרכזים לפיתוח מנהיגות של אוניברסיטת הרווארד, קיימברידג'. ערך את הספר 'מנהיגות ופיתוח מנהיגות - מהלכה למעשה' (הוצאת משרד הביטחון) ושימש בעבר כראש מדור מחקר ופיתוח בבית הספר לפיתוח מנהיגות של צה"ל. הוביל מספר תוכניות לפיתוח מנהיגות בבתי-ספר תיכוניים בארץ ושימש כיועץ לפיתוח מנהיגות בארגונים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב