דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חקירה, אכיפה ומאבק בעבירות מחשב על ידי משטרת ישראל, בהשוואה למדינות המערב 

מאת    [ 03/07/2006 ]

מילים במאמר: 932   [ נצפה 6351 פעמים ]

"המדינה עצרה מלכת"- המחדל הגדול ביותר של מערכות האכיפה בישראל !

ממשלת ישראל מבקשת מהציבור הרחב להתאזר בסבלנות עד להחזרת מערכות התקשורת והנתונים לפעילות תקינה. משרד התשתיות עושה ככל שביכולתו להשלים את המידע שנפגע במתקפת הגורמים העוינים, בנסיבות, המערכות המפורטות להלן יושבתו עד להודעה חדשה: בנק ישראל, המוסד לביטוח לאומי, משרדי הממשלה השונים, מערכות החשמל באזור גוש דן והשפלה וחלק ממערכות משרד הביטחון. ראש הממשלה הורה על הקמת וועדת חקירה ממלכתית לבדיקת הנסיבות שהובילו לקריסת מערכות המידע ולפגיעה הנרחבת בציבור תושבי המדינה, ולבדיקת אי מוכנות מערכות האכיפה והאבטחה, תוצאות הוועדה וממצאיה יפורסמו תוך חודש מהיום.

כתבנו מוסר כי ממשרד התשתיות נמסר שהחזרת המצב לקדמותו לרבות שחזור בסיסי הנתונים ייקח למעלה מ- 8 חודשים ... 05/01/2010 ynet



מחד גיסא, כתבה כזו יכולה להיות הקדמה לסיפור מתח של הסופר רם אורן, מאידך זו יכולה להיות מציאות של ממש במדינת ישראל אף בשנת 2006. ההקדמה הטובה ביותר שיכולנו לקבל לעבודתנו זו, היא התקפת האינטרנט חסרת התקדים אשר ספגו אתרים וחברות ישראליות ביום 27/06/06 כמעין "נקמה" על מבצע "גשמי קיץ" של צה"ל בעזה תוך שהעבריינים משאירים את המסר: "אתם הורגים פלסטינים, אנחנו הורגים שרתים ישראלים", כעולה מכתבתו של מר גל מור ואהוד קינן, Ynet 27/06/06. תמונת המצב העגומה במדינת ישראל, בכל נושא המלחמה בפשעי המחשב ו/או עבירות המחשב, אשר מתגלה עם חקירתנו וחפירתנו בערמת האינטריגות הפנימיות שבין הגורמים המעורבים בדבר ובתירוצים וההאשמות ההדדיות, מובילה אותנו להקדמה הקודרת והמרעישה כדלעיל.

הלבנת הון, טרור, הסתה והפצת חומר לא חוקי, הימורים, פדופיליה, גניבה, מרמה, הונאה, סחר בסמים, ועבירות בכרטיסי אשראי ברשת האינטרנט הן רק חלק מתופעות אשר היו בעבר נחלת עבירות "רגילות" אשר התפתחו ותפסו תאוצה בשימוש מחשב ומערכות טכנולוגיות, ויצרו קושי רב למערכת אכיפת החוק להתמודד עמן ולמנוע אותן. מקור הקושי הוא נוכח ריבוי האתרים שמקור עיסוקם פלילי, נוכח שיטת האנונימיות והחשאיות הטמונה בשימוש באינטרנט אשר עוזרת רבות לפעילות הפלילית, והכל תוך שימוש בכלים טכנולוגיים מתוחכמים לביצוע אותן עבירות ולמניעת זיהוי מבצען וגילויו.

המפלג לחקירת עבירות מחשב במשטרת ישראל, אשר מהווה חלק בלתי נפרד מהיחידה הארצית לחקירות פשעים, הוקם על מנת לתת מענה לאתגרים הטכנולוגיים החדשים העומדים בפני מערכות אכיפת החוק. המפלג אמור לתת מענה לפשעי המחשב והאינטרנט המבוצעים ברשת, אולם נתקל בקשיים קשים בביצוע תפקידו הן מבית והן מחוצה לו כפי שיתואר בעבודתנו.

מעבר לקשיים שהוזכרו, קיימים קשיים רבים בחקירת פשעים המבוצעים באינטרנט. הקושי העיקרי הוא קושי ההבחנה בין הגבולות הלא ברורים שבין העולם הממשי, אשר בעבר היה נחלת העבירות ה"רגילות" והישנות, לבין העולם הוירטואלי, אשר תפס את מקומו אט אט ופיתח קרקע פורייה לביצוע אותן עבירות "רגילות" וישנות אך ביתר תחכום. זאת ועוד, העובדה כי רשת האינטרנט הנה רשת חוצה גבולות אשר כוללת בחובה את מדינות העולם כולו, קיים צורך מהותי בסיסי וחיוני של שיתוף פעולה מהיר, יעיל ומלא בין רשויות האכיפה בכל העולם, וזאת מעבר להסדרה חוקתית של התייחסות המחוקקים בכל מדינה ומדינה לתופעת עבירות / פשעי המחשב. למותר לציין כי, התמודדות עם פשיעה מן הסוג הזה, אשר כאמור הנה חוצה גבולות, מצריכה חקיקה חדשה ומתאימה לזמננו וטכנולוגיה מתקדמת.

בנושא החקיקה נעשה ניסיון גלובאלי ליתן מענה באמצעות אמנה בינלאומית ראשונה מסוגה למלחמה בפשעי מחשב ואינטרנט - הנקראת בפי כל "אמנת בודפשט". אמנה זו מכילה 2 חלקים עיקריים, הראשון - נוגע בחוקים העוסקים בפשעי אינטרנט, ואילו השני - מכונן חוקים שיאפשרו שיתוף פעולה מהיר בין רשויות החוק. מדינות רבות (למעלה מ- 40 מדינות) הצטרפו לאמנה זו, אמנה זו מתיימרת ליתן מענה גם לחקירות עבירות מחשב ואינטרנט פליליות. לצערנו מדינת ישראל אינה שותפה לאמנה זו, וזאת ללא כל סיבה הנראית לעין. בשולי הדברים נציין, כי פנינו למשרד המשפטים לקבל התייחסותו לאי הצטרפותה של מדינת ישראל לאמנה, אולם פנייתנו לא זכינו לכל התייחסות ו/או תגובה מצד משרד המשפטים.

בעבר הרחוק, עבירות "רגילות" בוצעו ללא מחשב, אולם כיום העבריינים גילו את הפוטנציאל הגלום במחשב וברשת האינטרנט לרבות האנונימיות, ועל מנת להעצים את פעילותם הפלילית מצד אחד ולהקשות על חוקרי המשטרה את גילויים ומצד שני, עברו לבצע את אותן עבירות "רגילות" וישנות, ע"י שימוש במחשב וברשת האינטרנט. מדובר בעבירות קלאסיות של מרמה, גניבה, זיוף וכן עבירות מין, סחר בסמים, עבירות ביטחוניות, הימורים, הסתה לאלימות, איומים ולמעשה כל עבירה שניתן לבצעה באמצעות מדיית המחשוב, רשת האינטרנט או הודעות דואר אלקטרוני. בעבירות אלו המחשב משמש ככלי לביצוע העבירה.


בעבודה זו אנו נוכחים לגלות, כי בכל מדינות העולם המתקדמות ובוודאי במדינות המערב, קיימת תשתית מפותחת ורצינית של מלחמה בפשעי המחשב, ומדינות רבות שמו להן כמטרה ויעד לאומי להלחם בכל מאודם בתופעה זו, בין היתר נוכח התוצאות העגומות של עבירות אלו, לרבות ובעיקר במישור הכלכלי. הגדילה סין לעשות והקימה משטרת אינטרנט מיוחדת שזהו כל תפקידה.


עבודתנו זו, באה להציג ולהשוות בין מצבה כיום של מדינת ישראל אל מול מדינות אחרות לרבות שכנותיה, השוואה אשר מעלה תוצאה עגומה, כאמור, אשר ממנה עולות מספר בעיות מהותיות אשר שמות למכשול את המלחמה ומיגור תופעת פשעי המחשב שגבו לא מעט קורבנות, בין היתר קורבנות רצח תוך שימוש במחשבים ומערכות מחשב.
אנו העלנו בממצאנו, כי בין הבעיות הקיימות, קיים קושי עיקרי ובסיסי והוא חוסר הבנת מערכת אכיפת החוק - דהיינו משטרת ישראל, מדוע קיים צורך בסיסי בשנת 2006 לפתח ולתחזק יחידה למלחמה בפשעי מחשב, ועל זה נאמר "לי זה לא יקרה".

על מנת שלא להיות חכמים לאחר מעשה ולהקדים תרופה למכה, אנו מעלים בעבודה זו מספר הצעות קונקרטיות, אשר עשויות להביא לשיפור משמעותי במלחמה בתופעת פשעי המחשב על כל המשתמע מכך, ולהצעיד את מדינת ישראל קדימה עשרות מונים ביחס לשאר המדינות המתפתחות שבהן נעשה הדבר מזה מספר שנים ויש לציין בהצלחה מרובה.

אנו סבורים, כי הסברה משמעותי לציבור, הפרדת היחידה המשטרתית למלחמה בפשעי מחשב ועצמאותה, הקמת בימ"ש מקצועי שעניינו רק עניינים מקוונים, כמו גם הקמת רשות נפרדת במשרד המשפטים כפי שהוצע בעבר ע"י מלומדים, ושדרוג החקיקה הקיימת בנושא המחשב ועבירות המחשב, בין היתר תוך קבלת "אמנת בודפשט" ואימוצה, יכול להביא ולקרב את מדינת ישראל לשינוי המיוחל ולמנוע נזקים כבדים עתידיים, אשר למרבה הצער עלולים להיות כואבים ובלתי הפיכים.
נחמיה גורל ושחר דאי - סטודנטים לתואר במשפטים במכללת "שערי משפט". אשר הכינו עבודה סמינריונית בנושא זה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב