דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חברה..חכמה..טובת לב 

מאת    [ 31/05/2009 ]

מילים במאמר: 964   [ נצפה 3867 פעמים ]

חברה

מוקדש למזכירה חדשה

ענת ויכמן

 

באוניברסיטת בר אילן התמנתה מזכירה חדשה למספר מחלקות חשובות ועקרוניות בחינוך. שאלתי סטודנטית הלומדת לתואר שני יחד עם המזכירה- האם האוניברסיטה עשתה עסקה טובה במינוי החדש, ביקשתי לפרט לי במה המזכירה טובה?

לציין -3- תחומים בהם היא מצוינת, החברה- המכירה היטב את הסטודנטית השיבה בעצמה, בנחישות ובחיוך רחב.

היא חברה-והוסיפה מקשיבה, פסיכולוגית וידידת נפש.

חכמה... אומרת דברים חכמים ומאזינה לחכמת אחרים.

טובת לב...תכונה חשובה שלה עם אנשים וילדים.

שלוש התכונות הללו מדהימות באיכותן, הבה נבחן אותן כדי להבין כי הצלחה בעבודתנו תלויה בנו, בהתנהגותנו, בתגובתנו, בהליכותינו.

"חברה" -

בהכירי מאות ואולי אלפי עובדים אני יכול לציין כי פניהם של העובדים מביעים את שמחתם ואושרם בעולמם. הפנים המרנינות נובעות בעיקרון מ"החברה" האופפת את האדם.

אנו מודיעים לכך כי המשפיעים ביותר על הילדים הם החברים, יותר מההורים ומהמורים. ילד המציין כי כיף לו לבוא לבית הספר, מתכוון שיש לו במוסד החינוכי חברים. אם נבדוק עצמנו נראה כי עקרונות אלה תקפים לא רק בגיל הילדות. החברה- החברים משפיעים ומעודדים , לא בכדי מדגישה היהדות את המצוות שבין אדם לחברו.

"ואהבת לרעך כמוך" מצווה המבהירה לנו כי עלינו לא רק לכבד את החברים אלא לאהוב אותם באותה עצמה ונכונות שאנו אוהבים את עצמנו. החברים הטובים שאנו בוחרים לנו- משרים לעולם אווירה טובה מעודדת אותנו במעשינו, זוקפים קומתנו וגורמים לנו להיות יותר בעלי מוטיבציה כדי להצליח עוד ועוד.

היהדות מבהירה היטב כי צריך כל אדם לפתח עצמו, יכולתו וכישוריו, חייב כל אחד לאתר נק' האור שבו, למצוא את התכונות בהם הוא חזק ואותם לפתח עוד ועוד. לנסות להצטיין בתחומים אלה כדי לטפס על כל הר ולהגיע לפסגה. החברה- שמביבך בהם הינך יכול להפגין כישוריך מעודדת אותך כל הזמן ומאפשרת לתת לך "במה" להתבטא ולהפגין יכולתך. כך המוזיקאי, המדען, בעל חוש אומנותי, והקורא החכם והמשכיל.

לומדי הדף היומי בקהילתנו באלקנה באים ללמוד מדי בוקר כדי ללמוד ולהגביר תורה, אך הנעשה מסביב- חיי חברה, אהבת אדם, יחס אישי לכל אחד, כוס תה ולימון מדי בוקר מוסיפים אחווה, רעות ואהבת אדם. השפעת החברים מטפחת הווי חברתי,סובלני ומעודד בלמידה.

היהדות מטפחת אחריות ל"חברה" בנוסף לפיתוח האישי. שפע מצוות קשורות לנתינה, עזוב תעזוב עימו... לקט ופאה ושכחה..אהבת הגר היתום והאלמנה...נתינת צדקה ותרומה...

מזכירה, תצליח במשימותיה החשובות בארגון המחלקה ביעילות ובעצמה אם תדע לשלב חיי חברה- בקרב העובדים חייב כל אחד מאיתנו תכונה חשובה זו של חברות, החברות מעודדת להיות טובים ומצוינים, מטפחת בנו רצון עז להצליח ללמוד, להשכיל אך משלבת בניית חיי חברה. אנו מודעים למשפט מדהים ונפלא ביהדות- "גדולת הכנסת אורחים מקבלת פני שכינה", היינו- כאשר אורחים או חברים מגיעים לבקרך, עליך לעזוב כל עיסוק כולל לימוד תורה, כדי לקבל אורחים, היינו יחס, קרבה לחברה, השקעה בהם מהווה מוקד ביהדות.

שהרי בפרקי אבות מצוין" עשה לך רב" אך ביחס לחבר כתוב "קנה לך חבר", חבר קונים במעשים טובים, במתנות, בהקצאת זמן. החברות בונה שכלתנות אך משלבת היטב הפן הפסיכולוגי, הפנימי והרגשי. חברות משלבת IQ עם EQ.

החברה ציינה כי המזכירה מקשיבה היטב בסבלונות ומבט ישיר לכל חבריה. ההקשבה מכבדת את החברים ומקנה להם עוצמה וידידות.

"חכמה" -

היהדות מדגישה מאוד את חשיבות החכמה שבאדם. אנו יודעים על פי כל המחקרים כי חכמה נקנית בלימוד, בשקלא וטריה, במחלוקות, ויכוחים ובשאילת שאלות. מתודות אלו קיימות "רק" אם יש לך חברים, כאשר הלימוד המצוין והאיכותי קיים בלימוד "בחברותות", היינו שילוב נפלא של חכמה וחברות, החבר- גורם מסייע לרכישת חכמה.

נעים להימצא בחברת אנשים מלומדים וחכמים. החכמים בעלי כישורים להתקדם, לחדש, ליזום ולהעלות רעיונות יצירתיים, כפי שמצוין במסכת חגיגה "אין בית מדרש ללא חידוש", החידוש יכול להתבצע רק עם ה"חכמים". אנו מודעים לכך שהמשכן נבנה ע"י החכמים, הקב"ה נותן חכמה לחכמים. המה ירקיעו שחקים בבסיס-תשתית הקיימת שבהם ובתוספות החכמה המוענקת להם, והחכמה אותה הם רוכשים עוד ועוד. החכמה קיימת אצל גברים ונשים כפי שמצוין. "חכמת נשים בנתה ביתה".

בספרו של ערן כץ "סוד המוח היהודי" הוא מבהיר לנו היטב באיזה כלים השתמשו היהודים מאז ומתמיד שהפכו אותם לחכמים ביותר בעולם, אף במאה השנים האחרונות, זכו היהודים ל22% מפרסי הנובל, אף כי כמות היהודים בעולם היא 0.02%.

החכמה היא הבסיס לחשיבה יצירתית וכפי שמציינת החברה על המזכירה- היא תמיד אומרת דברים חכמים ונכונים. כאשר הפה הוא צינור המחשבה. יכולה המזכירה הנפלאה לומר, להגיב, לציין רעיונות חכמים ונבונים רק אם יש בה חכמה במוחה. הפה יפיק מרגליות המוטמעות במחשבה, במוח בראשו של האדם.

הסטודנטית הבהירה בעוצמה, בראש מורם ובנחישות את תכונת החכמה הטמונה במזכירה הטובה.

 

 

"טוב לב"-

תכונה חשובה, עקרונית ובסיסית ביהדות, שפע של אמירות חז"ל מדגשים את חשיבות תכונת טוב הלב . מוכר לנו הפתגם "סור מרע ועשה טוב" , עשיית הטוב מבוססת על לב טוב ומודגשת בסביבה של אנשים טובים שמסביב. השפעת החברים כפי שציינתי בתכונותיה של המזכירה חשובה מאוד, לאדם "טוב לב" יהיו יותר חברים והמה יהיו איכותיים ונהדרים. באשר היהדות כאמור מבוססת על פיתוח "ייחודיותו" של האדם מתוך בניית "אחדות", אהבת האדם, בניית חיי חברה, תהא איכותית ומעוגנת ובעלת משמעות יותר אם באדם קיים טוב לב.

היות והסביבה מאוד משפיעה על האדם, הרי המשפט "סור מרע" מבהיר לנו כי עלינו לברוח מסביבה קלוקלת- מחברים רעים שהרי השפעתם רבה מאוד, כאשר הינך מכיר אנשים שהם בעלי לב טוב, ברור לנו כי הם חיים בסביבתם של אנשים טובים נוספים, שהרי נעים נוח ונהדר לחיות, לשהות, לשוחח עם אנשים טובי לב.

טוב הלב יוצר קשרים טובים עם אנשים שמסביבך וכפי שמציינת הסטודנטית, היא טובה מאוד גם עם ילדים. ילדים הגדלים בבית בו ההורים מדגישים טוב הלב, או במוסד חינוכי בו מודגש טוב הלב, הם יגדלו, יצמחו ויפרחו להיות טובי לב אף הם. עולמנו יהיה איכותי, מקסים ונהדר אם ירבו טובי לב.

ראוי שכל המזכירות, העובדים והמרצים באקדמיה יפנימו לתוכם תכנותיה של ענת- המזכירה.

חברה - חכמה - טוב לב.

במהלך השבועות הראשונים בעמלה הטוב נוכחתי להכיר מספר תכונות נוספות המאפיינות את ענת- חריצות, יוזמה ואחריות. אך אין ספק שהחברה הגדירה להפליא תכונותיה של חברתה-ענת.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב