דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ניהול קריירה בצורה נכונה 

מאת    [ 30/05/2009 ]

מילים במאמר: 842   [ נצפה 4284 פעמים ]

ניהול קריירה בצורה נכונה / מאת: יהונתן סעדה

העידן החדש של שנות ה-2000 מאלץ את כולנו לחשוב שוב ולהתאים את עצמנו בכל הנוגע לניהול הקריירה.
תכונות כמו: "חריצות" ,"מסירות", "מוכנות להשקעה", "לויאליות" ועוד רבים מן המושגים המוכרים לרובנו במהלך היום-יום, אינם מספיקים עוד להצלחה בעבודה ובקריירה האישית-מקצועית.
היום, כאשר הביקוש עולה על ההיצע, יותר ויותר אנשים מוצאים את עצמם נלחמים על כל משרה, "משפצים" קורות חיים, לומדים לקראת ראיונות עבודה, ומה לא.
לשם כך, נדרשת אסטרטגיה של ממש; ולא - אני לא מדבר על אסטרטגיה במונחי עבודה, כמו אסטרטגיה שיווקית, אלא במונחים של "ניהול קריירה".

אז מהו בעצם "ניהול קריירה" ?

ניהול קריירה הוא שם-כולל לאסטרטגיה אישית-מקצועית אשר תפקידה ליצור מבנה קריירה, בדרך כלל ארוך טווח להצלחה; ובמילים פשוטות - לקחת אדם הנמצא בתפקיד א' ולכוון אותו - לתפקיד ב'.

אז איך עושים את זה ?

שלב ראשון - איפה אני רוצה להיות? או - לאיזה תפקיד אני רוצה להגיע?
השלב הראשון הוא להגדיר לעצמנו - "איפה אנחנו רוצים לראות את עצמנו בעוד X שנים? (במונחי תפקיד).
האם כעצמאיים? מנהלי שיווק? פיתוח עסקי? מנהלי פרויקטים? ואולי בכלל משהו אחר לגמרי, כמו מנהלי עמותה?
נקודה זו היא בעצם נקודת ההחלטה - לאן אנו רוצים להגיע; באיזה תפקיד אנו שואפים למצוא את עצמנו בשיא הקריירה שלנו?

שלב שני - איפה אנחנו נמצאים היום?
השלב השני הוא לזהות באיזו נקודה אנו נמצאים בקריירה שלנו, ביחס לנקודה אותה אנו רוצים להשיג.

למשל:

קביעת היעד הקרייריסטי שלי: "אני רוצה להיות בעוד 10 שנים בתפקיד של מנהל שיווק באחת מחברות התרופות המובילות בעולם".
איפה אני נמצא היום: "כיום אני עובד כנציג שירות בחברת תקשורת סלולארית בארץ"

תפקיד השלב השני, אם כן, הוא לבדוק ולאבחן איפה אני נמצא כיום (שוב - במונחי תפקיד וקריירה) ביחס לנקודה שבא אני רוצה להיות בעתיד.

שלב שלישי - איסוף מידע
בשלב זה, המטרה הכללית היא איסוף מידע מקסימאלי שרלוונטי לגבי התפקיד שאני רוצה להשיג בעתיד.
אם נחזור לדוגמא שלנו, המטרה הייתה להיות "מנהל שיווק באחת מחברות התרופות המובילות בעולם".

מכאן, ניתן להסיק כי:

עלינו לדעת מה דרוש על מנת להיות מנהל שיווק (מבחינת השכלה, ניסיון)
אילו חברות תרופות קיימות בארץ ובחו"ל?
אילו כישורים דרושים מהתפקיד הנ"ל?

אלו הם מקבץ של שאלות בסיסיות שמטרתן הוא לכוון לקראת התפקיד.
כאשר יש בידנו את המידע הרלוונטי, אנו יכולים להתקדם לשלב הבא.





שלב רביעי - מתחילים לעבוד
אחרי ששאלנו את עצמנו "איפה אנחנו רוצים להיות?", בדקנו "איפה אנחנו נמצאים כיום ביחס לקריירה / לתפקיד שאנו רוצים להשיג בעתיד" ואספנו את מירב המידע שדרוש לנו לתפקיד הנ"ל, מגיע השלב הקשה באמת - מתחילים לעבוד.

וכשאני מתכוון "מתחילים לעבוד", הכוונה היא להתחיל לעשות את כל הפעולות הדרושות למען קידום המטרה שלנו - השגת התפקיד שאנו רוצים.
זה יכול להתבטא ביציאה ללימודים ו/או בהסבה מקצועית ו/או ברכישת הידע הנדרש לתפקיד.

אם נחזור לדוגמא שלנו - על מנת להיות מנהל שיווק, דרוש בדרך כלל תואר אקדמי, רצוי תואר אקדמי בתחום מנהל עסקים, ורצוי אף יותר תואר אקדמי שני בתחום זה (MBA למשל)
לצד רכישת הידע, ישנו צורך בניסיון מקצועי - רלוונטי מהתחום; הרי לא סביר שיעסיקו נציג שירות בתפקיד מנהל שיווק, נכון?

ולכן, דרוש מה שמכונה בהגה המקצועית "ידע-מעשי מהתעשייה"; אם בתחום השיווק עסקינן - אז כדי לבדוק משרות של עוזר מנהל שיווק / תפקיד זוטר שיעזור לנו להתמקצע בתחום השיווק בכללותו.
לאחר שנרכוש הן את הידע התיאורטי, והן את הידע המעשי - נוכל לצעוד לקראת הצעד הבא - הגשת מועמדות לתפקיד הנכסף.

שלב חמישי - NETWORKING והתכוננות לקראת המשרה

לפני שאנו רצים שמחים ועליזים לקראת הגשת מועמדות לתפקיד שאנו כה רוצים, כדאי שנתמקד בעוד שתי נקודות חשובות:

? NETWORKING - או במילים אחרות - לשמור על קשרים נכונים.
הכרת אנשים מהתעשייה (בדוגמא שלנו - בתחום השיווק), היא חיונית, ולעיתים אף קריטית כאשר רוצים להגיע לתפקיד שבחרנו.
הכרת האנשים המתאימים, בתפקידים המתאימים ובמקומות הנכונים יכולה לשדרג אתכם משמעותית בדרך להשגת התפקיד.
לעיתים מדובר בקולגה לעבודה שסיים את תפקידו בחברה שבו עבדתם וכיום התמנה להיות בתפקיד מפתח בחברה שבה הייתם רוצים לעבוד; לעיתים מדובר בקשרים מקצועיים מול אחד הספקים שעבדתם והוא מועסק באחת החברות המובילות בתחום, וכד'.
כלומר - יצירה ושמירה על יחסים טובים מול האנשים הנכונים במקומות הנכונים ובתפקידים הנכונים - יכולה לפעול לטובתנו בדיוק כמו רכישת ידע מקצועי רלוונטי ונחוץ לשם התפקיד שאנו רוצים בו.

? התבלטות - מה יכול להבדיל ולקדם אותי מיתר המועמדים לתפקיד?
לעיתים, גם אם רכשנו את הידע התיאורטי, עבדנו ורכשנו ידע מקצועי רלוונטי בתחום, הכרנו ושמרנו על יחסים עסקיים-אישיים טובים מול טובי האנשים בתחום הרלוונטי לנו, גם זה לא מספיק; לעיתים פשוט צריך להתבלט ולהיות יוצא דופן בשביל לזכות במשרה ובתפקיד שכה רצינו.
יצירת התבלטות, שונות היא ערך מוסף שיכול לקדם אותנו ביחס לאחרים מאותו התחום; למשל - התמחות בתחום ספציפי שאין רבים המתמחים בו, או למשל ניסיון עשיר בתחום הדרוש לתפקיד הנכסף, או אולי אפילו כישורים אישיים בולטים אשר ידוע לך כי הם חשובים לתפקיד כגון: יחסי אנוש, יכולת ניהול מו"מ ועוד.

ודבר אחרון בהחלט לפני שאנו יוצאים לדרך - תמיד שאלו את עצמכם: האם עבדנו על-פי האסטרטגיה שבנינו? האם יש משהו ששכחנו ו/או שכדאי לנו לשפר בטרם נגיש את מועמדותנו?

זכרו!: אין צורך למהר, בתחום של ניהול קריירה, הזמן, התכנון והביצוע הם קריטיים לפני הגשת המועמדות והזכייה הנכספת במשרה ובתפקיד שכה אנו רוצים.

בהצלחה!



הכותב הנו מנהל תחום פיתוח עסקי בקבוצת "מעריב".
יהונתן סעדה - מנהל תחום פיתוח עסקי בקבוצת "מעריב".



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב