דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שחקני ספסל - על תוספי המזון 

מאת    [ 19/05/2009 ]

מילים במאמר: 1397   [ נצפה 3258 פעמים ]

בילדותי נהג אבי לתת לאחי ולי ויטמין C בחורף. לא היה לו קשה מדי לשכנע אותנו לקחת את הגלולות, כיוון שהן התחזו לסוכריות מציצה וטעמן היה מתקתק עד מתוק מאוד. מהסבריו הבנתי שויטמין C נמצא בפירות הדר אך לא בכמות שמספיקה למנוע התקררויות ושפעות בחורף ושלכן כדאי לצרוך את הגלולות/סוכריות הללו. היה ויטמין נוסף שהורי נהגו לתת לנו, למרות שכלל לא היו מודעים לכך – ויטמין D. אותו קיבלנו בייחוד בבילויים המשפחתיים בים בחודשי הקיץ ישירות מהשמש החזקה (על ויטמין D בתחתית המאמר).

כשבגרתי גיליתי שויטמין C הוא רק צנצנת אחת מיני רבות על מדפי חנויות שמוכרות את מה שמוגדר כתוספי מזון. יש צנצנות של ויטמינים נוספים כמו A , E , משפחת ה-B, ואותיות לטיניות אחרות. מלבד הויטמינים יש גם גלולות של מינרלים וגלולות המכילות גם ויטמינים וגם מינרלים, וכן עסקות חבילה בצנצנות הנושאות שמות כמו מולטי ויטמין או קומפלקס.

משנה לשנה גדלים שטחי המדפים המוקדשים לצנצנות תוספי מזון שהולכים ונעשים מגוונים עוד יותר, הן מבחינת הסוגים והן מבחינת מצבי הצבירה שלהם – גלולות, אבקות, נוזלים, ג'ל, ופתיתים. ניתן לרכוש אותם בצנצנות ובמכלים גדולים או קטנים העשויים זכוכית, פלסטיק, או קרטון. בסרטי מדע בדיוני גלולה אחת יכלה לשמש אסטרונאוטים כתחליף לארוחה מלאה. לפי צמיחת שוק התוספים, נראה שכולם שואפים להיות טייסי חלל.

אל תחיו לפי הספר
ויכוח סוער מתנהל בין אסכולות שונות באשר לצורך בתוספי המזון - יש המצדדים בצריכתם ויש המזהירים שומר נפשו ירחק. כל גישה יכולה להציג באופן מדעי טיעונים לכך שהיא צודקת ושהאחרות שוגות. היש דבר מבלבל מזה לנו, בני אנוש החפצים בבריאות טובה ובחיים מאושרים? מצד אחד, מקוננת בנו הדאגה שגופנו עלול לסבול ממחסור בחומרים חיוניים בגוף; מצד שני, קיים החשש המוצדק לא פחות מנזק גופני עקב שימוש מופרז או לא נכון באותם החומרים. בשני המקרים החששות נובעים מחוסר ידיעה או ממידע שגוי. לא לחינם אמר מרק טווין "היזהרו בקריאת ספרי בריאות, אתם עלולים למות מטעות דפוס."

חסידי תוספי המזון טוענים כי בשל הידלדלות איכות האדמה אין אנו מסוגלים עוד לקבל ממזוננו את כל החומרים החיוניים, וכי על כן אין מנוס מלקיחת תוספי מזון. דוגמא אקזוטית למדי הוא התוסף MSM, או בשמו המלא methyl sulfonyl methane. מדובר בצורה של גפרית דיאטטית הקיימת באופן טבעי במזונות שונים הבאים מבעלי חיים או מירקות ופירות. זהו חומר בעל טבע נדיף שנהרס בבישול, ועל כן הוא מצוי אך ורק במזון חי טרי, כלומר מזון שלא בושל. יתרה מזו, ה-MSM מצוי בכמויות בעלות ערך אך ורק במזון שהיה מעורב במחזור הגשם, כלומר מזון שניזון ממי גשמים. MSM חסר במזונות שגודלו בחממות או בעזרת מערכות השקיה. הסיבה לכך היא ש-MSM מיוצר במקור על ידי אצות בים ומגיע אל העננים כתוצאה מחום השמש אשר גורם לאידוי מי הים. זהו החומר אשר נותן לעננים את צבעם הלבן והוא מגיע אל הצמחים דרך מי הגשמים המתערבבים עם הרקבובית שעל הקרקע ומזינים את שורשי הצמחים. תהליך זה אינו מתרחש בחממות ואף לא בשדות מעובדים בהם אין כמעט רקבובית על הקרקע מכיוון שהחקלאים רוצים שהגישה אל הצמחים תהיה קלה יותר לצורך הטיפול בהם והקטיף.

בישראל של ימנו כמעט ולא קיימים גידולים הניזונים ישירות ממי גשמים. ישנם מגדלים בודדים בשיטות פרמקולצ'ר המתיחסות לטבע ולגשם וישנם צמחי בר אכילים, חלקם נפוצים מאוד כמו חלמית (חוביזה) וחרדל בר, אך גם אלו היודעים לזהות אותם במרחבים הפתוחים מחוץ לעיר ולעיתים בחצרות תל אביב, לרוב אינם טורחים ללקט ולאכול אותם. על כן יש הסוברים שהדרך היחידה לצרוך MSM היא באמצעות תוספות כגון גלולות, כמוסות, או אבקה.

רשימת התועלות המובטחות לצרכני MSM ארוכה ומרשימה: בתוך הגוף הוא מרכך רקמות פנימיות גלדניות, כלומר רקמות שהתקשו, באמצעות בניה מחדש של רקמות מחברות עם תרכובות אלסטיות של גפרית. הודות לכך זכה ה-MSM במוניטין של בניית קולגן ושמירה על מפרקים בריאים. הוא מגביר גמישות, מסייע בהחלמה מפציעות ספורט, ומזרז זמני החלמה משרירים כואבים. הוא קיבל את הכינוי "מינרל היופי הטבעי" בשל הטיעון ליכולתו בסיוע ליצירת מראה בריא של העור, הציפורניים, והשיער.

סביר להניח שהפיסקה הקודמת עשתה לכם חשק לרוץ לקנות MSM, ואולי אף לדדות לחנות במהירות אם אתם סובלים מבעיות ברכיים. אכן, הפיתוי לצרוך תוספי מזון בכלל, לא רק MSM, הוא די גדול. איזו דרך פשוטה וקלה יותר קיימת מאשר לבלוע גלולה או שתיים ולהיפרד ממיחושים ומדאגות בריאותיות ואפילו קוסמטיות? כמעט כל תוסף מתגאה במחקרים ובטענות על הפלאים שהוא יכול לחולל. כמעט כל תוסף שנקרא עליו ישמע כמו פתרון מושלם לחיים בריאים ויפים יותר (אלא אם כן התוסף מיוחד לנשים בהריון ואתה גבר). מסיבה זו קל להתמכר לשימוש בתוספים. זה טוב לפרוסטטה, ההוא לחיזוק המערכת החיסונית, אלה מלאים אנזימים חשובים לעיכול, אלו יגבירו פריון וכוח גברא, ועוד מכל טוב. ולא חסר.

בתוך זמן קצר עלול אדם למצוא את ארונות מטבחו ואת מקררו עמוסים בצנצנות שתפסו את מקומם של הירקות, הדגנים, ושאר מוצרי מזון חיוניים. מהתקופה בה עבדתי בתור יועץ בריאות בניו יורק זכור לי לקוח שמדי יום נהג ליטול למעלה מ-50 גלולות של תוספי מזון. המראה שלו היה רחוק מלהיות כרזת פרסומת לבריאות, בלשון המעטה. הרגשתי שהוא מרעיל את עצמו, שהגוף שלו כבר לא זוכר כיצד להנפיק חומרים חיוניים מהמזון שהוא אוכל כי הוא הורגל להיות מופצץ בכל אותם תוספי מזון. דיברנו על הפחתה הדרגתית, מה שלא היה קל בשבילו כיוון שלתפיסתו כל גלולה מילאה תפקיד חיוני והכרחי בבריאותו. עם הזמן, כשעלה בידו להפחית בצריכת התוספות, הפלא ופלא - השתפרה בריאותו.

אל תהיו צודקים
אז לצרוך או לא לצרוך תוספי מזון? זאת השאלה. מי צודק - המומחים שבעד או אלה המתנגדים בתוקף? הגשש החיוור נגעו בסוגיה הזו כבר לפני כמה עשורים וזיכו אותנו בנקודת מבט מתקדמת. באחד מהמערכונים שלהם מתנהל ויכוח סוער בנושא די שולי ומטופש בין פולי לגברי. כששייקה נכנס לחדר, מנצל פולי את ההזדמנות כדי לשטוח בפניו את טענותיו. שייקה מסכים עם דבריו של פולי ואומר לו "אתה צודק." גברי לא נשאר חייב ומונה את טענותיו שלו. שייקה מסכים גם הפעם ומגיב באותן מילים, "אתה צודק." פולי מתרעם: "איך זה שגם זה צודק וגם זה צודק?" ושייקה עונה לו: "גם אתה צודק."

התשובה נחבאת בשם עצמו. תוספי המזון, כשמם כן הם: תוספת. כלומר, הם לא המנה העיקרית, הם לא מסוגלים למלא את חיינו בבריאות ואושר. במקרה הטוב הם יכולים לסייע - לצד תזונה נכונה, פעילות גופנית הולמת, עבודה מספקת, תירגול רוחני, ומערכות יחסים כנות ופתוחות - ביצירת אורח חיים שלם ובריא. ניתן להסתכל על תוספי המזון כעל שחקני ספסל שנקראים אל המגרש בשעת הצורך בידי המאמן הנבון.

אז מה הם באמת תורמים לנו?
הפתעה: בריא לתפוס כמה דקות של שמש ללא הגנה. על D ו-C

איזו מדינה, איזו מדינה, תפוזים בחורף ושמש בקיץ. הפוליטיקה והכלכלה אולי נוגסים בנו אך הטבע והגיאוגרפיה הישראלים מעניקים לנו ויטמיני C ו-D בנדיבות. בניגוד לסברות הידועות, ויטמין C הזה מצוי לא רק בפירות הדר אלא גם בפירות נוספים, גויאבה למשל, ואף בכמויות שופעות בירקות רבים כגון פלפל על צבעיו השונים, גזר, בטטה, דלעת, תרד, ברוקולי, קולורבי, אפונה, כרובית, ובעלים ירוקים רבים. מומלץ לצרוך ויטמין C לא רק בחורף אלא לאורך כל השנה, כולל בקיץ, כדי שיעזור לנו להשיג לא מעט דברים: בריאות תקינה, מניעת מחלות לב, ייצור הורמונים תקין, חיזוק המערכת החיסונית, עזרה לתאים במלחמתם ברדיקלים החופשיים (ואם היתה לי להקת רוק, הייתי מעניק לה את השם הזה), בנזקי עשן, בסוגים מסוימים של סרטן, ועוד רבים אחרים. לויטמין C חשיבות רבה גם להתמודדות עם מצבי לחץ. חום יולי-אוגוסט, על הלחות התל אביבית הנלוות אליו, הוא חממה מצויינת לכעסים ולחצים, וזו סיבה טובה להקפיד על תזונה עשירה בויטמין C.

ויטמין D חשוב ליעילות ספיגת הסידן ממזון דרך המעי, ומשפיע על עלייה ברמות המינרלים סידן ופוספט בדם. מחקרים חדשים מראים שהוא גם עוזר במניעת מחלות כמו סרטן, סוכרת נעורים, ומחלות אחרות שהמערכת החיסונית מעורבת בהן. ויטמין D מיוצר על ידי תאי העור שלנו, כשהם נחשפים לאור השמש. די בדקות מעטות של חשיפה ביום, בייחוד בקיץ הישראלי, להפקת כמות מספקת ל-24 שעות ואף יותר, ללא צורך בצריכת הויטמין ממזון כלשהו. ישנן מדינות רבות בעולם בהן החשיפה לשמש אינה מספקת, ביחוד בחורף. מבחינה זו ישראל התברכה בשמש חזקה. תכשירי הגנה מהשמש חוסמים את הקרינה הדרושה ליצירת הויטמין, כך שאם אין בעיית עור או בריאות האוסרת זאת, מומלץ להיחשף לשמש כמה דקות ללא תכשיר הגנה. צבע עור כהה חוסם את מרבית הקרינה העל-סגולה הדרושה להפקת ויטמין D. למרבה הפלא, בישראל שטופת השמש אצל למעלה משלושים אחוז מהתושבים קיים מחסור בויטמין D. הדבר בולט אצל אנשים שעובדים במשרדים ובמקומות סגורים ואצל דתיים המתלבשים בצניעות. גם בסוגיית צריכת ויטמין D הדעות חלוקות בין המצודדים בחשיפה לשמש ובין אלו שלא, כמו האגודה למלחמה בסרטן, החוששים מסרטן העור ומעדיפים מקורות אחרים לויטמין כגון תוספי מזון או מזון כמו דגים, ביצים, ופטריות. מכיוון שחשיפה לשמש עלולה מצד אחד לגרום לסרטן העור אולם מצד שני מיוחסת למניעת סוגים אחרים רבים של סרטן, כולל המעי הגס, הערמונית, האשכים, והשד, כנראה הפתרון מצוי בדרך האמצע, קרי, בחשיפה מתונה לשמש.

זהר צמח וילסון
יועץ תזונה ובריאות הוליסטית

תזונה אינטגרטיבית: הדרכה ואימון לשיפור ויצירת אורח חיים בריא

מידע נוסף אודות בריאות ותזונה באתר של זהר:
http://www.zemach.org



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב