דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מלחימה להתעוררות 

מאת    [ 11/05/2009 ]

מילים במאמר: 731   [ נצפה 2395 פעמים ]

מלחימה להתעוררות

מאמר זה בא לתאר את תהליך ההתפתחות האישית שעובר תלמיד באומנויות הלחימה במהלך אימוניו, משליטה עצמית ברמה הפיזית והנפשית ועד כדי הגעה להתעוררות תודעתית.

אוטומטיזציה:
בשלב הראשון חשוב להבין שגוף האדם, הנחשב למכונה הכי מתוחכמת ומסובכת עלי אדמות, מושתת מיסוד על תהליכים מובנים ומסודרים, בעלי ארגון וחוקיות קבועה.
הסיניים הקדומים הקבילו את תפקוד גוף האדם לממלכה שבראשה עמד קיסר ושתחתיו התקיימה שרשרת פיקודית מסודרת שהגיעה עד לאיכר הפשוט.

כיום בעידן המודרני אנחנו יודעים שמוח האדם הוא האיבר שאחראי למתן הפקודות ולעיבוד התהליכים השונים בגוף. יתר על כן ידוע, שהפעולה הכי מסובכת לביצוע, הדורשת מהמוח לבצע רצף של תהליכים מורכבים מאוד, הינה מתן עיכוב (אינהיביציה) לפעולה אחרת שמתבצעת באופן מודע או תת מודע.

ניתן להסיק ולהבין מכך, שגוף האדם פועל כמכונה מסודרת ומאורגנת, וברירת המחדל שלו מתגלמת בדמות מגוון פעולות אוטומטיות. רק בזכות כך הוא מסוגל להתקיים: ללא התהליכים האוטומטים המתקיימים היה נוצר כאוס מוחלט, בדיוק כפי שעלול לקרות בחברה שאין בה חוק וסדר.

אומנות הלחימה - שליטה ובחירה:
אחת הדוגמאות הבולטות לאותו תכנות אוטומטי של פעולות הגוף, הן התגובות הגופנית והנפשית שלנו בזמן לחימה כנגד גירוי שמסכן את חיינו.

לגוף האדם 3 מצבים אוטומטים עיקריים לתגובה במצבי לחץ:
1. FIGHT - תקיפה
2. FREEZE - קפיאה
3. FLIGHT - בריחה

שלושת ה-F מיצגים את התגובה של המערכת העצבית הסימפתטית בגוף האדם. המעניין הוא שבני האדם יבדלו באותה תגובה אוטומטית, בעמדם מול גירוי מעורר פחד. לדוגמא, יתכן שאדם שיקלע למצב אלים, יגיב בתוקפנות ויש האחר שיגיב בבריחה. לרוב, התגובות הללו לא ממש ניתנות לשליטה ובאופן מאוד בסיסי ואבולוציוני אנחנו מגיבים כך לגירוי מסוים. חשוב להדגיש, כי המנגנון האבולוציוני הזה של מערכת העצבים, שירת את האדם לפני אלפי שנים במצבים שונים לחלוטין מכפי שהוא משרת אותנו כיום בחברה המודרנית.

ניתן לבצע חלוקה גסה בין בני האדם, לטיפוסים שיגיבו בתקיפה ולכאלו שיגיבו בבריחה או קיפאון במקום. שונות זו בין בני האדם נובעת מבסיס גנטי וסביבתי שונה וכמובן תלוית מקרה ספציפי.

התמצית של אומנות הלחימה היא הלחימה עצמה.
הבנת התיאוריה והפילוסופיה של הלחימה ללא האימון והתרגול המעשי שלה, אינה מאפשרת לתלמיד ללמוד מהי שליטה עצמית.
כולנו נולדנו עם אינסטינקטים אבולוציוניים של לחימה, אבל רק מי שעוסק ומתאמן באומנויות הלחימה, יכול מצד אחד לשפר ולחדד את האינסטינקטים הקיימים ומאידך גם לפתח אמצעים תגובתיים נוספים, משופרים ומדויקים יותר. היכולות שלנו לעכב או לדחות תגובה מודעת או תת-מודעת, מכניסה אותנו למצב של שליטה עצמית.

תרגול של עיכוב התגובות הבסיסיות שלנו והגברת השליטה העצמית הנרכשת דרך אימון הלחימה, מאפשרת לנו להגיב באופן מבוקר ושונה לעומת התגובה הבסיסית שבה היינו מגיבים באופן אוטומאטי.

היכולת שלנו לעכב תגובה אוטומאטית כגון תקיפה ולשלוט עליה, נותנת לנו מימד חדש של בחירה. אומנות הלחימה המושתתת על תרגול אינסופי, חוזר ונשנה, מלמדת את התלמיד שליטה אבסולוטית ובכך מאפשרת לו לבחור את התגובה הרצויה.

תהליך ההסתגלות בלחימה משקף את תהליך ההסתגלות בחיים:
היכולת שלנו לבחור באופן מודע את תגובתנו האינסטינקטיבית בזמן לחימה, ולא לתת לגופינו להגיב תגובה אבולוציונית ללא שליטה מודעת, מלמדת אותנו להסתגל באופן אופטימאלי ליריבים שלנו בזמן הלחימה.

תלמיד המגיע לכדי יכולת בחירה בתגובות שלו, מאפשר לעצמו להסתגל למצבים שונים תוך כדי שליטה עצמית ושליטה רגשית. באמצעות תהליכי למידה והכללה, אותה שליטה הנרכשת בזמן אימון ולחימה תוכל לשמש ככלי יעיל גם בחיים מחוץ לסיטואציית הקרב. הלוחם הנושא בתיק הכלים שלו יכולות בקרה ובחירה יוכל להסתגל ביתר חיוניות גם בתחומי חיים אחרים - בעבודה, בלימודים, במערכות יחסים בינאישיות.

בזכות המודעות הגבוהה לרגשותיו תוך כדי שליטה על מעשיו, יוכל האדם להגיע להתעוררות תודעתית שבו הוא מודע לעצמו ולסביבתו באופן בהיר וברור.

הלחימה כדרך להתעוררות, מביאה את האדם לשלווה, לרוגע ולחיים טובים יותר. האירוניה היא שדווקא דרך הלחימה ניתן להגיע להתפתחות פנימית ולמודעות גבוהה.
הסמל הסיני הקרוי "האחד הגדול" - TAIJI - ?, מסמל את 2 הכוחות (יין ויאנג) המנוגדים והמשלימים היוצרים את האחד. מכאן שלמרות שהקונוטציה מהמושג לחימה הינה אגרסיביות ושליליות, היא דווקא זאת שיכולה להביא אותנו אל השקט, המודעות וההתעוררות התודעתית.

לאורך זמן, תלמיד אומנויות הלחימה משחיז את סכין השליטה והבחירה לא למטרת לחימה וקרב, שכן החיים המודרניים שונים מאוד מחיי האדם מלפני מאות או אלפי שנים. לכן סביר כי התלמיד יוכל להשתמש באותם מימוניות לשיפור איכות חייו ולדרך בה הוא מתמודד בעולם.

סיכום התהליכים:
במצבים מסוימים, בני האדם מתוכנתים להגיב בתגובות אוטומטיות ללא מודעות. באמצעות תרגול ואימון באומנות הלחימה ניתן לעכב את התגובות הללו ובכך להשיג שליטה עצמית.
השליטה העצמית מאפשרת לנו לבחור בתגובה המתאימה ביותר לאותה סיטואציה ובכך ליצור הסתגלות אופטימאלית למצב.
כל אלו יחד תורמים לפיתוח מודעות גבוהה למצב הרגשי והמנטאלי, אשר עשויה להשתכלל לכדי התעוררות תודעתית והבנה פנימית עמוקה ביותר, כתלות בהרחבה ובהעמקה של המיומנות הנרכשת בזמן התרגול.
אריאל חודורקובסקי .Dip. Ac. Ch
מטפל ברפואה סינית מסורתית
מורה לקונג-פו וצ'י-קונג רפואי
http://www.sinit-bakehila.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב