דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חמת חלילים - בין מזרח למערב 

מאת    [ 09/05/2009 ]

מילים במאמר: 869   [ נצפה 4113 פעמים ]

כמו רוב המידע לגבי ההיסטוריה של התרבות האנושית גם המידע לגבי השורשים של כלי הנגינה חמת חלילים לוטים בערפל , שכן אין מסמך כתוב או חרוט שנשתמר מתקופות קדומות ויכול להעיד בוודאות על המקורות של כלי זה . כמו רוב המידע על המוסיקה העתיקה אנחנו יכולים לנסות להתחקות אחר שורשיו של כלי נגינה זה על פי עובדות מוסיקליות ותרבותיות שקיימות בימינו . בכל מה שקשור למוסיקה מערבית , אפשר למצוא לכך עדויות מוצקות בכתבים עתיקים שנשתמרו , בתווים וכן בכלי נגינה שנשתמרו בצורותיהם השונות עד היום ומאפשרים לבצע השוואה ובכך ללמוד על ההתפתחות הכלית המערבית . עובדה זו התאפשרה אודות לכך שהתפתחות כלי הנגינה המערביים החלה במאות השנים האחרונות ומאז נשתמרו כתבים ועדויות עד היום .
שורשיו של חמת החלילים הינם ככל הנראה עתיקים מאוד ולכן אין עדויות ברורות לכך , כמו כן גם איזכורים שונים במקורות קדומים הינם מעורפלים ולא ברורים . ישנם שרידים תרבותיים , על שברי חרס , ציורים קדומים ופסלים המרמזים על קיומו של כלי נגינה הדומה או מזכיר בצורתו את חמת החלילים .

חמת חלילים זהו כלי נגינה המורכב משלושה מרכיבים עיקריים : חמת(שק עור) , חליל מרכזי וחלילים משניים . החליל המרכזי ה'זמרר' או צ'נטר בלעז הינו היחידה המרכזית בכלי והיא בעצם מפיקה את המנגינה , המלודיה . הצליל מופק על ידי רטט של פיה המורכבת מלשונית כפולה (בדומה לאבוב) הנמצאת בתוך צינור המחובר לשק / חמת . בנוסף לצ'נטר קיימים מספר חלילים משניים שתפקידם הוא ללוות את המנגינה בצליל קבוע ומתמשך. חלילים אלו נקראים בלעז דרונס . החלק האחרון הוא כמובן החמת עצמה השק שמחבר ומאחד את על החלקים לכלי הנקרא חמת חלילים . הנגן נושף לתוך צינור נשיפה המוביל את האויר לשק , מרגע שהשק מלא מוזרם האויר לחלילים השונים מכוח לחיצה של זרוע הנגן ולא מכוח הנשיפה וזה בעצם ההבדל העיקרי בין חמת חלילים לחליל רגיל . הנגן נושף מדי פעם לתוך השק במטרה לשמור על לחץ מלא וקבוע . אם נתייחס רגע להסבר על מבנה הכלי נבין כי בדובר בעצם בחיבור בין שני כלים , חמת וחלילים שבנפרד כל אחד מהם היה מיועד למטרות שונות . המילה חמת בעברית מתייחסת בעצם לשק עור 'נאד' היכול להכיל בתוכו ברוב המקרים מים ונוזלים אחרים לשתייה . המילה נאד מים מקבלת איזכורים שונים גם בתנ"ך וגם את המילה חליל אפשר למצוא בתנ"ך ולפי הכתוב השתמשו בחלילים גם בבית המקדש .
לפי ההגיון הפשוט אפשר לנסות ולהבין כי באיזשהו שלב באבולוציה של חמת החלילים חל חיבור בין שני העצמים הללו החליל והחמת אשר הפכו עם הזמן לכלי שנקרא חמת חלילים . אי אפשר כמובן לדעת בוודאות מה קרה במהלך ההיסטוריה אך יעזור להבין את שורשי ההתפתחות אם נתייחס קודם לכלי הנגינה חליל לסוגיו השונים . החליל מוזכר בתרבות המוסיקלית של הרבה עמים שונים והוא נמצא גם באזור המזרח התיכון וארצות ערב בצורות וסוגים שונים הנבדלים בדרך הפקת הצליל , במבנה ובצליל עצמו . אחד מסוגי החלילים האופייני לאזור המזרח תיכוני הוא הערגול . כלי זה מזכיר בצלילו ובדרך בה מופק הצליל את חמת החלילים אך נבדל ממנה בכך שאין הוא מחובר לשק . הערגול הוא כלי נגינה קדום שככל הנראה היה בשימוש גם בתקופות קדומות אך בדומה לחמת החלילים לא זכה לאזכורים ברורים בכתובים . הצליל של הערגול מופק גם הוא על ידי רטט של לשונית כפולה בדומה ללשונית של חמת החלילים ודמיון נוסף הוא בכך שלערגול יש חליל נוסף הצמוד לגוף החליל הראשי ומשמש לנגינת צליל ליווי מתמשך וקבוע למנגינה המרכזית .
קשה לדעת למעשה מה קרה במהלך השנים שהביא להתפתחות חמת החלילים לצורתה הנוכחית על כל גווניה אך אי אפשר להתעלם מן העובדה שיש קווי דמיון חשובים בין כלי הנגינה הקדומים באזור המזרח תיכוני לבין חמת החלילים הנמצאת בצורותיה השונות ברחבי אירופה . עובדה זו מקבלת חיזוק לכך מאחת ההשערות להבאת חמת החלילים לאירופה , על ידי הרומאים ששלטו בתקופה הקדומה באירופה ובאזורים נרחבים באגן הים התיכון . בנקודת זמן כלשהיא נוצר החיבור הזה בין החליל עם הלשונית הכפולה לשק העור . כפי שכבר ציינתי לא ידועים הפרטים על כך אך גם קשה להתעלם מן העובדות שמדברות כביכול בעד עצמן .
חמת החלילים הוא כלי המזוהה בעיקר עם התרבות הסקוטית אך למעשה הוא קיים על צורותיו השונות במדינות רבות באירופה וגם ברוסיה ופולין ואפילו באלג'יר ובתוניס . במדינות מסוימות אפשר למצוא חמת חלילים הקיימת שם בכמה גרסאות . למשל בסקוטלנד יש את חמת החלילים הסקוטית הגדולה The great highland bagpipes, חמת חלילים בינונית Lowland pipes וחמת חלילים קטנה Scottish small pipes . חמת החלילים באירופה נחבאה אל הכלים במשך מאות שנים , ככל הנראה משום שיוחסה למעמד האיכרים הפשוט ולא זכתה לפופולאריות רחבה מעבר לכך וגם לא אוזכרה בספרות של אותה תקופה .
כיום אפשר לחקור , מהלך של לפחות 300 שנים אחורנית את האבולוציה של חמת החלילים שכן מאז ישנם כבר כלים שנשתמרו וגרסאות שונות המלמדות אותנו על התפתחות הכלי מאז וגם ישנם יותר אזכורים בספרות ובשירה של מאות השנים האחרונות .
חמת החלילים המפותחת ביותר כיום היא חמת החלילים האירית אשר בנוסף לקיומם של חלילי הדרונס שמלווים את המנגינה בצליל קבוע ומתמשך ישנם גם חלילים נוסף - הרגולטורים שאת צלילם יכול הנגן לשנות במקביל לנגינה בחליל המרכזי ובכך למעשה ללוות את עצמו באופן הרמוני חלקי . בנוסף החליל המרכזי של החמת האירית מסוגל לנגן את כל סולם הצלילים ואף לעלות לאוקטאבה נוספת מעבר לאוקטאבה הראשונה .
אם באבולוציה כלית עסקנו , אז ניצני העתיד כבר כאן בדוגמת פיתוחים חדשים של חמת חלילים אלקטרונית המסוגלת להגיע באופן קרוב ביותר לרמת הצליל של הכלי האמיתי ובמאמץ נגינה קל בהרבה מן המאמץ הכרוך בנגינה חמת החלילים האמיתית .
אני אופטימי ומקווה כי בדומה לכלים עתיקים דוגמת הערגול שנשתמר בימינו לצד חמת החלילים המודרנית נשכיל בעתיד לשמור גם על הכלים האקוסטיים ועל ערכם לצד כלים עתידניים שונים .

טל קורנברג - מייסד להקת בוראן , מוסיקאי , בעל תואר ראשון בסוציולוגיה וחינוך ונגן חמת חלילים אירית וסקוטית וחליליות איריות .
http://www.bodhranband.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב