דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משפחה היא ארגון 

מאת    [ 06/05/2009 ]

מילים במאמר: 867   [ נצפה 2621 פעמים ]


משפחה היא ארגון
(פורסם ב"מגזין נשים", רשת מקומונים בשרון, גליון יום האשה הבינלאומי מרץ 2009)
עירית גולני

לפני כחמש עשרה שנים, פורסמה בעיתון כתבה אודות תפקידיה הרבים של עקרת-הבית ואת חוסר הערכה לה היא זוכה מהציבור מארגונים שונים, חברים ובני-משפחה. במאמר פורסמה רשימת המטלות והתפקידים שעקרת-הבית אחראית להם, ונכתב כי מספר התפקידים שהיא נושאת והאחריות המוטלת על כתפיה אינם פחותים מזו של מנכ"ל ארגון. עקרת-הבית היא קצת מנכ"ל, אם תרצו...היא בפירוש מנהלת ארגון. 'במקרה' קוראים לארגון הזה 'משפחה'. הרי בכל ארגון יש מחלקות/אגפים: כספים, משאבי אנוש, פיתוח, הדרכה, מחשוב, רכש, שיווק, מכירות, יחסי ציבור ועוד. הרבה מתחומי-הטיפול הללו נמצאים גם בתא המשפחתי.

הכתבה ההיא נחרטה בזיכרוני. בתפקיד של עקרת-בית פעלתי בזמנו מתוך הרבה אינטואיציה, ומשפחת-המוצא שלי הייתה עבורי מודל לחיקוי. ככל שצברתי ניסיון כמנכ"לית משותפת של הארגון-המשפחתי שלי נוכחתי לדעת שכדי להצליח בקיומו ובתפקודו של התא המשפחתי צריך לתפקד ולהשתמש במיומנויות ארגוניות בתוספת הרבה אהבה ונשמה, יצירת גבולות, התפתחות בלתי פוסקת והרבה יצירתיות. בארגון, כאשר מטילים משימות , מבצעים אותם. חייבים לעמוד ביעדים שהארגון הציב בתחילת שנה. חברי הארגון עובדים כדי לספק את צרכיו למען השגת המטרות.אני מאמינה כי הרבה משפחות משתמשים בתורת ניהול כלשהי.בדרך כלל, ממשיכים את הדרך שראו בביתם. במאמר זה אעלה מספר רעיונות , אותם תוכלו ליישם ב'ארגון' שלכם - בבית.

עקרת הבית היא מנכ"ל

המטרה והכוונה העיקרית של כל זוג המתחיל את דרכו המשותפת היא לבנות משפחה יציבה שתחזיק מעמד לאורך זמן. מה מייחד משפחות וארגונים שהצליחו לאורך זמן? הכוונה! דבקות במטרת-היעד. הכוונה המסומנת היא הכוח היוצר שמרכיב את ה'חזון' ומניע נקיטת פעולה לקידום המטרות המשותפות. בניגוד לארגונים, שיכולים לגייס עובדים ולפטרם במידת הצורך, במשפחה ההרכב-האנושי הוא נתון קבוע. להורים ולילדים דרכי-התנהגות מסוימים וצריך לדעת להסתדר איתם. מבנה זה יוצר את רוח המשפחה. הוא מושתת, לרוב, על הקשבה לצרכים רגשיים. ממנו צומחים דפוסי-פעולה ודפוסי-תקשורת המאפשרים תפקוד אופטימאלי בנסיבות משתנות.

לבניית חיי משפחה מאוזנים דרושות מיומנויות ורגישויות רבות , ממש כמו בכל ארגון 'משומן', שהמערך האנושי שלו עובר תהליכי גיבוש. מעבר להורות הקלאסית של היות אבא ואימא, ההורים בעצם ממלאים במשפחה שלושה תפקידי ניהול בו זמנית, המקבילים לשלוש רמות-ניהול בארגון: מנהלים בכירים, מנהלים בדרג-ביניים ומנהלים זוטרים.


החזון המשפחתי כמגדלור לקידום המטרות

כמנהלים בכירים ההורים צריכים לעסוק ב-'מה'; מהן מטרות המשפחה, לאן רוצים להגיע, מה עליהם לשנות. כאן באות לידי ביטוי הצהרת הכוונות, סימון המטרות, החזון. כמנהלים בדרג-הביניים ההורים צריכים לעסוק ב-'איך'; כיצד לבצע את המשימות. עליהם לנסח תוכנית-עבודה וחלוקת משימות בין בני-המשפחה או מול גורמים חיצוניים. כמנהלים זוטרים הם צריכים לעסוק באיכות ה"מוצר" ובטיפוחו: בטיפוח המשפחה, הקניית ערכים, חינוך , תרבות-פנאי ועוד. חלוקה זו ממחישה את חשיבותו של ניהול יעיל ופרקטי, שיש ליישם בניהול המשפחה, למען הצלחת כל אחד מבני-הבית. בתקופה זו, בה העולם נמצא במהלכי שינוי חברתי וכלכלי שאין לדעת לאן יובילו אותנו, כדאי לאמץ את הפתגם "סוף מעשה במחשבה תחילה". מומלץ לחבוש את כובע המנהל-הבכיר גם במסגרת התא-המשפחתי ולהנהיג מהלכים קדימה. עסקים רבים הרי קמו מתוך חזון של מישהו, ולא (רק) מתוך רצון להרוויח מיליונים, כך גם במשפחה: אם רוצים שיהיה לה בסיס איתן לעתיד, יש לנסח חזון. הוא יהיה המגדלור שיאיר את הדרך קדימה. החזון הוא קודם כל חוזה של ההורים בינם לבין עצמם. שם ייקבע איזו 'מורשת' הם רוצים להנחיל למשפחתם. מהם הערכים המנחים אותם וכיצד יובאו לידי ביטוי בחיי המשפחה. מה כל אחד מההורים מאחל לעצמו; מי הוא רוצה להיות , (שמח, בריא, מצליחן, איש משפחה, יצירתי,כריזמטי,אוהב) על אילו נושאים בעיקר ייקח "פיקוד", מה ברצונו להשיג עבורו ועבור כל אחד מבני משפחתו. מהן מטרותיו לגבי הסוגיות החשובות: הסביבה הפיזית בה יחיו, השכלה, תרבות פנאי, התפתחות אישית, מערכות יחסים עם חברים, שכנים, קהילה ומדינה, קריירה ושגשוג כלכלי, הכנסות המשפחה ביציאה לגמלאות ועוד. החזון הוא מדריך-הצמיחה המשפחתית. מטרותיו מוגדרות בבירור והיעדים שהוא מציב מדידים ותחומים בזמן.

ההורים בתפקידם כמנהלים זוטרים עוסקים בניהול חיי היומיום; תוך שילוב החיים המקצועיים עם טיפוח המשפחה. כל יום מהווה בסיס להשגת המטרות שרוצים להשיג בחיים. כאן נכנסת לתמונה לקיחת אחריות אישית של בני המשפחה. ההורים כמנהיגים מפעילים את סמכותם וממונים על שמירת הגבולות, תוך פיקוח ,הנעה, עידוד עבודת-צוות (לשם "גיבוש יחידה"). כאן גם נכנסת האצלת הסמכויות; לכל אחד המשימות עליו הוא אחראי. למשל: אחריות על תחזוקה שוטפת של הבית, הסעות,קניות, ניהול ישיבות בין כל חברי המשפחה או חלקם כדי לברר כיצד עבר יומו של כל אחד, שיחה על דברים חשובים שרוצים לחלוק ועוד.

'הפיקוד העליון' ממציא עצמו מחדש

במסגרת ניהול המשפחה, בני-המשפחה ובראשם ההורים ממציאים את עצמם מחדש ללא הרף. כאן באה לידי ביטוי היצירתיות של כל אחד. כמנהלים, ההורים בוחנים את ה'תמונה' הכוללת ובודקים: כיצד אנחנו מבצעים את העבודה? כיצד נוכל לעשות אותה טוב יותר? אילו שינויים ישפרו את היכולת שלנו לקדם זה את זה ולקדם את מטרותינו? מהם השינויים שנדרש לבצע כדי להיות יעילים ותכליתיים יותר? במי כדאי להיעזר, או את מי להרחיק (לפעמים יש צורך "לפטר" מתפקידם אפילו בני משפחה קרובים,שעלולים להסב נזק) וכן הלאה.

משפחה כארגון זקוקה לידע רב אודות התחומים שבסביבתם היא מתנהלת. עליה למוד ולהתפתח בכל עת. על בני המשפחה להיות מיומנים בהקשבה, גמישות, אמפטיה, סבלנות, ניהול זמן, ניהול תקציב, ניהול משא ומתן, ניהול תקשורת-בינאישית אפקטיבית עם גורמי חוץ ופנים, וכן הלאה.

ומה עוד דרוש להצלחתו של כל עסק? תשוקה! התלהבות, הנאה וכיף הם גורמים ממריצים מובהקים. תשוקה היא עוצמה-מכוננת בכל תחום. כמובן, מעל לכל - אסור לשכוח את אלמנט המנוחה. חופש הוא אלמנט חשוב בחיי המשפחה, כמו בכל עסק. תדעו לפרגן לעצמכם חופשה כשצריך. דעו לקחת פסק-זמן למילוי המצברים, מעת לעת. זה קורה במשפחות הכי טובות...

© כל הזכויות שמורות לעירית גולני
עירית גולני- לפתוח דף חדש ופשוט להיות;
מתמחה במערכות יחסים, בריאות וadd אימון,הדרכה, סדנאות והרצאות
http://www.iritgolani.com
ליצירת קשר 054-5250477
golaniir@017.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב