דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כשל הקטיביזם השיפוטי 

מאת    [ 05/05/2009 ]

מילים במאמר: 969   [ נצפה 2281 פעמים ]

5 אפריל 2009
כשל הקטיביזם השיפוטי
האקטיביזם השיפוטי הנוהג בית המשפט העליון תרם ועודו תורם, יותר מכל נושא אחר, לאובדן האמון הציבורי בבית המשפט העליון משך העשור האחרון. גישה זו ניתפסת ובצדק כניסיונו של בית המשפט העליון לכפות את דעת המיעוט על הרוב בשם אג'נדה פוליטית, אליטיסטית, המנוגדת בתכלית לטובת המדינה ואף לסיכויי שרידותה.
דומה ואם ננסה לחטוא במבט לעתיד בלא שנחשב לשוטים, אך בהיבננו גם על התזה "איזהו חכם הרואה את הנולד", הרי שניתן יהיה לאמר כי במדה ויגיע (ולוואי שלעולם לא יגיע), אותו היום בו תאלץ מדינת ישראל לכרוע על בירכיה בפני מבקשי נפשה, הרי לבית נמשפט העליון ולאקטיביזם השיפוטי שלו במתכונתו דהיום יהיה חלק חשוב, אף מכריע בכך.
יושבת לה חבורת שופטים אשר מעולם לא ניבחרה לכך על ידי הציבור והעמלה קשות לבחור את עצמה מתוך עצמה. יושבת לה במגדל שן גבה קומה, כה גבה קומה עד כי אויר הפסגות הדליל שם למעלה מערפל עליהם את חושיהם ושיקול דעתם. אלו הם האנשים שעליהם ניסמכת מדינת ישראל בהנחלת חוקיה לשם ייציבות הסדר הציבורי והבין-אישי. כדי ביזיון וקצף. כבר יודעים אנו מהי תוצאתם של נישואי קרובים לאורך שנים---יצורים פגומים גופנית, נפשית ושיכלית.
חבורה זו ממלמלת בתדירות גבוהה, כתקופת אמוק, את רוממות הדמוקרטיה ושילטון החוק בעוד שברי הוא כי כוונתה אך רוממות שילטון השופטים דהיינו, הם עצמם. בכך מכוונים השופטים לאמר "המדינה זו אנו" ו"אנו זו המדינה", ואידך זיל גמור.

פסיקתו האווילית של בית המשפט העליון בדבר הפטור ממס להוצאות מטפלת מאששת את הנאמר לעיל. אין כוונת המאמר לדון בנחיצות פטור ממס למטפלת בעבור אמהות (משפחות) עמלות, בהחלט אפשר כי נושא זה הינו נחוץ וראוי למרות עלותו הנאמדת בכ-3 מיליארד שקל לשנה. המאמר בא לאמר ובנחרצות רבה כי נושא זה אינו מענינו של בית המשפט העליון ועליו היה למשוך ידו ממנו.
למה הדבר דומה? חוגים נרחבים ובוודאי שבהכוונת בית המשפט העליון, אינם שבעי רצון באשר לחוקים עוקפי בג"ץ המובאים לעיתים בפני הכנסת על מנת לעקוף את האקטיביזם השיפוטי האווילי. והנה, מעשה שטן, מה עושה בית המשפט העליון? מוציא תקנה עוקפת כנסת, בדיוק במתכונת עקיפת הבג"ץ ד'הכנסת. ברי הוא כי היה על בית המשפט העליון להעביר את נושא 'פטור המטפלות' להכרעת הכנסת ולא לטבול ידו בנושא זה. משלא עשה כן, משאך טבל ידו בכך, הפך הנושא לשרץ.
נעיר גם אודות ההקש הברור והנהיר לכל והוא כי במדה והאקטיביזם השיפוטי לא היה בא לאויר העולם לא היתה הכנסת נידרשת כלל לחוקים עוקפי בג"ץ. מכאן כי איננו עוסקים בענין "הביצה והתרנגולת", אלא ברי הוא מי הוא הגורם, התוקפן ומי הוא הקורבן.

מאי נפקא מינא, מדוע שמחר לא תקום אם אחרת ותבקש פסיקה המעניקה מזון תינוקות גרבר (או מטרנה) לכל עולל נילוד למשך שלושת שנות חייו הראשונות. והכיצד נישכח את ההוצאה המשפחתית הניכבדה על חיתולים (טיטולים) לילדים. ומה באשר לאספקת חלב חינם, על חשבון המדינה, לעוללים בעבור אלו האמהות שיבשו דדיהם או שייצובם הינו בראש מעיניהן? וכן, כמעט שכחנו את צבר הצעצועים והאמצעים החינוכיים האחרים הכה חיונים לעולנינו הרכים.
ואולי, רק אולי קיימת עדיפות גדולה יותר לחינוכם של ילדי ישראל בשלבים מתקדמים יותר של חייהם? לביטחון הציבור ברחובות? להגנת העורף בזמן מלחמה? להשקעה בתשתיות על מנת לספק את החכות לניזקקים? וניתן להמשיך בכך עוד ועוד.
מיהו זה בית המשפט, אשר הבנתו בסידרי העדיפויות של מדינת ישראל שואפת לאפס, אשר האג'נדה שלו אינה תואמת את האג'נדה של כלל עם ישראל, אשר אין בידו ולו אמצעי אחד בלבד להעריך ולאמוד את צרכי העם והמדינה הבוערים, מיהו זה בית המשפט שיעז לפסוק בעניו הרגיש דנן?
אכן כן, בית המשפט העליון הישראלי המובל באפו זה יותר מעשור על ידי אג'נדה אובדנית למדינת ישראל והמחזיק צבא מלכחי פינכה האצים רצים להתיצב להגנתו מתוך אינטרסים קלוקלים, אגואיסטים ואף אישיים קיומיים.
מצפים אנו כי בעניני מנהל ומדינה ימשוך בית המשפט את ידו מפסיקות בענין. כנסת ישראל, הוא הריבון, וממשלת ישראל היא נציגת הריבון בשלטון המדינה, הם היחידים אשר מוסמכים ומסוגלים לקבוע לאשורם את סידרי העדיפויות הציבוריים והלאומיים והם אלו שיש בידם את האמצעים הבלבדים ובוודאי הטובים ביותר לכך. אל לנו להתיר לכל זב חוטם אשר שם כתר על ראשו (ראה איזכור לדברי פוזנר שופט עליון בארה"ב), לקבוע העדפותיו עבור עם ישראל, ללא רשות, סמכות ולגיטימיות.

ידועה ומוכרת לשימצה זה מכבר הסימביוזה ותאום העמדות הגובל בפלילים (לכאורה) בין גורמים בפרקליטות המדינה לבית המשפט העליון הישראלי. זוהי אותה הפרקליטות הידועה כ"מתפרת התיקים הגדולה ביותר במזרח התיכון". זוהי הפרקליטות אשר ללא ספק מחזיקה במרתפיה החשוכים תיקים עבי כרס, הנתונים לפרושים שונים, אודות פוליטיקאים ואישי ציבור, בעוד אלו, כתוצאה, מתנהלים כמריונטות חסרות רצון עצמי מפחד חשיפה אפשרית או שיחרור מבוקר של אינפורמציה מפלילה לכאורה למדיה (כפי שאכן קרה רבות), אשר כמובן ואיך לא, תעצים ותכין מטעמים ממידע הביבים הזה.
להוותנו אלו הינם צבא "תומכי" בית המשפט העליון, אוי לאותו הצבא ואוי לאותה התמיכה. אלו האנשים אשר "רוממות החוק" בגרונם ושלמות אחוריהם במחשבתם. מכאן ברי הוא עד כמה נחוץ כי במסגרת השילטון הדמוקרטי יערכו חילופי שילטון מדי ארבע עד שמונה שנים ועד כמה חשוב כי מפלגת שילטון בדימוס תעבור לשבת "במוסד לגמילה משחיתות", היא האופוזיציה. מכאן גם ברי כי זעקות השבר של מפסידני הבחירות האחרונות אינן באות מתוך הכרה באורחות ותאימות השילטון הדמוקרטי אלא נהפוך הוא, משום שמעיניהם הוא בעיוות הדמוקרטיה. זהו אותו המשטר המקובל עליהם אך משתמלא תאוות השלטון בידם ואותו השלטון בזוי עליהם משפסק הבוחר כנגדם.

באותו קו מחשבה עלינו לאמר ללא כחל וסרק:
יש לשלוח את השופטים העליונים, רובם ככולם, ל"מוסד לגמילה משחיתות משפטית", הוא אחד מבתיהם הרבים של השופטים צוברי הנכסים "הכבודים" ולהציב שופטים ראויים ואובייקטיביים על פניהם.
יש לשנות לאלתר את שיטת בחירת שופטים ולהפכה לפלורליסטית ושקופה יותר.
יש לערוך שימוע ציבורי לכל שופט עליון לפני מינויו ולתת מקום להשמעת התנגדויות.
יש לקצר את משך שרות שופטים עליונים ונשיא בית המשפט ולהעמידו על שבע שנים בלבד.
יש לחשוף לעיני הציבור את שיקוליהם של השופטים ביושבם לדין בהתאם לכלל כי "אור השמש הינו חומר החיטוי היעיל ביותר".
יש לעיין בדייקנות רבה את איזון הכוחות בין שלשת הרשויות המחוקקת השופטת נהמבצעת ולהעמידם על איזון מושלם ככל האפשר.
יש לחסל ולאבד באחת, רצוי בדרך חקיקת הכנסת, את נושא האקטיביזם השיפוטי ולהשליכו אחר כבוד לפח האשפה של ההיסטוריה.

אהרון רול
amroll@rogers.com
www.aaronroll.com
http://www.global-report.net/aroll/
אהרון רול
amroll@rogers.com
www.aaronroll.com
http://www.global-report.net/aroll/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב