דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הטיפול בצמחי מרפא לתסמיני גיל המעבר, המנפאוזה 

מאת    [ 27/04/2009 ]

מילים במאמר: 813   [ נצפה 3693 פעמים ]

תקופת הפסקת הווסת או המנפאוזה הנה תקופה רוויה בשינויים .
נשים חוות את התקופה הזו בצורה משתנה, ישנן נשים אשר תקופה זו אצלן היא תקופה קלה יחסית והשינויים בה באים בצורה הדרגתית, וישנן נשים שאצלן תקופת הפסקת הווסת היא תקופה קשה המלווה בתופעות המשפיעות לרעה באופן משמעותי על איכות חייהן .

לקראת תקופת המנפואזה שמגיעה לשיאה סביב גיל חמישים, מפחיתות השחלות את ייצור ההורמונים הנשיים (אסטרוגן ופרוגסטרון) , הדימומים הופכים קלים יותר ולא סדירים ועם הזמן מפסיקים לגמרי.

הסימנים המופיעים עם הפסקת הווסת הם לרוב:

גלי חום: כ 70% מהנשים יחוו גלי חום בגיל המעבר . מדובר בתחושה פתאומית של חום עז שנמשכת מספר דקות , גלי החום יכולים להתרחש בכל שעה ביום אך נפוצים יותר בערב ובלילה.
ישנם מספר גורמים העשויים להגביר את גלי החום כשבראשם עומדים האלכוהול הסיגריות
והקפה. פעילות גופנית לעומת זאת משפרת את התחושות ומפחיתה את האפקט של גלי החום.

עוד תופעה שכיחה בגיל המעבר היא השינוי במצב הרוח. שינוי זה בא בעקבות השינוי ההורמונאלי , כאשר מלבד התנודות במצב הרוח, נשים רבות מדווחות על דאגנות יתר, וכ 40% מהנשים אף סובלות באופן כזה או אחר מדיכאון.

הפרעות שינה/אינסומניה: גם היא תופעה מוכרת בגילל המעבר, 20% עד 40% מהנשים בגיל המעבר מדווחות על ירידה באיכות השינה . המצב הנפשי אצל נשים רבות בתקופה זו משפיע מאוד על איכות השינה, יחד עם גלי חום שמופיעים לעיתים קרובות באמצע הלילה ומפסיק את מעגל השינה פעמים רבות יגרום לעייפות מרובה שמצטברת ומשפיעה לרעה כמעט בכל דבר.

יובש וגינאלי: המצאות הורמונים נשיים ברמות תקינות מאפשר ייצור של חומר סיכה טבעי לאורך השנים. עם השינוי ההורמונאלי והירידה ברמות האסטרוגן קיימת תופעה מעיקה וקשה של יובש בנרתיק. יובש בנרתיק עשוי להוביל לאי נוחות , גרד וכאב במהלך קיום יחסי מין ואחריהם.


הטיפול:
הטיפול המקובל ברפואה היום הוא לרוב טיפול בהורמונים חלופיים המשמרים את המצב כמו שהו.
ישנן נשים רבות היום שבוחרות לא לקבל את הטיפול ההורמונאלי החלופי.
טיפול זה אסור לנשים מסוימות בשל סיכון מוגבר למחלות כגון סרטן השד, מחלות לב, שבץ ודלקות בכיס המרה, ובמקרים רבים הרופאים עצמם אוסרים על אותה אשה לקבל את הטיפול ההורמונאלי.

הטיפול בצמחי מרפא לתקופת גיל המעבר מורכב מכמה שכבות ומטרתו היא לאפשר לאישה הסתגלות טובה יותר אל השינויים הבאים עליה ולאפשר לה להמשיך להינות מאיכות חיים גבוהה גם בתקופת המעבר, יחד עם הפחתה בסימפטומים המובאים למעלה ככל שניתן(ובדרך כלל בהצלחה גדולה)

אביא כאן את הפרוטוקול הטיפולי המנחה אותי בעת הטיפול במנפאוזה.



איזון הורמונאלי: המטרה כאן היא לעזור לגוף לשפר את ההסתגלות שלו לשינוי ההורמונאלי המתרחש אצל האישה ובכך להפחית את הסימפטומים . הצמחים המובילים את התהליך הנם צמחים פיטו אסטרוגנים אשר מפחיתים את התופעות הנגרמות עקב המחסור באסטרוגן.

? Wild yam(dioscorea vilosa) , בטטת בר. מאזן רמות אסטרוגן, מרפה שרירים חלקים ,חשוב בתופעות גיל המעבר.
? Black cohosh (cimicifugaracemosa) ,קוהוש שחור. מאזן רמות אסטרוגן, ספזמוליטי, טוניק של השחלות. טוב לסימפטומים של מנפאוזה בעיקר אך יכול לשמש גם להעדר וסת או לכאבי מחזור.
? False unicorn (camaelirium luteum) : טוניק של הרחם והשחלות, מאזן רמות אסטרוגן. טוב בסינדרומים של המנפאוזה, ולכל הפרעה או בעיה גניקולוגית.


תמיכה במערכת העצבים: אספקט חשוב ביותר בכל טיפול ועל אחת כמה וכמה גם כאן. השינוי שעוברת האישה בשלב זה בחיה הוא קיצוני, והיא נאלצת להתמודד עם מתח רב והרבה אי נוחות. תמיכה מוגברת באדרנל ובמערכת העצבים תעזור לה להישאר מחוברת לעצמה ויחד עם זה להתמודד טוב יותר עם כל בעייה שתבוא. הצמחים החשובים כאן הם:

? Hypericum perforatum פרע: אולי הצמח החשוב ביותר בטיפול הצמחי במערכת העצבים. משפר את מצב הרוח באופן משמעותי, אנטי חרדתי, אנטי דיכאוני ומשקם את מערכת העצבים.
? Scutelaria laterifolia קערורית: משקמת את מערכת העצבים, צמח תומך ואוסף , חשוב מאוד לדאגנות יתר ולבעיות שינה.
? Withania somnifera ויטניה משכרת: צמח נפוץ מאוד בארץ ישראל, נחשב כצמח מפתח ברפואה ההודית (אירוודה) . מאפשר הסתגלות למצב החדש, מעט מרגיע, מחזק, תומך, משפר תפקוד כללי של הגוף.
? Eleutherococcus ג'יסנג סיבירי: גם הוא צמח חשוב מאין כמוהו לתופעות הנפשיות של גיל המעבר. משפר בצורה משמעותי את יכולת ההסתגלות של הגוף לסטרס, אנטי חרדתי, מחזק.
? Glycyrrhiza glabra שוש קרח : צמח אדפטוגן (משפר את יכולת ההסתגלות של הגוף) ומשפר תפקוד של האדרנל. נחשב במידה רבה ל"ג'ינסנג הארץ ישראלי". מצוי בארץ ומאוד נפוץ בשימוש גם בגיל המעבר.

הזעות: ההזעות הן חלק כמעט בלתי נפרד מגלי החום . הטיפול באספקט ההורמונאלי יפחית אותם במידת מה, אך יחד עם זאת ישנם מספר צמחים שיכולים לעשות זאת בצורה טובה מאוד. כאשר המוביל כאן הוא צמח המרוה.

? Salvia off מרווה רפואית: צמח חשוב ברפואת הצמחים, נפוץ ומקובל לשימוש לטיפול בסימפטומים רבים. בהקשר של גיל המעבר הוא הצמח החשוב ביותר להפחתת ההזעות הספונטניות שבאות יחד עם התקפי גלי החום.

לסיכום:
הטיפול בגיל המעבר כמו בכל טיפול בצמחי מרפא הנו טיפול הנותן מענה רחב וגמיש לסימפטומים השונים יחד עם תמיכה נפשית וחיזוק של מערכות שונות הנפגעות או כאלו שמתפקדות לעת עתה קצת פחות טוב .

טיפול בזמן גיל המעבר עשוי להמשך לאורך זמן. זהו אינו לשבוע או שבועיים, למרות שהשיפור הוא ניכר ומגיע די מהר, יש להמשיך את הטיפול למשך מספר חודשים לפחות ואז לנסות ולהפחית את הכמויות בצורה הדרגתית, תוך התייחסות כל הזמן לשינויים הנדרשים ולצרכים האישיים של המטופלת.





אסף קורן, נטורופת ND .
עוסק ברפואה משלימה משנת 2001 , מתמחה בטיפול בצמחי מרפא. נטורופת בכיר במרפאות קופת חולים כללית ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים ובמכללת גבעת וושינגטון.
http://asafkoren.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב