דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אורקל + סאן - מה צפוי? מה יפתיע? 

מאת    [ 26/04/2009 ]

מילים במאמר: 1056   [ נצפה 2734 פעמים ]

"רעידת אדמה בעולם ה-IT" - כך הגדירו השבוע מומחים שונים את רכישתה של סאן מיקרוסיסטם, אחת מחברות המפתח בעולם ה-IT, על ידי אורקל, המתמחה בתוכנות לעסקים. ההסכם אושר על ידי מנהלי שתי החברות יום אחד בלבד לאחר שהודיעה IBM, אשר התעניינה גם היא ברכישתה של סאן, על כשלון המשא ומתן עימה.

אורקל הסכימה לקנות את סאן בסכום של 7.4 מיליארד דולר. העסקה צריכה כמובן לעמוד בדרישות ריגולטוריות שונות, קודם יציאתה לפועל, כמו אישור בעלי המניות ואישור המפקח על ההגבלים העסקיים, אך על פי מה שמסתמן, אין שום מניע ממשי שיפריע לאישורה.

מה ירוויחו הלקוחות?

סאן מיקרוסיסטם נחשבת לאחת החברות המובילות כיום בעולם ה-IT. בין מוצרי הליבה של החברה ניתן למצוא את פלטפורמת התכנות JAVA, בסיס הנתונים MySQL, מערכת ההפעלה סולאריס, מבחר שרתים ומגוון מערכות אחסון לארגונים. למעשה, אין כיום כמעט ארגון גדול שלא משתמש באחת לפחות מהטכנולוגיות של סאן.

אורקל, מאידך, מספקת מגוון רחב של פתרונות תוכנה לעסקים. ביניהם ניתן למצוא תוכנות שרת, בסיס נתונים, פתרונות וירטואליזציה, פתרונות ניהול זהויות ועוד. רכישתה של סאן תאפשר לאורקל להעניק ללקוחות פתרונות מושלמים, המספקים מענה מקיף לכל צרכי הארגון, מהחומרה ועד התוכנה.

האפשרות לקבל מספק אחד את כל הפתרונות הנדרשים עשויה לחסוך בהוצאות ולמנוע בעיות של חוסר תאימות, אשר נגרמים לפעמים כאשר מנסים לשלב בין מספר פתרונות של מספר ספקים. זהו הרווח העיקרי שיכול להיות ללקוחות מעסקה זו.

מה מרוויחה אורקל?

מעבר לרווח הכספי מהרכישה, אשר אורקל צופה כי הוא יעמוד על 1.5 מיליארד דולר בשנה הראשונה ועל כ-2 מיליארד דולר בתוך כשנתיים, לאורקל יש בעסקה הנוכחית הישג אסטרטגי חשוב לא פחות. כיום, למרבית מתחרותיה (למשל, IBM וסאפ) יש פתרונות המתבססים על פלטפורמת Java של סאן. העברת השליטה על הפלטפורמה לידיה של אורקל עשויה להכניס את מתחרותיה לבעיה.

כך למשל, מבחינה תאורטית, אם תרצה אורקל, היא תוכל לשנות ולהגביל את כל פרויקט Java בהתאם לצרכיה ותוכניותיה העסקיות. משמעות הדבר היא פגיעה בפתרונותיהם של מתחרותיה ופתיחה ביתרון עליהם. מכאן, שניתן להבין מדוע רצתה IBM לשים את ידה גם היא על המפתחות העסקיים של סאן.

כיוון אפשרי נוסף שבו תוכל אורקל להשפיע, יהיה עיקוב או עצירה של MySQL, בסיס הנתונים בקוד פתוח, שמתחרה במידה רבה ב - 11G.

מבנה השוק החדש

לדעתנו ובטווח הרחוק יותר, נראה במקביל שתי מגמות מרכזיות שתשפענה על עולם ה-IT הארגוני - הגברת האינטגרטיביות והגברת התחרותיות. חברת אורקל מצטרפת במהלך האחרון לחברות IBM ו-HP עם יכולת לתת מענה תשתיתי רחב. יתרה מזאת, היותה חברה מוביל בתחום ה-ERP ובשנים האחרונות גם CRM, נותנים לה יתרונות של ממש והזדמנות לפרוץ ואולי בהמשך גם להוביל, את עולם המחשוב הארגוני. כדי למנוע זאת, יתכן שעוד זמן לא רב נראה את IBM או HP רוכשות את SAP ומציבות בכך מענה הולם.

מי שזוכר את ימי המיינפריים, רואה כי במידה מסוימת אנו חוזרים לאותה תקופה שבה ספק אחד נתן את הכול. דבר זה יאפשר לארגונים גם לחסוך כסף וגם להתמקד יותר בליבה העסקית. העובדה שיהיו לפחות שלושה ספקים שיציעו מכלול רחב של שירותים, תאפשר לכל ארגון לבחור את החלופה המתאימה לו.

במקביל ל-HP ו-IBM יש עוד מספר חברות שעלולות לראות עצמן מאוימות ולהגיב בהתאם. ראשונה היא מיקרוסופט שרואה בשוק הארגוני יעד אסטרטגי. היא עלולה למצוא עצמה עכשיו בעמדת נחיתות, במיוחד בתחום החומרה. אורקל + סאן - מה צפוי? מה יפתיע? והמשמעויות הרלוונטיות והשימושיות של טכנולוגיות

באייטם זה תגלה את המשמעויות הרלוונטיות והמעשיות של חדשה מרכזית אחרת בעולם המחשוב ואינטרנט. במקביל, תוכל לקבל מדי שבוע ריכוז מקיף, מתומצת וממוקד על מכלול המשמעויות וההיבטים הרלוונטיים, ליישום מעשי של טכנולוגיה או תפיסה מבטיחה אחרת, במסגרת תחקיר pCon.

תגובות אפשרויות מצדה יכולות להיות רכישה או מיזוג עם השותפה הטבעית אינטל, שמרחיבה את פעילותה לתחומי החומרה והתקשורת, והידוק הקשר בין השתיים עשוי לקסום לרבים. חברה אחרת אליה עשויה מיקרוסופט ללטוש עיניים היא חברת דל, שגם לה נכסי חומרה ותשתית שישלימו את יכולתה של מיקרוסופט להיות ספק פתרונות מלא.

חברה אחרת שתצטרך גם כן להגיב היא חברת סאפ, שתאלץ להתמודד עם "הענקים" מעמדת נחיתות. לכן רכישה או מיזוג בין סאפ לדל, היא גם אופציה אפשרית ומעניינת.

גורם שלישי שעשוי להצטרף ל"חגיגה" היא חברת EMC שמכוונת יותר ויותר גבוה. רכישה של סאפ עם או בלי דל, כמענה למבנה החדש של השוק, יחד עם ההובלה שיש לה כיום בתחומי האחסון והוירטואליזציה, יכולים להזניק גם אותה לצמרת.

לפיכך מבנה שוק של ארבע חברות מובילות: IBM, HP, אורקל ומיקרוסופט הוא יותר מצפוי, והצטרפות של EMC לארבעתן, לא תפתיע.

תוכנת אופיס מקבילית?

כיוון מעניין אחר שבה יכולה הרכישה האחרונה להשפיע, הוא שוק היישומים הבסיסיים העתידי. בשנת 2005 החלה אינטל לשווק את המעבדים עם הליבות הכפולות. בשנה הבאה יכללו המעבדים 8 ליבות יותר. מעבדים חדשים עם ליבה אחת יהיו נדירים.

בפועל תוכנות אופיס הנוכחיות כמעט ואינן מנצלות את האפשרות לעיבוד מקבילי ולכן אנו מוצאים עצמנו שוב ושוב "תקועים" וממתינים ליישום שנתקע, עד שנוכל להמשיך לעבוד. עובדה זאת "מזמינה" שכתוב וכתיבה מחדש של סל היישומים הבסיסיים הקיימים. שיכתוב מחודש שינצל את העוצמה של המעבדים החדשים והיכולת להשתמש ב"נימות חישוביות" שאינן תלויות זו בזו, יתקבל בשוק בברכה.

המשאבים של אורקל, יחד עם תשתית הפיתוח של ג'ווה ותשתית הידע שנצברה בגרסת אופיס של סאן, יאפשרו לאורקל להיכנס לתחום זה מתוך עוצמה, ולהציע "חבילה משרדית" חדשה בקוד פתוח או כתוכנה קניינית, כזאת שמבוססת על עיבוד מקבילי אשר תציע זמני תגובה קצרים במאות אחוזים מאלה שאנחנו מכירים כיום. לכן גם לא קשה לנחש מה יקרה לתחרות בתחום זה.

האתגרים ומה לעשות?

יחד עם ה"דבש", רכישתה של סאן מציבה בפני אורקל אתגרים חדשים, ועבור לקוחותיה של סאן היא מזמינה הרבה חוסר ודאות. כך למשל, עד היום לא התעסקה אורקל בתחום החומרה, ולא ברור כיצד תקלוט את מחלקת החומרה של סאן. יתכן שהיא אף תחליט לסגור את המחלקה לגמרי ותעדיף שלא להיכנס לעסקים בתחום (וזו הערכתם של גורמים רבים בתעשייה). הדבר עשוי להציב בעיה עבור הלקוחות הקיימים של סאן שתכננו להמשיך ולרכוש מהחברה פתרונות חומרה משלמים.

חוסר הודאות עצמו של הלקוחות לגבי מצבה של סאן לאחר הרכישה מהווה בעיה נוספת. מצב זה מקשה על התכנון לטווח רחוק, וטוב יהיה אם אורקל תפרסם בהקדם את האסטרטגיה שלה בנושא.

כך או כך, שתי החברות נמצאות רק בשלבים הראשונים של העסקה ועדיין לא ברור כיצד היא תמומש בפועל. למנהלי המידע בארגונים אנו ממליצים שלא לבצע החלטות מהירות כבר כעת, ובמקום זאת, להמתין ולראות להיכן ינשבו הרוחות. בשלב זה אי אפשר לדעת עד כמה יהיה מוצלח המיזוג של סאן באורקל, וההערכות האפשריות כפי שהדגמנו הן רבות.

אנו מניחים כי בתוך חודשים ספורים כל הנושא יתבהר וניתן יהיה להחליט בצורה מושכלת יותר. בינתים אנו חושבים שכדאי לעקוב, לצפות ולחכות.

רקע על מהפכות המפתח במחשוב

ניתן לקבל מידע על עוד ניתוחים ומשמעויות של המפכות המפתח בעולם המחשוב בקישור זה.
http://www.pcon.co.il/data/abm/abmc.asp?b=795&z=33
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב