דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קשה לרדת מישראל הוירטואלית 

מאת    [ 26/04/2009 ]

מילים במאמר: 408   [ נצפה 1924 פעמים ]



שנותי הראשונות בלוס אנג'לס של אז לא היו קלות. הקהילה הישראלית היתה אז זעירה, והתיירות מישראל כמעט שלא היתה קיימת. עתונים ישראלים לא נמכרו אז בעיר, והייתי סמוך על רחמיו של אבי, שמפעם לפעם היה שולח לי חבילות של עתוני "מעריב" בדואר ימי. כתוצאה מכך, העתונים הישראלים שהייתי קורא היו כבר בני ששה, שבעה חדשים כשהגיעו לידי. שיחות טלפון לישראל עלו אז כדולר לדקה, וזה בזמן ששכר המינימום (אותו השתכרתי כסטודנט) עמד על $1.25 לשעה. זה הפך אותן ללוקסוס שאדם במצבי לא יכול היה להרשות לעצמו, וזכורה לי רק שיחה אחת לישראל, ביום בו פרצה מלחמת יום כיפור.

לאחר שבע-שמונה שנים בארה"ב נוכחתי ששליטתי בעברית המדוברת מחלידה והולכת. כשמפסיקים להשתמש בשפה - ואפילו היא שפת-האם שלך, בה השתמשת עשרות שנים - אתה מתחיל לחשוב בשפת המדינה המארחת (במקרה שלי, אנגלית), וכשאתה נדרש לפתע לשוחח בעברית, אתה מוצא עצמך מתרגם את דבריך מאנגלית לעברית. במילים אחרות, העברית יורדת לרמת שפתו של עולה חדש.

קצת לפני שהצלחתי לשכוח את השפה העברית החלו ישראלים נוספים לעבור לכאן, והקהילה הישראלית בלוס אנג'לס צמחה ועלתה. מספרים מדויקים אין לאף אחד, אך ההערכות האופטימיסטיות ביותר הן שכ-200,000 ישראלים חיים כיום בעיר. ענפי תעסוקה רבים נשלטים בידי ישראלים, ויש שכונות בעיר בהן שומעים בעיקר עברית. התנופה העסקית הישראלית הביאה לשינוי בציביון העיר, ובעוד שעד תחילת שנות ה-80 אי אפשר היה למצא דירות עם מרפסות בלוס אנג'לס, היום שולטת הארכיטקטורה הישראלית בעיר - לטוב ולרע. למרות שאני מתגורר באזור בו אין נוכחות ישראלית גדולה, קיימות ארבע מסעדות ים-תיכוניות (שווארמה, חומוס ופלאפל) ברדיוס 2 ק"מ מביתי. אמנם לא כולן ישראליות - קיימת הגירה לא קטנה של של לבנונים לעיר.

אך את השינוי הגדול הביא האינטרנט.

שיחות הטלפון לארץ הוזלו לאין שיעור, והיום ניתן לצלצל לארץ ב-2 סנטים לדקה , ואפילו חינם לאלה שמשתמשים בטלפון-אינטרנט. בנוסף לאימייל ולצ'אט, ניתן לצפות היום בערוצי הטלוויזיה הישראלים בזמן אמת באינטרנט. עבור משפחות ישראליות רבות הנמצאות כאן, אין הבדל גדול ב"ישראליותם" לעומת קרוביהם וחבריהם הנמצאים בארץ. הם יכולים לחיות את ההוויה הישראלית בכללותה - לקרא את העיתון הישראלי היומי עם ארוחת הבוקר, לנהל עסקים עם ישראלים אחרים כאן ובארץ במשך היום, לשוחח שעות עם אמא או אבא בארץ, ובערב לצפות בערוצי הטלוויזיה הישראלית.

אך מה עם המחוייבות לאידיאל הציוני? האם הם, כפי שאמר פעם יצחק רבין, "נפולת של נמושות"? לאלה שמילאו את חובתם הלאומית ושרתו בצבא ובמילואים, התשובה פשוטה. הם אינם שונים מחבריהם שנשארו בת"א, הרצליה ונתניה. הם חיים את אותם החיים ומשתתפים באותה הוויה ישראלית, למרות שהם משלמים את מיסיהם לרשות מיסים שונה. הם ירדו מישראל הפיזית, אך לא מישראל הוירטואלית.
ד"ר אריק פורסטר עוסק ביעוץ משפטי בתחומי הנדל"ן ומשכנתאות, בנוסף לשירותי גישור ובוררות. הוא מכהן כשופט-בורר עבור רשות ניירות הערך האמריקאית (FINRA).



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב