דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינוך פיננסי מגיל צעיר - הגיל כן קובע 

מאת    [ 24/04/2009 ]

מילים במאמר: 780   [ נצפה 2211 פעמים ]

יניב חדד - חינוך פיננסי מגיל צעיר - הגיל כן קובע

חינוך פיננסי מגיל צעיר?הגיל כן קובע/ יניב חדד

"כסף לא גדל על העצים"

" נא לבקש מההורים לשלם עבור הטיול השנתי"

" נא להביא מחר כסף לקניית ספרים מרוכזת"

" בעוד שבוע יוצאים לסיור הסכום צריך לשלם הוא......"

" בתחילת חודש הבא אנו אמורים לנסוע לראות את ההצגה נא להביא כסף"

האם אחד מהמשפטים הנ"ל מוכר לכם - אתם לא לבד .

מסתבר שכולנו שמענו אותם בסגנון כזה או אחר בזמן היותנו תלמידים בבית ספר יסודי , חט"ב והתיכון.מדוע לא הבנו את המשמעות מאחורי המילים ?

התשובה היא פשוטה מאוד ומצויה בצמד המילים הבאות : "חינוך פיננסי".

ילדים צריכים ואפילו חייבים להתחיל ללמוד על משמעות הכסף כבר מגיל צעיר. הלמידה חייבת להתחיל ברגע שהילד לומד לספור מספרים , אפשר להתחיל לתת לילדים לספור כסף הכולל מטבעות ושטרות הרי הספרות הן אותן ספרות , השאלה היא מה המשמעות ומה לומדים מכל פעולה שמבצעים. שיעורים על כסף יכולים להיות מהנים לילדים , לנוער ואפילו למבוגרים כמונו. לסוג הלימוד הזה קוראים "חינוך פיננסי".

תכני החינוך הפיננסי כוללים בתוכם לא רק לימוד והבנה של כסף אלא גם את המשמעויות הנלוות והחשיבה מאחורי כל פעולה. אחת הדוגמאות היא נושא של קבלת החלטות. הרי בכל פעולה בחיי היום יום אנו חייבים לקבל החלטות , ולפעמים ישנם החלטות שיכולות לקבוע את עתידנו האישי , הכלכלי והפיננסי. אפשר ללמד ילדים על המשמעויות של קבלת החלטות ושל משאבים מוגבלים ועל הרווח שניתן להפיק מדחיית סיפוקים.

ילדים שמקבלים דמי כיס במועדים קבועים יצטרכו להחליט אם הם רוצים לחסוך אותם או להשתמש בהם מיד. הם ילמדו, למשל, כיצד לממן בעצמם קנייה של צעצוע יקר, וההבנה הזאת תשרת אותם לאורך כל חייהם.

ולכן יש ללמד את הילד מהיכן מגיע הכסף , את סוג המטבע שאנו משתמשים איתו במדינתנו,ולהשתמש במילים משכורת , ניהול תקציב אישי ומשפחתי .למדו שהכסף מגיע מהעבודה הקשה של אבא ואמא והוא נצבר בבנק. כשאמא ואבא צריכים כסף, הם ניגשים למכונת הקסם(בנקט) ולאחר כמה לחיצות המכונה מייצרת להם את השטרות. ילדים צריכים לדעת שהכסף משמש לא רק לממתקים וצעצועים, אלא גם לקניית אוכל, לכיסוי חשבונות טלפון, חשמל ומים ולתשלום בעבור שידורי הטלוויזיה וכבלים אינטרנט טלפון נייד, פינוי האשפה, גני הילדים, הקייטנות והחוגים שבהם הם משתתפים. לא יזיק אם יידעו שכשלא מתחשק להם ללכת לחוג, הדבר לא חוסך כסף, משום שעל החוג כבר שילמתם מראש. כדי לתת לילדים הבנה של כסף שנכנס ויוצא אפשר להתחיל לתת להם דמי כיס. השיעור יהיה אפקטיווי במיוחד אם תקפידו לתת את דמי הכיס במועדים קבועים, כך הילד יידע לצפות לדמי הכיס ולתכנן את הוצאותיו בהתאם לקצב ההכנסות שלו. עבור ילדים צעירים מאוד, מתן דמי כיס יכול לשמש גם כמכשיר ללימוד פעולות חשבון בסיסיות. אפשר ללמד אותם על ערכו של כל מטבע, ולהסביר שכוח הקנייה של עשרה מטבעות שערכם הנקוב שקל אחד שקול לזה של מטבע שערכו 10 שקלים - כלומר קונים בסכום זהה.

כמו כן כדאי ומומלץ ללמד את הילד את כדאיות החיסכון , מדוע כדאי לחסוך והיכן יש לשמור את הכסף. הראו לילד סוגים שונים של קופות , דונו על הרעיון ביחד , וכך תפתחו את יכולת החשיבה שלילדים ללמוד מטעויותיהם.

לא אחת קורה שילדים בוחרים להוציא את דמי הכיס שלהם על מתנה או צעצוע יקר שאולי יימאס עליהם במהירות. להורים יש נטייה לעצור אותם ולבחור עבורם על מה להוציא את הכסף. בכך הם מחמיצים את ההזדמנות להעניק לילדיהם שיעור חשוב של לקיחת אחריות על הבחירה שלהם. במקום למנוע את הבחירה אפשר לשוחח עם הילדים לפני הקנייה ולהסביר להם את היתרונות והחסרונות שלה. לפני קנייה גדולה של צעצוע יקר אפשר לעשות סקר חנויות ולבצע השוואת מחירים בכדי למצוא את המקום המשתלם ביותר. לעתים אפשר להמתין עד שמחיר הצעצוע יירד. אם הילדים מתעקשים לבזבז את כל חסכונותיהם על צעצוע יקר ואז מתאכזבים, יש סיכוי שהם ילמדו בדרך שיעור חשוב. זהו שיעור שטוב לעבור בגיל צעיר כדי להתקדם מהר יותר על עקומת הלמידה של הצרכנות הנבונה.

הצבת מטרה מוגדרת לחיסכון בטווח זמן מוגדר יכולה לעודד ילדים לחסוך וליטול אחריות. אפשר, למשל, להציב מטרה - לחסוך 250 שקל תוך חודשיים כדי לממן קנייה של משחק מחשב חדש. הילדים יבינו שהחיסכון יביא אותם ליעד במהירות רק אם הם לא ישתמשו בו בינתיים למטרה אחרת. רצוי להתאים את היעד לגיל הילדים ולא לקבוע רף שקשה לעמוד בו, כדי לא לגרום להם תסכולים מיותרים.

למדו אותם שיעור ראשון בבנקאות וכשהילד גדל מעט וכבר למד כיצד לחסוך כסף ולקבוע סדרי עדיפויות, אפשר לפתוח לו חשבון בבנק.(החל מגיל 14) ישנם בנקים שמאפשרים לפתוח חשבונות לילדים גם בהפקדה ראשונית קטנה. בגילאי 12-14 יש ילדים שכבר לוקחים על עצמם עבודות פשוטות כמו שמרטפות אצל השכנים, שטיפת מכוניות, או הוצאת כלבי השכונה לסיבוב בפארק. היכולת להרוויח כסף משלהם תקנה לילדים תחושת עצמאות ואחריות. את הכסף שהם מרוויחים הם יוכלו להפקיד בבנק ולקבל תמורתו ריבית, או להשתמש בו למטרות מיידיות. ילדים בגילים אלה יכולים ללמוד על המשמעות של נטילת הלוואות, ועל העלות הכרוכה בצורך לשלם ריבית למישהו אחר.

חינוך פיננסי מגיל צעיר כבר הזכרנו ?



יניב חדד מומחה לחינוך פיננסי ומחבר הספר מהתיכון ועד הפנסיה
http://www.money-nanny.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב