דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


WEB 2.0 מתניעים את האינטרנט - האם יש באמת חדש תחת השמש 

מאת    [ 01/06/2006 ]

מילים במאמר: 903   [ נצפה 3951 פעמים ]

אז מה בעצם מתרחש? כפי שכולנו יודעים הבועה לא "הייתה באינטרנט", אלה בערכת הפיננסית שהזרימה כסף רב לתעשייה, אשר הייתה באותה תקופה בחיתוליה. כסף זה סימא וסחרר את עיניי היזמים הלא מנוסים וכך פותחו מודלים רבים שאמנם היו מעניינים בחלקם אך לא שימשו איש ולא הביאו תועלת למשקיעים. מאז האינטרנט רק המשיך להתפתח למרות התפוצצות הבועה ("בועה 1.0") קשה לנו לדמיין מה היינו עושים היום ללא האינטרנט המהיר, כשאינטרנט זמין ומיידי הוא עובדה קיימת בבתים רבים בישראל (עם אחוזי חדירה של פס רחב מהמתקדמים בעולם). מי זוכר את "תקופת המודם", והעבודה שבשביל להוריד הודעת Email הכוללת קובץ של 0.5 מגה חיכינו שעות?

אז מה בעצם מנסים למכור לנו? הנושא המרכזי של הועידה בסן פרנסיסקו יתמקד אפליקציות, שירותים, עסקים ומודלים המעצבים מחדש את האינטרנט בייחוד לבידור, תקשורת, סלולר וכד'. האם האינטרנט באמת הולך להשתנות? כנראה שלא! במובנים מסוימים אפילו נטען שההיסטוריה חוזרת, כאשר לפני למעלה מ- 20 שנה השתמשו רבות בלוח מודעות אלקטרוני שבהם נהגו לשתף בין המשתמשים בשם BBS. המושג WEB 2.0 בא לסמן את עידן הרשתות החברתיות (Social Networks), בה נוצרים תכנים רבים ע"י הגולשים, באמצעות אלפי בלוגים, פורומים, טוקבקים, פודקסטים חדשים מידי יום.

כיצד זה משפיע על התפתחות וצמיחת האינטרנט?
ראשית המידע והתוכן לא זורמים בתנועה חד-סיטרית מהארגונים והחברות המדיה לגולשים, ובעצם ממחישים את הפיכת האינטרנט למרחב פעולה ומחייה שלם בו כל אחד יכול לשמוע ולהשמיע. לכן היום, מרחב הפעולה של חברות התרחב, וזה מחייב כל חברה או ארגון בעלי שאיפות שיווקיות כל שהן להתייחס למימד זה. במקום בו לחברה אין שליטה על המידע המופץ אודותיה, יש צורך להיות מודעים להשפעה הגוברת והולכת של התייחסות גולשים, בין אם בתמימות ובין אם בזדון. הגולשים המייחסים משמעות רבה לתוצאות החיפוש, עשויים להיות מושפעים בקלות גם ממקורות מידע שמטרתם אינה אלא השמצה, התחזות, גניבת עין, חיקויים, הטעיית ובלבול צרכנים ולקוחות, פגיעה בסמלים מסחריים ועוד. התוצאות מראות כי בכל המקרים נוצרת פגיעה ישירה הן מבחינה כלכלית והן מבחינת נכסיות המותג של החברה. גורמים שונים כדוגמת עובדים לשעבר או עובדים לא מרוצים, מתחרים, cyber squatters או סתם גורמים המונעים מרצון לפגוע בארגון או מרצון להשיג רווח כספי יכולים בנקל להפיץ מידע פוגעני בעזרת הפורומים הרבים, בלוג, ואפילו באמצעות אתר אינטרנט יעודי שיקימו לכבוד הנושא, ואנו עשויים אפילו לא לדעת מזה כלל.


מה החברות יכולות וצריכות לעשות בנדון?
ראשית המודעות היא שלב הכרחי, והכרה בכך שניתן להשפיע על הגולשים בכל נקודת ממשק של הגולש עם מידע על החברה. למרות שלא ניתן להשפיע ולשלוט על כל מידע שמפורסם באינטרנט, חובה להיות נוכחים בכל אחד מהכלים שבהם הגולשים עושים שימוש כגון: מנועי החיפוש, פורומים בלוגים וכד'. חברות המשקיעות מיליוני דולרים בפרסום ובשיווק המסורתי, מפקירות לעיתים רבות נוכחות זו. כך שכאשר לקוח פוטנציאלי יחפש מידע על המוצר בו הוא מעוניין במנוע החיפוש הוא יגיע להשמצות של לקוחות מאוכזבים. על בסיס נתונים אלו התפתחה המגמה הצומחת של שיווק באמצעות מנועי החיפוש - SEM (Search Engine Marketing), הבא לתת מענה לתופעות אלו ואף לנצל אותה לטובת הארגון. ניתן היום למצוא בכל מנוע חיפוש, בכל תגובה לכתבה או פורום, אנשים מקצועיים הכותבים ומנפקים מידע הבא לקדם את ענייני החברה אותם הם מייצגים. נכון להיום, לא מספיק להגיע לקהל היעד בכל מקום בו הוא נמצא אלא יש להתאים את אופן השימוש בכלים הטכנולוגיים לצורת הפנייה ולערוץ הפנייה, תוך שימוש בקשת רחבה של כלים, פתרונות טכנולוגיים ושירותים, ולשלב אותם יחד לפתרון המתאים ביותר.

הקמת אתר ויצירת נוכחות באינטרנט אינה מספקת היום, כל אתר חייב לכלול את כל מרכיבים המשפיעים בצורה חיובית על מנועי החיפוש:
1. קוד האתר - כתיבה נכונה של קוד האתר בצורה "ידידותית" למערכות (spiders) הסריקה של מנועי החיפוש.
2. קישוריות - יצירת קישורים מאתרים הקשורים או נושקים לתחום העיסוק של החברה לאתר החברה, ישפיעו רבות על מיקום גבוה בתוצאות החיפוש. כמו כן, יצירת קישורים בין אתרים שונים (של אותו ארגון), ובין הדפים השונים של אותו אתר עשויה לתרום רבות.
3. תוכן - תוכן איכותי, הכולל שילוב מתוחכם של מילים ומושגי חיפוש רלוונטיים תסייע גם למנועי החיפוש וגם לגולשים למצוא את מבוקשם

הסכנות החדשות שהתעוררו סביב נושאים אלו, בתחומי ה- Brand security.

כמו בכל מקום בו יש מודל הכנסות ומכיוון שלהפניה של כל גולש רלוונטי לאתר יש ערך כספי, שמוכנים לשלם עבורו, התעוררה המוטיבציה של גורמים שונים לקדם ולנתב את תנועת הגולשים למקומות הרצויים להם. לאור זאת עולה הצורך להגן על החברות מפני פגיעה בהם ובמותגים שלהם באינטרנט, ע"י אמצעי Brand security.

היום ניתן להגיע לאתרים המנתבים תנועה בשיטת ה- PPC (pay per click), גם ע"י הקלדה בטעות של שם הדומיין דומה, או הפנייה ממנוע החיפוש לאתר ששם הדומיין שלו נחטף או נתפס ע"י אותם גורמים רלוונטיים. יתרה מזאת, בתקופה האחרונה צמחו שיטות הונאה המבוססות על התחזות, כשאותם בעלי עניין מנסים להוציא מידע קריטי מאנשים פרטיים כמו: סיסמאות לחשבונות בנק, פרטי כרטיס אשראי, שם וסיסמא לחשבון באתר מסחר מכוון או "רק" כדי לכוון את תנועת הגולשים בצורה מלאכותית לאתרי מתחרים. לאחרונה פותחה שיטת הונאה מתוחכמת בהרבה בשם Pharming. שיטה זו גורמת למשתמש להאמין כי הוא נמצא באתר האינטרנט המקורי שאליו רצה להגיע, לאחר שאף הקליד את שם הדומיין הידוע במלואו בשורת ה- URL , ללא כל יכולת מצדו לזהות כי מדובר באתר מתחזה. השיטה עושה שימוש ברגישות של שרתי DNS ( Domain Name System? מערכת שמות הדומיין) מערכות Firewall, Gateways ואחרות ושל שירותי המרשם (רשמים ומנהל מרשם) של שמות דומיין. הגנבים המתוחכמים לא מתאמצים כלל לפרוץ לשרתים, לחדור Firewall, או להפיל את האתר, הם "מסתפקים" בלגנוב את שם הדומיין. זה לא מעשה פשוט לביצוע, אך למקצוענים בתחום הוא בהחלט אפשרי, ועדיין קל יותר מאשר להתאמץ ולפרוץ תוכנות אבטחה שונות. אחת הבעיות המרכזיות במקרים מסוג זה היא שלעיתים לאחר שהמשימה הושלמה קשה להוכיח כי מדובר בגניבה וקשה להשיב את שם הדומיין לגורם שאיבד אותו.
הכותב הינו מייסד וסמנכ"ל של דומיין דה נט טכנולוגיות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב