דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


87 אחוזים מהארגונים בסקטור הפרטי עסוקים בהפחתת עלויות 

מאת    [ 23/04/2009 ]

מילים במאמר: 1437   [ נצפה 1756 פעמים ]

 למרות שבשנה האחרונה היו לא מעט סימנים למשבר הכלכלי שפוקד בחודשיים האחרונות את ארצנו, רק מקצת מהחברות והמנהלים בארץ נערכו בצורה מסודרת. כתוצאה מכך נמצאים חלק גדול מהארגונים בארץ בתחילת או בעיצומו של תהליך התייעלות אינטנסיבי, כתגובה למציאות הכלכלית שפקדה אותם. במהלך ינואר 2009 קיימה חברת אביב ניהול מחקר בקרב ארגונים מהסקטור הפרטי בישראל, כדי לבחון את מימדי התופעה ולאמוד את ההשפעות של הצעדים הננקטים בארגונים היום על מצב המשק.

מהמחקר עולה כי כ-60% מהחברות סובלות מירידה במכירות ברבעון הרביעי של 2008 וכי מרבית החברות בסקטור הפרטי בישראל עסוקות בצמצומים ובהפחתת עלויות בימים אלו.

כמחצית מהחברות פיטרו עובדים, קרוב למחצית ביצעו הפחתות שכר גורפות למנהלים ו/או לעובדים, והרוב המכריע של החברות הקטין באופן משמעותי את ההשקעות בציוד, בעובדים ובפיתוח. גם חברות שהמיתון עדיין לא משפיע עליהן בשורת ההכנסות מנצלות את המצב ומקצצות בהוצאות, כאשר החברות הגדולות מרחיקות לכת ומקטינות בצורה משמעותית יותר את ההוצאות שלהן, במקרים רבים גם על חשבון העובדים באותן חברות, למרות שהן מדווחות על ירידה קטנה יותר במכירות. 

במחקר השתתפו 118 חברות ממגוון רחב של סקטורים, ביניהם ארגוני תעשייה, תקשורת, מזון, קמעונאות ושירותים, ובמגוון גדלים.

אין חולק על כך שהמשק נמצא בתקופה של משבר כלכלי, יחד עם זאת ההשפעה של המשבר על כל ארגון שונה בהתאם לשוק בו הוא פועל, האסטרטגיה התחרותית שלו ופעולות מתחריו. בדקנו את מידת ההשפעה של המיתון על ההכנסות של החברות ברבעון האחרון של 2008. התוצאות מראות כי כ-60% מהארגונים חווים ירידה בהכנסות ממכירות, כאשר ב-22% מהארגונים הירידה היא דרמטית ובשיעור של יותר מ-25%. רק 12% מהחברות חוו צמיחה במהלך הרבעון האחרון של 2008.

כולם מקצצים

87% מהמנהלים ענו בחיוב לשאלה "האם אתם מבצעים צעדים לצמצום עלויות בימים אלו", אחוז גבוה משמעותית מאחוז החברות שהושפעו באופן ישיר מהמצב הכלכלי. להערכתי ישנם שני הסברים לתופעה זו - ראשית, מנהלים הבינו שהמיתון כבר כאן, והם מתחילים בצעדי ההיערכות ובטיפול בנושאים שהזניחו בחודשים הראשונים של 2008. הסבר שני הוא ניצול ההזדמנויות - מנהלים יודעים שבאווירה הכללית הקיימת, קל יותר להתמודד עם העובדים ועם השותפים העסקיים, ולהשיג חסכונות בהוצאות השוטפות והקבועות.

חקרנו את הפעולות המתבצעות בארגונים השונים ואת הדרכים לצמצום עלויות. ניתוח התוצאות מחזק את התחושה כי המשבר הכלכלי רק בתחילתו. מחצית מהארגונים פיטרו עובדים, וב 40% הפחיתו שכר לעובדים ומנהלים. אותם עובדים יקטינו את הצריכה הפרטית שלהם וכתוצאה מכך יקטנו ההכנסות של החברות בסקטור הפרטי. 60% מהחברות דורשות מהספקים וקבלני המשנה שלהם להפחית את מחיר המוצרים והשירותים שהם מספקים, הפחתה אשר תשחק את הרווחים של ספקים אלו ותאלץ אותם לבצע מהלך נוסף של צמצום הוצאות. למעלה ממחצית החברות הודיעו שהן מקפיאות את תוכניות ההשקעה והפיתוח שלהן, נתון נוסף אשר פוגע בצמיחת המשק.

העובדים משלמים את המחיר

ב-82% מהחברות העובדים ישלמו מחיר כתוצאה מתוכניות ההתייעלות של החברה. הדרכים בהם יושפעו העובדים הן כמובן פיטורים, הפחתת שכר או אחוזי משרה (כגון מעבר לארבעה ימי עבודה בשבוע) וביטול תקציבי רווחה והדרכה. לאחרונה מתנהל וויכוח בין מנהלים, האם נכון יותר לפטר עובדים מבלי לפגוע בשכר ובתנאי העובדים הנותרים (גישה הרווחת יותר בתעשיית ההי-טק) או לשמר מספר גדול ככל הניתן של עובדים, במחיר הרעת תנאי כלל העובדים בחברה. המחקר מראה כי כמות הארגונים הנוקטת בכל אחת מהגישות כמעט שווה, כאשר ב - 20% מהארגונים ביצעו את שני המהלכים במקביל-פיטורי התייעלות והפחתת שכר בחברה.

תופעה זאת מראה כי במרבית החברות לא מתייחסים לעובדים כנכס אסטרטגי, באותה מידה ואף יותר ממכונות או טכנולוגיה. העובדים הטובים הם האמצעי לייצור הכנסות, רווחים והשגת שביעות רצון הלקוחות. גם בתקופות קשות עובדים טובים הם מוצר נדרש לך ... ולמתחריך. לכן לטעמי יש לגשת לפיטורי עובדים כצעד אחרון בתוכנית ההתיעלות, ולא הראשון. מסיבה זו מומלץ גם לבצע הפחתת שכר לפני פיטורים. בדרך זו נשמרת גמישות הארגון ויכולתו לחזור ל"תפוקה מלאה" ביום שבו המגמה תשוב ותתהפך אינה נפגעת. ארגון שבוחר לקצץ 10% מהוצאות השכר על ידי הפחתת שכר העובדים ב-10% במקום לפטר 10% מהעובדים מגדיל את הערך שלו בעיני עובדיו, שבד"כ יעריכו את העובדה שלא מיהרת לשלוח אותם הביתה, לשוק עבודה "מת". פעולות החברות כפי שבאות לידי ביטוי במחקר שביצענו מלמדות על הזדמנות גדולה למעסיקים לגייס לשורותיהם עובדים ומנהלים טובים ומנוסים, שיסייעו להם במאבק התחרותי.

במקרה של חברות שמנצלות את האווירה כללית להליכי התייעלות, למרות שהן עצמן עדיין לא נפגעו בשורה התחתונה מהמצב במשק, נמליץ להימנע מהפחתת שכר גורפת בחברה ולחילופין להתמקד באותם מוקדים בהם צמח "שומן בחברה". בארגונים אלו יש לבצע פיטורים של עובדים פחות מתאימים. זו גם הזדמנות טובה לקליטת עובדים מתאימים יותר לארגון.

 הארגונים והמעסיקים מנצלים הזדמנויות

כאמור, כמעט כל החברות עוסקות בצמצומים למרות שב-40% לא היתה ירידה בהכנסות. בין אם מדובר בניצול הזדמנות או בהיערכות לירידה שאולי תגיע, חברות אלו מבצעות בימים אלו מהלכים לשיפור הרווחיות. מתוך מחקר הפעולות המבוצעות בארגונים שלא חוו ירידה בהכנסות- ניתן לראות כי בחברות אלו הפגיעה בעובדים הינה פחות משמעותית, אבל עדיין קרוב לשליש מהם הפחיתו שכר, כרבע מהם ביצעו פיטורי התייעלות, למעלה מ-40% פגעו בהכנסות של הספקים וקבלני המשנה וכשליש עצרו את תקציבי הפיתוח והשקעה.

חשוב לציין כי ניצול הזדמנויות משמעותי יותר יכול להימצא דווקא בכיוונים המנוגדים, וחברות אלו, שלא נפגעו קשה במחזור המכירות שלהן שוגות כשאינן מנצלות את המצב במשק לגיוס עובדים מוכשרים בשכר שאינו מופקע, להשקעה בקווי הייצור ובתשתיות הארגוניות בעלות שתהיה כעת נמוכה יותר, בפתיחת חנויות וסניפים במקומות שבעבר היה קשה למצוא ובתנאים טובים יותר, ועוד. לארגונים אלו מומלץ במידת האפשר לא לשנות את האסטרטגיה העסקית אלא דווקא לנסות להקדים את היישום שלה.

 החברות הגדולות יותר אגרסיביות

מעניין במיוחד הניתוח של החברות הגדולות במשק ביחס לשאר השוק, שכן ההשפעה שלהן על מצב המשק באופן טבעי גדולה יותר. מהמחקר שביצעה חברת אביב ניהול, עולה כי למרות שחברות המעסיקות מעל 500 עובדים נפגעו פחות מהמיתון (דיווחו על ירידה קטנה יותר במכירות) עדיין הן אגרסיביות יותר ומבצעות תהליכי התייעלות ביתר נחישות מחברות קטנות יותר. 100% (!) מהחברות הגדולות במחקר נמצאות בעיצומם של תהליכי התייעלות. אחד ההסברים לכך נובע מהעובדה שחברות אלו בדרך כלל פחות יעילות ופחות "רזות", ונוטות לצבור שכבות של חוסר יעילות במהלך שנות הצמיחה שלהן. בחברות אלו בדרך כלל יותר קשה למנהלים לדרוש יעילות ולהקפיד על ההוצאות בתקופות צמיחה, והן מנצלות את האווירה בימים אלו כדי לקצץ בהוצאות ובשומנים, ומגבירות את האפקט הכללי של המיתון במשק. כמעט 75% מחברות אלו פיטרו עובדים, למעלה מ-90% עצרו את פעילויות הרווחה וההדרכה וכמעט 90% עצרו את תוכניות ההשקעה והפיתוח. נתון מעניין נוסף מראה שהחברות הגדולות מעדיפות פיטורים על פני הפחתת שכר באופן בולט - הוכחה נוספת לריחוק הקיים בין המנהלים לעובדים בארגון גדול, ולנטייה של ארגונים אלו לגדל ולפתח "שכבות של שומן".

כיצד להקטין את הפגיעה בכושר התחרות?

נתוני המחקר מצביעים על מגמה של התכנסות והצטמצמות בחברות בישראל. תהליכים אלו מראים על מיקוד בטווח הקצר ועשויים לפגוע פגיעה קשה ביכולתם של ארגונים אלו להתחרות בטווח הבינוני והארוך. הדרך בה מבצעים את התהליכים חשובה לא פחות, ולעיתים אף יותר, מהמהלכים עצמם. מניסיוננו בעבודה עם חברות מובילות בארץ ובעולם קיימים מספר עקרונות שחשוב לשמור בעת ביצוע מהלכי התייעלות. הראשון שבהם הוא הגדרה נכונה של מטרת תהליך ההתייעלות. המטרה בהקטנת עלויות צריכה להיות לאפשר לחברה למכור יותר, ולא להוציא פחות. לכן יש להתרכז בעיקר בהקטנת עלויות עקיפות ולא רק בעלויות המשתנות, תוך הקטנת עלות המכר ומתן כלים למערך המכירות להתמודד טוב יותר בשוק. כל פתרון שיאפשר מעבר של הוצאות מקבועות למשתנות הוא טוב ומשרת מטרה זו. שנית, חשוב להבין כי תהליך צמצום עלויות אפקטיבי הוא לא סוציאליסטי אלא סלקטיבי. לא נכון להפחית מכל יחידה באופן שווה, המטרה בקיצוץ צריכה להיות לחזק את החזק ולא את החלש. מומלץ לבחון את כל מרכיבי העלות לפני שמגיעים לסוגיית השכר.

הנקודה המשמעותית ביותר בהקשר זה היא מידת השיתוף של כלל העובדים בתהליך. ארגונים שחושפים את כל עובדיהם למידע ולהחלטות, ומשכילים לייצר אחריות משותפת עם העובדים - לא רק שיתוף באינפורמציה אלא גם בהחלטות ובביצוע.

על מנת לייצר ולשמר אווירה של עשייה, ולא של דכדוך והתכנסות יש לפעול לגיוס העובדים לפעולות העוסקות בצמיחה ופיתוח בתקופה של מיתון, ולא רק לצמצומים והתייעלות.

מהמחקר עולה שבמרבית הארגונים בארץ קיימת מגמה חיובית של שיתוף העובדים - בלמעלה ממחצית החברות שיתפו במצב ובפעולות את כלל העובדים, בעוד שבפחות מ-20% לא בוצע שיתוף מעבר להנהלה המצומצמת. ראוי לציין כי חברות גדולות נוטות פחות לשתף את העובדים בנתונים העוסקים במצבן העסקי ובפעולות ההתייעלות שהן נוקטות.  

סיכום - מה מעבר להתייעלות?

אין ספק שהמיתון כבר כאן, ומרבית החברות מרגישות ירידה בהכנסות וברווח. הרוב המכריע של הארגונים עוסק בימים אלו בשורת ההוצאות ובדרכים להקטנתה, כדי להתאים את ההוצאות למציאות. עיסוק זה מייצר תגובת שרשרת שתגביר עוד יותר את השפעות המיתון על הסקטור הפרטי בישראל. חשוב לזכור כי דווקא בימים אלו נוצרות הזדמנויות רבות, וארגונים שישכילו לשנות את המיקוד ולעסוק ב"התמודדות במיתון עם הפנים החוצה" - איך מצליחים להתחרות ולהגביר מכירות גם בתקופה זו, הם אלו שימצאו את עצמם הופכים את המשבר להזדמנות, ובעקיפין המשק כולו יצא נשכר מכך. אלו הימים לחזק את התשתיות, להתאים את מבנה החברה ואת היחידות המרכיבות אותה לאתגרים הנוכחיים, להשקיע במנהלים ובתהליכים המרכזיים תוך מתן דגש על תשתיות השיווק, השירות והמכירה, זאת במקביל ובנוסף לנקיטת מהלכי ההתייעלות.

ירון מונד, מנכ"ל, אביב ניהול

http://www.avivil.com

קבוצת אביב, קבוצת חברות בינלאומית המובילה ומיישמת מכלול פתרונות ניהוליים בארגונים עסקיים וציבוריים מהמובילים בארץ ובעולם. קבוצת אביב הוקמה לפני 20 שנה, ולה 200 עובדים בארץ ובעולם.

קבוצת אביב נותנת מענה כולל, החל מבניית אסטרטגיה עסקית, יעילות תפעולית ופיתוח ההון האנושי עד ניהול פרויקטים רב-תחומיים בתחומי התעשייה, התשתיות ואיכות הסביבה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב