דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השליטה במחשבות ותפקידן בחיינו 

מאת    [ 19/04/2009 ]

מילים במאמר: 938   [ נצפה 1992 פעמים ]

השליטה במחשבות ותפקידן בחיינו

" אתה נמצא במקום בו נמצאות מחשבותיך. ודא שמחשבותיך נמצאות במקום בו אתה רוצה להיות."
רבי נחמן מברסלב. ( לקו"א כ"א ).

המחשבה היא כלי וככזה עלינו ללמוד לשלוט עליה. כפי שלא הייתם רוצים לאחוז במסור או סכין ללא ידע איך להשתמש בו כך עלינו להבין את תפקיד המחשבות והדרך לשלוט בהן כדי להפיק מהן את המקסימום.
יש מקום למחשבות , הרי הן הבסיס לכל דבר שמתממש במציאות. למשל כיסא - זהו חפץ שנבנה והותקן בידי מכונה או נגר אך תכנונו ,הכוונה ליצור אותו ואיך ליצור אותו , מקורו במחשבה של אדם כלשהו. לא בכדי נאמר - " סוף מעשה במחשבה תחילה " .
כלומר , למחשבה תפקיד נכבד ביצירת המציאות אשר מסביבנו. הבעיה מתחילה כאשר אנו מאבדים שליטה וזרם המחשבות לא פוסק גם כאשר אין לנו שום צורך בהן והן לא ממלאות שום תפקיד באותו רגע. אנו מרגישים שהן מגיעות מאליהן , בערבוביה של נושאים שונים ומשונים. חלק מאיתנו ממש יחלמו בהקיץ ויתפקדו לכמה רגעים כ " במאים " של תסריט דימיוני שהיה יכול להיות שובר קופות בהוליווד... חלק מאיתנו ילכו ברחוב ויחשבו על חשבון הבנק , על מה שהבוס אמר אתמול ועל החברה מהתיכון... אנו נלך ברחוב אבל לא נהיה ממש ברחוב. בטח זכור לכם שנסעתם ליעד מסוים וברגע מסוים שקעתם במחשבות ופתאום באחד מצמתי הרחובות " התעוררתם " , נהייתם שוב מודעים לנסיעה וגיליתם שאתם לא בדרך הנכונה. אם מישהו ישאל אתכם איך הגעתם הנה לא תוכלו לענות. בדקות בין הנקודה בה נאבדתם לבין ההגעה לאותה נקודה עכשווית, בה "חזרתם " למציאות לא הייתם כאן ועכשיו. בעצם נהגתם כמו טייס אוטומטי , הגוף תפקד אך המוח או התודעה היו במקום אחר לחלוטין.
יש כאלו שישאלו מה רע בכך בעצם -
החיסרון הוא בחוסר המודעות - היותנו מודעים קשור קשר הדוק להיותנו כל הזמן ברגע הזה. בפרק על מציאת שביל חיינו דיברתי על הרמזים והסימנים שהיקום שולח אלינו כל הזמן דרך מפגשים עם אנשים , עיתונים , ספרים , סרטים , טלויזיה. הרבה מכך פשוט לא נראה אם " נתעופף " לנו למחוזות דימיוניים.
כשם שהאמרה " פיו וליבו שווים " חשובה ביותר ומרמזת על תיאום והרמוניה כך גם נשאף שבכל זמן התודעה שלנו והגוף שלנו יתפקדו יחד ויהיו מתואמים בזמן ובמקום. למה הכוונה? אם אנו הולכים ברחוב וחושבים על משהו אחר התודעה נמצאת בנקודת זמן אחרת מהגוף באותו רגע נתון. קודם כל זה מסוכן , אנו עלולים להיפצע או סתם להיתקל בעובר אורח. דבר שני הוא, שלמעשה אנו משאירים את הגוף ללא שליטה , ללא " מערכת בקרה ". לא ממש סימפטי...
אם נמשיך בחוסר הרמוניה כזה לאורך זמן נתנתק מהקשר שלנו לגוף הפיזי , לתחושת הקושרות אותנו לקרקע. אנו נרגיש קצת מובלבלים בהתחלה ולאחר מכן ממש נמצא עצמנו מתנתקים לכמה רגעים מהמציאות וחברים יגידו שאנו נראים מעופפים.
המדיטציה תחזיר אותנו לקרקע ו"תצמיח " לנו שורשים עמוק באדמה.

"אדם אינו יכול להיות שלם אלא אם הוא נעשה שמח , בריא ומשגשג. ושמחה ,בריאות ושגשוג הם תוצאה של תיאום הרמוני בין פנימיותו , חיצוניותו של האדם וסביבתו"

As a man thinketh " James Allen) " )

התבוננות במחשבות

רבים מרגישים שאין להם יכולת להשתלט על זרם המחשבות ובעצם הם מרגישים חסרי אונים. מניסיון שלי ושל עוד אלפים רבים העוסקים שנים במדיטציה התשובה היא, שיש לנו יכולת שליטה אדירה על זרם המחשבות וישנם אפילו מצבים בהם נוכל לשבת בריק מוחלט ללא אף מחשבה אחת ויחידה שתיכנס. ( אם כי זה לא הפרמטר היחידי שיקבע את איכות המדיטציה ).
כיצד מתחילים להשתחרר מהמוח המותנה ומחזירים את השליטה לידינו?
עיקרון חשוב ביותר בעת ביצוע המדיטציה הוא היכולת להתבונן במחשבות הנכנסות ולא להיגרר אחריהן. זה דבר הדורש לימוד והרבה תרגול. ההתבוננות היא ללא שיפוט וביקורת לגבי נושא המחשבה, אנחנו יושבים בעיניים עצומות ומתבוננים ב"סרט " הנע מולנו. לאט לאט נבין כי בעצם זרם המחשבות הוא חיצוני לנו ואינו פנימי.כלומר, הוא ברובו פשוט מחשבות ללא קשר למהות הפנימית שלנו. זהו גילוי חשוב ביותר - המחשבות הן לא אנחנו! . רובנו מזדהים כל כך עם זרם המחשבות עד שאנו מייחסים להן חשיבות רבה ומשלים את עצמנו שהן הקובעות מי אנחנו , שהן בעצם מי שאנחנו!. זו טעות - המחשבות הן לא האני ( self ). כאשר נבין שזרם המחשבות הוא אוטומטי והנושאים שעולים במוחנו הן דימיוניים ופרי אשליתנו בלבד, נתחיל להשתחרר מהן. למשל ישנם אנשים שכתוצאה ממקרים דומים בעבר בהם חוו מעילה באמון , יראו ויחפשו בכל מפגש היכן משקרים להם ואיפה מנסים לעבוד עליהם. לפני המפגש ואחרי המפגש הם יהיו עסוקים במחשבות האלו . כמובן שזה מפריע לאיכות המפגש עצמו עם אותו אדם וכמובן שזה יוצר מעין מסך מול עיניו של החשדן המונע ממנו לראות את המציאות האובייקטיבית.
בתרגול המדיטציה כאשר נשקיט את אותו זרם מחשבות או אז יצוף קול פנימי , ידע פנימי שהוא שלנו ,הוא שייך למהות האמיתית , העמוקה ביותר שלנו. גילוי זה גם משחרר אותנו מייסורי מצפון והלקאות עצמיות כגון : "איך יכול להיות שאני חושב כאלו דברים " ; " מה לא בסדר איתי - " ; "מאיפה כל זה מגיע?" . עם גילוי זה קל יותר להבין את היות המוח מותנה וכמו גלגל אופניים ממשיך להסתובב ולהסתובב גם כשאנו לא מדוושים...
עם גילוי זה קל יותר בחיי היומיום כי עכשיו כאשר מגיעה מחשבה במשך היום , בכל נושא שהוא, אתם כבר מתייחסים אליה אחרת. לאט לאט תוכלו גם להסיטה בקלות ממוחכם ולחזור להתמקד ברגע הזה.
בנקודה זו תבינו כי הכל בעצם קורה כאן ועכשיו , ברגע הזה , יכולת השליטה שלכם במחשבות היא בעצם מדד ליכולת שלכם לחיות ברגע הזה. עם התקדמותכם בטכניקת המדיטציה תוכלו גם לאט לאט לזהות מהי מחשבה טובה ומהי מחשבה רעה .שלב זה יקדם אתכם ליכולת לחיות מתוך שמחה.


מחשבה טובה

" מחשבה טובה מהי? מחשבה טובה היא מחשבה העושה אותך יצירתי, כזו שלא יוצרת קונפליקט בתוכך . מחשבה טובה היא זו העושה אותך שלו , מאוזן , שמח ומאושר. מחשבה כזו אסור שתתפוגג לה כך ללא שנביע אותה, נחייה אותה , נוציא אותה לפועל מעולם הרוח לעולם המעשה ,בעשייה או בדיבור.
(The art of joyful living , Swami Rama , The Himalian Institute Press , 1998 )

יונתן קדם, מרכז אדיב.
יונתן קדם,
מרכז אדיב.
http://www.adivclassic.co.il
03-6476000



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב