דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכודרמה מההתחלה 

מאת    [ 13/04/2009 ]

מילים במאמר: 667   [ נצפה 5391 פעמים ]

מאת יפי שפירר, B.Ed M.P.A , תרפיסטית בפסיכודרמה, מנחת קבוצות, מגשרת. מנהלת שותפה במרכז מעיין המתמחה בהתמודדות יצירתית עם מצבי לחץ, קונפליקט ושינוי.
נדמה לכם שאתם נתקלים לאחרונה "מכל עבר" במושג "פסיכודרמה"? תחושתכם מוצדקת! לאור יעילותם המוכחת של כלי הפסיכודרמה בשדות הפסיכותראפיה, הייעוץ, ההדרכה, החינוך והיצירה, השימוש בשיטה ייחודית זו התרחב מאוד.
מאמר זה נכתב כהעשרה עבור כל המתעניינים בנושא של פסיכודרמה ומבקשים ללמוד על השיטה ועקרונותיה פרטים נוספים.
מהי פסיכודרמה
פסיכודרמה הינה גישה טיפולית יצירתית וחווייתית ייחודית, המפתחת את מכלול המשאבים האישיים של הפרט: חושים, דמיון, תנועה, דיבור, רגש וחשיבה.
משמעות המילה "פסיכודרמה" ביוונית הינה "דבר הנעשה בעזרת הנפש". ואכן, הפסיכודרמה היא שיטת טיפול המבוססת על פעולת הגוף והנפש, משחקי תפקידים וסימולציות. השימוש בכלים הדרמטיים של "תנועה ופעולה" נעשה מתוך אלתור ועשייה ספונטאנית.
כל אלו, מובילה את המשתתפים/ות בפעילות הפסיכודרמטית, להיפתח לנקודות מבט חדשות ושונות, להתאמן בשיפור דפוסי התקשורת הבינאישית, בהתמודדות עם מצבי לחץ ולרכוש חלופות התנהגותיות כמענה לקונפליקטים פנימיים וחיצוניים.
פסיכודרמה מקנה תועלות נוספות, חשובות לא פחות, באפשרה למשתתפים/ות שחזור ועיבוד אירועים והתנסויות מהמציאות או מהפנטזיה לכדי תובנות ודרכי פעולה, כמו גם, פריקת רגשותיהם והגעה לקתרזיס (כלומר, ונטילציה רגשית).
בנוסף למונח "קתרזיס" שאבה הפסיכודרמה מושגים נוספים מאוצר המילים של הדרמה היוונית העתיקה: פרוטגוניסט (הדמות הראשית, המהווה גורם מרכזי בדרמה), סצנה ועוד...
לפעולה הפסיכודרמטית נקודות דמיון נוספות לדרמה היוונית העתיקה (הכוונה בעיקר לטרגדיה היוונית). למשל, האופן שבו מתפתח המהלך הדרמטי. בשתיהן, סצנה אחת מקדמת לעבר האחרת וכולן "צוברות תנועה" לקראת הקתרזיס.
מלבד הקרבה הטכנית, ישנה גם קרבה הקשורה לתוכן. הדרמה היוונית העתיקה, המונחת ביסוד התיאטרון המערבי, מקורה בטקסטים הקדומים שליוו את הפולחן השבטי. ברבות השנים, הפכו הטקסטים הללו ביוון, למחזות מוצגים.
הדרמה כיוונה את השבט ואת קהל הצופים, לתחושת הזדהות ושחרור רגשי, כחלק מאקט פולחני שנועד להשביע את כוחות הטבע. כלומר, התרבות הקדומה הכירה בצורך האנושי של בני האדם לבטא רגשות עזים, הן באופן אישי והן באופן קבוצתי, וזימנה לאדם התנסות חווייתית שנתנה פורקן לצרכים הללו.
התרבות המודרנית התרחקה מאוד מצרכים אלו, בהתמקדותה בשכלתנות יתר. והפסיכודרמה שבה ושמה אותם על מרכז הבמה (תרתי משמע...). שכן, היא מאפשרת תחושה של "יחד", מזמנת מפגש עם ריגושים ראשוניים שנדחקו, מקרבת מגע עם תכנים קולקטיביים קדומים, ויש בכוחה להביא לידי רגשות שחרור ונחמה.
פסיכודרמה - אמונות יסוד
יעקב לוי מורנו, אבי שיטת הפסיכודרמה (Moreno 1889-1974), האמין כי בכל אדם יש מן הכוח הבורא והיוצר. וכי גילוי מקורות הספונטאניות שלו, חיוני כדי להפגיש את האדם עם כוח פנימי עוצמתי זה.
שכן, הספונטאניות היא כוח הפועל בהווה ומניע את הפרט לקראת תגובה הולמת במצב חדש ותגובה חדשה על מצב ישן.
בהתאם לכך, המילה "דרמה", אין משמעותה כאן "משחק" או "הצגה" ולא נדרש שום ידע במשחק בכדי להתנסות בשיטת פסיכודרמה.
פסיכודרמה - עקרונות השיטה ויתרונותיה
דיאלוג על בסיס פעולה - בכל מקום בו נעשה שימוש בשיטת פסיכודרמה, בין אם בשדה הטיפולי, ייעוצי, או בתחומי ההדרכה, חינוך ויצירה, מציעה הפסיכודרמה אמצעי לדיאלוג על בסיס פעולה.
במילים אחרות, במקום להתמודד עם סוגיות חיים שונות באמצעות "דיבור על", הן מוצגות באופן "מוחשי" בפועל. התנסות חווייתית פסיכודרמטית זו, המבוססת על אלתור וביטוי ספונטאני, מסייעת בשחרור רגשות, ארגון מחדש של החיים, הגדרת צרכים והצבת מטרות.
חילופי תפקידים - חילוף תפקידים מספק לכל אחד מן המשתתפים הזדמנות "להיכנס אל תוך עורם" של חברים לפעילות הפסיכודרמטית. היכולת לראות את המציאות בעיני האחר וההבנה "כיצד האחר רואה אותי", יוצרים נתיב ישיר לשיתוף פעולה על בסיס ידידותי ואמפתי (ולאו דווקא תועלתי), תוך היפתחות לנקודות מבט אחרות ושונות.
קיום סימולציות ב"תנאי חממה" - פסיכודרמה מאפשרת התנסות "על יבש" במצבים עתידיים אפשריים. דבר שמחד מגביר את הפוטנציאל למציאת המענה המתאים ביותר עבור המצבים הללו ומאידך, במידה והפתרון מתגלה כלא מתאים, לא נגרם למעשה שום נזק.
שבירת דפוסי התנהגות מוכרים - באמצעות פסיכודרמה ניתן להעלות מצבי חיים שונים מהעבר הקרוב והרחוק, תוך בדיקת חלופיות התנהגותיות אפשרויות למענה שניתן בפועל, "בזמן אמת", לאירועים הללו. באופן זה, הפעולה הפסיכודרמטית הספונטאנית, מהווה ככוח הפועל בהווה ומניע את הפרט לקראת תגובה הולמת במצב חדש ותגובה חדשה על מצב ישן.
יתרונותיה הרבים של שיטת הפסיכודרמה הובילו כאמור לכך שבשנים האחרונות אנו "פוגשים" במונח "פסיכודרמה" בכל מקום כמעט: מרכזי ייעוץ, בבתי ספר, במרכזים לבריאות הנפש ואפילו בצבא. וניתן לשער בבטחה כי השימוש בכלי העבודה הפסיכודרמטיים היעילים כל-כך, רק ילך ויתרחב בעתיד.


יפי שפירר-פסיכודרמטיסטית,מנחת קבוצות ומורה ב"מכון כיוונים".מנהלת שותפה ב"מעיין" מרכז יצירתי וטיפולי אשר בקיבוץ ניצנים.
http://merkazmaayan.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב