דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמחי מרפא לטיפול בכאבי ראש ומיגרנות 

מאת    [ 13/04/2009 ]

מילים במאמר: 2958   [ נצפה 5036 פעמים ]

כאב ראש וצמחי מרפא

הקדמה:

כאב ראש על סוגיו הנו אחד הגורמים השכיחים ביותר שבגינם פונים חולים לייעוץ רפואי. ישנם מאות גורמים או סיבות לכאבי ראש ולרוב אין אנו יכולים לשים את היד על הגורם היחידי שבגינו מתחיל אותו התהליך שמביא בסופו של דבר לאותו הכאב.

מטרת מאמר זה היא להביא מספר גורמים לכאבי ראש , אלו השכיחים יותר, שבהם אני נתקל לרוב בקליניקה, ולתת את הצד הטיפולי בצמחי מרפא לאותם הכאבים תוך דגש על מכלול הגורמים שיכולים להיות קשורים לכאב הראש. יחד עם זה אביא כאן מספר גורמים חשובים ,שכל מטפל חייב לקחת בחשבון כאשר הוא ניגש לטיפול באדם הסובל מכאב ראש , שאמורים לסמן עבורנו סימני אזהרה .

 

סיווג כאב ראש:

 החברה הבינלאומית לכאבי ראשinternational headache society) )פרסמה בשנת 1988 סיווגים לכאבי ראש שונים. החלוקה היא לשתי קבוצות :

א.כאב ראש ראשוני- שבו הגורם אינו ידוע או ממשי.

ב. כאב ראש משני-כאשר הכאב מהווה סימפטום של מחלה או בעיה כלשהי.

 האבחנה בין שתי הקבוצות היא על פי בדיקה נוירולוגית, גופנית ומאפיינים קליניים, כאשר המטרה החשובה ביותר היא לשלול כאב ראש משני.

כאב ראש ראשוני

1.   מיגרנה;

2.  כאב מתח (Tension type headache);

3.  כאב מקבצי (Cluster headache);

4.  כאבי ראש אחרים אשר לא קשורים לפגיעה מוחית גולגלתית, לדוגמה: כאב דוקר אידיופתי (Idiopathic stabbing headache), כאב ראש שפיר בעת שיעול (Benign cough headache), כאב ראש  הקשור למאמץ (Benign exertional headache), כאב ראש הקשור לפעילות מינית (sexual activity Headache associated with) ועוד.

 

כאב ראש משני 

 

 1.   כאב הקשור לחבלת ראש;

 2 .  כאב הקשור למחלות כלי הדם המוחיים;

3.  כאב ראש על רקע הפרעות תוך מוחיות שלא קשורות לכלי הדם, כגון לחץ תוך גולגולתי מוגבר, מחלות זיהומיות של המוח, תהליכים דלקתיים, גידולים;

4.  מחלות זיהומיות לא-מוחיות (סיסטמיות);

5.  כאב הקשור לחשיפה לחומרים או לגמילה מהם;

6. כאב הקשור להפרעות מטבוליות;

7. כאב ראש או פנים הקשור להפרעות של גולגולת, צוואר, עיניים, אף, סינוסים, פה, שיניים, או מבנים אחרים בגולגולת ופנים;

8. נאוראלגיות קרניאליות משניות.

 

חשוב מאוד לשאול את השאלות הנכונות בתחילתו של טיפול כדי להיות בטוחים שכאב הראש המדובר הוא אינו כאב משני, דבר הדורש טיפול מורכב יותר ואף יכול להיות מסכן חיים(חבלה , דימום תוך גולגולתי , גידול ועוד).

השאלות החשובות שצריכות להישאל בתחילתו של טיפול הן:

האם יש שינוי באופי הכאב לאחרונה,

האם הכאב חזק בצורה לא מוכרת,

 האם הוא מגיב לטיפול משכך כאב ,

האם הוא קשור בשינוי תנוחה של הראש או מוחמר בשיעול או התעטשות,

 האם מלווה בהקאות קיצוניות,

 האם הכאב הופיע לראשונה אחרי גיל 50,

 חום סיסטמי ,

 בדיקה נוירולוגית לא תקינה.

כל אלו עלולים להיות סימנים לפתולוגיות מסכנות חיים כמו דימום תוך מוחי או תוך גולגולתי, גידול,מחלה זיהומית בראש, יתר לחץ דם ממאיר ועוד...

העניין שלנו מבחינה קלינית הוא בכאב הראש הראשוני.

בדרך כלל מדובר בכאב ממקור לא ברור או לא ידוע, כאשר אין ממצא פתולוגי הקשור לכאב הראש.

סוגי כאב הראש הראשוניים המקובלים הם: מיגרנה, כאב ראש מתח, כאב ראש מקבצי.

 

מיגרנה.

כאב ראש ללא סיבה ברורה, חוזר, המתבטא בהתקפים חוזרים הנמשכים 4-72 שעות. כאב חד צדדי שמחליף צד בהתקפים שונים, פועם, בעוצמה בינונית עד חזקה, מלווה ברגישות לאור, רעש, בחילות, הקאות, מתגבר במאמץ גופני, מפריע לתפקוד יומי. ישנן 7 צורות של מיגרנה לפי IHS, 2 צורות עיקריות הן מיגרנה ללא ועם אורה.

בארץ, סובלים ממנה 21-23% מהנשים ו10-12%- מהגברים. באוכלוסייה הכללית מדובר על 16%. גם בילדים נפוצה המיגרנה ומגיעה ל4%- בערך, אך בגיל זה עדיין אין הבדל בין בנים ובנות. עלייה בשכיחות המיגרנה בנקבות מתחילה עם גיל הבשלות המינית, סמוך לווסת הראשונה.

המיגרנה היא ככל הנראה מחלה גנטית, ולאחרונה נמצא כי בצורה הספציפית של המחלה (Hemiplegic Migraine) נמצא ליקוי בכרומוזום מס' 19. ואכן קיימות עדויות נוספות לליקויים גנטיים במיגרנה.

 

ב10-20%- מן המקרים, קודמים לכאב הראש סימני חסר נוירולוגי, בעיקר הפרעות ראייה (אורות בוהקים, קווי זיג זג, "כתמים" ואפילו עיוורון מלא) או נימול, חולשה או הפרעת דיבור. תופעה זו קרויה אאורה  (Aura) ונמשכת לרוב כ20- דקות.

כיום מניחים כי המיגרנה היא מחלה מוחית, כאשר קליפת המוח הגדול יורדת בתפקודה באזור מסוים ומתפשטת ואח"כ משפיעה על גזע המוח המשפיע על כלי הדם, גורם להרחבתם וליצירת מעין דלקת עצבית (Neurogenic Inflammation). הירידה בתפקוד קליפת המוח היא שאחראית על ה-Aura.

ישנם גורמים שונים העשויים לזרז הופעת התקף מיגרנה, כגון מתח (stress), חוסר או עודף שינה, מני מזון שונים (יין אדום, גבינה צהובה, שוקולד) ויש הטוענים אף לקשר לשינויים במזג האוויר.

 

 

 

כאב ראש מקבצי (Cluster Headache)

התקפים של כאב ראש חזק חד צדדי, אינו מחליף צד, ממוקד בארובת העין, מעליה או ברקה, נמשך  ללא טפול 15-180 דקות. תדירות ההתקפים בין 1- 8ביום. מלווה באחד או יותר מהתופעות האוטונומיות הבאות (מופיעות רק בצד הכאב): אודם בלחמית, דמעת מהעין, גודש האף, נזילה מהאף, הזעת יתר בפנים ומצח, מיוזיס miosis)), פטוזיס (ptosis), התנפחות העפעף. התקפים מופיעים בסדרות הנמשכות שבועות עד חודשים (הקרויות תקופות של קלסטר) עם תקופות הפוגה של חודשים עד שנים ביניהן. כ- 10% מהחולים סובלים מתופעות כרוניות.

 הכאב, באופן טיפוסי, מופיע בלילה ומעיר את החולה מן השינה ונמשך כ40- דקות עד שעה וחצי. ממוצע הופעותיו: 1-3 התקפים ליממה. ההתקפים מופיעים במשך כ1-3- חודשים. התקופה הקרויה תקופת הקלסטר, נעלמת ספונטנית ואח"כ עלולה להופיע שוב כעבור חודשים, שנה או כמה שנים. מכאן נגזר השם 'כאב ראש מקובץ'. בתקופות כאב הראש, שתיית אלכוהול בכמות קטנה עשויה לגרום להתקף.

 

 

כאב ראש מסוג מתח (Tension Type)

אירועים חוזרים של כאב ראש הנמשכים דקות עד ימים. לכאב אופי של מתח או לחץ, עוצמה קלה עד בינונית. כאב דו צדדי, אינו מוחמר ע"י פעילות גופנית, אינו מלווה בבחילה, תיתכן רגישות לאור או רעש. מעל 15 ימי כאב בחודש מוגדר ככאב כרוני. זהו כאב ראש "רגיל" יותר הנמשך שעות רבות, לעיתים לאורך כל היום. הוא בעל אופי מטריד ולוחץ, מופיע לעיתים בגיל מבוגר יותר ומגיב לעיתים לתרופות אנטי דיכאוניות או נוגדות דלקת. ישנה טענה ש90% מכאבי הראש הם מסוג זה, ונובעים ממתח נפשי, מתח שרירי , יציבה ותנועה לא נכונות וכו'.

 

 

נאורלגיה טריגמינלית אידיופטית- Idiopathic Trigeminal Neuralgia.

כאב חזק חד דמוי מכת חשמל קצרה חד צדדי בפיזור של אחד או יותר הענפים של עצב טריג'מינלי. הכאב מעורר ע"י פעילות יומית רגילה כגון אכילה, דיבור, שטיפת פנים, עישון, גילוח, צחצוח שיניים, יכול להופיע ללא גורם (באופן ספונטני). כאב מופיע ומסתיים בפתאומיות, יכול להעלם לתקופות שונות.

 

 

 

צמחי מרפא לטיפול במיגרנה:

בן חרצית:Tanacetum parthenium- או בשמו המקובל והנפוץ יותר Feverfew .

זהו אחד הצמחים המשמעותיים ביותר לטיפול בכאבי ראש וכנראה המפורסם ביותר בנושא זה. בשנים האחרונות נעשו מספר מחקרים משמעותיים הבאים לבדוק את פעילותו של הצמח והשפעתו בהקלה על כאבי ראש.

בן חרצית הנו ממשפחת המורכבים ומייחסים לו בספרות פעילות אנטי דלקתית, אנטי אלרגית, טוניק , ומחיש מחזור חודשי.

ההתוויות שלו מתייחסות בעיקר לטיפול ומניעה של כאבי ראש על סוגיו. יחד עם זאת הוא מומלץ גם כחלק מטיפול במחלות פרקים דלקתיות כמו rheumatoid arthritis.

הfeverfew  נחשב בטוח מאוד לשימוש, ואין ככל הנראה אינטראקציות הידועות לגביו. מבחינת תופעות לוואי, ישנם אנשים הרגישים למשפחת המורכבים, יחד עם זאת ישנם דיווחים על דופק מואץ ופצעים בפה שיכולים לבוא בעקבות שימוש ממושך אם כי רוב תופעות אלו מתייחסות לשימוש בעלים טריים או יבשים כמו גם האפשרות לפריחה או אדמומיות בעור בעקבות השימוש בצמח. הצמח נחשב בטוח לשימוש בהריון כל עוד לא עוברים את הכמות המומלצת היומית (כ1.5 מ"ל ליום של טינקטורה 1:5).

ה-feverfew  הוא צמח שעובד לאט. כבר כעבור ממספר שבועות  ישנו שינוי קטן בדרך כלל אבל השינוי המשמעותי בעקבות הצמח לוקח מספר חודשים עד שנה.

במחקר כפל סמיות , מבוקר, שנערך באנגלייה בשנת 2000 , בדקו אנשים הסובלים ממיגרנות באופן כרוני שקיבלו feverfew בכמות של 100  מ"ג ליום בקפסולה למשך חודשיים.כל קבוצות המחקר דיווחו על שיפור ניכר בכל מה שקשור למיגרנות. מספר ההתקפות ירד משמעותית וכך גם עוצמת הכאב. בהמשך המחקר קבוצה מס' 1 המשיכה לקבל feverfew לאורך חודשיים נוספים והדיווחים היו על ירידה משמעותית נוספת בכאבים ושיפור ניכר בבחילות והקאות שליוו לפני כן את ההתקפים. קבוצה מס' 2 בניסוי שהפסיקו לקבל את הצמח וקיבלו פלסבו במקום דיווחו על עלייה בכאבים ובמספר ההתקפות. בהמשך המחקר הפכו את הטיפולים- אלו שקיבלו פלסבו חזרו לקבל feverfew, ואלו שטופלו כל הזמן בצמח החלו לקבל פלסבו. התוצאות היו החמרה אצל המטופלים בפלסבו ושיפו אצל המטופלים בfeverfew.

Stachis palestina  אשבל ארץ ישראלי: 

ישנם זנים רבים של אשבל הגדלים בארץ. זהו בן הדוד המקומי של ה-stachys betonica, שמקובל ברפואת הצמחים באירופה. האשבל הוא צמח ממשפחת השפתניים וכמו כל המשפחה המבורכת הזאת גם לו יש כנראה מה ללמד אותנו על רפואה, טבע, צמחים ואנשים. הזן המקומי של האשבל  הוא צמח שאני מוצא קושי לתאר את פעילותו בצורה מדויקת כפי שאנו רגילים לעשות בדרך כלל. זהו צמח משחרר, מרגיע, אנטי עוויתי ואנטי חרדתי. השימוש המקובל בו פרט כמובן לטיפול בכאבי ראש תלויי מתח, הוא לקיבה רגישה ועצבנית, בעיות שינה וחרדות. הצמח הוא צמח המחבר את האדם אל האדמה מחד ומאפשר לו לעשות כך מבלי להיות שקוע בה ...

לצערי אין עדיין מחקרים רלוונטיים הבודקים את השפעת האשבל הארץ ישראלי על כאבי ראש ומיגרנות אבל אני סמוך ובטוח שבשנים הקרובות ייעשו על הצמח מחקרים ועבודות מכיוון שהוא ייחודי בהשפעתו ופעילותו ובגלל הצורך שלנו כמטפלים ,לעבוד כמה שיותר עם צמחים שנושאים את שם הארץ הזאת, אותנו.

 

Rosmarinus officinalis:

הרוזמרין הנו צמח נפוץ מאוד בשימוש ברפואת הצמחים.  הוא נחשב ספזמוליטי , קרמינטיבי, אנטי אוקסידנט אנטי מיקרוביאלי, משפר זרימת דם היקפית (פריפרית) ומגן על הכבד.

בטיפול בכאבי הראש יש לרוזמרין  תפקיד חשוב מכיוון שהוא מכסה בפעילות שלו מספר גורמים הקשורים וחשובים מאוד בנושא זה. השפעתו כמגן ומשקם את הכבד חשובה כאן מאוד מכוון שהצטברות רעלים ,וירידה בתפקודי הכבד הנם סיבות או גורמים שאנחנו כמעט תמיד לוקחים בחשבון כאן.יחד עם זאת שיפור זרימת הדם לאזור הראש ועצמות הגולגולת, והשפעת הרוזמרין לטובה על מצב הרוח ובהירות המחשבה הופך אותו לצמח חשוב ונפוץ בטיפול מערכתי לכאבי ראש ומיגרנות.

מניסיוני, הרוזמרין מתאים יותר לאלו שסובלים מכאבי ראש המלווים בתשישות, חולשה ועייפות, יחד עם דיכאון קל ומצב רוח ירוד.  אם המטופל/ת יקרין תחושה של עודף והיפר, אני באופן אישי נמנע משימוש בצמח. כמו כן בגלל פעילות כממריץ יחסי, אין להשתמש בצמח במקרים של יתר לחץ דם. אין מחקרים או עבודות שהראו פגיעה בהריון או בהנקה עם הרוזמרין, ובחלק מהספרות אין מניעה מלרשום אותו בהריון/ הנקה, למרות זאת, משפחת השפתניים אינה מומלצת באופן עקרוני בתקופות אלו.

Lavedula officinalis  -  לבנדר.

 יחד עם היותו השמן האתרי החשוב והנפוץ ביותר בעולם, אותו אחד שמתאים לכל וטוב לכולם, הלבנדר משמש גם ברפואת הצמחים כצמח מרפא חשוב. כמו בכל צמח, מלבד השמנים הנדיפים ישנם עוד מרכיבים פעילים רבים בצמח , והוא נחשב כצמח אנטי דיכאוני חשוב, ספזמוליטי, ונוגד חרדות.   תכונות אלו מקנות ללבנדר תפקיד חשוב אצל אלו הסובלים מכאבי ראש. השפעתו המאזנת על מערכת העצבים עושה אותו חשוב לטיפול בכל מצב של חוסר איזון רגשי או התנהגותי. הוא מומלץ ברפואת הצמחים כחלק מטיפול באי - שקט ואינסומניה, לשיפור מצב הרוח, ולאי נוחות במערכת העיכול שמושפעת ונובעת ממתח נפשי. חשיבותו של הלבנדר בטיפול בכאבי ראש ומיגרנות הנה פועל יוצא של כל אלו. בהיותו צמח מרפא מאזן ומרגיע, הוא נחשב יעיל מאוד בכל פורמולה ,ומביא לתוצאות מהירות יחסית . הלבנדר מומלץ בעיקר לטיפול בכאבי ראש תלויי מתח נפשי, הוא בטוח לשימוש ואין מניעה להשתמש בו בזמן הריון והנקה או בילדים.

 

Menhta oil: שמן מנטה חריפה. שימוש חיצוני.

במחקר שהשווה טיפול בשמן אתרי של מנטה חריפה לפרצטמול בטיפול לtension headache,  ביקשו החוקרים מקבוצה ראשונה למרוח שמן אתרי של מנטה מהול באלכוהול על הרכות והמצח בתחילת התקפת הכאב, לאחר 15 דקות, 30 דקות, 45 דקות ושישים דקות. יחד איתם קבוצה נוספת קיבלה פרצטמול וקבוצת ביקורת קיבלה נוזל שהכיל רק עקבות של מנטה. התוצאה של המחקר שנערך בגרמניה על ידי (G?bel

and co-workers) ובו השתתפו כ41 חולים הסובלים מהתקפות חוזרות של התקפי כאב ראש, הייתה שלא נמצא הבדל בין הטיפול במשככי כאב לבין המנטה. הקבוצה שקיבלה טיפול בשמן דיווחה על שיפור ניכר בכאב ובסימפטומים הנלווים. שמן המנטה נמצא יעיל והשפיע בממוצע על הכאב תוך 15 דקות. כרגע ישנו מחקר נוסף שמתבצע ובודק יעילות של שילוב בין שמן מנטה לאספירין, זאת בעקבות טיפולים הרבולוגים שבדקו השפעה של שמן מנטה בטיפול חיצוני, יחד עם ערבה לבנה Salix alba בלקיחה פנימית.

 

לסיכום:

ביקשתי להביא כאן תמונה בהירה ומסודרת על רפואת צמחים וכאבי ראש.  הדוגמאות במאמר זה הן רק חלק מהצמחים לטיפול בכאבי ראש והבחירה בהם הייתה על פי ניסיון קליני שלי כמטפל, כאשר אני נתקל במקרים כאלו. השימוש בצמחים מקומיים תופס מקום נכבד וחשוב בטיפול בכאבי הראש, זאת מכיוון שלרוב אין אנו יודעים להצביע על סיבה אחת ברורה ובהירה הגורמת לכאב, במקרים כאלו אני משתדל לחפש, מעבר לצמחים המקובלים בפרמקופיאות ובספרות השונה, צמחים נוספים, כאלו שמחברים את האדם למקום ולזמן בו הוא נמצא ואלו הם , לרוב, הצמחים שאנחנו יכולים בקלות לראות בגינה, בוואדי הקרוב  או בגבעה הנטושה שמחוץ לעיר... כך עושה האשבל, כך גם הרוזמרין וכך עוד רבים וטובים.

טיפול בכאב ראש הוא תמיד אתגר, החיפוש אחר גורמים סביבתיים וחברתיים, הנבירה במבט של המטופל,מערכת העיכול שלו,  הבדיקה הפיזיקלית של שרירי הצוואר והעורף, טווחי התנועה, יציבה התנהגות , מקצוע, משפחה, עבר הווה, עתיד...כל אלו ועוד יכולים להוות גורם חשוב למצב בו הוא נמצא ולבעיה ממנה הוא סובל. כאן גם נכנסים או יכולים להיכנס בטיפול, צמחים נוספים המשפיעים על היכולת להסתגל לסיטואציות (אדפטוגנים) , חיזוק ושיקום מערכת העצבים, ושיפור תהליכי הספיגה והעיכול בגוף.

 

 

 

.

 

 

 

 

 

   

 

אסף קורן, נטורופת ND .
עוסק ברפואה משלימה משנת 2001 , מתמחה בטיפול בצמחי מרפא. נטורופת בכיר במרפאות קופת חולים כללית ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים ובמכללת גבעת וושינגטון.
http://asafkoren.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב