דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמחי מרפא לטיפול באלרגיה Hay fever 

מאת    [ 12/04/2009 ]

מילים במאמר: 872   [ נצפה 3628 פעמים ]

אלרגיה וקדחת השחת  HAY FEVER

יחד עם פריחה מרהיבה ומזג  אויר נהדר , מביא האביב אל מחוזותינו גם את האלרגיה התורנית, היא קדחת השחת או באנגלית Hay fever .

השם המיוחד ניתן לאלרגיה זו על ידי הפיזיולוג האנגלי ג'והן בוסטוק במחצית המאה ה19 משום שרוב אלו שלקו בה היו חקלאים מאיזורים כפריים בעונת הקציר.

 

אלרגיה ככלל היא הפרעה בה הגוף מגיב ברגישות-יתר לאנטיגנים מסוימים (אלרגנים), שמעוררים תסמינים שונים כאשר נחשפים אליהם.  כאשר המצב תקין או לחילופין, באדם בריא , נוגדנים בגוף מגיבים לאנטיגנים ספציפיים והורסים אותם.  אך באדם אלרגי התגובה בין האלרגן לנוגדן מפעילה תאים המשחררים היסטמין, סרוטונין וחומרים נוספים, והתופעות יהיו בהתאם לסוג האלרגיה ויכולות להופיע בצורות שונות במערכת הנשימה במערכת העיכול ובעור.

 

קדחת השחת היא  אלרגיה לאבקנים של צמחים ועצים שונים, ומאופיינת בדלקת של רירית האף ולעיתים גם של הלחמית. התסמינים הם בדרך כלל:  עיטוש, נזלת או אף סתום ועיניים דומעות .

הטיפול המקובל ברפואה המודרנית לתגובות אלרגיות הוא בדרך כלל תרופות אנטי-היסטמין שמעכבות את פעולת ההיסטמין בגוף על ידי תפיסת הקולטנים של החומר, ובכך מקלות תרופות אלו על הסימפטומים של האלרגיה.

 

טיפול בצמחי מרפא לאלרגיה:

הטיפול בצמחי מרפא לתגובות אלרגיות כולל מגוון של צמחים שונים הבאים לתת טיפול רחב לתופעה תוך התייחסות לגורמים נוספים היכולים לשחק תפקיד מכריע בתגובה של המטופל כגון, סטרס ותמיכה במצב הנפשי לפני או בעקבות האלרגיה, שיקום המוקוזות, ניקוי וניקוז הרעלים מהגוף, תמיכה במערכת החיסון וכמובן צמחים אנטי אלרגנים ספציפיים.

אביא כאן מספר מצומצם יחסית אבל נבחר, של צמחים היכולים לתת מענה כזה:

  • איזון המערכת החיסונית: חלק חשוב בטיפול באלרגיה מכל סוג. המטרה כאן היא להביא את המערכת אל דרך האמצע שלה ולאפשר לה לעבוד בצורה מבוקרת יותר ומאוזנת יותר ובכך לשפר את דרך התגובה של המערכת כלפי האנטיגן המסויים. הצמח שעושה את פעילות האיזון של המערכת החיסונית בצורה הטובה ביותר והמעניינת ביותר הוא ה-אכינצאה לסוגיוEchinacea spp , (קיפודנית) . השימוש העיקרי הוא בשורש של הצמח .

 

  • שיקום  תאי המוקוזות במערכת הנשימה, שיכולים להיות בתקופות אלו  מעובים מאוד או פגועים באופן כזה או אחר, הצמחים שיהיו רלוונטיים מאוד במקרים אלו הם חותם הזהב (Hydrastis) או האופרזיה (Euphrasia spp). שני אלו ,כל אחד בצורה מעט שונה , ישפיעו לטובה על התאים המוקוזים במערכת הנשימה וישפרו את תפקודם.

 

  • צמחים אנטי אלרגנים: הכי חשובים כאן ככל הנראה... מפחיתים את התהליך הפרו דלקתי וכך כמובן מפחיתים את התגובה האלרגית לאותם אבקנים או חומרים שונים הגורמים לאלרגיה. הצמחים החשובים ביותר לאלרגיה על פי ניסיוני הם Scutelaria  baic (קערורית סינית), Albizia  (אלביזיה) , Astragalus  (קדר) וסרפד Urtica

 

  • חלק חשוב נוסף בטיפול אנטי אלרגי בזמן אקוטי או כמניעה הוא שיפור היכולת של הגוף להתמודד עם סטרס ומתח. סטרס מוביל לחולשה וחולשה יכולה להוביל לאין ספור תסמינים- גם לחולשה חיסונית או לחוסר איזון במערכת החיסון. הצמחים החשובים בעמודה זו הם קבוצת האדפטוגנים בעיקר , כאשר המובילים כאן הם הויטניה המשכרת Withania Somnifera, והג'ינסנג הסיבירי Eleutherococcus.  צמחים מרגיעים גם הם יכולים לבוא בחשבון על מנת לאזן את התגובה הרגשית לסטרס גבוה: Valerianaולריאן ,Passifloraשעונית .

 

  • תזונה: שיפור התזונה לפני תקופת המעבר וכמובן בזמן האקוטי של המחלה, לתזונה בריאה יותר, כזו שאינה מכילה מזונות המאיצים תהליכים אלרגניים, וכזו שנמנעת ממוצרים שונים ,המאיצים את יצירת הליחה ובכך מחמירים את המצב (חלב, סוכר, קמח מנופה, אורז לבן ואוכל מעובד) תהיה חלק חשוב ונכבד מהטיפול.

 

לסיכום: קדחת השחת תוקפת רבים מאיתנו בכל פעם כאשר העונה מתחלפת ובעיקר כאשר בא האביב. הטיפול ההרבולוגי או הנטורופתי באלרגיה מאפשר מבט מעמיק על המחלה וטיפול רחב המכיל בתוכו את מגוון האפשריות הטיפוליות שגופנו מבקש באותו הזמן , בהתאם למצב בו נמצא המטופל. טיפול בצמחי מרפא נכונים באיכות טובה המשולבים יחדיו לפורמולה ייחודית למטופל ועונים על צרכיו בכל הגוונים ובצורה מקצועית ונכונה, יחד עם הנחיות לתזונה נבונה  יכולים לתת מזור ורפואה לכל אחד ואחת הסובלים מסימפטומים שונים של אלרגיה על גווניה .

 

 

 

אסף קורן, נטורופת ND .
עוסק ברפואה משלימה משנת 2001 , מתמחה בטיפול בצמחי מרפא. נטורופת בכיר במרפאות קופת חולים כללית ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים ובמכללת גבעת וושינגטון.
http://asafkoren.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב