דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בלוטת התריס ועיניים בולטות 

מאת    [ 09/04/2009 ]

מילים במאמר: 375   [ נצפה 4966 פעמים ]

מחלת בלוטת התריס המערבת את הארובה (Graves disease) מופיעה בחולים שיש או הייתה להם הפרעה בתפקוד בלוטת התריס, ובד"כ במקרים של יתר פעילות של הבלוטה (היפרתירויאדיזם).

התלונות הטיפוסיות הן כאבי עיניים, אודם ודמעת. הרקמות שסביב לגלגל העין הן בצקתיות ומודלקות, והעיניים נראות בולטות כלפי חוץ מתוך ארובת העין (מבט בוהה). בחלק מהמקרים העיניים מתקשות לנוע לכיוונים שונים והחולים מתלוננים על הפרעות שונות בראיה ועל כך שהם רואים כפול. במקרים קשים יותר קיימת אף סכנה לעיוורון בשל לחץ על עצב הראיה בעקבות הבצקת והדלקת של רקמת הארובה או פגיעה בקרנית. במקרים אלו נדרשת התערבות רפואית מהירה.

החלק הקשה והחריף של המחלה נמשך בממוצע עד שנה וחצי, ובו מופיעים הסימנים הדלקתיים המשמעותיים. לאחר מכן המחלה הפעילה נסוגה בהדרגה. לצערנו, גם לאחר שהמחלה "נרגעת" נותרים סימנים מאוד משמעותיים כמו בלט של העיניים, קושי בהזזת העיניים, פזילה, ומנח גבוה מאוד של העפעפיים.

הטיפול במחלה הוא מאוד מורכב וממושך. החולים במחלת העיניים חייבים להיות בטיפולו הקבוע של רופא עיניים המתמחה בטיפול במחלות ארובת העין (אוקולופלסטיקאי).

בשלבים המוקדמים של מחלת העיניים, הטיפול מבוסס בעיקר על טיפול קבוע בטיפות של תחליפי דמעות ביום ומשחות בלילה. סטרואידים או תרופות אחרות לדיכוי המערכת החיסונית יכולים להיות מאוד יעילים בטיפול בדלקת ובנפיחות סביב העיניים. מתן הסטרואידים יכול להיות בכדורים, דרך הוריד או בזריקה לארובת העין.

הטיפול הכירורגי:

הטיפול הכירורגי בארובה מבוצע בד"כ לאחר שהמחלה הדלקתית נרגעת. השלב הראשון בטיפול הוא להחזיר את העין הבולטת למקומה המקורי ע"י "פינוי מקום" בארובת העין (ניתוח דהקומפרסיה). הניתוח מבוצע ע"י הסרה או שבירה פנימית של חלק מעצמות ארובת העין, והסרה של שומן עודף. הניתוח מתבצע בד"כ בהרדמה כללית ובאישפוז ודורש מספר ימים של החלמה בבית החולים ובבית. השיטות הכירורגיות כיום הן מפותחות מאוד, וחלק גדול מהניתוחים שאנו מבצעים מבוצעים דרך חתכים קטנים בעור שלא משאירים צלקות הנראות לעין, והתוצאות התפקודיות הו מצוינות. לעיתים נדרשים מספר ניתוחים על מנת להשיג את המטרה הסופית של החזרת העיניים הבולטות למקומן.

שלב נוסף בניתוחי השיקום הוא תיקון מנח העפעפיים ע"י הורדה מטה של עפעפיים המשוכים מאוד כלפי מעלה, העלאה של עפעפיים תחתונים המשוכים מטה, או הסרה של עור ושומן עודפים (בדומה לניתוחים קוסמטיים להרמת עפעפיים). גם אלו הם ניתוחים שמבוצעים דרך חתכים קטנים וסמויים, לא משאירים צלקות נראות, והתוצאות המתקבלות הו מצוינות.

בכל מקרה ששוקלים טיפול כירורגי, חשוב מאוד לקבל הערכה ע"י אוקולופלסטיקאי מנוסה בניתוחי ארובת העין ולתאם עימו ציפיות לגבי הניתוח.

פרופ' יגאל ליבוביץ
מנהל מכון אוקולופלסטיקה בביה"ח איכילוב
כתובת אתר:
http://www.drleibovitch.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב