דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המנהל החדש במערכת החינוך 

מאת    [ 02/04/2009 ]

מילים במאמר: 1802   [ נצפה 3228 פעמים ]

המנהל החדש במערכת החינוך

בהכירי היטב חלק מהמוסדות האקדמיים המכשירים מורים לתפקידי ניהול הנני מוקיר מאוד את עשייתם הפוריה האיכותית והמועילה. תכנית הלימודים התיאורתית המשולבת בעבודה מעשית -פרקטיקום מקנים לפרחי הניהול יידע בסיסי ואיתן לקראת כניסתם לתפקיד החשוב והמשמעותי ביותר במערכת החינוך.

הסטודנטים רוכשים כלים ומיומנויות כדי להטמיע בתוכם תכונות מנהיגותיות להשפיע להוביל ולהעצים המורים במוסדות החינוך. כאשר ההורים מביעים שביעות רצונם מבי"ס, מה משמעות האמירה של ההורים "יש לנו בי"ס מעולה" כוונתם - יש לנו מנהל מצויין.

אנו מודעים לכך שכל הצלחה קשורה מאוד לתהליך, אי אפשר להגיע לראשו של סולם ללא עליה בשלבים, בכל שלב בעליה קיימים תהליכי שינוי וחדשנות שחלקם או רובם מעוגנים בתהליכים קודמים ואם המנהל מעוגן היטב בקרב מוריו ותלמידיו, שהרי תהליכי שינוי איכותיים ומשמעותיים תמיד מבוססים על קרקע יצוקה של מיומנויות שניקנו, שנרכשו ושהוטמעו היטב בקרב המורים.

"כל ההתחלות קשות" מושג שיש בו עומק רב, אך ככל שנשקיע חכמה בינה ודעת, יוזמה ויצירתיות בתחילת הדרך בעמלנו הקדוש והחשוב בחינוך, נוכיח לנו למורים לצוות המוביל לתלמידים ולכל ההורים והסביבה כולה כי יש תנועה בפדגוגיה, יש זרימה בחינוך ועשיה, אין חובה להפגין תוצאות ותפוקות מיד בתחילת הדרך, אלא להפגין עוצמה מעשית בחינוך המדגישה תכנון, המבהירה כי העשיה אינה מקרית אלא מעוגנת בתפיסת עולם - בחזון.

התהליך בהשגת כל יעד הוא חובה! חשוב שיבין מנהל בשנתו הראשונה כי אי אפשר לדלג על שלבים, הרמב"ם מבהיר לנו שיש שבעה תחומים בחינוך: ההרגל - התירגול הוא הראשון שבהם ככל שנתרגל יותר נטמיע את המטרה ונוכל לנוע לקראת מטרה נוספת אנו לומדים סדר ארגון תכנון והערכה מבורא עולם בעת בריאת העולם, שהרי יכול היה הקב"ה לברוא הכל בשניות מועטות אלא שד' הראה לנו כיצד יוצרים כל תחום מדי יום נברא משהו אחר בסיומו של היום עלינו לבדוק האם כל התכנון שכלל תהליך בוצע כהלכה, יש להעריך זאת! ובורא עולם אף נתן לעצמו ציון... "וירא אלוקים כי טוב".

כאשר תוכנן נושא אך לא הגיע לסיימו מותר להאריך זמן ההערכה ולבצע זאת לאחר סיום הפרוייקט כאשר ביום השני לא הסתיים כל שתוכנן, הרי ביום השלישי נאמר פעמיים "כי טוב" פעם אחת לסיומו של תהליך היצירה של היום השני והטוב השני על בריאת היום השלישי, וכאשר כל הבריאה הושלמה ביום השישי "וירא" - הקב"ה בדק כי הכל הושלם ניתן הציון "וירא והנה טוב מאוד", כך עלינו מנהלים חדשים לתכנן היטב כל פרוייקט חינוכי, ערכי לימודי או חברתי בשלבים בתהליך ולא לקפוץ לשלב השני לפני סיומו המיטבי של השלב הקודם. שהרי "אין קיצורי דרך בחינוך" הבסיס שהוקם, העולם שנברא מהווה תשתית יצוקה ומוטבית שעליה ניתן להוסיף לתכנן ולבנות עוד ועוד שהרי ברא הקב"ה צמחים עצים ופרחים במהלך כל חיינו אנו יוצרים זנים חדשים, לומדים היטב התורשה, מהם גנים מולקולות ותאים ודואגים על בסיס בריאת העולם לחדש עוד ועוד, שהרי "אין בית מדרש ללא חידוש" כפי שלמדנו במסכת חגיגה, צריך המנהל החדש לבנות עם מוריו יעדים ארוכי טווח אך להתחיל לאט ובבטחון, בנחישות ובשלבים המנהל מיומו הראשון בבית הספר צריך להפגין יכולתו כמנהיג, מנהיג שונה בתכלית אף ממנהל מצוין, תכונות מנהיגותיות הופכות את המנהל לטוב ביותר, כאשר המנהל הינו מנהיג מצויין הרי כל המערכת המוסדית נפלאה.

להלן כמה יסודות עיקריים במנהיגות.

העצמת המורים

היעד העיקרי של מנהל שהוא מנהיג, כל עמלו בתכנון בתהליך ובתוצרים חייבים להיות מתוך העצמת מורים כאשר "מורים לומדים כל הזמן" מגיעים לראש הפסגה וכובשים כל יעד.

 

מנהל - מנהיג מפתח מנהיגים

המורה בכיתתו ישכיל להצליח אם אף הוא יהא מורה מנהיג, העצמת מורים הוא חלק מתכנית הפיכתו של מורה כמנהיג.

 

מנהיגים נוער וחיי חברה

חשוב לי להדגיש כי כאשר שואלים תלמידים מי המשפיעים ביותר עליכם, הורים, מורים, חברים? משיבים כולם "חברים", כאשר שואלים תלמידים המאושרים להגיע לביה"ס, מה כל כך טוב לכם בביה"ס? משיבים כולם כי: "יש לנו חברים".

היינו פיתוח חיי חברה בביה"ס בכל כיתה ובעיקר פיתוח מנהיגות נוער חיובית וערכית תוביל את ביה"ס לרום ההר הגבוה ביותר גם אם מהמורות סלעים וקוצים בדרך לפסגה.

 

הכל מתחיל במורה

המורה מהווה דוגמא אישית בהשכלתו בחכמתו בהתנהגותו ובדרכי הובלתו את תלמידיו, אנו יודעים שמורה בהליכותא יבנה איתם לתלמידיו

מורה קורא - תלמיד קורא

מורה חכם - תלמידיו חכמים

מורה חרותי - תלמידיו חברותיים

מורה רגיש ואנושי כך תלמידיו

מורה אוהב - תלמידיו אוהבים

ועוד... ועוד..

 

חנוך לנער ע"פ דרכו וגם למורה...

חשוב ללמדו ולהכיר היטב כל מורה וכישוריו, לפתח כל מורה בנק' החוזק שבו, כך המורה יחזק הבטחון העצמי ויפתח הדימוי העצמי, דרך יסודית זו בבניית אדם מורה מנהיג, תעשה אם ע"י המורה ותלמידיו, פיתוח כל תלמיד בהתאם לתחומים בהם הוא חזק - בהתאם לכישוריו וליכולתו האישית.

מורה ותלמיד המטפחים כישוריהם שלהם מאושרים ושמחים כלים מהותיים היוצרים מוטיבציה להפוך מלוא התועלת האפקטיבית שבמוח.

 

דברי שבח ועידוד

מנהל בתחילת דרכו וכמובן שבהמשך הדרך יידע כי פיתוח כל מורה וכל תלמיד הוא היעד העיקרי שלנו. ככל שנרבה בדברי שבח ועידוד נעורר בכל מורה ותלמיד רצון עז להתגבר על כל מכשול ולהצליח.

 

שיתופיות

מנהיג אמיתי ואיכותי משתף המורים בכל החלטה, מטפח החשיבה היצירתית שבכל מורה, שהרי חכמה ניתנה לכולנו, הפיכת כל מורה לשותף בהצלחה מחזקת אותו להמשיך וליזום עוד ועוד השרשרת תהא איתנה חזקה ובריאה אם כל חוליה היא בעלת עוצמה משלה.

השיתופיות של התלמידים אף היא חשובה ובונה אותם בהחלטיות בהפנמת האחריות מילת מפתח בהצלחה.

 

האחריות

מנהל מתחיל, יפגין בטחון עוצמה ורצון לקדם את ביה"ס, ראוי להבהיר לכולם, לכל הסובב את ביה"ס כי האחריות להצלחה תלווה רק בנו במובילים במשפיעים במנהיגים, הכל יצליח "רק" אם המנהיגים: מנהל ומורים ישאו על גבם האחריות.

 

הורים כלקוחות

ראוי שמתחילת הדרך יוביל המנהל - המנהיג גם את ההורים, המנהל יזום ישיבות קבועות עם ההורים, ישלב אותם בחשיבה ובעשיה, כך יחישו ההורים שהמה "הלקוחות" - שביעות רצון מהחינוך ומההישגים המוקנים לילדיהם שהמה המוצר.

לקוח מרוצה מפגין שביעות רצונו בכל אתר ואתר, המה ההורים כלקוחות בעלי ההשפעה בסביבת בית הספר הם יודעים לשווק בצורה נפלאה את העשיה הטובה שהם רכשו.

 

השווק והפרסום

"כל העשיה" חייבת להיות מועברת לכל ההורים, לרשות כולה, לנציגו משרד החינוך לקהילה כולה, כל העולם ידע בזמנו של משה רבינו כמנהיג עם ישראל, ההד הציבורי, השיווק והפרסום שנותן ואיכותו של העם שהפך מעבדים לבני חורין גרם לסביבה כולה להכיר באיכותם, שהרי גם ההורים ראש המועצה המחלקה לחינוך הפיקוח, חייבים לדעת מה עושה המנהל החדש? מה תפיסת עולמו? כמה הוא מקדם את ילדינו?

מתחילת הדרך של מנהל חדש הוא חייב לכתוב, להפיץ ולהפגין כל עשייתו המרשימה, זו דרך חשובה ועקרונית בהצלחה השיווק והפרסום האיכותי מקנה למנהל המנהיג ולמורים תמריץ נפלא להמשיך דרכם.

 

תיעוד ורישום

ממליץ מאוד למנהל בשנתו הראשונה (גם בהמשך הדרך) לתעד כל עשייתו, מהתכנון מהחשיבה עד לשלבי התפוקות מדי פעם לקרוא לעיין וללמוד מעצמו ביוזמותיו מיצירתו שלו הכתוב תמיד מרתק מעניין ושמר ומעגן אם התנופה קדימה ראוי לכתוב כאשר קיימת במנהל חשיבה יצירתית, בעת התלהבות כשהמוח חם ולוהט.

אם ניתן גם בסיומו של כל יום עבודה, הרגל זה מוסיף תנועה מוחית מדהימה.

 

אמונה

אחת ממילות המפתח שחייבות להיות מוטמעות במנהל החדש מתחילת דרכו היא "האמונה" אמונה בי "במנהל" בי "במורה" שכל ההצלחות תלויות רק בי ואני בכוח אמונתי בעצמי אצליח להתגבר על כל הר וגיא ולמצוא כל נתיב נכון וחכם כדי להצטיין.

 

המצויינים

יעד חשוב מאוד בעמלו של מנהל, במיוחד מנהל חדש, הוא פיתוח המצויינים, העם היהודי הינו החכם בעולם מאז ומתמיד, בעיקר בגלל פיתוח המצויינים בכל דור המח המצויינים "יאלצו" לסייע לעזור ולקדם את החלשים והבינוניים, בכך נלמדם הקוד החשוב ביהדות "עזרה לזולת", "נתינה", פיתוח המצויינים מעלה את רף ההצלחה והצטיינות בביה"ס.

 

שאילת שאלות

ראוי שהמנהל החדש יבהיר עמדתו הנחושה להפוך תלמידינו להיות "חכמים" הלמידה המתמדת מבססת את הידע, "יידע הוא כוח", אך החכמה נבנית "רק" בדרך של "שאילת שאלות", לכן רק חג הפסח נקרא חג החינוך.

ראוי שמנהל מנהיג יעודד מוחו לשאול, יאשפר להורים להיות חלק משואלי השאלות ובעיקר לאפשר לתלמידים שאילת שאלות ולא "רק" מתן תשובות לשאלותיו של המורה.

 

שולחנות עגולים

מתחילת הדרך ראוי לבנות "במה" שבה ההורים, המורים והילדים יהיו שותפים בחשיבה, בשאילת שאלות ובדילמות שיועלו, כך כולם יבינו האחריות להצלחה.

 

השיחה האישית

פיתוח חיי חברה, אחדות, אחוה ורעות בין כל המורים חשוב ביותר, בניית צוות מורים מלוכד מגובש מאושר ושמח מהווה יעד חשוב מתחילת דרכו של המנהל החדש. אך "אחדות" אינה מספיקה, ברא הקב"ה כל אחד מאתנו שונה אחר ובעל כישורים משלו, הייחודיות של כל אחד מהווה מוקד בהתקדמות, בודאי שיש חשיבות לאהבת אדם לבניית חיי חברה עשית "ואהבת לרעך כמוך" אך השילוב של "יחודיות מתוך אחדות" היא הבסיס להצלחה, התחרות השקלא וטריא הויכוחים שאילת השאלות הלימוד בחברותא מהווים מוקד בהצלחה, צריך כל אחד למצות את יכלתו חייב מהנהל לאפשר במה לכל מורה בהתאם לכישוריו, הבמה יוצרת לעיתים תחרות וקנאה - לא נורא!! מיד עם כניסתו של מנהל - מנהיג חדש, לעבודתו החינוכית הקדושה עליו להקצות זמן לשיחה אישית עם כל מורה, לזקוף קומתו, להעצימו, ראוי לשאול על עברו של המורה על נק' החוזק שבו.. על השכלתו... על ייחודיות... כמה יוכל לתרום לצוות... היש לו רעיונות יצירתיים, יוזמות וחדשנות...

להרבות בדברי שבח ובעידוד כדאי לרשום סיכום מכל שיחה אישית, שיחות כאלה ראוי לקיים מספר פעמים בשנה ותמיד תמיד בליווי כוס תה ולימון...

 

חכמת אדם תאיר פניו

החכמה הנמרצות הנחישות, השמחה האושר, הטוב והרצון להצליח צריכות להיות מוקרנים על פניו של המנהל כל הזמן, הוא מהווה דוגמא אישית בכל פנימיותו חכמה בינה ודעת בכל הליכותיו, חיוך, הומור, אנושיות, אהבה, כבוד יחס והגינות.

בוקר טוב לכולם מדי בוקר ושלום עם מראה פנים נפלא בסיומו של יום.

 

מהנעשה בכיתות

ראוי שכבר בתחילת הדרך לבקר בשיעורי מורים, אך רק לאחר קיום דיון שיתופי על "מהו שיעור טוב", הביקור יכלול בעיקר דברי הלל ושבח, השרי מורה עם פוטנציאל שלוקה באיכות שיעוריו זו "בעיית המנהל" שלא העצימו הדריכו כיאות, כך שביקור בכיתות והערכת העשיה כולה - היא בעצם בדיקת איכותו של המנהל כמנהיג.

 

הישגים... והישגים... ופיתוח המצויינות

המנהל שהוא מנהיג יזכה למלוא הערה מכל הסביבה אם ישכיל להוביל התלמידים להישגים טובים, כולל פיתוח המצויינים ההישגים זוקפים קומתם של הילדים של ההורים ושל ראש העין וכמובן של המורים, שהרי יש תפוקות לעמלם. ההישגים מגבירים הבטחון העצמי והדימוי העצמי והם הם הגורמים העיקרים למניעת אלימות.

אסור שבכל כיתה יהיו נכשלים כשלון תלמידים היא כשלון המורים, כמו שכשלון מורים הוא כשלון המנהל, כשלון מנהלים הוא כשלון מפקח, כשלון מחוז הוא כשלון מנהל המחוז.

וההישגים הלימודיים הם בסיס לקניית הישגים חינוכיים, ערכיים, תורניים, חשוב כאמור לעולם... לעולם... כל הזמן לשלב חינוך חברתי עם ההישגים, הישגים בחיי חברה חייב כל מנהל חדש להטמיע בתוכו וליישם, הצלחה משרה אוירה של הצלחה נוספת.

 

לסיכום

לומדים, לומדים ולומדים כל הזמן, לומדים להיות מנהיג חינוכי כל הזמן עלינו לזכור - שההצלחה תלויה רק בי - במנהל - במנהיג חובה עלינו לשאת באחריות להצלחה, לקלוט שכל ההתחלות קשות ואפשר להצליח אם משתמשים בכלים שהוזכרו לעיל.

המנהל המנהיג בהליכותיו ובהתנהגותו מהווה דוגמא אישית ככל שהמנהיג יאמן ביכולתו ובכישוריו שלו הרי עמלו החינוכי הקדוש יצלח.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב