דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יום הולדת לברבי-מבט אחר על דימוי גוף 

מאת    [ 01/04/2009 ]

מילים במאמר: 1032   [ נצפה 6727 פעמים ]

דימוי גוף הוא מושג שכיח בפסיכולוגיה ובפסיכיאטריה.הוא מוגדר כתמונה הנפשית שיש לאדם אודות ההופעה החיצונית של גופו.
דימוי הגוף מהווה חלק אינטגרלי מתיאוריות אישיות ונכלל בגורמים ובסימפטומים פסיכו פתולוגיים. קיימים כלים רבים למדידתו ובשנים האחרונות הוא מהווה מוקד להתעניינות קלינית ומחקרית רבה.
כיום קיימת הסכמה בקרב מרבית החוקרים כי דימוי גוף הוא מבנה רב ממדי המתפתח בילדות אך ממשיך להשתנות לאורך החיים.מספר רמות משפיעות על עיצוב דימוי הגוף בקרב אנשים.הרמה הוויזואלית מדברת על ההשפעה הסביבתית על האדם -מסרים גלויים וסמויים אליהם הוא נחשף באספקטים החברתיים השונים . לדוגמא-טלוויזיה,משפחה,פרסומות,מורים,ספרים,אינטרנט,אופנה ומודלים חברתיים.

בובות ברבי מהווה דוגמא אחת מיני רבות להשפעת האופנה על עיצוב דימוי הגוף בעיקר כי החשיפה אליה נעשית בשלבים המוקדמים של הילדות. כשילדים משחקים הם ממחיזים לעצמם את עולמם ומפנימים קודים חברתיים, נורמות, ערכים וחוקים שמכתיבים המבוגרים. לצעצועים עצמם השפעה מכרעת על התפתחות הדימוי העצמי.

ברבי היא בובת פלסטיק המיוצרת על ידי חברת METTAL בארה"ב ומימדי מכירותיה נאמדים במיליארדי דולרים.
את הרעיון לבובה יצרה רות הנדלר,בהשראת בובה חטובה בשם "בילד לילי" אותה רכשה בגרמניה עבור ביתה ברברה. בילד לילי יוצרה במקור כשעשוע סקסי עבור גברים מבוגרים שנהגו להציבה בבארים וחנויות טבק. עובדה לא משעשעת כלל המוכיחה כיצד נתפסת האישה כחפץ וגופה כמשחק,אבל זה כבר נושא למאמרים ודיונים פמיניסטים רבים שרואים אור ויודעים חושך ברחבי העולם.

לראשונה הוצגה הבובה ב-9/3/1959 בניו יורק,ביריד צעצועים על שמה של ברברה. מאפיין הבובה העיקרי למרות היותה מופנית לילדות ,היה אפוא אישה בעלת מימדים זעירים ושדיים מפותחים.
ילדות נרגשות ברחבי העולם פותחות את אריזתה הורדרדה והמרשרשת של מי שעתידה להיות חברתן הטובה ולמלא דמיונן בסיפורי אגדה על חיי האושר והעושר של הנערה הנצחית ,חבריה,אהבותיה,ואביזריה השונים ומכלי דמי הכיס.

בבית פלסטיק או קרטון צבעוני ומאובזר רוקמות יחד איתה פרשיות ותככים נוסח טלנובלה ,מעצבות שיערה שלא ידע נשירה לעולם,וחולמות על קן רומנטי הרמוני וקסום לנצח נצחים עם קן. כן כן.

ב-2004 ברבי וקן נפרדו.

השנה,אנחנו מרימים כוסית לחיי 50 שנות בובת הבחירה של המאה ה-20..
.
אותה תבנית פלסטיק שיוצרה על פי מימדי (השד יודע איזו מין) אישה,הינם מימדים בהם דנו בפורומים רבים כמימדים הרי אסון .נתוניה הפיזיים המזעריים-קוסמטיים,הפכו להיות סמל תרבות ומושא הערצה.נתונים אליהם יהיה קשה מאוד להגיע גם דרך מעבר חד על סכין המנתחים.

והנה ,על אף חיצוניותה הנערית -מלאכית מתוחה תמיד וזקופת קומה ללא קמטי זמן וכתמי פיגמנטציה, אולי לא זרקה בה שיבה אבל ברבי בת 50.

90*45*90- נוסחאת מידות אלו מזכירה אפוא מידותיו של שולחן אוכל אולם אלו הן מידות גזרתה של הבובה.

ייתכן כי אף היא,שטוחה ורדודה כפלקט או שולחן.

ב1997 הורחבו מותניה של הבובה.בין אם היה זה בעקבות ביקורות קשות שספגה חברת METTAL על מימדיה הקודמים ובין אם הייתה ברבי ,במזל טוב אחרי לידה .מה שבטוח,מוצא חלציה הינו דור שלם של ילדות שהיו לנשים ,שעל משקלן ויצוען בלילות סמוכות ובטוחות כי מידה 34 הינה תקרת האושר,בעוד מעליהן סוגרת תקרת החדר,קרה ומזכירה את הגבולות .
גבולות הטעם הטוב.

למעשה,בצלמה נטולת אחוזי השומן,יצרה ברבי הפרעת אכילה בתלת מימד.אחריה הגיע הפוטושופ וסיים עבור ציבור נשים רחב (או רק קצת מלא במקומות הנכונים) את האשליה הוויזואלית לחיים של אושר. בכל צומת ועמוד אמצע משתקפות דמויות מלוטשות ,פרי היוצר של תוכנות מחשב שתפקידן להסתיר את הבושה הגדולה מכל ,אימת כל הנשים, חדר המלחמה ,הלוא היא- רקמת הצלוליטיס. (והשומה הלא נכונה,קמט ההבעה המיותר,מתאר הגבות הלא מדויק...)

מחקר שבוצע באוניברסיטת באת' לפני שנתיים מגלה נתונים מרתקים: ילדות רבות נוהגות להתעלל בבובות הברבי שלהן ולהשחית אותן במגוון שיטות - החל בעריפת ראשים וכלה בחימום במיקרוגל. לימים,יהיה או כבר היה זה גופן,בו התעללו הבנות באיבוד רכיבי תזונה חיוניים תחת משטרי דיאטות כאסח ועיסוק בלתי פוסק בצורתן החיצונית .אין אני פוסקת כי ההתעללות בבובה היא יחס ישר להפרעת אישיות גבולית אולם הסימבוליות של תוצאות המחקר היא אינסטינקטיבית.

מיס פיגי

נשית,יפה,מצחיקה,זמרת מצליחה,בדרנית,הוציאה ספרים,מפורסמת,יודעת להעריך פנימיות-להזכירכם היא הייתה מאוהבת בצפרדע גם בלי שיהפוך לנסיך,חייכנית ,אהובה ו.....שמנה. מה היה קורה לשוק הדיאטות אם היינו בוחרים כסמל ליופי חזרזירה שמנה? דמינו לעצמכן את ערוץ האופנה עם נשים בשרניות וסקסיות ולא קולבים מהלכים במבט עייף,שוו לעצמכם בוטיק לנשים מתחיל ממידה 38, ראו עצמכם בסופר מרקט שאין בו דיאט ואין בו לייט ,אתם צופים בטקס מלכת היופי והזוכה היא מתנדבת באנו"ש, משרתת ביחידה קרבית ,מטר שישים וחמש ו58 קילוגרם,חשבו לרגע כמה נערים ונערות היו זוכים לשנים מאושרות יותר מאלו בהן בילו בלכלות עצמן כפופים לאסלה,מכורים למשלשלים,עסוקים במדידות בלתי פוסקות של היקף המותן וזווית הסנטר. חשבו על זה רגע.מה אם לא היה דבר כזה - הפרעות אכילה.

אנורקסיה,בולמיה ואכילה כפייתית הן מגיפות שפלשו לחברתנו ,חברת השפע.חברה שערכיה מצויים ברעב תמידי אחר יופי,עושר כוח שלטון ואהבה.חברה כועסת שופטת קונה ומוכרת.חברה אותה יצרנו במו ידנו.חברה התלויה על כל שלט חוצות ססגוני של בחורה שדופה בבקיני,חברה המוכר אשליות אושר באריזות מוצרים דיאטטיים או קופסאות חטיפים צבעוניות.חברה של חיבוק וירטואלי ברשת,חברה מתקדמת ומתוחכמת שניזונה מתחרות וקלוריות ריקות.

על מנת להבטיח את קבלתה של החברה אנחנו לומדים לקבל את חיינו על פי כללים ואמונות בתחומים שונים,ובניית הדימוי והערך העצמי והאנושי שלנו עשוי להיפגע.
על בניית הערך העצמי כותבים בספרם פרופ' מקיי ופתריק פאנינג-" הערך האנושי הינו בגדר תפיסה מופשטת,שלאחר בדיקה מדוקדקת,הופכת להיות בעלת בסיס רעוע ביותר בהתייחסות אל המציאות.הערך האנושי הינו תווית כללית נוספת.כל אמות המידה הינן חד ממדיות,משתנות בהתאם להקשר תרבותי,ומזיקות להערכה העצמית.הרעיון של אמת מידה לקביעת ערך,הינו בגדר אשליה מפתה אולם ערך אנושי אמיתי אינו ניתן להגדרה".

בענייננו,הרעיון של קביעת מידה כסמל ליופי והצלחה בעייתי ביותר להגדרת האישיות.
על פי נתוני משרד הבריאות היקף הפרעות האכילה עומד על כ-1% מכלל האוכלוסייה, נכון לשנת 2004. יש לזכור ולהבין כי נתונים אלו מתבססים רק על מקרים מדווחים שזוכים לטיפול.

ספירת קלוריות אובססיבית והתעסקות בלתי פוסקת בהיקפים כשלה פעמים רבות כל כך כדיאטת הרזיה.

זה טוב והכרחי לחזק את הפנימיות שלך בייצוגים חיצוניים תואמים,אך המקום הנכון להתחיל ממנו הוא מתוכך.

מתוך מודעות וקיום המשוואה -נפש בריאה בגוף בריא מתחזקת ועולה הרפואה הטבעית כדרך להשגת פתרון למגוון רחב של בעיות רפואיות ונפשיות ובפרט-השגת משקל גוף בריא,נכון ומתאים .
שינוי הרגלים ושחרור מאמונות סביב המזון, הזנת הגוף ברכיבי תזונה חיוניים ואימוץ אורחות חיים תקינים הינם מזון ומזור למי שכבר ספר כל קלוריה אפשרית,שתה כל משקה חלבון,בלע כל גלולת קסם והלך שולל אחר קבוצות להורדת 20 קילוגרם ב4 ימים. עבודה על דימוי גוף והערכה עצמית תוך סיגול הרגלי חיים ואכילה נכונה הינה עבודה מאתגרת וארוכה אך שכרה מובטח.

אני מחזירה את הנסיכה ברבי ,בברכת מזל טוב ליום הולדתה,למקום בו היא צריכה להיות-מדף הצעצועים בחדר הילדות.

נסיכה אמיתית אינה צריכה מחוך מוזהב וצר,שיער גולש,משרתים וארמון.היא יודעת ליצור אווירה כזו בכל רגע ובכל מה שהיא עושה.

הכותבת הינה
תזונאית קלינית טבעית ורפלקסולוגית.







רווית שמאי
תזונאית קלינית ורפלקסולוגית



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב