דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


NLP - Neuro Linguistic Programming 

מאת    [ 30/03/2009 ]

מילים במאמר: 671   [ נצפה 2256 פעמים ]

במה יכול ה- NLP להועיל?
ליווי תהליכי שינוי
ריפוי חרדות ופחדים
השלמת תהליכי אבדן
התפתחות אישית וצמיחה
הפחתת לחצים והפגת כאבים
שאיפה לפתור קונפליקטים פנימיים

באיזה תחומים מיושם ה- NLP?
בריאות
פסיכולוגיה
שיווק ומכירות
ניהול משא ומתן
אימון לחיים ולקריירה
תרפיה וטיפולים הוליסטיים
מצוינות בתקשורת - האישית והבין אישית
העיקרון העומד מאחורי ה- NLP
העיקרון העומד מאחורי הגישה הוא שאנו מתוכנתים לחשוב בצורה מסוימת, כאשר לכל אדם יש מבנה ייחודי ושונה והחדשות הטובות הן, שאפשר לשנות את התכנות ע"י למידה ואתגור החשיבה ע"י שאלות פורצות דרך.

לצורך המחשה, ניתן לקחת את האנלוגיה של מחשב.
מה זה מחשב? מקום בו אנו מתקינים תוכנות, תוכניות שקובעות איך המחשב צריך לפעול. הנחת הגישה של ה- NLP היא: שגם המוח האנושי מתפקד בדומה למחשב. המוח האנושי מתוכנות ע"י התניות, ערכים, דעות, אמונות (רציונאליות ולא רציונאליות) וצורת חשיבה שהן כולן תוצאה של תכנות שאנו עוברים בשלבי החברות והסוציאליזציה (במשפחה, בחברה, בתרבות). אדם השואף להתפתחות וצמיחה צריך ליצור שינוי במבנה החוויה הסובייקטיבית שלו, שינוי במבנה התכנות והתקשורת שלו.

היסטורית NLP
טכניקת ה- NLP החלה להתפתח בתחילת שנות השבעים ע"י הפסיכותרפיסט ריצ'רד בנדלר והבלשן ג'ון גרינדר, אשר חיפשו תשובות לשאלות כמו: "מה הופך את האדם למצטיין בתחומו הרבה מעבר לקולגה שלהם? וכיצד ניתן לפתח מתדולוגיה שבאמצעותה ניתן ללמד כל אחד להצטיין בתחומו?". בספרו "הכוח הטמון במוח והשימוש בו לשם שינוי" מפרט ריצ'רד בנדלר את עיקרי מודל ה- NLP.

ראשי התיבות של ה- NLP
Neuro - המערכת העצבית / המוח / החלק הנוירולוגי, הפסיכולוגי - העוסק ב- איך אנו חושבים (ברמת המודעות וברמה התת הכרתית, הנקבעות ע"י החושים).
Linguistic - מערכת השפה/ תקשורת מילולית - העוסקת ב- איך אנו משתמשים בשפה, איך אנו מבטאים את המחשבות/התחושות שלנו.
Programming - תכנות/התנהגות/תגובה - העוסק ב- איך אנו הופכים את המחשבה לפעולה, כדי להשיג את המטרה.

המציאות שלנו בנויה משפה ו - NLP מציג מודל, לדרך בה בני האדם קולטים ומעבדים מידע ואירועים שאליהם הם נחשפים. המיקוד ב- NLP הוא במחשבה, המהווה מעין מופע חושי פנימי ובדרך בה ניתן לעצב מחשבה מחדש.

אנו קולטים וחווים את העולם דרך חמשת החושים: הראיה, השמיעה, הריח, הטעם והתחושה. המידע הנקלט ממערכת החושים ומועבר דרך המערכת העצבית ישירות למוח (Neuro), יוצר את המפה הפנימית, את תמונת המציאות שלנו. תמונת המציאות הנוצרת במוח הינה סובייקטיביות, היות ולכל אדם יש את החוש הדומיננטי, שדרכו הוא חווה את העולם ביתר עוצמה והיא מהווה שיקוף של המחשבות שלנו והתקשורת שלנו עם עצמנו ועם הסובבים אותנו (Linguistic). כתוצאה מממפה פנימית הזו, נוצרות תחושות ורגשות המשפיעים על ההתנהגות.
בכדי ליצור שינוי במחשבה או התנהגות (Programming) עלינו ליצור שינוי באחד או יותר ממרכיבי המפה הפנימית (טעם, ריח, קול, תמונה או תחושה). שינוי זה נעשה ע"י זיהוי הפעילות המוחית, שמלמדת היכן האדם "תקוע" ובניתוח הדגם הלשוני, שבא לידי ביטוי בתקשורת המילולית (האופן בו האדם בוחר להתנסח) ובתקשורת הפנימית (הכוללת תהליכי חשיבה).

מטרת הטיפול ב- NLP
מטרת המטפל ב- NLP, היא לזהות מאיזה פרמטרים חושיים לא מודעים בנויה המחשבה של האדם, לעצב את המחשבות מחדש ע"י חיבורו למקורות הכוח והעוצמה הפנימיים שלו ובכך לשפר את ההסתכלות העיקרית על ההווה והעתיד ואת איכות התקשורת הפנימית והחיצונית המשפיעים על ההרגשה.

המטפל ב- NLP בשונה מהפסיכולוג הקלאסי הפסיבי, הינו אקטיבי יותר. ב- NLP התהליך והפניה נעשים אל החלק המודע והלא מודע של המטופל, על מנת לזהות את אופן השימוש בחושים שלו, בהקשרים ובאופן שבו המוח עובד על מנת ליצור את השינוי מהמקום העמוק ביותר - מוחו של האדם / החלק הנוירולוגי פסיכולוגי.

המטפל ב-NLP חוקר את השפה הפנימית והחיצונית בה משתמש המטופל, איך הוא אומר ומשדר את מחשבותיו ותחושותיו ואיך הסביבה קולטת את הנאמר.

התהליך ב- NLP מותאם באופן בלעדי לכל מטופל, מתוך השפה האישית שלו ומתוך עולם ההקשרים הבלעדי לו, תוך זיהוי האמונות, דעות, ערכים, מחשבות ופרדיגמות הייחודיים אך ורק לו, כאשר כיוון הפעולה מתמקד בהווה ובעתיד. העבר, עבר ולכן יש לראות מה הלאה ולא מה אין. המיקוד ב- NLP הוא במה רוצים להשיג, לאן רוצים להגיע ומה אנו רוצים להביא אל חיינו.


כותבת המאמר -
אנג'לה סרי - מאבחנת אישיותית, יועצת, מטפלת הוליסטית ומאמנת אישית
יו"ר איגוד המטאפיזיקאים בישראל, רשומה בפנקס המטפלים הארצי
בעלת הכשרה במנהל עסקים, מדעי ההתנהגות - התמחות בפסיכולוגיה, פסיכותרפיה הוליסטית, פסיכולוגיה חיובית ואימון לחיים - מטעם אוניברסיטת תל - אביב
www.angela-seri.com
אנג'לה סרי - מאבחנת אישיותית, יועצת, מטפלת הוליסטית ומאמנת אישית
יו"ר איגוד המטאפיזיקאים בישראל, רשומה בפנקס המטפלים הארצי
בעלת הכשרה במנהל עסקים, מדעי ההתנהגות - התמחות בפסיכולוגיה, פסיכותרפיה הוליסטית, פסיכולוגיה חיובית ואימון לחיים - מטעם אוניברסיטת תל - אביב
http://www.angela-seri.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב