דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הדברה אחרת 

מאת    [ 27/03/2009 ]

מילים במאמר: 403   [ נצפה 2428 פעמים ]

הדברה אחרת
אחת הדרכים הפשוטות והשגורות ביותר לשליטה בסביבה בה אנו חיים / מסתובבים / מבלים / מגדלים היא הדברה. חומרי ההדברה המסורתיים והנפוצים ביותר הם רעלים. רעלים אלו פוגעים בנו ובסביבתנו בכמה אופנים. הדברה באמצעות רעלים בגידולים חקלאיים מורידה מאיכות התוצרת מכיוון שהרעלים נספגים בה. הנפגעים העיקריים הם אלו שניזונים על התוצרת (אנחנו). בנוסף, רעלים אלו מתפרקים לאט ונשארים באדמה למשך שנים רבות ופוגעים באיכותה. ישנם צמחים מזיקים שמצליחים לפתח עמידות לרעלים, בעקבות ריסוסים חוזרים במשך שנים ארוכות. אלו משתלטים לעיתים על שטחי המחיה המעטים שנשארו, של הצומח הטבעי, ודוחקים אותו. האיזון, ידידו של מיודעתנו הסביבה, שוב נפגע.
ההרעלה עשויה להיות גם משנית. חלקם של המזיקים בחקלאות מהווים חוליה חשובה בשרשרת המזון. הרעלה של טרף, הרבה פעמים תפגע גם בטורף. דוגמא "חמה" מפה, מהגולן: חרף מאמצים אדירים הננקטים על מנת לשמר את אוכלוסיית הנשרים בגולן, כמה מקרים של הרעלת בקר גרמה לתמותת נשרים, הניזונים על הפגרים.
גם הפעם, הגל הירוק נשא עמו פתרונות מגוונים. ישנן מספר לא מועט של חברות בעולם, וגם כמה פה בישראל, אשר מפתחות ומייצרות תכשירי הדברה אורגניים. אלו תכשירים העשויים מחומרים אורגניים שפוגעים במזיקים, ואמורים להתנדף ולא להישאר על הצמח/בע"ח ועל סביבתם. ישנם פתרונות אורגניים להדברה שאינם מתבססים על רעלים כלל, כגון מלכודות למיניהן.
פתרון מעניין נוסף הוא הדברה ביולוגית - שימוש באויבים הטבעיים של המזיקים. דוגמא נהדרת מהרצאה מאלפת שהתקיימה באליעד השבוע (יהיו עוד הרצאות. אתם מוזמנים. מודעות תתלנה ביישובים) היא שימוש בתנשמות לציד נברנים.
ישנם כאלו שהלכו רחוק יותר ומגדלים בשיטת החקלאות האורגנית. על פי שיטה זו, הדישון מתבצע מחומרים טבעיים בלבד, כמו קומפוסט וזבל בע"ח. מקיימים מגוון ביולוגי רחב, של מיני צמחים ובעלי חיים (כולל מזיקים), ההדברה מתבצעת באמצעים טבעיים בדומה להדברה ביולוגית, לא משתמשים בתרופות כלל, וסובלים רמה מסוימת של נזק ממזיקים בשביל לממש את אידיאל מגוון המינים ובריאות הקרקע.
אמנם ישנן שיטות חלופיות רבות ומגוונות, אך עד כה טעימות. לפני שנתמלא, נעבור לקינוח:
לשירותכם, כמה טיפים לבניית ערוגות ירק ממוחזרות והגנתן ללא חומרי דישון והדברה. באדיבות חבר, המתכנן גינות בשיטת הפרמקלצ'ר (חקלאות בת קיימא):
מגדרים שטח קטן בקרשים ומניחים בקבוקי פלסטיק מעוכים על רוב השטח, מניחים מעל שכבת גזם, מרפדים בשכבה של זבל סוסים, ממלאים שכבת אדמה דקה, מעליה שכבת קומפוסט ועוד שכבת אדמה אחרונה. משקים כל כמה ימים וכעבור כשבועיים הערוגה מוכנה. בקבוקי הפלסטיק חוסמים מזיקים המגיעים מהקרקע. שאר המרכיבים מעשירים את המצע. מסביב זורעים מעט שום ובצל המהווים דוחי מזיקים. מעט יותר רחוק זורעים קמומיל או קלנדולה, המושכים את המזיקים אליהם ומרחיקים אותם מהערוגה. מומלץ!!!

איתמר לופו, "אקו-גאיה", מושב אליעד

איתמר לופו
"אקו-גאיה"
מושב אליעד, רמת הגולן
gaya.studio@gmail.com
www.eco-gaya.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב