דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יצירתיות עיריות ומה שביניהם- 

מאת    [ 23/03/2009 ]

מילים במאמר: 700   [ נצפה 2405 פעמים ]

יצירתיות עיריות ומה שביניהם

תמיד לימדו אותנו אבותינו לציית לממשל ולמוסדותיו , חונכנו לעמוד בתור לדואר , למצוא חברים חדשים בבנק ולצלם תמונות מחזור בביטוח הלאומי .
התרגלנו שהאסור הוא לא המותר והמותר הוא לא בהכרח האסור , מילת האיסור הופכת אותנו במהרה לאסירייה ומוצאת אותנו מתדפקים על דלתות המותר בכדי להבין ולתקן את האסור , אנו תולים תקוות בבן אנוש שמולנו ומשלים את התא הכי עמוק במוחנו שיחד אנו מעצבים את המחר , שיחד אנו מטפחים את אמא אדמה ומפארים את האדריכלות - אם התרבות .
נכון שאינני נציגם של ההמון אך אני יכול להיות בהחלט ההימנון של הנציג , הימנון אשר מתנגן לו בעתצלתיים מנגינה אשר מולחנת בצ"ילו יתום מיתרים .
בכניסה למתחם עירייה או מועצה מקומית ישנה הרגשה שהינך לוחם גרילה אשר מתהלך על מוקשים תרבותיים או לפחות מתייימרים להיות תרבותיים , אנו נתקלים בפרוזדור כרות פרספקטיבה , מאחורי הפרוזדור אין דלת ולדאבוני מאחורי האין דלת , אין אף אחד חכם .
גרמושקה הינו אקורדיון רוסי עתיק יומין עוד מימיהם של לנין וסטאלין , מחוסרי הבית היו מנגנים להם בעונג ובקור מקפיא תנינים , היו מנגנים מנגינות נעימות ומנסים להתפרנס בכבוד בצל הרודנות באותם ימים .

במועצות המקומיות פקידת הקבלה הופכת לבודקת תוכניות מקצוענית וממוחה הקודח מקשקשת בענווה על תוכנית אשר תוכננה בידי אדם יצירתי ומבטלת בלחיצת דיו זרעוני יצירה רבים , ומרוב שהקדוש ברוכו חנן אותה בכשרונות רבים , היא מסוגלת לבטל תוכנית בגלל קו ישר אשר חסר לו אלפית המיקרון בכדי להתחבר עם ידידו הניצב אנו מתפעלים באמת ובתמים מחדות עינייה , מחדות אשר הופכת לתלות - תלות בטפל.

לא כולם אינם מסבירי פנים למתכננים , ישנה רוזה בודקת את התוכניות עם שאריות טחינה מסנדוויץ הפלאפל אשר זללה בשידור חי , אז נכון שטחינה לא תזיק לגרמושקה .. ואולי תוסיף למתחם חלל הבית יופי ואורנמינטיקה מסיומת אך , איננו רוצים מתאבנים אלא מתכון עשיר אשר יעשיר את הגרמושקה ויתן לה כבר היתר וישחרר אותה מבין ידייהם של קבוצת מזוכיסטים חסרי תועלת , ישחרר אותה לנגן בקור ובסופות השלגים ויתן לה כבר היתר לעזאזל .

המתכנן מציור בעינייהם כמעגל מטרה , ושוחרי הגרמושקות יורים חצים לכל עבר וחושבים שהם פוגעים במטרה וממלאים את תפקידם בגאון אך , חצים אלו מוצמדים אל קירות חדריהם כמו כורי עכביש וממלאים את החדר בויברציות שליליות ביותר ומורידים בצורה תהומית את להט תכנון הבית ובנייתו אצל המתכנן ולקוחו התמים אשר לסתתו שברה את שיאי גינס בהתאפיפויות שהוא עושה כ 100 פעמים ביום .

הלקוח המסכן מתקשה לקבל את העובדה שהינו משלם תמורת עוגמת הנפש אשר נחל , משלם בעשרות אלפי שקלים אגרות בנייה לאנשים אשר פותרים תשחצים בשעות הפנאי ומתגרים ביקום בשעות העבודה .
בסכום אשר הלקוח מוציא עבור תעריפי אגרות בנייה הוא כבר היה יכול לבנות ולשלם תשלום מכובד לקבלן המבצע .

העיריות והמועצות ומה שביניהם הופכים את השכלול לתסכול אין סופי ותלוש משכורתם תלוש וניזון בחוסר תזונה ואנחנו המתכננים הטיפשים מוסרים ללקוח את תעודת הגמר חתומה אשר משמשת לקבלה בעשרות אלפי שקלים כתמורה בעד האגרה .
מתי ילמדו אנשים אלו שציבור המתכננים הם לקוחותייהם והלקוח של הלקוח הינו מפרנסם הבלעדי , ילמדו שהליך בניית בית אמור להיות יפה ומלא רגש ותאווה לעיניים , הליך של פעם בחיים מערבולת עדינה אשר ממלא את הזמן ומותירה זכרונות נעימים בלקוח ובבני משפחתו התמימים.
עד מתי הם ישארו רדומים בקונכייתם הפלסטית ויתעלמו מתחנונייהם של האנשים והציבור הרחב , הכתובת צבועה ע"ג קיר ענק אשר אומרת - די לתיסכול - די לתיסכול - די לתיסכול ... עוד מעט האנשים הללו יפסיקו לשלם לכם ויעדיפו לחיות בבונקרים מתחת לאדמה , הלקוח משלם הון תועפות ומוצצים בקש את דמו ולא שוכחים את פיסת הלימון בעילית הכוס הרטובה .
הלוואי שהעיריות ומה בשבינהם היו משתנים לטובה , היו מבינים שיש להם עסק עם לקוחות בדמות יהלום היו מנסים לפחות להבין לפני שיקלו , לנסות לפשוט את בגדי הגלדיאטורים ולהגיע לתובנה שאנחנו לא חיות ולא נימרים , אנחנו ציבור יצירתי הרוצה להמשיך לעבוד בשלווה ולשמור על הסטאטוס קוו מפני שהכסף הגדול הוא נחלתם ולא נחלתנו .
כמובן שאין זה פותר אותנו כמתכננים , להגיש את הגרמושקה במלוא המקצוענות , במלוא ההסברים והשרטוטים הנדרשים כחוק אך, כפי שאנו מכירים אותם הם ימצאו בבשר פילה עצמות רבות ויפסלו מהם את פסל החירות אשר יוותר אסיר בממלכתם , וחבל שכך מפני שציבור היצירתיים שבינינו הם אופטימים ובטוחים שקרנבל האייולת יסתיים בקרוב ... בקרוב מאד מפני שהאינטרסים משותפים , ויבוא יום שיתנו לגרמושקה המסכנה לנגן בנחת ולהלחין שירים יפים .

המדינה קיימת למען האדם , ולא האדם למען המדינה ... מכאן , שהמדינה צריכה להיות שפחתנו , ולא אנחנו עבדייה.

מונייר זוהר
ארכיטקט ומעצב פנים

ארכיטקט ומעצב פנים , בעל משרד עצמאי העוסק בארכיטקטורה ועיצוב פנים לבתים פרטיים ומוסדות ציבוריים למיניהם . ארכיטקטורה משמע להתאים את האדמה לבית ולא את הבית לאדמה .
zozo_axn@yahoo.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב