דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דרכים להתמודדות עם הפחד מטיפול בשיניים 

מאת    [ 06/05/2006 ]

מילים במאמר: 688   [ נצפה 3369 פעמים ]



הכאב בשיניך הולך ומתעצם, הולך וגובר וממש "משגע פילים". אך, למרות הסבל המתמשך, אינך מעז אפילו לחשוב על האפשרות להגיע לטיפול בשיניים ולהיגאל סוף סוף מהייסורים המתמשכים . כל מחשבה מעוררת בך מחדש תחושת בעתה ורתיעה. אבל, ככל שאתה דוחה את הטיפול , כן מחריף ומדרדר מצב השיניים ונפגמת גם תחושת הרווחה האישית והבין אישית.
אכן, פוביה דנטלית - Dental Phobia הינה אחת הפוביות השכיחות ביותר. לפי הערכות, מאות אלפי אנשים בארץ נמנעים מטיפולי שיניים בגללה. הסיבות הפסיכולוגיות העיקריות לתגובת הימנעות זו
הינן : חוויה לא נעימה בעבר הרחוק או הקרוב של כאב חריף במהלך הטיפול בשינים (הזריקה, הקדיחה..) אשר מעוררת באדם חשש ממשי לחוות מחדש כאב דומה. קיימת במקביל גם חרדה חברתית - לא להראות חסר ישע, סובל ומגוחך בפני הרופא או בפני אנשים אחרים. אנשים מגיעים למצב של "פחד מהפחד" - החשש לחוות מחדש אותה תחושה של מצוקה וחוסר אונים. פחד זה מונע מהאדם להתעמת עם אותה סיטואציה לא נעימה. מאחר שחרדה זו נפוצה כל כך, האדם מקבל לעיתים קרובות חיזוק חברתי לפחדיו ולמצוקתו בעצם תגובות ההבנה וההזדהות שהוא מקבל מסביבתו הקרובה.

דרכים מגוונות מוצעות על ידי רופאי השינים ללקוחותיהם כדי לסייע להם להתגבר על החרדה ועל תחושת הכאב הנלווה לטיפול:
1. גז צחוק - הגז יוצר אצל הלקוח תחושה של הקלה, רוממות רוח עם תחושה גוברת של שליטה עצמית במהלך הטיפול בשיניים. ילדים נוטים להגיב טוב יותר לשימוש בגז הצחוק בהשוואה לטכניקות ההרגעה האחרות.
2. הרדמה מקומית יוצרת אלחוש (אובדן תחושה זמנית) באזור השן. במקביל , ניתנת לעיתים ללקוח האפשרות להאזין למוסיקה נעימה ומרגיעה בזמן הטיפול או לצפות בסרטים מרגיעים בטלביזיה. רק לעיתים רחוקות הטיפול נעשה תחת הרדמה כללית.

3. טיפול היפנוטי שמרגיע את הלקוח ומכין אותו לכך שתחושת הכאב לא תהיה קימת כלל תחת ההשפעה ההיפנוטית.
4. נוכחותו בזמן הטיפול של אדם קרוב, חבר או בן משפחה עשויה, כשלעצמה, לנסוך בטחון אצל הלקוח ולסייע לו לעזור להפחית את החרדה.
5. צפייה באדם קרוב שעובר בהצלחה טיפול שיניים ללא חרדה גלויה מהווה מודל יעיל לחיקוי ומחזקת את האמונה "שגם אני אוכל לנהוג כך ולעבור את הטיפול בשלום".

6. The Alpha - Stim SCS - אמצעי חדשני להפחתת עוצמת החרדה שמשתמשים בה לאחרונה בארה"ב . שיטה זו פועלת באמצעות מכשיר שמשגר גלים חשמליים למוח. דרך זו אינה מכאיבה ויוצרת אצל הלקוח תחושת רווחה, רגיעה וכבדות מה של הגוף. חשוב להדגיש שבטכניקה זו הלקוח שולט על עוצמת המתח החשמלי באמצעות הזזת כפתורים . אחד היתרונות בשיטה זו שהיא מונעת את תחושת הנמנום והבלבול שקיימת בדרך כלל למשך שעות בעקבות שימוש בסמי הרגעה. מיד לאחר טיפול כזה הלקוח יכול לשוב במהירות לתפקודי החיים הרגילים. שיטה זו עשויה להפחית בהדרגה את השימוש בתכשירים שיוצרים את תחושת האלחוש (מתוך האתר: www.dentalfear.org).

כדי לעבור את מחסום הרתיעה הראשוני ולהגיע למרפאת השיניים עצמה, נזקקים לקוחות
רבים תחילה לסיוע פסיכולוגי ממוקד וקצר. הסיוע מהווה "זריקת עידוד" שעוזרת לעבד בהדרגה את הפחד הראשוני מפני הטיפול בשיניים, לברר אותו לעצמם באווירה מקבלת ותומכת ולהתמודד עימו בהצלחה.
אחת הדרכים היעילות שבהן נוקטים פסיכולוגים קליניים בעבודתם עם אנשים שסובלים מפוביות מגוונות אחרות (טיסות , מקומות סגורים, חרדת קהל, בעלי חיים...) הינה "הקהיה שיטתית" - הפחתה הדרגתית של הפוביה באמצעות שיטות של הרפיה ודמיון מודרך.
הלקוח לומד במהלך טיפול פסיכולוגי קצר וממוקד זה כיצד להירגע. הוא רוכש דרכי התרגעות מגוונות
( רגיעה שרירית, רגיעה מחשבתית..). ברגע שהושג בהצלחה השלב הראשון והלקוח למד להירגע, הוא משחזר בדמיונו, תוך כדי רגיעה, שלבים שונים הקשורים למפגש עם רופא השיניים, מהשלב הפחות מאיים ועד לשלב היותר מפחיד עבורו. התהליך נעשה בהדרגה אגב שמירה על מצב של רגיעה. במהלכו מגייס הלקוח תכונות והיגדים עצמיים חיוביים שעשויים לעזור לו להתמודד עם החרדה. לאחר שהושלם התהליך אצל הפסיכולוג, הלקוח יכול להגיע רגוע יחסית למרפאה ובדרך כלל אינו נזקק לטכניקות השונות המוצעות להפחתת החרדה במרפאת השיניים. עם זאת הוא עדיין נזקק להרדמה מקומית למניעת הכאב. ישנן מרפאות שבהן נעשית "הרדמה ממוחשבת" - באמצעות מכשור עדין שכמעט ואינו גורם לתחושת דקירה.
כיצד נאבחן האם רמת החרדה שלנו מפני הטיפול בשיניים חורגת מהנורמה, והאם אנו מעוניינים בטיפול בבעיה? אתר מיוחד שנבנה בעקבות מחקר ופיתוח של 15 שנה להערכת מצבי לחץ מגוונים מציע אבחון כזה. האבחון נעשה באמצעות שאלון זהב "זיהוי התגובות במבחן" - כלי בינלאומי תקף ומהימן להערכת לחץ אישי בנושאים שונים אשר נבנה בעזרתו של "זאב" המנוח, הקריקטוריסט והעיתונאי מ"הארץ" ומ"מעריב" וחתן פרס ישראל אשר צייר ציורים שמבטאים תגובות אנושיות ללחץ.


*****
ד"ר יוסי טוביאנה הוא פסיכולוג קליני בכיר ומנכ"ל מכון זהב לאבחון ולטיפול במצבי לחץ. הוא נותן טיפול קצר מועד וממוקד בבעיות של חרדה ומעביר סדנאות להתמודדות עם עומס, לחץ ושחיקה. פועל בכל מיגזרי המשק:
חברות היי-טק, בנקים, משרדי ממשלה ועוד.
במערכת החינוך פועל בנושא התמודדות עם חרדת בחינות - נושא שבו כתב עבודת דוקטורט בחוג לפסיכולוגיה של אוניברסיטת בר-אילן.
אתרי אינטרנט: http://www.m-zahav.com


http://www.test4stress.com

להשתתפות בסקר ארצי על לחץ והתמודדות בעבודה היכנסו לקישורית:
http://www.test4stress.com/status.asp

טל: 03-9339147
נייד: 0522-781568



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב