דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


GMAT וטיפים והמלצות לבחירת לימודים בארצות הברית 

מאת    [ 18/03/2009 ]

מילים במאמר: 1073   [ נצפה 3643 פעמים ]

טיפים והמלצות לבחירת לימודים אקדמאים בחו"ל

נכתב ע"י חברת The Princeton Review המתמחה בהכנה לקורסי GMAT , SAT , TOEFL , GRE

למרות העלות הגבוהה והמרחק מהמולדת, מספרם של הסטודנטים הישראלים בארה"ב הולך וגדל. בשנה האחרונה ארזו למעלה מ-4500 ישראלים את המזוודות בדרך ללימודים בארה"ב כמחציתם לתואר ראשון. מסתבר שכשמדובר ב"הגירה אקדמית" לארה"ב, הישראלים רצויים, רצויים מאד. אוניברסיטאות וקולג'ים אמריקאיים המובילים בעולם, כמו אוניברסיטת וורטון, הרווארד וקולומביה במנהטן, ניו יורק, מחפשות את הישראלים. הניסיון מוכיח שהישראלים שיעברו בהצלחה את מבחני הקבלה ויענדו בדרישות התובעניות של המוסדות האקדמיים בארה"ב, יהפכו לסטודנטים הבולטים והמובילים באוניברסיטאות אלו.

בחירת מוסד הלימודים בארצות הברית לתארים אקדמאים
השיקולים בבחירת מוסד לימודים שקולים למן מרוץ משוכות ובו כל משוכה מסמלת התלבטות שבה יש להכריע. התלבטות דומיננטית ביותר היא בחירת מוסד הלימודים המתאים ביותר עבור המקצוע שבחרנו ללמוד - האם אותה אוניברסיטה או מכללה מתמחה בתחום, מהו המוניטין שלה וכיצד זה ישפע על לימודי ההמשך לתואר שני למשל. שיקול דומיננטי נוסף הוא מדינה מועדפת - גם כאן קיימים מספר שיקולים כמו שפה או שיקול גיאוגרפי: היכן רוצים לחיות, הקירבה לישראל (החוף המזרחי מול המערבי), מזג האוויר, סביבה עירונית או יותר כפרית, מנטליות של אנשים וכדומה. שיקול דומיננטי שלישי הוא כמובן עלות בלימודים ואפשרויות הסיוע לתלמידים זרים. כאן יש לבחון את עלות שכר הלימוד ועלות המחיה. עלות המחיה במנהטן היא יקרה יותר מאשר עלות המחיה במינסוטה לדוגמא. באופן כללי יש לבחון את העדיפות האישית לכל שיקול, ועל פי כך להחליט. המלצה נוספת היא לנסות להתקבל למספר מקומות במקביל.

תהליך הרישום ללימודים
בתהליך רישום לתואר ראשון
בארה"ב על המועמד להגיש לאוניברסיטאות גיליון ציונים סופי מהתיכון וגיליון ציוני תעודת בגרות, המלצות, קורת חיים ומעבר של בחינות כניסה. בחינת ה- TOEFL (Test Of English as a Foreign Language) הינה בחינת חובה, ובחינת הפסיכומטרי האמריקאי ה-SAT, בחינה זו תופסת משקל נכבד בתנאי קבלה ללימודים גבוהים בארה"ב, בדומה למשקלה של הבחינה הפסיכומטרית בישראל. מרבית האוניברסיטאות הגדולות בארה"ב, מעניקות לבחינת ה-SAT משקל של 50% ויותר מכלל השיקולים לקבלה.

בתהליך הרישום לתואר שני בארצות הברית יש צורך בגיליון ציונים של התואר הראשון, ובבחינות קבלה. בחינת ה-0TOEFL היא חובה ובדרך כלל יש צורך בבחינה נוספת כמו GMAT למנהל עסקים, GRE למדעי החברה. כמו כן, לעיתים נדרש מענה בצורת חיבורים אישיים לשאלות ספציפיות, ראיון, המלצות, נסיון עבודה וקו"ח כמובן.

בניגוד לאוניברסיטאות רבות בישראל, בארצות הברית נותנים משקל חשוב מאוד להמלצות, וכן בבקשה ל-MBA, רצוי לתת לפחות המלצה אחת מהתחום העסקי. אם מדובר בתואר מחקרי, רצוי לקחת המלצות מתחום האקדמיה והמחקר. לפעמים דורשים מאמר, עבודת מחקר, לפעמים שאלון. לכל אוניברסיטה יש דרישות ספציפיות.
תהליך ההרשמה מתחיל בסוף הקיץ ויש לסיים להגיש את הטפסים, בד"כ, לפני חודש ינואר לאחר שכבר התקבלו תוצאות המבחנים, אליהם רצוי לגשת כבר בחודשי הקיץ.

עלויות הלימודים והמגורים בארה"ב
עלויות שכר לימוד בלבד בארה"ב יכולות לנוע בטווח שבין 20,000 ל-38,000 דולר בשנה באוניברסיטה. במוסדות פרטיים ויוקרתיים העלות היא בצד הגבוה של הסקאלה. האוניברסיטאות הציבוריות הן זולות יותר, אך אין זה אומר שהן בהכרח פחות יוקרתיות - לדוגמא, אוניברסיטת ברקלי.

בתחום המגורים, הדבר תלוי בבחירת מקום הלימודים ואופן המגורים. כל מוסד להשכלה גבוהה בארה"ב, מציע מעונות בעלות סבירה.

מלגות וסיוע כלכלי
לאוניברסיטאות רבות יש מסורת של מלגות בתחומי מחקר רבים. הגשת הבקשה למלגה היא בזמן הרישום. יש גם מלגות חיצוניות דרך קרנות כמו קרן החינוך ארצות הברית ישראל - Fulbright או קרן רוטשילד. באופן כללי, המקום הראשון שצריך להתחיל בו הוא האוניברסיטה. לתלמידי מנהל עסקים לתואר שני אין הרבה מלגות אבל יש הלוואות אפילו מבלי שיידרשו ערבים.

קבלת ויזת סטודנט
הנושא הבעייתי והמטריד ביותר את המהגר לארה"ב הוא הויזה. במקרה של סטודנט התהליך קל יותר. מידי שנה מוגשות למחלקת ויזות בשגרירות האמריקאית כ-5000 בקשות לויזות סטודנט, כאשר אחוזים קטנים בלבד של הבקשות נדחות. ישנם שני סוגים של ויזות סטודנט אמריקאיות: ויזת
"The full Time Student F1", הפופולארית בעיקר לתארים ראשונים ולתואר שני במנהל עסקים, ויזה זו, מתירה שהייה בארה"ב למטרות לימודים במוסד לימודים גבוה. על ויזת לימודים יכול לבקש רשות לעבוד 20 שעות שבועיות בשנה הראשונה בקמפוס, 20 שעות שבועיות מחוץ לקמפוס בשנה השנייה ואילך ובחודשי הקיץ 40 שעות שבועיות. בן הזוג, הנשוי באופן פורמלי בלבד, מקבל ויזת F2, נלווה לסטודנט במקרים מסויימים ניתן לבן הזוג, היתר עבודה של 20 שעות במרחב האוניברסיטה בלבד. מרבית בני הזוג מבלים או בהשתלבות בפעילויות התנדבותיות המאורגנות על-ידי האוניברסיטה. ויזה נוספת, קשה יותר להשגה, היא ויזת ה-J1 המיועדת בעיקר לסטודנטים לתארים מתקדמים או בתחום המחקר, חלקם שוהים בארה"ב במסגרת חילופי מרצים, מלגות ממשלתיות, חילופי סטודנטים והיא כן מאפשרת לבן הזוג (ויזת J2) לעבוד בארצות הברית.

האם לימודים בארצות הברית מבטיחים השתלבות קלה יותר בשוק העבודה?
בחו"ל בכלל ובארה"ב בפרט, נושא ההשמה לאחר הלימודים מפותח יותר מאשר בארץ. בתחומים מסוימים כמו במנבל עסקים לדוגמא, מוניטין האוניברסיטה נבנה לפי אחוז הבוגרים שמצאו עבודה, לכן דואגים לשירותי השמה מפותחים. וורטון פנסילבניה, ביה"ס למנהל עסקים המדורג כאחד מהמובילים בעולם, מפרסם בגאווה את השכר הממוצע של בוגר ביה"ס, 102,000 דולר בשנה בממוצע. המשכורת של בוגרי M.B.A מאוניברסיטה מובילה, שמשמעותה אחת מ-35 המובילות בארה"ב, (נתונים מתפרסמים מידי שנתיים במגזין Week Business ב- U.S. News מבטיחה השתכרות גבוהה והשתלבות בעמדות בכירות ומשפיעות בתאגידים אמריקאיים, בחברות ייעוץ ובבנקים המובילים בעולם. בתחום מדעי החברה וכן במדעי הרוח, היתרון המשמעותי הוא היתרון האקדמי, מי שמעוניין בקידום בתחום האקדמי, ארה"ב מובילה היום ברוב התחומים. תואר מאוניברסיטאות אמריקאיות טובות בתחומו מהווה יתרון משמעותי להשתלבות בתחום האקדמי בשלב מאוחר יותר. בוגרי L.L.M (תואר שני במשפטים) ברובם המכריע חוזר לאקדמיה בארץ. בתחום המקצועות הטכניים כמו הנדסה, ישנו אחוז נכבד שמשתלב במקומות עבודה חדשים, אחרים ממשיכים במקום העבודה אותו עזבו, אשר מנהל סניפים בארה"ב, או במקום שעבדו בו במהלך הלימודים במסגרת Relocation (מיקום חדש). מקרב בוגרי תואר ראשון מספר נמוך יחסית מוצא מקום עבודה, הדבר תלוי בעיקר בתחום הלימודים. חלקם כמובן ממשיכים לתואר מתקדם.

בשל העלויות הגבוהות הכרוכות בכל מה שקשור ללימודים בחו"ל, החל משכר דירה ועד הוצאות מחייה, רבים מהבוגרים מעדיפים להשתלב בשוק העבודה האמריקאי עם סיום הלימודים בטרם חזרתם לארץ. המשכורת שירוויחו בארה"ב, תהיה גבוהה בלפחות פי 3 ממה שירוויחו בארץ וכך יבטיחו לעצמם את החזר ההשקעה בלימודים. בנוסף, ישראלים מעדיפים לנסות להשתלב בשוק העבודה האמריקאי על מנת לצבור ניסיון במשך מספר שנים וליצור לעצמם יתרון משמעותי בשוק העבודה הישראלי.

החלטתם להירשם?
מרגע קבלת החלטה על לימודים בארה"ב הדרך ארוכה וסבוכה וכוללת משתנים רבים ונקודות מכריעות בהן יש לקחת החלטה, ההיצע הוא עצום וישנם הרבה מרכיבים טכניים שפסיחה עליהם עלולה להיות מאד משמעותית. מומלץ לקיים התייעצות עם גורם מקצועי לפני תחילת ההרשמה, ןלבצע את הליך ההרשמה בצורה מוסדרת ומקצועית. רצוי להפגש עם יועץ לימודים מקצועי או להירשם כמנויים בקרנות המעודדות לימודים בארצות הברית. מומלץ לבצע את הליך ההרשמה בצורה מוסדרת ומקצועית שכן האמריקאים מסודרים מאוד והכל אצלם מתועד. בכל מקרה - לא מומלץ לגשת לבחינות הקבלה רק כדי לבדוק את הרמה האישית משום שבכל פעם שתיגשו לבחינה, הציון ירשם.





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב