מי המשפיע ביותר על ילדינו?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

מי המשפיע ביותר על ילדינו? 

מאת    [ 16/03/2009 ]
מילים במאמר: 807   [ נצפה 2560 פעמים ]

 
 

בס"ד
הורים ... מורים... חברים...
מי המשפיע ביותר על ילדינו?

ד"ר יחיאל שרמן
שאלתי אלפי תלמידים בשנים האחרונות מי המשפיע ביותר עליכם, מבחינה הישגית , לימודית , התנהגותית, ערכית-תורנית , דתית??? השיבו כמעט כולם כי החברים.
החברים הם בעלי ההשפעה הגדולה על האחרים... ואנו במהלך שנים רבות הדגשנו חשיבות הבית-ההורים כמשפיעים... עתה אנו מרבים להטיל את מלוא האחריות העיצוב פני הדור על המורים , והמה התלמידים מודיעים באופן חד-משמעי כי לחברים ההשפעה הגדולה ביותר .

שפע דוגמאות לכך :
מי שהכניס אותי לסמים , מצהיר תלמיד , הם חברי , אך מי שהוציא אותי מסבך זה הם גם חברי.
הלימוד בחברותא משפיע מאוד על הלומדים בצוותא .
קבוצות הרחוב המשוטטות ומזיקות - עושות זאת לרוב ביחד , בקבוצה .
קיומם של תפילה , זימון , ברכות , נטילת ידיים , לבישת ציצית - לחברים הקרובים יש השפעה.
קיומה של תרבות שיחה , הקשבה, דיאלוג שקט קיים בין חברים אמיתיים.
תרבות של אכפתיות נקנית בחבורה.
עזרה לזולת , גמילות חסד , סיוע לחבר , עזרה לידיד בקיומה של תרבות חברית - היא קיימת לעילא ולעילא.
אסונות בכבישים מתחוללות בד"כ כאשר הקבוצה משפיעה על ההתנהגות בעת הנהיגה.

בבדיקה יסודית ומעמיקה של השפעת החברים על חברה למדתי מהתלמידים כי לכל חברה יש את מנהיגיה, הם המובילים , הם המשפיעים , הם המכוונים, הם המנתבים את הדרך , הכיוון , המטרה , היעד ואף את התהליך להשגתם.

אם כן, שאלתי את הנוער הצעיר, החכם והנבון שמא נפתח מנהיגות נוער , מנהיגות צעירה שתשפיע על חבריהם לכיוונים הרצויים , החיוביים , האיכותיים , הערכיים והתורניים , משום "נוער משפיע על נוער".
נכון, השיבו המה חברי מועצות התלמידים בני 16-18 , אך אנא החל בטיפוח מנהיגות בגיל צעיר יותר .
מאיזה גיל?? הקשיתי , ותשובתם הנחרצת הייתה חד משמעית - מגיל הגן כמובן...
...וכי אינך יודע שיש בין תלמידי הגן מנהיגים - מובילים ה"סוחבים" אחריהם את שאר ילדי הגן , אלא שהכיוון בדרך כלל מקרי לא מכוון. לעיתים להרוס הגדר שבגן או לשבור הברז, או סתם להתרוצץ בין העצים והשיחים .
חנך מנהיגים אלה - אמרו לי התלמידים - שיכינו את חבריהם ליעדים חיוביים , לפינת התורה , לחדר התפילה , למתמטיקה ולאוריינות .
אם תתחיל לפתח מנהיגות בגיל הצעיר ייקל עליך חינוך ילדי ישראל בעתיד.
להתחיל... להתחיל צריך בגיל צעיר , אך יעד זה של פיתוח מנהיגות נוער להוביל את הדרך החינוכית בכל גיל .

אני ממש נוטה להאמין לדעתם של הצעירים שהמשפיעים הגדולים ביותר בכל גיל ובכל תקופה הם החברים.
אם כן, תפקידו העיקרי , הבולט , האיתן והברור של כל מורה הוא לפתח מנהיגות נוער שתהא חיובית , ערכית, דתית, תורנית .
המנהיגים הצעירים המתנהגים כיאות ישפיעו בדרך הנכונה על חבריהם. הפסקת משחק כדורגל כדי להתפלל תפילת מנחה במניין תלויה במנהיג המבהיר כי עת תפילה במועד זה .
יחס , כבוד, אהבה, ועידוד אלו תכונות מהותיות ועקרוניות במערכת החינוך - למנהיגים הצעירים השפעה רבה לכיוון זה.

הדוגמא האישית של כל מנהיג צעיר על חבריו רבה מאוד , בהתנהגות בציבור , בעזרה לחבר , בתרבות של אכפתיות , הקשבה , דיאלוג , ראיה אופטימית , קיום מצוות שבין אדם למקום ובינו לחברו , מניעת השחתה , שמירה על חוק וסדר.
מנהיג צעיר שלילי , רע , מזיק יגדל להיות מנהיג שלילי מבוגר.
בכל צורה ודרך תמיד יימצאו מנהיגים שישפיעו על אחרים. ככל שישכילו המורים להבין כי בידיהם פני הדור הבא - דור המושפע ע"י מנהיגיו , יצליחו לכוון ולפתח את המנהיגים לכיוון הנכון.

הרב קוק מדגיש כי יש להשתמש בכלים המתאימים לאותו דור. הדורות משתנים , איפיוני הדור אחרים בכל זמן. על-כן צריכים המנהלים והמורים להכיר, ללמוד את איפיוני הדור כדי לדעת לכוון , לייעץ, לחנך, לפתח מנהיגות צעירה שתתאים לדור הנוכחי.
העקרון החשוב כי מנהיגות נוער משפיעה קבועה ומבוססת על מערכת החינוך לעצב מנהיגות נוער בכלים , בדרכים, ובשיטות המתאימים ומתמודדים היטב עם התקופה המשתנה כל הזמן.
תכונות המנהיג בחלקן מולדות וברובן נרכשות , בכל מנהיג נוכל בצד הכריזמה האישית שלו להבחין בתכונות כמו נחישות , נחרצות, קבלת החלטות, העזה, אומץ, חשיבה בהירה, כושר הבעה וכו'
הצמחת מנהיגות חיובית מקרב הנוער משום נוער משפיע על נוער תלויה ביצירת קרקע פוריה לכך בפיתוח רקע חברתי חינוכי וערכי
המנהיג מקרב הנוער מהווה מודל לדוגמא אישית, להזדהות ולחיקוי.
יש להאמין ולקוות כי מנהיגות צעירה זו שתטופח ע"י המערכת באופן גלוי וסמוי תהיה מקובלת על החברה ותהווה בכח אישיותם , באורח חייהם ובדרכי התנהגותם מקור להשפעה חיובית על הסביבה.
ביצירת מנהיגות נוער שתשפיע על נוער תיווצר מסגרת פתוחה יותר ותומכת יותר , תינתן ליגיטימציה לשאילת שאלות, להעלאת דילמות, להצגת פתרונות יצירתיים מצד עמיתים ומורים, יתפתח דיאלוג אמיתי בין התלמידים לבין עצמם לבין המורים והקהילה.
תהיה אוזן קשבת למצוקות ופשוט "יהיה לך עם מי לדבר".

בעולם המודרני בו מתעוררת השאלה הבסיסית - מיהו מקור הסמכות??
מגלים כי דווקא השיתופיות בין המנהיגות החינוכית הבכירה לבין מנהיגות הנוער מאפשרת למורה לרכוש מעמדו וסמכותו.
המחקרים מוכיחים כי בשעה שהפרט חש שהוא נמצא ראוי להשפעה הוא חש יותר מעורב ויותר שייך. השייכות הופכת אותו לגורם חיובי בסביבה בה הוא חי ופועל.

כיצד נקדם את מנהיגות העתיד?
כיצד נטפח מנהיגות צעירה משפיעה ואיכותית?
כיצד נקנה לצעירנו בעלי הפוטנציאל הנכון למנהיגות , את הכלים והכישורים בעזרתם ייהפכו למובילים ולבעלי כוח מניע סוחף?


כל מוסד חינוכי , כל צוות מורים , כל מנהל - מנהיג יחשבו בצוותא מהם הדרכים הכלים והשיטות המתאימות למוסד הספציפי כדי לטפח מנהיגות נוער...

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב