דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מועצות אזוריות- מבנה ואופן פעילות 

מאת    [ 12/03/2009 ]

מילים במאמר: 684   [ נצפה 4485 פעמים ]

מועצות אזוריות- מבנה ופעילות

בשונה מהרשויות המקומיות בהן המבנה השלטוני מורכב ממועצת הרשות ומראש הרשות העומד בראשה, המבנה השלטוני של המועצות האזוריות שונה ומאגד לתוכו אורגן נוסף בשם הועד המקומי עליו נרחיב היריעה בהמשך.

כידוע, המועצות האזוריות בנויות ממקבץ יישובים בעלי אופי שונה ובעלי תכלית שונה אשר עמדה בבסיס הקמתם, לדוגמא מושבים, קיבוצים ויישובים בעלי אופי התיישבותי או קהילתי וכיוצא בזה.

ישנן מועצות אזוריות המאגדות לתוכן מספר קטן של יישובים כדוגמת מועצה אזורית אלונה המונה 3 ישובים, שעה שיש מועצות אזוריות אשר מאגדות לתוכן מספר רב של יישובים כדוגמת המועצה האזורית מטה יהודה המונה כ- 62 יישובים.

במסגרת מבנה המועצות האזוריות עומדים לבחירה שלושה מוסדות שונים והם:
? ראש המועצה האזורית
? נציג היישוב למליאת המועצה האזורית
? ועד ישוב מקומי

לשני המוסדות הראשונים רשאים לבחור כל תושבי המועצה האזורית אשר הם בעלי זכות בחירה (מופיעים בפנקס הבוחרים), בעוד שלועד הישוב רשאים לבחור רק חברי אותו היישוב המופיעים בפנקס הבוחרים של היישוב (בהתאם להוראות החוק).

המבנה המסואב של המועצות האזוריות מזמין לעיתים תכופות מצבים של ניגוד עניינים מוסדי עליו נדון בהמשך. אך תחילה נעסוק בחקיקה המסדירה את פעילות המועצה האזורית ואת פעילות מוסדותיה השונים של המועצה האזורית בכל הנוגע לעריכת בחירות וסדרי בחירות.

הבחירות למועצה האזורית על כלל מוסדותיה נערכות אחת לחמש שנים, כאמור בחוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות), התשנ"ד-1994 (להלן:"החוק"), כאשר בארץ קיימים שני סבבים של בחירות למועצות האזוריות אשר מתקיימים בהפרש של כשנה וחצי לערך האחד מהשני ויודגש, כי בתוספת לחוק מופיעים שמות המועצות האזוריות העומדות לבחירה בכל סבב.

דבר חקיקה נוסף הינו צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), התשי"ח-1958 (להלן:"הצו") המסדיר את עריכת הבחירות בכל מוסדות המועצה האזורית, המוזכרים מעלה. הצו מפרט מהם התנאים להגשת מועמדות לכל אחד מהמוסדות, מי ראשי לבחור וכן מהו סדר ההתרחשויות בכל הקשור לעריכת הבחירות לכל אחד מהמוסדות העומדים לבחירה.

להלן פירוט לגבי המוסדות המרכיבים את המועצות האזוריות:

ועד מקומי- "כל ישוב יתנהל על ידי ועד מקומי" (סעיף 90 לצו). הועד המקומי כשמו כן הוא, אחראי על ניהול היישוב אשר בתחום המועצה האזורית. על הועד לדאוג לענייני חבריו וכן לדאוג לייצוג החברים מול המועצה החל מעניינים פנימיים וכלה בענייני תקציב. מספר חברי הועד המקומי נקבע על פי מפתח המופיע בצו (סעיף 96) שם נקבע כי יכהנו מקסימום 11 חברי ועד מקומי ומינימום של 5 חברי ועד.

מליאת המועצה- מליאת המועצה מורכבת מחברים אשר נבחרו מכל יישוב ויישוב אשר בתחום המועצה האזורית. הרכב המליאה מתבצע בעזרת "המודד", המודד הינו מספר (אשר נקבע על ידי שר הפנים 63 ימים לפני הבחירות ומופיע בסעיף 17(ג) (3) לצו) אשר מהווה את המפתח לקביעת כמה חברים יישלח כל יישוב למועצה וכיצד תורכב המועצה.

ראש המועצה- מלבד הצו קיים חוק המועצות האזוריות (בחירת ראש המועצה), התשמ"ח-1988 אשר מסדיר את ענייני בחירת ראש המועצה וקובע מי רשאי לבחור ולהיבחר. ראש המועצה נבחר על ידי כל תושבי המועצה האזורית, הבחירה הינה ישירה, את ראש המועצה בוחרים מבין כל המעומדים אשר אושרו, ובמקרה בו חדל ראש המועצה מלכהן יתקיימו בחירות חדשות תוך 60 ימים מיום היווצרות עילת החדלות. במסגרת עבודתו משמש ראש המועצה כגורם המפקח הן על מליאת המועצה והן על הועדים המקומיים אשר נבחרו בכל יישוב.

כפי שנאמר מעלה, מבנה המועצה האזורית מזמין לא אחת מצבים של חשש לניגוד עניינים בין בעלי התפקידים השונים במוסדות השונים של המועצה האזורית. כאן נכנסת לתמונה הועדה למניעת ניגוד עניינים ברשויות המקומיות של משרד המשפטים (להלן:"הועדה").

הועדה מנסה למנוע מצבים של ניגוד עניינים בקרב עובדי המועצה ובעלי תפקיד שונים בה, כך לדוגמא קבעה הועדה כי בעצם כהונה כפולה של חבר ועד מקומי במליאת המועצה קיים חשש מה לניגוד עניינים ועל כן יש למנוע כהונה בשני התפקידים הללו בו זמנית. עמדה זאת של הועדה קרמה עוד וגידים כאשר מנכ"ל משרד הפנים הוציא תחת ידו הנחייה כי אכן כפל כהונה שכזה לא יתקבל וכי על בעל התפקיד הנבחר יהיה להתפטר מאחד התפקידים הללו. וקיימות עוד מגוון החלטות של הועדה המעידות על אופייה המיוחד של המועצה האזורית לעומת הרשויות המקומיות ועל הצורך ההכרחי למנוע ניגודי עניינים בקרב בעלי התפקידים השונים במועצה.

כאמור מעלה, מבנה המועצה האזורית והאופי המגוון של היישובים המרכיבים אותה גורם לקשיים רבים בניהולה התקין ובאופן קבלת ההחלטות. על ראש המועצה לדאוג לניהול תקין ושוטף של המועצה אשר בראשה הוא עומד וכן, לכלל היישובים במועצה ולוודא כי הועדים המקומיים אינם מזניחים את ענייני היישובים אשר מטעמם נבחרו.


עו"ד מאור דבוש



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב