דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משקיע בדרום אפריקה, סינגפור, דרום קוריאה או תאילנד - אפשר לקבל זיכוי בישראל כנגד מסי חוץ שלא שילמת - חסך מס 

מאת    [ 01/05/2006 ]

מילים במאמר: 788   [ נצפה 4932 פעמים ]

לישראל רשת אמנות מס למניעת מסי כפל עם עשרות מדינות (נחתמו כבר למעלה מ-40 אמנות, גם אם לא כולם נכנסו כבר לתוקף).אמנות המס הינן חוק בעל חשיבות עליונה למי שפעילים בשוק הבינלאומי המדובר בדברי חקיקה יציבים שאינם מתנים חדשות לבקרים. כמו כן המדובר בהוראות חקיקה בעלות מעמד נורמטיבי גבוהה, משמע הוראות האמנה גוברות על הוראות הדין הפנימי בישראל. יחד עם זאת לא רבים בקיאים בהוראות אמנות המס ובדרכי השימוש והניצול של ההטבות הקבועות בהן.

רבים מן הישראלים המשקיעים בחו"ל מודעים לכך כי הם זכאים לקבל זיכוי כנגד מס שהוטל עליהם בחו"ל (מיסי חוץ). יחד עם זאת לא רבים מהם יודעים כי לפעמים ניתן לקבל זיכוי גם כנגד מס שלא שולם. המדובר בהוראה מיוחדת וחריגה הקיימת במס' אמנות מס עליהן ישראל חתומה ורבים מאנשי המקצוע בתחום (דוגמת רואי חשבון, עורכי דין ויועצי מס) אינם יודעים על קיומה, נסביר.

לרוב כאשר משקיע ישראלי משקיע במדינה זרה הוא זכאי בישראל לזיכוי כנגד המס ששולם על ידו באותה מדינה זרה עד לגבול המס בו הוא מתחייב בישראל. כך מנע המחוקק סכנה של הטלת כפל מס על אותו תושב ישראל, משמע הטלת מס על אותה הכנסה הן בישראל והן באותה מדינה זרה, היא מדינת המקור. כאשר אותו משקיע זכאי להטבת מס באותה מדינה זרה לדוגמא כיוון ש: קיבל אישור למפעל מאושר, הקים את המיזם שלו באיזור פיתוח כלשהו, או שהוא זכאי להטבה הקבועה בחוק באותה מדינה זרה לתחומי עיסוק מסוימים הרי שבמקרים אלו המס המשתלם על ידו באותה מדינה (להלן: מדינת המקור), פוחת, אך במקביל גם פוחת הזיכוי אותו הוא מקבל במדינת ישראל. יוצא אפוא כי כל עוד שיעור המס במדינת המקור נמוך משיעור המס בו מתחייבים בישראל לא יהא בכך תועלת בפועל שהרי ישראל זכאית להשלים את נטל המס לשיעור המס בו היא מחייבת לאחר הזיכוי. אלא שבמקרים בהם יש באמנת המס הוראת חסך מס, פני הדברים שונים.

הוראת חסך מס נועדה למנוע את סירוס הטבת המס אותה מעניקה מדינת המקור. בדרך כלל מופיעה הוראה כאמור באמנות מס עם מדינות מתפתחות. במדינות כאמור קיימת חשיבות מיוחדת למדינה להוות מוקד למשיכת משקיעים. לצורך כך מעניקה אותה מדינה הטבות מס שונות. ללא הוראת חסך מס עשויות להיות הטבות אלו נטולות משמעות למשקיעים זרים הרי הללו לא יקבלו זיכוי כנגד המס שהופחת להם באותה מדינה מתפתחת ובפועל ישלמו יותר מס במדינה המתקשרת האחרת היא מדינת מושבם. יתירה מכך, מצב זה מוביל בפועל להפסד מס במדינת המקור, שהרי את המס אותו היא לא גובה מן המשקיע, נגבה על ידי מדינת מושבו. בכדי למנוע מצבים כאמור קובעות חלק מאמנות המס עליהן חתומה ישראל הוראת חסך מס הקובעת כי בכפוף לתנאים מסוימים יקבל המשקיע הישראלי, זיכוי ממס גם כנגד שיעור המס המלא בו היה מתחייב באותה מדינה לו לא היה זכאי להטבת המס (ההנחה ממס) שניתנה לו באותה מדינה היא מדינת המקור. בין האמנות הידועות יותר עליהן חתומה ישראל והמעניקות את הטבת המס האמורה נמצאת דרום אפריקה, המגבילה את הוראת חסך המס רק ביחס לרווחים שהופקו על ידי מפעל תושב ישראל שהינו בעל מוסד קבע באיזור פיתוח כלכלי בדרום אפריקה; כאשר המונח איזור פיתוח כלכלי יוגדר עלפי דיני המס הפנימיים בדרום אפריקה. סינגפור אשר בעבר החילה את הוראת חסך המס שבאמנה על כל סוגי פריטי ההכנסה לבד מתמלוגים. מצב דברים זה השתנה לאחרונה כאשר האמנה החדשה עם סינגפור שנחתמה בשנת 2004, ואושררה נכנסה לתוקף ב-1.1.2006. בהתאם להוראות האמנה החדשה כפי שנקבעו בסעיף 22(3)(4) לאמנה הרי שהוראת חסך המס תחול על כל פריטי ההכנסה ובכלל זה גם על תמלוגים. הוראה דומה לזו הקיימת באמנת המס של ישראל עם סינגפור קיימת גם באמנת המס של ישראל עם תאילנד. מנגד באמנת המס של ישראל עם דרום קוריאה נוסחה הוראת חסך המס באופן שונה אך עם תחולה דומה.

נציין כי ישראל חתומה על עוד מס' אמנות מס בהן קיימת הוראת חסך מס, כאשר לרוב מקום בו נותנת ישראל זיכוי ממס גם כנגד מס שלא שולם במדינת המקור (חסך מס), נותנת המדינה המתקשרת האחרת גם היא הטבה דומה ומקבילה לתושביה המשקיעים בישראל. יחד עם זאת לא תמיד קיימת סימטרייה בין הוראות האמנה, כאשר לצד אמנות מס עליהן חתומה ישראל ואשר אינן כוללות כלל הוראת חסך מס, קיימות אמנות מס אשר אינן מקימות סימטרייה בין פריטי ההכנסה וסכומי הפטור הניתנים בישראל לעומת המדינה המתקשרת האחרת. יתירה מכך קיייימות אמנות מס בהן רק אחת המדינות התקשרות מעניקה פטור מקביל כנגד הטבת המס הניתנת במדינה המתקשרת האחרת לתושביה. כמו כן קיימות אמנות מס המגבילות את תקופת תחולתה של הוראת חסך המס באמנה לזמן קצוב (ראו אמנת המס עם צרפת).

כפי שכבר אמרנו לעיל לא רבים מן היועצים הומייצגים לאנשי העסקים ערים להוראות אמנות המס של ישראל ובקיאים בהוראותיהן. לאור דברינו לעיל אנו למדים כי מי שאינם נועצים במומחי מס הבקאים גם בתחום אמנות המס, עובר להחלטה בדבר השקעה וקיום פעילות עסקית במדינות זרות, עשויים למצוא עצמם כמי שמשלמים מס רב שלא לצורך. יתירה מכך תכנון ראוי של מקום ההשקעה והתייעצות מוקדמת עשויים לסייע גם בהחלטה על מיקומו הגיאוגרפי של העסק/ משרד העסק באותה מדינה זרה.

עורך דין אריה ליבוביץ - אודות כותב המאמר:
עוסק במיסוי בינלאומי, מיסוי נאמנויות, מיסוי מקרקעין, מע"מ, ירושת וצוואות - לרבות הלבנת הון, מיסוי יהלומנים, מיסוי ענף ההי-טק, רילוקיישן( relocation) ועוד.
מחבר הספרים: "אמנות מס - 111 טבלאות השוואה"; אנציקלופדיית אמנות מס כרך ב'; "נאמנויות ומיסוי נאמנויות" ; '"חוק מס הבולים"; סדרת ספרי מס ערך מוסף (כרכים א'-ד'); בעל מדור קבוע: לתכנוני מס בירחון "ידע למידע". ובעיתון "ליצואן" של מכון היצוא הישראלי, מחברם של עשרות פרסומים בירחונים מקצועיים; מרצה ב: לשכות עורכי הדין, רואי החשבון ומכון היצוא הישראלי. מ"מ יו"ר ועדת המיסים וסגן יו"ר ועדת הנאמנויות בלשכת עוה"ד בת"א.
ליצירת קשר - טל: 077-7051717; E- mail: aryetax@gmail.com; סלולרי: 599600 - 0544, מקור המאמר באתר המשרד - http://www.atax.co.il






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב