דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כלבים מנוגה אנשים ממאדים 

מאת    [ 11/03/2009 ]

מילים במאמר: 546   [ נצפה 3924 פעמים ]

אנחנו חיים איתם גרים איתם אוהבים אותם כועסים עליהם אבל האם אנחנו באמת מבינים אותם?

לפעמים נדמה שאנחנו מבינים ויודעים על מה הכלב חושב האם זה באמת כך? האם כלב מסוגל בכלל לחשוב? איך כלב חושב? איך הכלב רואה את הבעלים שלו? כל כך הרבה שאלות שלרובן אין תשובה גם לא במאמר הזה אבל לאחר קריאת המאמר תוכלו להסתכל על הכלב שלכם בצורה מעט שונה.

חשיבה לא מילולית-רוב בעלי הכלבים מסכימים לגבי הטענה שכלבים מסוגלים לחשוב במידה מסוימת, ישנם כאלו המאמינים שהכלב מבין אותם לגמרי ואפילו יודע על מה הם חושבים ומן הצד השני יש המאמינים שכלבים מסוגלים לחשוב במידה מוגבלת מאוד (חשבו לעצמכם, איפה אתם הייתם ממוקמים בסקאלה כזו). במאמר הנוכחי נצא מנקודת הנחה שקיים עיבוד כלשהו במוחו של הכלב היוצר "הוויה כלבית" מסוימת כלומר, דפוסי חשיבה כלביים, הסתכלות כלבית על העולם ניתוח כלבי של מצבים ועוד. הרבה פעמים אנחנו בעלי הכלבים תוהים מה הכלב חושב, ועוד יותר פעמים אנחנו בטוחים שאנחנו יודעים.

רוב בעלי הכלבים חשבו לעצמם במהלך הגשת האוכל לכלבם "מעניין על מה הוא חושב עכשיו...הוא בטח חושב לעצמו מתי האוכל יגיע" או במקרה של אמסטף משהו כמו..."נו כבר תביא את האוכל %$#%^ !!!", אלו הן פרשנויות שלנו הנובעות מדפוסי חשיבה אנושיים ולא דפוסי חשיבה כלביים על מנת להבין את מחשבותיו של הכלב עלינו להבין את דפוסי החשיבה הכלביים הלא מילוליים. סביר יותר לחשוב שבזמן הגשת האוכל לכלב הכלב יחשוב או ידמיין בדעתו את המילים והתנועות הבאות של בעליו ויתנהג בהתאם, סביר יהיה לחשוב שהכלב מדמה לעצמו את ההליכה של הבעלים למטבח מה שיוביל את הכלב להתבונן לסירוגין בבעלים ובמטבח.

החשיבה הבלתי מילולית של הכלב אינה עושה אותו פחות חכם או פחות אינטליגנט, על מנת להבין מהי חשיבה לא מילולית אפשר לחשוב על סיטואציה שבה אנחנו נמצאים בביקור בארץ זרה סין לדוגמה ולא יודעים מילה אחת בשפה הסינית, במקרה כזה נהיה מסוגלים לאחר מספר ימים בודדים להבין מספר מילים ואת המשמעות שלהם בהתאם להקשר בהן הן נאמרות. למרות שנצליח להבין מילים מסוימות בשפה הסינית זה עדיין לא אומר שנתחיל לחשוב בסינית, עדיין נחשוב בשפת האם עברית, אנגלית או במקרה של הכלב שלכם כלבית. הכלב מסוגל לזכור צליל ולקשר אותו לסיטואציה מסוימת אין זה אומר שהוא חושב באותה שפה או שהוא יהיה מסוגל לדבר באותה שפה (אין כלבים שמדברים עברית).

מחקרים רבים התבצעו על מנת להגיע לשאלה המעניינת איך כלב חושב, אין מסקנה חדש משמעית אבל יש בהחלט קווים משותפים והסכמות בין החוקרים לגבי נושאים מסוימים. רוב החוקרים מסכימים שהכלב חווה את העולם ברמה ריגשית. הדוגמה הקלאסית לכך היא שאם תראו לכלב שלכם שאתם הולכים להביא לו אוכל, הו יתחיל לריר אפילו מבלי שראה את האוכל, מה שמצביע על כך שהכלב חווה את הגעת האוכל לפחות ברמה הרגשית אפילו כשהאוכל לא הגיע. מחקרים שבדקו את התפקוד המוחי של הכלב בסיטואציות דומות לדוגמה מגלים שהתפקוד המוחי של הכלב זהה בין סיטואציה שבה הוגש לכלב אוכל לבין סיטואציה שלא הוגש לכלב אוכל, כלומר על אף שהכלב לא ראה את האוכל התפקוד המוחי הראה כאילו הכלב כן ראה את האוכל, לפחות בעיני רוחו.

מחקרים רבים טוענים שכלבים חושבים בתמונות, זוכרים סיטואציות מסוימות וגם מסוגלים לשחזר אותן. כשאנחנו לא בבית והכלב מתגעגע הוא עשוי ליצור אינטראקציה עם חפצים המקושרים אלינו. לדוגמא אם הכלב נוהג לישון עם הבעלים שלו יתכן מאוד שבזמן שהבעלים שלו אינו נמצא בבית הכלב ניגש למיטה, יוצר איתה אינטראקציה מעלה בזיכרונו תמונות הקשורות לסיטואציית המיטה ובכך למעשה יוצר מעיין חשיבה בתמונות על הבעלים שלו.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב