דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD) בקרב בעלי לקויות למידה 

מאת    [ 08/03/2009 ]

מילים במאמר: 440   [ נצפה 5923 פעמים ]

מחקרים שבדקו את הנושא מצאו כי כמות לא מבוטלת של תלמידים עם ליקויי למידה מציגים התנהגות מוטורית שאינה מספקת. ילדים אלה בדרך כלל מתוארים כחסרי קואורדינציה או כמסורבלים תנועתית. הם מציגים חוסר יעילות בהתנהגותם המוטורית, מה שמוביל לקשיים בלימוד המיומנויות המוטוריות. הקשיים בלימוד המיומנויות המוטוריות, עשויות לנבוע אף מבעיות של עיבוד מידע, הקשורות למערכות התחושתיות ולמערכות התפיסתיות והקוגניטיביות. הוא הדין בעת הוצאה לפועל של תנועה, שתוצאותיה נראות לעין .
ילדים עם ליקויי למידה, נוטים להציג עיכוב ביחס ר בני גילם ללא ליקויי למידה, בביצוע המיומנויות המוטוריות. חלק מהילדים עם ליקויי למידה מציגים ליקויים מוטוריים ספציפיים ואחרים מציגים מסורבלות בתנועה , אשר כוללת רמת הישגים נמוכה בשיווי משקל, קשיים בתפיסה חזותית, ורמת קואורדינציה נמוכה. היכולת לתאם בין תנועתיות אברי הגוף השונים - רמת הקואורדינציה, נמצאה לקויה אצל ילדים עם ליקויי למידה. ליקויים אלו מתבטאים בדרך כלל בחוסר סימטריות בתנועות הגוף, כשצד אחד של הגוף או אחד הגפיים נמצא במצב נוקשה בלי שיתרום לשיווי המשקל הדינאמי של הגוף בזמן ריצה, קפיצה, דילוג, וכדומה. חוסר קואורדינציה מתבטא אף בליקויים בשטף התנועה, או בביצוע תנועות מיותרות הגורמות לבלבול תנועתי ולתנועות מגושמות וחסרות תיאום. אצל הילד לקוי הלמידה הסרבול התנועתי יופיע בדרך כלל בזמן ריצה כשהידיים נעות לצדדים ללא תיאום ובו זמנית הראש מסתובב מצד לצד. דפוס תנועתי זה גורם לאיבוד אנרגיה שלא לצורך, פוגם במיומנויות הדורשות דיוק שליטה תנועתית ולכבדות בתנועה. במחקרים נימצא כי 60% מכלל ילדי בית הספר היסודי המוגדרים כלקויי למידה סובלים גם מבעיות רציניות בלמידת מיומנויות מוטוריות. לכן, הועלתה הצעה כי יש להתייחס לקבוצת הילדים המוגדרים כבעלי סרבול מוטורי כאל תת קבוצה ברורה של אוכלוסיית הילדים בעלי לקויות למידה. כך גם קיימת דיעה כי יש להתייחס אל קבוצת הילדים בעלי בעיות מוטוריות כאל ילדים בעלי ליקויים בלמידה המוטורית. הליקויים בלמידה המוטורית מהווים סוג נוסף (ולאו דווקא תופעה נלווית), אשר בו קיימת בעיית הלמידה: כיצד לנוע ביעילות. מעט ידוע על הילדים בעלי ליקויים בלמידה המוטורית, מכיוון שבעיות התנועה נחקרו בדרך כלל כמשניות אצל ילדים, שזוהו כבעלי בעיות התפתחותיות אחרות. יש המתארים את ההפרעה בקואורדינציה בקרב ילדים בעלי לקויות למידה כתסמונת נלווית שבאה לידי ביטוי בקשיים במוטוריקה העדינה והגסה. בעוד שחלק מהילדים לקוי הלמידה אינם מציגים ליקויים בתפקוד המוטורי הרי ישנם כאלה שליקויי הלמידה העיקרי שלהם מתבטא במיוחד בחסרים בתפקוד המוטורי או בהתנהגות המוטורית. בדרך כלל תנועתם אינה תואמת למצב ואינה יעילה להשגת מטרה מסוימת למרות העדר בעיה נוירולוגית- מוטורית ילדים לקויי למידה נכשלים בביצוע מיומנויות מוטוריות נורמטיביות לגילם.
בניסיון למצוא פרופיל אחד לליקויים המוטוריים בקרב ילדים עם ליקויי למידה, נראה כי ישנה חשיבות רבה למרכיבים ההתפתחותיים הבאים: מרכיב תחושתי מוטורי, שיווי משקל, מוטוריקה עדינה. למרות עובדה זו לא ניתן לאפיין את הפרופיל המוטורי של ילדים עם ליקויי למידה, מאחר וקבוצת ילדים זו הנה הטרוגנית מאד ויש להתייחס אל כל ילד באופן פרטני.
ד"ר אורלי יזדי-עוגב
מנהלת "המרכז להשתלמויות ולהכשרת מאבחנים ומטפלים בתפקודי למידה, וויסות חושי ומוטוריקה". עוסקת זה 23 שנים באבחון ובטיפול בקשייהם של ילדים ונוער בעלי בעיות התפתחותיות-מוטוריות, קשיים בוויסות חושי וסרבול מוטורי-עם וללא לקויות למידה והפרעות קשב. זכתה ב-1996 בפרס נשיא המדינה על מצוינות אקדמית ותרומה ייחודית לחברה הישראלית בתחום התמחותה.
ראש המסלול ל 'פעילות גופנית מותאמת' ומרצה בכירה להתפתחות מוטורית וחינוך מיוחד במכללת זינמן שבמכון וינגייט.
חיברה את הספרים:
"אני לא קלוץ-יש לי הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (DCD)
'הצלחה במגע'-במוטוריקה גסה ועדינה!. תכנית אימון להעשרת היכולות המוטוריות-תנועתיות אצל ילדים בגיל הרך ולקידום ילדים בעלי קשיים מוטוריים (DCD).
התפתחות ולמידה מוטורית תקינה מול לקויה: היבטים תיאורטיים ויישומיים.
ניתוח התפתחותי איכותני של תנועות גופניות בסיסיות.
אתר: http://www.yorly.com
דוא"ל: yazdi@macam.ac.il
טל': 050-5382160, 04-6344476



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב