דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


למה מצמיחה האיילה לאיל קרניים? 

מאת    [ 08/03/2009 ]

מילים במאמר: 432   [ נצפה 3840 פעמים ]

   מספרים על איש אחד שבא לרופא ובדאגה רבה סיפר שנודע לו שאשתו בוגדת בו כבר כמה חודשים ברציפות. שאל הרופא "אז למה אתה מספר את זה לי? איך אני יכול לעזור?". ענה האיש תוך שהוא ממשש את ראשו: "דוקטור, תראה, היא בוגדת בי כבר כמה חודשים ועוד לא צמחו לי קרניים". חייך הרופא והסביר לו שעניין הקרניים לבעל נבגד הוא רק אגדה, מין ניב כזה, ולא באמת צומחות קרניים לבעל נבגד. נאנח האיש אנחת רווחה ואמר: "תודה דוקטור, כבר חששתי שחסר לי סידן".

   קודם כל, ולמען הסדר הטוב, אבהיר את ההבדל בין אייל לבין צבי. הצבי (באנגלית Gazelle) הוא בן למשפחת הפריים ובראשו זוג קרניים לא מפוצלות הצומחות מהגולגולת מיום ליידתו ועד מותו. האייל (באנגלית Deer) לעומת זאת, שייך למשפחה אחרת של מפריסי פרסה, האיליים, ובראשו זוג קרניים מפוצלות הצומחות מעור הגולגולת מדי שנה בתחילת עונת הייחום ונושרות לאחר תקופת הייחום.

   אז למה מצמיחה האיילה לאייל קרניים? קרני האייל הגדולות והמסועפות משמשות לנקבה אבן בוחן לאיכותו הגנטית של האייל. כמעט בכל מיני בעלי החיים בוחרת הנקבה את הזכר ליצירת צאצאים. למה דווקא הנקבה? מפני שהנקבה היא הנושאת בעול ייצור הצאצאים. קודם כל, מספר הביציות שלה מוגבל (בעיקר ביחס לכמות תאי הזרע שיוצר הזכר). מעבר לכך היא זו שנושאת ברחמה את העובר, ממליטה אותו, מניקה אותו ומשקיעה בו אנרגיה רבה וזמן ממושך. הזכר, כידוע, תורם את זרעו בתהליך קצרצר ובזאת הסתיים תפקידו. זו הסיבה שהנקבה היא זו שבוחרת את הזכר מפני שהיא מסוגלת לייצר רק כמות מוגבלת של צאצאים, ולכן כדאי לה שכל אחד מצאצאיה יהיה באיכות מעולה. הזכר, לעומת זאת, עובד על עקרון הכמות...

   איך תדע הנקבה שהזכר העומד מולה לבחירתה הוא אכן בעל מטען גנטי משובח? הרי כולם כל כך דומים... ובכן, כאן פועל עקרון ההכבדה. קרניו הגדולות והמסועפות של הזכר, אינן משמשות לשום דבר מלבד לתצוגה (נכון, גם כדי לדחוף זכרים אחרים בקרבות חיזור, אבל בשביל זה לא צריך קרניים גדולות ומסועפות) וניתן לתאר לעצמנו כי מיקומן וגודלן לא מקל על חיי הזכר אלא דווקא מכביד עליהם. הרי לאייל גדול המסתובב בין העצים ביער, הקרניים הארוכות והמסועפות הן מטרד לא קטן. אז למה הן טובות? מסתבר שבעזרת הקרניים האלה אומר הזכר לנקבה "ראי כמה קרני ארוכות ומכבידות, ובכל זאת אני שרדתי עד היום ואני בריא, ומצליח למצוא מזון ולהתגבר על טורפים". אייל בעל איכות גנטית פחותה ויכולות נמוכות יותר לא יוכל להסתדר בטבע עם קרניים כאלה. במקרה זה מדגימות הקרניים הגדולות את "עקרון ההכבדה" שעל פיו, כדי שמסר ישכנע באמיתותו, חשוב שניתן יהיה לראות שבעצם מסירת המסר, המוסר מכביד על עצמו.

   זו כנראה הסיבה שמודעות ענק בחוצות העיר או פרסומות יקרות בטלביזיה משפיעות עלינו יותר ממודעה קטנה בעתון או דף עם "תלישים" התלוי לעמוד חשמל ברחוב.

ד"ר איתי פלאות
ביולוג, מרצה, מנחה שירה בציבור, מורה דרך, מדריך טיולים מזמרים.
http://www.plaot.com
=================================
איך אני יכול להועיל לך?
שירה בציבור
הרצאות מרתקות
טיולים מזמרים



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב